SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Centrum
(2009/C 304/22)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
1. Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (zwane dalej Centrum), z siedzibą w Salonikach, zostało ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 337/75(1). Głównym zadaniem Centrum jest przyczynianie się do rozwoju kształcenia zawodowego na poziomie wspólnotowym. W ramach jego realizacji Centrum opracowuje i rozpowszechnia dokumentację dotyczącą systemów kształcenia zawodowego(2).
2. Budżet Centrum na 2008 r. wyniósł 18,3 mln euro w porównaniu z 17,4 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Centrum pracowników wyniosła na koniec roku 128, tyle samo co w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Centrum obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Centrum, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Centrum na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. Kwota przeniesionych środków wyniosła ponad 3,5 mln euro. Mimo iż działalność operacyjna (tytuł III) prowadzona była z wykorzystaniem środków zróżnicowanych, kwota przeniesionych środków na płatności wyniosła 1,4 mln euro (tj. 25 %). Świadczy to o uchybieniach w programowaniu i monitorowaniu środków zróżnicowanych przeznaczonych na działalność operacyjną.
INNE KWESTIE
14. Program prac Centrum na 2008 r. obejmował cele i działania w odniesieniu do każdego rodzaju podstawowej działalności oraz łączył je ze wskaźnikami wykonania. Cele i wskaźniki często nie były ani w jasny sposób ukierunkowane na osiąganie rezultatów, ani wymierne. Aby wprowadzić rzeczywiste zarządzanie zadaniowe pozwalające stale doskonalić kwestię przydziału środków i analizę wykonania zadań, Centrum powinno wdrożyć system rejestrowania czasu pracy poświęconego na projekty przez jego pracowników i wzmocnić ukierunkowanie na osiąganie rezultatów.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(8) Art. 38 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Centrum.
(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 15 czerwca 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 30 czerwca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ono na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.cedefop.europa.eu/about/budget_discharge.asp
Tabela
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Saloniki)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu |
Kompetencje Centrum określone w art. 2 i 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 337/75 |
Zarządzanie |
Środki udostępnione Centrum w 2008 r. (w 2007 r.) |
Produkty i usługi w 2008 r. |
Wspólnota urzeczywistnia politykę kształcenia zawodowego, która wspiera i uzupełnia działanie państw członkowskich w zakresie treści i organizacji kształcenia zawodowego. Działanie Wspólnoty zmierza do:
- ułatwiania przystosowania się do zmian w przemyśle, zwłaszcza przez kształcenie zawodowe
i przekwalifikowanie,
- poprawy kształcenia zawodowego wstępnego i ustawicznego w celu ułatwienia integracji zawodowej i reintegracji z rynkiem pracy,
- ułatwienia dostępu do kształcenia zawodowego i sprzyjania mobilności instruktorów i kształcących się, a zwłaszcza młodzieży,
- pobudzania współpracy w dziedzinie kształcenia między instytucjami edukacyjnymi lub kształcenia zawodowego
a przedsiębiorstwami,
- rozwoju wymiany informacji i doświadczeń w kwestiach wspólnych dla systemów kształcenia państw członkowskich.
(art. 150 Traktatu)
|
Cele Jako centrum referencyjne Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, Centrum dostarcza decydentom politycznym, badaczom i praktykom informacji w celu promowania głębszego zrozumienia zachodzących zmian, co umożliwia im podejmowanie decyzji lepiej dostosowanych do przyszłych działań.
Centrum wspiera Komisję Europejską w działaniach na rzecz promowania i rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie wspólnotowym.
|
Zadania - Przygotowanie wyboru dokumentów oraz analiza danych,
- przyczynianie się do rozwoju i koordynacji badań,
- wykorzystywanie
i rozpowszechnianie odpowiednich informacji,
- promowanie i wspieranie uzgodnionych działań w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego,
- zapewnienie forum publicznego dla szerokiej i zróżnicowanej grupy odbiorców.
|
1. Rada Zarządzająca Skład
Z każdego państwa członkowskiego:
- po jednym członku reprezentującym rząd,
- po jednym członku reprezentującym organizacje pracodawców,
- po jednym członku reprezentującym organizacje pracownicze oraz trzech członków reprezentujących Komisję.
2. Biuro
Skład
Przewodniczący i trzech wiceprzewodniczących Rady Zarządzającej (po jednym z każdej grupy), po jednym koordynatorze z każdej grupy oraz jeden przedstawiciel Komisji.
3. Dyrektor
Mianowany przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez Radę Zarządzającą, odpowiedzialny jest za zarządzanie Centrum i wykonuje decyzje Rady Zarządzającej i Biura.
4. Audyt wewnętrzny
Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.
5. Kontrola zewnętrzna
Trybunał Obrachunkowy.
6. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament działający na zalecenie Rady.
|
Budżet 18,38 mln euro
(17,40 mln euro)
Dotacje wspólnotowe: 93 % (96 %)
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r.
Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 99 (97)
stanowiska obsadzone: 97 (89)
Inni pracownicy: pracownicy kontraktowi, oddelegowani eksperci narodowi.
Stanowiska ogółem: 128 (128)
operacyjne: 87
administracyjne: 41
(w 2007 r.:
operacyjne: 89
administracyjne: 39)
|
Istotność działań Centrum, tj. wpływ wyników prowadzonych przez nie analiz i badań na opracowywanie polityki na podstawie merytorycznej, najlepiej ilustruje fakt, że w 21 ważnych dokumentach dotyczących polityk (np. konkluzje Rady w sprawie przyszłych priorytetów wzmocnionej współpracy europejskiej w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego lub komunikat Komisji nt. nowych umiejętności w nowych miejscach pracy) nie tylko uwzględniono prace Centrum, ale także wezwano je do kontynuowania prac lub monitorowania itp. Świadczy to również o tym, że wykonana praca została doceniona. Projekt dokumentu programowego przyczynił się w znacznym stopniu do przygotowania konferencji ministerialnej w ramach prezydencji francuskiej oraz komunikatu z Bordeaux w listopadzie. Centrum ściśle współpracowało z obiema prezydencjami w 2008 r. i wniosło znaczny wkład (publikacje, materiały referencyjne, wystąpienia tematyczne itp.) we wszystkie ważniejsze spotkania związane z kształceniem i szkoleniem zawodowym (np. konferencja w Lyonie).
Konieczne jest dalsze rozwijanie działalności Centrum w dziedzinie kwalifikacji pracowników. Na polecenie przewodniczącego Komisji przedłużono prognozę w tym zakresie do 2020 r. Publikację "Skill needs in Europe: focus on 2020" (Potrzeby w zakresie kwalifikacji pracowników w Europie: prognoza 2020) pobrano ponad 140.000 razy. W listopadzie 2008 r. grupa ds. wskaźników Komitetu Zatrudnienia przyjęła przygotowaną przez Centrum propozycję wprowadzenia przyszłych potrzeb w zakresie kwalifikacji pracowników jako długoterminowego wskaźnika służącego do analizy zatrudnienia.
Po przyjęciu Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF) w państwach członkowskich przyspieszyło
|
|
się wdrażanie europejskich narzędzi kształcenia i szkolenia zawodowego. Centrum przyczyniło się w znacznym stopniu do opracowania tych narzędzi (EQF, Europejski system transferu i akumulacji punktów, zapewnianie jakości, wytyczne, Europass) i w dalszym ciągu wspierało grupy robocze i klastery KE, a także obsługiwało stronę internetową Europass. Wykorzystanie tej strony przez obywateli europejskich wciąż rośnie; w 2008 r. odnotowano ponad 6 min odwiedzin tej strony, a wypełnionych zostało ponad 2 min europejskich CV on linę. Ocena zewnętrzna potwierdziła pozytywny rozwój. Wprowadzono z powodzeniem zmieniony program wizyt studyjnych.
Centrum nadal zapewniało platformę dla podmiotów zainteresowanych kształceniem i szkoleniem zawodowym i dostarczało aktualne informacje w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego w Unii Europejskiej, poprzez organizację ponad 65 warsztatów i konferencji, wydanie 24 nowych publikacji, prowadzenie nowo utworzonego serwisu prasowego (19 informacji prasowych w 2008 r.) i przygotowanie ośmiu informatorów.
Pełniejsze informacje przedstawiono w sprawozdaniu rocznym za 2008 r.
|
Źródło: Informacje przekazane przez Centrum. |
ODPOWIEDZI CENTRUM
13. Przeniesienie środków na płatności było częściowo konieczne ze względu na nieudane procedury przetargowe, które miały być ponownie podjęte pod koniec 2008 r. Nieplanowane opóźnienie i udane zakończenie ponownie uruchomionych przetargów to główne powody, dla których środki na płatności, przewidziane w budżecie na 2009 r., nie były wystarczające do zaspokojenia zapotrzebowania na przepływ środków w związku ze zwiększonymi zobowiązaniami w zakresie płatności. Centrum w międzyczasie rozwinęło swój system monitorowania środków na płatności i system planowania, w szczególności w zakresie przetargów.
14. Już w 2008 r. podjęto szereg inicjatyw w celu poprawy wyznaczania celów i podążania w kierunku systemu pomiaru wyników opartego na osiąganych rezultatach. W 2009 r. zostanie wdrożony kompleksowy system pomiaru wyników zgodny z zestawem celów SMART, w tym obejmujący wskaźniki realizacji, wyników i wpływu. Zostało to już ujęte w programie pracy na 2009 r. Zasoby ludzkie są obecnie przypisane do różnych działań w ramach sporządzania budżetu według działalności, w oparciu o wyniki planowania wewnętrznego i procesu monitorowania potrzeb projektowych. Na 2010 r. zaplanowano wprowadzenie pilotażowego systemu zapisu czasu.