P6_TA(2008)0242
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 czerwca 2008 r. w sprawie projektu budżetu korygującego nr 3/2008 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, Sekcja III - Komisja i Sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno - Społeczny (9903/2008 - C6-0206/2008 - 2008/2095(BUD))
(2009/C 285 E/13)
(Dz.U.UE C z dnia 26 listopada 2009 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając art. 272 Traktatu WE oraz art. 177 Traktatu Euratom,
– uwzględniając rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), a w szczególności jego art. 37 i 38,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 13 grudnia 2007 r.(2),
– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3),
– uwzględniając wstępny projekt budżetu korygującego nr 3/2008 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008 przedstawiony przez Komisję dnia 14 kwietnia 2008 r. (COM(2008)0201),
– uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3/2008 opracowany przez Radę w dniu 26 maja 2008 r. (9903/2008 - C6-0206/2008),
– uwzględniając art. 69 i załącznik IV Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A6-0204/2008),
A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 3 do budżetu ogólnego na rok 2008 obejmuje:
– włączenie do budżetu wpływów związanych ze sprawą Microsoftu (kara oraz odsetki w kwocie 849.200.000 EUR),
– włączenie do budżetu oszczędności wynikających z mniejszych niż przewidywane podwyżek wynagrodzeń i emerytur dla urzędników w 2007 r.,
– zasilenie funduszu nadzwyczajnego na środki weterynaryjne związane z chorobą niebieskiego języka kwotą 130.000.000 EUR ze środków na zobowiązania oraz 63.950.000 EUR ze środków na płatności,
– utworzenie pozycji budżetowych w celu przyznania dotacji czterem wspólnym przedsiębiorstwom: inicjatywa w zakresie leków innowacyjnych, inicjatywa "czyste niebo", ARTEMIS (wspólna inicjatywa technologiczna w zakresie wbudowanych systemów komputerowych) oraz ENIAC (Europejska Platforma Technologiczna w dziedzinie Nanoelektroniki),
– uruchomienie z Funduszu Solidarności UE kwoty 98.000.000 EUR środków na zobowiązania i środków na płatności w związku z pożarami lasów w Grecji w sierpniu 2007 r. oraz powodziami w Słowenii we wrześniu 2007 r.,
– zmiany w planie zatrudnienia Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (zmiana zaszeregowania z AD 13 na AD 14),
– zmiany w planie zatrudnienia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.
B. mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 3/2008 jest formalne wpisanie tych dostosowań budżetowych do budżetu na rok 2008,
C. mając na uwadze, że Rada zapisała w projekcie budżetu korygującego nr 3/2008 oszczędności z wynagrodzeń i emerytur oraz finansowanie tzw. mechanizmu monitorowania Microsoft,
1. przypomina, że środki dla wspólnych przedsiębiorstw wypłacane są z budżetu operacyjnego danego programu;
2. wskazuje, że mechanizm monitorowania Mcrosoft jest finansowany wyłącznie z oszczędności z wynagrodzeń i emerytur w dziale 5;
3. wyraża ubolewanie, że Rada nieoczekiwanie ograniczyła pozycję budżetową 26 02 01 wprowadzając nowy element bez przeprowadzenia jakiejkolwiek dyskusji z Parlamentem; oczekuje przeznaczenia oszczędności na finansowanie priorytetów Parlamentu z działu 1a;
4. zwraca się do Komisji, aby w przyszłości w ramach projektów budżetów korygujących nie łączyła z innymi kwestiami środków związanych z instrumentami takimi jak Fundusz Solidarności UE i Europejski Fundusz Przystosowania do Globalizacji, co pozwoli uniknąć opóźnień w podjęciu decyzji i wypłacie środków;
5. przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 3/2008 bez poprawek;
6. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
______
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1525/2007 (Dz.U. L 343 z 27.12.2007, str. 9).
(2) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.
(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, str. 1. Porozumienie ostatnio zmienione decyzją 2008/371/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 128 z 16.5.2008, str. 8).
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.285E.70 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Projekt budżetu korygującego nr 3/2008 (9903/2008 - C6-0206/2008 - 2008/2095(BUD)). |
| Data aktu: | 05/06/2008 |
| Data ogłoszenia: | 26/11/2009 |