Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2008, wraz za odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2008, wraz za odpowiedziami Agencji

(2009/C 304/04)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Heraklionie, została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r.(1). Podstawowym zadaniem Agencji jest wzmacnianie zdolności Wspólnoty do zapobiegania problemom związanym z bezpieczeństwem sieci i informacji oraz rozwiązywania ich dzięki inicjatywom podejmowanym na szczeblu zarówno krajowym, jak i wspólnotowym(2).

2. Budżet Agencji na 2008 r. wyniósł 8,4 mln euro w porównaniu z 8,3 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 58 w porównaniu z 56 w roku poprzednim.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).
Zadania dyrektora
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzeniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

13. Zapłacony przez Agencję podatek VAT za okres 2005-2007, który pozostaje do odzyskania od państwa członkowskiego, w którym Agencja ma swoją siedzibę, wynosił ok. 45.000 euro. Mimo znacznych starań czynionych przez Agencję od 2005 r., nie znaleziono jeszcze rozwiązania pozwalającego na zwrot tej kwoty przez krajowe organy podatkowe.

14. W przypadku jednej procedury przetargowej(12) dotyczącej trzyletniej umowy ramowej na usługi nie doszacowano potrzeb, w związku z czym budżet przeznaczony na te wydatki w całym roku został wykorzystany przez sześć miesięcy. Niedoszacowanie budżetu zamówienia stanowi przeszkodę dla uczciwej konkurencji, ponieważ firmy są mniej skłonne do przedstawiania ofert na mniejsze kwoty.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.

(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 80).

(8) Art. 38 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/200, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 17 czerwca 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 6 lipca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ono na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.enisa.europa.eu/about-enisa/accounting-finance.

(12) Umowa ramowa na usługi polegające na udostępnianiu czasowych pracowników (175.000 euro przez trzy lata). Na podstawie faktycznych wydatków poniesionych w pierwszych sześciu miesiącach, szacowana ogólna wartość zamówienia przez trzy lata wynosi 1.050.000 euro.

Tabela

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion)

Zakres kompetencji wspólnotowych Kompetencje Agencji kreślone w rozporządzeniu (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady Zarządzanie Środki udostępnione Agencji w 2008 r.

(w 2007 r.)

Produkty i usługi 2008 r.
Przedstawiciele rządów państw członkowskich przyjęli za wspólnym porozumieniem deklarację w sprawie utworzenia europejskiej agencji odpowiedzialnej za zapewnienie bezpieczeństwa sieci i informacji. Agencja ma działać jako punkt odniesienia i budować zaufanie z racji swojej niezależności, jakości oferowanego doradztwa i dostarczanych informacji, przejrzystości procedur i metod działania, a także dbałości w wykonywaniu powierzonych zadań.

(Decyzja Rady z dnia 19 lutego 2004 r. podjęta na podstawie art. 251 Traktatu).

Cele

- Agencja rozszerza możliwości Wspólnoty, państw członkowskich oraz sektora biznesu, w zakresie zapobiegania problemom dotyczącym bezpieczeństwa sieci i informacji, ich identyfikacji oraz reagowania na te problemy.

- Agencja oferuje Komisji i państwom członkowskim pomoc i doradztwo w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji, w ramach swoich kompetencji.

- Agencja opracowuje ekspertyzy o wysokim poziomie szczegółowości i stosuje te ekspertyzy do stymulowania szerokiej współpracy między instytucjami sektora publicznego i prywatnego.

- Agencja wspiera Komisję (na żądanie) w pracach dotyczących rozwoju prawodawstwa Wspólnoty, w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji.

Zadania

Agencja:

a) gromadzi informacje o obecnych i powstających zagrożeniach dla sieci komunikacji elektronicznej;

b) udziela pomocy i doradztwa Parlamentowi Europejskiemu, Komisji i organom europejskim lub właściwym organom krajowym;

c) rozszerza współpracę między podmiotami w dziedzinie swojej działalności;

d) ułatwia współpracę w zakresie wspólnych metodologii rozwiązywania problemów dotyczących bezpieczeństwa sieci i informacji;

e) przyczynia się do upowszechniania wiedzy na temat problemów bezpieczeństwa sieci i informacji wśród wszystkich użytkowników;

f) wspiera Komisję i państwa członkowskie w ich relacjach z przemysłem;

g) śledzi rozwój norm;

h) doradza Komisji w zakresie badań w dziedzinie sieci i informacji;

i) propaguje działania w zakresie oceny ryzyka i rozwiązań prewencyjnych;

j) uczestniczy we współpracy z krajami trzecimi.

