1. Polityka Wspólnoty w dziedzinie środowiska naturalnego przyczynia się do zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów środowiska naturalnego. (art. 174 Traktatu)
2. Wspólnotowa polityka w dziedzinie przemysłu dąży do zapewnienia warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Wspólnoty poprzez przyspieszenie dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych, wspieranie środowiska sprzyjającego inicjatywom oraz rozwojowi i współpracy przedsiębiorstw, sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityk innowacyjnych, badań i rozwoju technologicznego. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, konsul-tują się wzajemnie oraz, w miarę potrzeby, koordynują swoje działania. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji.
(art. 157 Traktatu)
3. Wspólna polityka transportowa określa wspólne reguły mające zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Określa również warunki dostępu przewoźników niemających stałej siedziby w państwie członkowskim do transportu krajowego w państwie członkowskim oraz środki pozwalające polepszyć bezpieczeństwo transportu.
(art. 71 ust. 1 i art. 80 ust. 2)
|
Cele W ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia Unia Europejska podjęła działania na rzecz promocji i rozwoju konkurencyjności i innowacji. Działania te dotyczą ustanowienia Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) 2007-2013 (decyzja nr 1639/2006/WE), obejmującego
w szczególności Program Inteligentna Energia - Europa (IEE) oraz Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP). Działania te obejmują także program Marco Polo (MP) (rozporządzenie (WE) nr 1692/2006).
Podstawowymi celami w tym kontekście są w szczególności wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, rozwój wszystkich form innowacji, łącznie z ekoinnowacjami oraz propagowanie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, łącznie z transportem.
W ramach tych programów wspólnotowych Agencja odpowiada za zadania związane z pomocą wspólnotową, z wyjątkiem oceny programów, kontroli prawodawstwa i badań strategicznych lub wszelkich innych działań, które wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Komisji Europejskiej.
|
Zadania W zakresie wdrażania programów wspólnotowych, za które Agencja była odpowiedzialna w 2008 r. w wyniku przekazania jej zadań przez Komisję:
- zarządzanie wszystkimi fazami trwania projektów,
- przyjmowanie instrumentów wykonania budżetu oraz prowadzenie, na podstawie upoważnienia Komisji, wszystkich działań niezbędnych do zarządzania programem wspólnotowym, a w szczególności działań związanych z udzielaniem zamówień i dotacji,
- zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem realizacji programu, jak również wspieranie koordynacji i synergii pomiędzy programami,
- w zakresie EIP, zarządzanie projektami i siecią Enterprise Europe Network, zarządzanie projektami pilotażowymi i projektami powielania rynkowego w zakresie innowacji ekologicznych oraz działaniami w zakresie innowacyjności o wysokim stopniu standaryzacji (projekt IP Base).
|
1. Komitet Sterujący Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.
2. Dyrektor
Mianowany przez Komisję Europejską.
3. Kontrola zewnętrzna
Trybunał Obrachunkowy.
4. Organ udzielający absolutorium
z wykonania budżetu
Parlament działający na zalecenie Rady.
|
Budżet A) 204,8 (137,3) mln euro (100 % z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, w tym 55,8 (63,8) mln euro na IEE, 27,9 (0,0) mln euro na ekoinnowacje, 38,3 (0,0) mln euro na MP i 82,8 (73,5) mln euro na EIP. Agencja wykonuje budżet operacyjny na odpowiedzialność Komisji.
B) 11,5 (6,9) mln euro (100 % dotacji wspólnotowej) na budżet administracyjny, który Agencja wykonuje samodzielnie.
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r.
Stanowiska pracowników tymczasowych: 36 (35) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 27 (22) obsadzonych.
Pracownicy kontraktowi: 108 (77) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 104 (47) obsadzone.
