Nabór na stanowisko dyrektora (grupa zaszeregowania AD 14) Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - COM/2009/10199.

Nabór na stanowisko dyrektora (grupa zaszeregowania AD 14) Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki

COM/2009/10199

(2009/C 234 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2009 r.)

1. REPREZENTUJEMY

Na wniosek Komisji Europejskiej Rada Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski przyjęły rozporządzenie ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwaną dalej "Agencją")(1).

Bratysława (Słowacja), Bukareszt (Rumunia) oraz Lublana (Słowenia) ubiegają się o siedzibę Agencji. Decyzja w sprawie umiejscowienia siedziby zostanie podjęta przez Radę w dniu 7 grudnia 2009 r., jeszcze przed zakończeniem pierwszego etapu selekcji kandydatów na stanowisko dyrektora Agencji. Komisja proponuje, aby - w przypadku gdyby Rada nie była w stanie podjąć wspomnianej decyzji w dniu 7 grudnia i dokonać wyboru spośród trzech wymienionych miast - siedzibę Agencji na okres pierwszych pięciu lat ustanowić w Brukseli.

Zgodnie z rozporządzeniem Agencja jest organem Wspólnoty i posiada osobowość prawną. Agencja odegra kluczową rolę w liberalizacji wspólnotowych rynków energii elektrycznej i gazu ziemnego. Do jej zadań będą należały:

a) udział w tworzeniu europejskich kodeksów sieci energii elektrycznej i gazu ziemnego;

b) podejmowanie wiążących indywidualnych decyzji w sprawie zasad i warunków dostępu do infrastruktury transgranicznej oraz warunków jej bezpiecznej eksploatacji, w przypadku gdy krajowe organy regulacyjne nie mogą dojść do porozumienia lub wnieść do Agencji o interwencję;

c) wydawanie opinii dla różnych podmiotów działających na rynkach energii elektrycznej i gazu ziemnego;

d) udzielanie porad instytucjom europejskim na temat kwestii związanych z energią elektryczną i gazem ziemnym; oraz

e) monitorowanie wewnętrznych rynków energii elektrycznej i gazu ziemnego oraz przedstawianie wyników tego monitorowania.

Agencja będzie najprawdopodobniej zatrudniać około 40-50 osób. Jej budżet wyniesie ok. 6-7 mln EUR rocznie.

2. OFERUJEMY

Dyrektor stoi na czele Agencji i zarządza nią, jest jej przedstawicielem prawnym i współtworzy jej zewnętrzny wizerunek. Odpowiada on przed Radą Administracyjną, w której skład wchodzi pięciu członków mianowanych przez Radę, dwóch członków mianowanych przez Parlament Europejski i dwóch członków mianowanych przez Komisję Europejską. Parlament Europejski i Rada mogą wezwać dyrektora do przedstawienia sprawozdania z wykonania jego obowiązków. W trakcie pełnienia swojej funkcji dyrektor może zostać poproszony o złożenie oświadczenia przed właściwym komitetem Parlamentu Europejskiego i udzielenie odpowiedzi na pytania postawione przez członków komitetu.

Dyrektor odegra ważną rolę w tworzeniu Agencji, która powinna rozpocząć działalność najpóźniej 18 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia ustanawiającego. Ponadto dyrektor będzie odpowiedzialny za ustanowienie struktur administracyjnych, operacyjnych i finansowych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania Agencji, jak również za rekrutację kluczowych pracowników.

Po rozpoczęciu działalności Agencji do głównych zadań dyrektora należeć będzie:

– rekrutacja pracowników Agencji oraz nadzór nad nimi, tworzenie dobrej atmosfery w zespole i przyjaznego środowiska pracy,

– przygotowywanie prac Rady Administracyjnej i uczestnictwo w nich bez prawa głosu,

– przyjmowanie i publikowanie opinii, zaleceń i decyzji Agencji po otrzymaniu pozytywnej opinii od Rady Organów Regulacyjnych, która składa się z wysokich rangą przedstawicieli krajowych organów regulacyjnych,

– przygotowanie rocznego projektu programu prac Agencji, jak również rocznego sprawozdania z jej działalności,

– wdrażanie rocznego programu prac Agencji zgodnie z wytycznymi Rady Organów Regulacyjnych Agencji oraz pod administracyjną kontrolą Rady Administracyjnej,

– przygotowanie wstępnego projektu budżetu Agencji oraz wykonanie budżetu Agencji,

– podejmowanie wszystkich niezbędnych czynności w celu zapewnienia funkcjonowania Agencji, w tym przyjmowanie wewnętrznych instrukcji administracyjnych oraz publikacja zawiadomień,

– wykonywanie uprawnień nadanych organowi mianującemu na mocy Regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich oraz organowi upoważnionemu do zawierania umów na mocy Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich,

– informowanie opinii publicznej o kwestiach mieszczących się w kompetencjach Agencji.