1. Zarząd

1. Skład: po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, trzech przedstawicieli Komisji oraz po jednym przedstawicielu (bez prawa głosu) każdej z trzech następujących grup:

a) branży technologii informacyjnych i komunikacyjnych;

b) konsumentów;

c) ekspertów akademickich.

2. W Zarządzie mogą zasiadać zastępcy członków.

2. Dyrektor naczelny

1. Agencją kieruje dyrektor naczelny, który pełni swoje obowiązki z zachowaniem niezależności.

2. Dyrektor naczelny jest mianowany na pięcioletnią kadencję.

3. Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

4. Audyt wewnętrzny

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Budżet

8,4 (8,3) mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r.

- 44 (44) stanowiska w planie zatrudnienia. Stanowiska obsadzone: 39 (42)

- Inne stanowiska: 12 (11) pracowników kontraktowych, 5(2)oddelegowanych ekspertów narodowych, 2 (2) stażystów Pracownicy ogółem: 58 (56), z czego wykonujący zadania

operacyjne: 38 (31),

administracyjne

i związane z polityką: 20 (25)

Poprawa bezpieczeństwa europejskich sieci łączności elektronicznej

Przegląd polityk państw członkowskich i analiza ustaleń; wytyczne dotyczące dobrych praktyk; przegląd prowadzonych przez dostawców działań, technologii i standardów, które poprawiają bezpieczeństwo sieci łączności publicznej; analiza bezpieczeństwa sieci łączności publicznej oraz scenariusze wdrożenia technologii.

Rozwijanie i podtrzymywanie współpracy między państwami członkowskimi

Modele współpracy wykorzystujące budowę społeczności, konferencje itp.; platforma współpracy dla wspólnoty działającej na rzecz podnoszenia poziomu świadomości; dzielenie się dobrymi praktykami pomiędzy zespołami CERT; wsparcie wprowadzenia interoperacyjnych elektronicznych dokumentów identyfikacyjnych; dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji.

Zidentyfikowanie pojawiających się czynników ryzyka w celu stworzenia klimatu zaufania

Ramy umożliwiające decydentom lepszą ocenę pojawiających się czynników ryzyka, wynikających z nowych technologii; europejski potencjał w zakresie dokonywania oceny pojawiających się czynników ryzyka; dialog z wieloma partnerami reprezentującymi decydentów z sektora publicznego i prywatnego; stanowiska w sprawie pojawiających się czynników ryzyka, wynikających z nowych technologii.Budowanie zaufania mikroprzedsiębiorstw wobec systemów informatycznych

Analiza potrzeb mikroprzedsiębiorstw; pilotowanie dokonywanej przez Agencję oceny ryzyka dla mikroprzedsiębiorstw.

Wnioski o pomoc

Odpowiedzi na pięć wniosków o pomoc (z Austrii, Bułgarii, Cypru, Grecji i Parlamentu Europejskiego).

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

13. Agencja będzie w dalszym ciągu podejmować wszelkie możliwe działania w celu rozwiązania tego problemu.

14. Oszacowania budżetu przeznaczonego na ten konkretny projekt dokonano w momencie, gdy liczba pracowników Agencji wciąż jeszcze była stosunkowo niska. Oszacowanie to oparto na założeniu, że gdy potrzeby kadrowe Agencji zostaną zaspokojone, konieczna będzie najwyżej niewielka liczba pracowników czasowych. Tego rodzaju założenie nie było całkowicie prawidłowe ze względu na wciąż szybko rosnącą liczbę pracowników. Agencja dokonała kontroli rzeczywistego wykorzystania środków w tej umowie, w wyniku czego w trzecim kwartale 2009 r. ogłoszono nowe zaproszenie do składania ofert.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024