Pracownicy ogółem: 131 (69)
z czego wykonujący zadania:
a) operacyjne: 110 (54),
b) administracyjne: 21 (15).
|
W zakresie programu Inteligentna Energia - Europa (IEE): Agencja monitorowała 409 realizowanych projektów i podpisała 73 nowe umowy o dotację w ramach zaproszenia do składania wniosków 2007. W ramach zaproszenia do składania wniosków 2008 Agencja wybrała 54 projekty spośród 342 złożonych wniosków. Promocja zaproszenia prowadzona była za pomocą strony internetowej IEE, elektronicznych biuletynów i 37 dni informacyjnych (460 uczestników europejskiego dnia informacyjnego i 1.500 uczestników podczas 15 krajowych dni informacyjnych, w których udział brała Agencja). Agencja rozpowszechniała informacje o programie i jego rezultatach za pomocą strony internetowej IEE (1,2 mln odwiedzin strony, 400 tys. ściągnięć), nowej bazy danych o projektach z możliwością wyszukiwania, 4 nowych raportów wideo (>18 mln widzów, >150 emisji w telewizji), 5 nowych broszur o projektach (rozprowadzono 87 tys. kopii), "Przeglądu informacji o inteligentnej energii" (rozprowadzono 80 tys. kopii) oraz 6 elektronicznych biuletynów (10 tys. abonentów). Agencja przekazywała Komisji informacje zwrotne o rezultatach projektów IEE dzięki warsztatom, np. na temat sprawności energetycznej w kontekście dyrektywy w sprawie budynków.
W zakresie programu EIP:
Uruchomiony na początku 2008 r. program Enterprise Europe Network oferuje MŚP i firmom z UE punkt kompleksowej obsługi w zakresie innowacyjności i usług biznesowych. W 2008 r. Agencja w pełni usamodzielniła się w zakresie powierzonego jej zarządzania projektami i w zakresie zadań dotyczących zarządzaniem siecią.
Do końca 2008 r. podpisano umowy o dotację ze wszystkimi 83 konsorcjami.
Od czasu przekazania jej zadań przez Komisję w kwietniu 2008 r. Agencja zorganizowała ponad 8 grup roboczych, 2 sesje szkoleniowe dla partnerów sieci z ponad 90 uczestnikami, a także - wraz z prezydencją francuską - doroczną konferencję sieci z ponad 800 uczestnikami. Agencja opracowała również szatę graficzną sieci.
W zakresie ekoinnowacyjnych projektów powielania rynkowego Agencja przygotowała i opublikowała zaproszenie do składania wniosków 2008. Na koniec 2008 r. ocena 134 przedstawionych wniosków była niemal ukończona. Promocja tego zaproszenia prowadzona była za pomocą
1 europejskiego i 10 krajowych dni informacyjnych (1.260 uczestników) oraz nowej, specjalnej strony internetowej (>300 tys. odwiedzin strony). Działania promujące ten program obejmowały również przygotowanie nowej szaty graficznej, elektronicznego systemu biuletynów (3 tys. abonentów) oraz nowych plakatów i ulotek (rozprowadzono 12 tys. sztuk).
W zakresie programu Marco Polo:
Od marca 2008 r. Agencja odpowiada za monitorowanie 43 projektów w trakcie realizacji; w ciągu 2008 r. podpisano 20 nowych umów o dotację związanych z zaproszeniem do składania wniosków 2007. Agencja zarządzała oceną w ramach zaproszenia 2008, w związku z którym przedstawionych zostało 46 wniosków, a wybranych 30. Narzędzia wykorzystywane przy promocji programu obejmowały odnowioną stronę internetową (ok. 250 tys. odwiedzin strony), nową szatę graficzną, 7 biuletynów elektronicznych (800 abonentów), nowe plakaty (rozprowadzono
2 tys. sztuk), dwie regionalne konferencje w Walencji i Wenecji (400 uczestników), lepsza obecność w mediach (40 artykułów prasowych, ponad 1,5 mln czytelników) oraz przygotowanie pierwszego wideo (publikacja w 2009 r.).
|