Skarga wniesiona w dniu 20 maja 2009 r. - Słowenia przeciwko Komisji(Sprawa T-197/09)
(2009/C 180/101)
Język postępowania: słoweński
(Dz.U.UE C z dnia 1 sierpnia 2009 r.)
Strony
Strona skarżąca: Republika Słowenii (przedstawiciel: Ž. Cilenšek Bončina, državna pravobranilka)
Strona pozwana: Komisja Wspólnot Europejskich
Żądania strony skarżącej
– stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 19 marca 2009 r., C(2009) 1945(1), wyłączającej z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG), w zakresie w jakim wyłącza niektóre wydatki poniesione przez Słowenię;
– obciążenie Komisji kosztami postępowania;
– zasądzenie od Komisji zwrotu kosztów postępowania poniesionych przez Republikę Słowenii.
Zarzuty i główne argumenty
W zaskarżonej decyzji Komisja, z uwagi na uchybienia w kontroli zamknięcia roku finansowego oraz nieprawidłowości w postępowaniu i nieprawidłowości dotyczące instrumentów kontroli, wyłączyła w latach budżetowych 2005 i 2006 niektóre wydatki poniesione przez Republikę Słowenii z finansowania przez Wspólnotę, ustanawiając zryczałtowaną korektę finansową w wysokości 5 % płatną bezpośrednio, podstawą której była ocena krajowej kontroli przeprowadzona przez jej służby w tymże państwie członkowskim w marcu 2005.
Skarżąca w swoich żądaniach twierdzi w szczególności, że Komisja:
– z uwagi na błędną ocenę stanu faktycznego, w nieprawidłowy sposób zastosowała art. 15 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001(2), odpowiednio art. 23 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004(3), w zakresie w jakim zbyt późno dokonała oceny; do jej przeprowadzenia wybrała nietypowy region, dla którego zostały skontrolowane w oczywisty sposób małe grunty; przy okazji oceny nie uwzględniła międzynarodowej normy 530, jak też w nieuzasadniony sposób nie zaaprobowała użycia takiego instrumentu pomiaru przez skarżącą;
– naruszyła zasadę zakazu różnego traktowania państw członkowskich, ponieważ w innych państwach członkowskich dokonała oceny krajowej kontroli na podstawie bardziej reprezentacyjnej próby;
– zastosowała decyzję, a zatem korektę finansową w wysokości 5 %, która z powodu ograniczonego zagrożenia dla Funduszu w związku z przyznanymi środkami, jest w oczywisty sposób nieproporcjonalna do wagi i zakresu stwierdzonego naruszenia;
– działała w sprzeczności z zasadami dobrej wiary i słuszności, ponieważ służby Komisji nie zakwestionowały prawidłowości danych, które przewidują użycie instrumentu pomiaru i do lata 2005 r. nie zwróciły uwagi skarżącej na tę kwestię.
______
(1) Dz. U. L 75 z 21.3.2009, s. 15.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3508/92 (Dz.U. L 327 z 23.12.2001, s. 11).
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników (Dz.U. L 18 z 30.4.2004, s.18).