3. POSZUKUJEMY

Przy ocenie kandydatów będą brane pod uwagę następujące kryteria:

– zdolność do udziału w tworzeniu dużej agencji i do zarządzania nią, zarówno na poziomie zarządzania strategicznego, jak i wewnętrznego, zmierzenia się z wyzwaniami, przed którymi stanie Agencja w pierwszych latach funkcjonowania, przy jednoczesnym wykazaniu zaangażowania, zdrowego osądu i elastyczności. Atutem będzie odpowiednie doświadczenie na płaszczyźnie międzynarodowej,

– bogate doświadczenie w prowadzeniu i motywowaniu dużego zespołu w środowisku wielokulturowym i wielojęzycznym oraz w zarządzaniu środkami budżetowymi i finansowymi w kontekście narodowym, europejskim lub międzynarodowym,

– wszechstronna znajomość procedur i praktyk regulacyjnych dotyczących sektora energetycznego, a także doświadczenie w zarządzaniu w tej dziedzinie,

– umiejętność informowania opinii publicznej oraz współpracy z zainteresowanymi podmiotami (organy europejskie, krajowe i lokalne, organizacje międzynarodowe, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe itd.),

– rozległa wiedza na temat instytucji UE, ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań, jak również na temat polityki UE w dziedzinach związanych z działalnością Agencji,

– znakomite umiejętności w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej,

– znakomite umiejętności negocjacyjne,

– biegła znajomość języka angielskiego. Atutem będzie znajomość innego języka urzędowego UE, który nie jest jednym z dwóch wymaganych zgodnie z kryteriami kwalifikującymi.

4. KANDYDAT MUSI

Do procedury wyboru zakwalifikowani zostaną kandydaci, którzy przed upływem terminu składania podań spełniają następujące kryteria:

obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,

dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać:

– potwierdzony dyplomem poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym w normalnym cyklu co najmniej cztery lata, lub

– potwierdzony dyplomem poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim oraz odpowiednie doświadczenie zawodowe w wymiarze co najmniej jednego roku, w przypadku gdy normalny cykl studiów wynosi co najmniej trzy lata (wspomniane roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),

doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej piętnastoletnie doświadczenie zawodowe liczone od chwili ukończenia studiów wyższych i zdobyte po uzyskaniu wyżej wymienionych kwalifikacji,

doświadczenie zawodowe odpowiadające charakterowi przyszłych obowiązków: kandydat musi wykazać, że przynajmniej pięć z piętnastu lat doświadczenia zawodowego uzyskał, pracując w sektorze energetycznym, w dziedzinie związanej z polityką energetyczną lub regulacją energetyki,

doświadczenie na stanowisku kierowniczym: kandydat musi posiadać przynajmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe na stanowisku kierowniczym wyższego szczebla, w tym doświadczenie w zarządzaniu budżetem, finansami i zasobami ludzkimi,

znajomość języków: kandydat musi posiadać biegłą znajomość przynajmniej jednego z języków urzędowych Wspólnoty i zadowalającą znajomość innego języka urzędowego,

limit wieku: kandydat musi być w stanie sprawować powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego, tj. przed końcem miesiąca, w którym kończy 65 lat.

5. NIEZALEŻNOŚĆ I OŚWIADCZENIE O EWENTUALNYM KONFLIKCIE INTERESÓW

Bez uszczerbku dla odpowiednich uprawnień Rady Administracyjnej i Rady Organów Regulacyjnych w odniesieniu do zadań dyrektora, dyrektor będzie miał obowiązek złożenia oświadczenia, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodny z interesem publicznym, do niezwracania się o otrzymanie oraz nieprzyjmowania instrukcji od jakiegokolwiek rządu, Komisji lub innego podmiotu publicznego lub prywatnego, a także obowiązek złożenia oświadczenia dotyczącego konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności. W swoim podaniu kandydaci muszą potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

6. PROCEDURA WYBORU I MIANOWANIE(2)

– Zostanie powołana komisja kwalifikacyjna. Na podstawie kryteriów kwalifikujących wymienionych powyżej komisja zaprosi na rozmowę kandydatów o profilu najlepiej odpowiadającym wymaganiom związanym ze stanowiskiem.

