SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji
(2009/C 304/16)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
1. Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Luksemburgu, została ustanowiona na mocy decyzji Komisji 2004/858/WE(1), zmienionej decyzją Komisji 2008/544/WE(2). Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2005 r. i kończący się w 2013 r. Agencja zarządza działaniami Wspólnoty w dziedzinie polityki zdrowia i ochrony konsumentów(3).
2. Budżet administracyjny Agencji na 2008 r. wyniósł 4,4 mln euro w porównaniu z 4,1 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 42 w porównaniu z 28 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(7). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(8). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(9) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(10), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(11) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(12) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. Pod koniec grudnia 2008 r. Agencja zawarła dwie umowy o dotację(13) w trybie negocjacji i zgodnie z przepisami skontaktowała się odpowiednio z pięcioma i trzema oferentami. Jednakże postępowanie w tych przypadkach nie było w pełni zgodne z zasadą przejrzystości i równego traktowania, ponieważ zaproszenia do składania ofert przesłano w różnych terminach, w jednym przypadku w dniu przyznania zamówienia. Sytuacja ta świadczy o tym, że Agencja powinna poprawić przejrzystość oraz planowanie procedur udzielania zamówień w ciągu roku, a także stosować bardziej rygorystycznie zasadę równego traktowania wszystkich uczestników procedur przetargowych.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 369 z 15.12.2004, s. 73.
(2) Dz.U. L 173 z 3.7.2008, s. 27.
(3) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(7) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(8) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).
(9) Art. 29 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 1653/2004.
(10) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 651/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).
(11) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(12) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 2 czerwca 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 26 czerwca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ono na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://ec.europa.eu/eahc/about/about.html.
(13) Łączna wartość: 66.000 euro.
Tabela
Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (Luksemburg)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu |
Kompetencje Agencji określone w decyzji Komisji 2004/858/WE z dnia 15 grudnia 2004 r., zmienionej decyzją Komisji 2008/544/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. |
Zarządzanie |
Środki udostępnione Agencji w 2008 r. |
Produkty i usługi w 2008 r. |
Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Wspólnoty zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Wspólnoty, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej. Wspólnota uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włączając w to informację i profilaktykę.
(art. 152 Traktatu)
Dążąc do popierania interesów konsumentów i zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów, Wspólnota przyczynia się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów, jak również wspierania ich prawa do informacji, edukacji i organizowania się w celu zachowania ich interesów.
(art. 153 Traktatu)
|
Cele Agencja jest odpowiedzialna za realizację zadań w ramach zarządzania drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013, przyjętym decyzją nr 1350/2007/ WE, programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013, przyjętym decyzją nr 1926/2006/ WE, oraz za realizację działań szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE.
Agencja jest także odpowiedzialna za zarządzanie etapami realizacji działań, przekazanych jej w ramach programu działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008, przyjętego decyzją nr 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.
|
Zadania W ramach wymienionych poniżej programów wspólnotowych Agencja odpowiada za realizację następujących zadań określonych w decyzji o przekazaniu uprawnień z dnia 9 września 2008 r.(1):
Program zdrowia publicznego 2003-2008
- decyzja nr 1786/2002/WE
Program zdrowia publicznego 2008-2013
- decyzja nr 1350/2007/WE
Program ochrony konsumentów 2007-2013 - decyzja nr 1962/2006/WE
Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa żywności - rozporządzenie (WE) nr 882/ 2004 i dyrektywa 2000/29/WE:
a) zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektów (na potrzeby monitoringu i upowszechniania Agencja podejmuje niezbędne kroki celem stworzenia bazy danych projektów, lub też podtrzymuje działanie istniejącej bazy, która obejmuje opisy projektów oraz ich końcowe wyniki);
b) monitorowanie projektów realizowanych w ramach tych programów i działań wraz z przeprowadzaniem niezbędnych kontroli;
c) zbieranie, przetwarzanie i dystrybuowanie danych, a w szczególności gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych programów i działań wspólnotowych; wspieranie koordynacji i synergii z innymi programami Wspólnoty, państw członkowskich oraz organizacji międzynarodowych;
d) organizowanie spotkań, seminariów, rozmów i szkoleń;
e) pomoc w ocenie oddziaływania programu, szczególnie w rocznej i/lub okresowej ocenie realizacji programów, a także wdrażanie działań następczych dotyczących ocen, na podstawie decyzji Komisji;
f) upowszechnianie wyników działań informacyjnych zaplanowanych i przeprowadzonych przez Komisję;
g) przygotowywanie całościowych danych dotyczących kontroli i nadzoru;
h) uczestnictwo w pracach przygotowawczych dotyczących decyzji o finansowaniu.
|
1. Komitet Sterujący Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Członkowie Komitetu Sterującego mianowani są na dwa lata.
Przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.
2. Dyrektor
Mianowany przez Komisję Europejską na cztery lata.
3. Kontrola zewnętrzna
Trybunał Obrachunkowy.
4. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament działający na zalecenie Rady.
|
Budżet administracyjny Agencji na 2008 r.: 4,4 mln euro
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r.
42 pracowników etatowych, w tym 8 pracowników zatrudnionych na czas określony i 34 pracowników kontraktowych
|
1. Monitorowanie umów 0 dotację realizowanych w ramach programu zdrowia publicznego, zawartych w wyniku zaproszeń do składania wniosków z 2005, 2006 i 2007 r.
2. Organizacja zaproszenia do składania wniosków 2008 w ramach programu zdrowia publicznego na 2008 r. Agencja zorganizowała 14 dni informacyjnych i przeprowadziła ocenę złożonych wniosków. Do końca roku podpisano 27 z 65 umów o dotację.
3. Przygotowywanie
i rozpowszechnianie informacji na temat programu zdrowia publicznego oraz działalności Agencji. Przeprojektowanie strony internetowej Agencji w 2008 r.
4. Organizacja spotkań ekspertów. Zorganizowano 24 spotkania, w których udział wzięło ok.
1.200 ekspertów.
5. Na koniec roku Agencja zarządzała portfelem 256 projektów o kosztach dzielonych; wkład Wspólnoty w te projekty wyniósł 119 mln euro.
|
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. (1) Decyzja Komisji z dnia 9 września 2008 r. w sprawie przekazania Agencji uprawnień.
|
ODPOWIEDZI AGENCJI
13. W obu przypadkach chodziło o nabycie standardowych licencji na oprogramowanie lub pakietów z oprogramowaniem, choć poproszono jedynie o ceny detaliczne oferentów. W obu przypadkach decyzję o przyznaniu zamówienia podjęto dopiero po otrzymaniu oferty cenowej od oferentów.
W 2009 r. poprawiono procedury udzielania zamówień, a EAHC ustanowiła poprawiony harmonogram realizacji wydatków informatycznych.