w zastosowaniu art. 7 dyrektywy Rady 89/686/EWG w sprawie wprowadzonego przez władze Zjednoczonego Królestwa zakazu dotyczącego odzieży ochronnej dla szermierzy, kurtki i spodni typu Beijing FIE 800N
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 237/01)
(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2009 r.)
1. Powiadomienie wystosowane przez władze Zjednoczonego Królestwa
Artykuł 7 ust. 1 dyrektywy 89/686/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej stanowi, że jeżeli państwo członkowskie stwierdzi, że dane wyposażenie ochrony osobistej opatrzone znakiem CE i używane zgodnie z przeznaczeniem może zaszkodzić bezpieczeństwu osób, zwierząt domowych lub mienia, podejmuje wszelkie niezbędne środki w celu wycofania takiego wyposażenia ochrony osobistej z rynku i zakazania jego sprzedaży lub swobodnego przepływu.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami, stwierdza, czy uznaje podjęty środek za uzasadniony, czy też nie. W przypadku gdy podjęty środek zostanie uznany za uzasadniony, Komisja niezwłocznie powiadamia o tym państwa członkowskie, tak aby mogły one podjąć wszelkie stosowne środki w odniesieniu do przedmiotowego wyposażenia zgodnie z ich zobowiązaniami wynikającymi z art. 2 ust. 1.
W dniu 29 stycznia 2009 r. władze Zjednoczonego Królestwa powiadomiły Komisję Europejską o środku w postaci zakazu wprowadzania do obrotu odzieży ochronnej dla szermierzy, kurtki i spodni typu Beijing FIE 800N, produkowanej przez Wuxi Husheng Sports Goods Plant, Donghu Industrial District, Donghutang, Wuxi, Jiangsu, Chiny i przywożonej przez Liam Patterson Associates LLP T/a Jiang-UK, 9 Spencer Road, Buxton, Derbyshire, Zjednoczone Królestwo. Zgodnie z dokumentami przedstawionymi Komisji wspomniana odzież ochronna dla szermierzy była objęta następującymi świadectwami badania typu WE wydanymi przez CRITT Sports et Loisirs (0501):
– nr 0501/161/1106/090;
– nr 0501/162/1106/089.
2. Podane powody wprowadzenia środka
Władze Zjednoczonego Królestwa wskazały, że ich decyzja opierała się na fakcie, że produkty te nie spełniały podstawowych wymagań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 3 dyrektywy 89/686/EWG, w wyniku niewłaściwego zastosowania norm określonych w art. 5 tej dyrektywy.
W szczególności władze Zjednoczonego Królestwa wskazały, że odzież ochronna dla szermierzy nie spełniała wymagań w zakresie odporności na penetrację określonych w normie EN 13567:2002.
3. Opinia Komisji
W dniu 9 marca 2009 r. Komisja napisała do producenta i do jednostki notyfikowanej, która wydała świadectwo badania typu WE, wzywając ich do przedłożenia uwag dotyczących pomiaru dokonanego przez władze Zjednoczonego Królestwa.
W swojej odpowiedzi z dnia 2 kwietnia 2009 r. CRITT potwierdziła, że wyżej wymienione świadectwa zostały wydane przez tę jednostkę w 2006 r. Wytłumaczyła, że po otrzymaniu pisma Komisji, poprosiła ona producenta o odesłanie próbek referencyjnych i przesłanie nowych próbek w celu przeprowadzenia dalszych badań.
Badania te wykazały, że próbka referencyjna badana w 2006 r. pozostawała w zgodzie z wymogami normy EN 13567 i z dyrektywą, podczas gdy próbki wyprodukowane w 2007 r. nie spełniały wymogów odporności na penetrację określonych w tej normie. Dla poparcia tego stwierdzenia CRITT przesłała stosowne sprawozdanie z badań.
W swojej odpowiedzi z dnia 6 kwietnia 2009 r. producent wyraził życzenie spotkania ze służbami Komisji, ale nie wykonał w tym celu żadnych czynności.
W świetle dostępnej dokumentacji i uwag zainteresowanych stron, Komisja stwierdza, że władze Zjednoczonego Królestwa wykazały, że odzież ochronna dla szermierzy, kurtka i spodnie typu Beijing FIE 800N, nie spełnia obowiązujących podstawowych wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia zawartych w dyrektywie 89/686/EWG.
W związku z tym po przeprowadzeniu wymaganej procedury Komisja uznaje, że zakaz wprowadzony przez władze Zjednoczone go Królestwa jest uzasadniony.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 września 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günther VERHEUGEN | |
| Wiceprzewodniczący |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.237.1 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w zastosowaniu art. 7 dyrektywy Rady 89/686/EWG w sprawie wprowadzonego przez władze Zjednoczonego Królestwa zakazu dotyczącego odzieży ochronnej dla szermierzy, kurtki i spodni typu Beijing FIE 800N. |
| Data aktu: | 30/09/2009 |
| Data ogłoszenia: | 02/10/2009 |