– Kandydaci zakwalifikowani przez komisję kwalifikacyjną zostaną zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym Komisji ds. Mianowania (CCA) oraz do odbycia testów przeprowadzanych metodą assessment centre przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.

– Kandydaci zakwalifikowani po tych rozmowach zostaną zaproszeni na rozmowę z odpowiednim komisarzem (odpowiednimi komisarzami).

– Po rozmowach Komisja sporządzi listę najodpowiedniejszych kandydatów. Lista, na której znajdzie się przynajmniej trzech kandydatów, zostanie przekazana Radzie Administracyjnej. Umieszczenie kandydata na liście nie gwarantuje zatrudnienia.

– Po pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych wybrany kandydat zostanie powołany na dyrektora przez Radę Administracyjną.

– Przed formalnym mianowaniem kandydat powołany przez Radę Administracyjną może zostać wezwany do złożenia oświadczenia przed właściwym komitetem Parlamentu Europejskiego i do udzielenia odpowiedzi na pytania postawione przez jego członków.

– Dyrektor mianowany jest przez Radę Administracyjną.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

7. RÓWNOŚĆ SZANS

Agencja stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego(3).

8. WARUNKI ZATRUDNIENIA

Dyrektor zostanie zatrudniony w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 zgodnie z art. 2 lit. a) Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich(4) na okres pięciu lat z możliwością jednorazowego przedłużenia na nie więcej niż trzy lata, zgodnie z art. 15 ust. 3 i 4 projektu rozporządzenia ustanawiającego Agencję.

9. PROCEDURA ZGŁASZANIA KANDYDATUR

Aby zgłoszenia były ważne, kandydat musi złożyć:

1) list motywacyjny; oraz

2) życiorys. Życiorys powinien być w miarę możliwości sporządzony w formacie Europass(5). Kandydaci proszeni są o opisanie w skrócie doświadczenia zawodowego oraz wiedzy specjalistycznej związanych ze stanowiskiem oraz o podanie szczegółowych informacji dotyczących liczby pracowników, budżetu i charakteru działów, którymi wcześniej kierowali.

Niepełne podania zostaną odrzucone.

Na obecnym etapie nie należy załączać dokumentów uzupełniających (np. poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp.). Przedkłada się je na życzenie na późniejszym etapie procedury.

Podania, najlepiej w języku angielskim, francuskim lub niemieckim, należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres:

tren-selections-acer@ec.europa.eu

W celu uproszczenia procedury wyboru wszelka komunikacja z kandydatami w związku z niniejszym ogłoszeniem odbywać się będzie w języku angielskim.

Na powyższy adres należy również bezzwłocznie zgłosić na piśmie każdą zmianę adresu.

Dalszych informacji udziela:

Pani Ana Arana Antelo

Kierownik działu

Energia Elektryczna i Gaz

Dyrekcja Generalna ds. Energii i Transportu

Komisja Europejska

e-mail: ana.arana-antelo@ec.europa.eu

10. TERMIN ZAKOŃCZENIA REJESTRACJI KANDYDATÓW

Podania należy nadsyłać pocztą elektroniczną do dnia 30 października 2009 r. (decyduje data wysłania wiadomości).

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko poprzez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

11. WAŻNE INFORMACJE DLA KANDYDATÓW

Prace komisji kwalifikacyjnej są tajne. Kandydaci nie mogą nawiązywać bezpośredniego bądź pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu.

Mianowanie dyrektora stanie się skuteczne dopiero w momencie dostępności środków w budżecie oraz dostępności stanowiska w planie zatrudnienia.

12. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Komisja i Agencja dopilnują, aby przetwarzanie danych osobowych kandydatów odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6).

______

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1).

(2) Procedurę rekrutacji przeprowadza się z zastrzeżeniem dostępności środków w budżecie Agencji oraz pod warunkiem, że odpowiednie stanowiska zostaną przewidziane w planie zatrudnienia.

(3) Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1.

(5) Życiorys w formacie Europass można pobrać ze strony: http://europass.cedefop.europa.eu/htm/index.htm

(6) Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024