Porozumienie zawarte pomiędzy Národná banka Slovenska a Europejskim Bankiem Centralnym w sprawie wierzytelności przyznawanej na rzecz Národná banka Slovenska przez Europejski Bank Centralny zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.

POROZUMIENIE
z dnia 31 grudnia 2008 r.
zawarte pomiędzy Národná banka Slovenska a Europejskim Bankiem Centralnym w sprawie wierzytelności przyznawanej na rzecz Národná banka Slovenska przez Europejski Bank Centralny zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego

(2009/C 18/02)

(Dz.U.UE C z dnia 24 stycznia 2009 r.)

NÁRODNÁ BANKA SLOVENSKA ORAZ EUROPEJSKI BANK CENTRALNY,

mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji EBC/2008/33 z dnia 31 grudnia 2008 r. w sprawie opłacenia przez Národná banka Slovenska kapitału, przekazania aktywów rezerwy walutowej oraz wniesienia wkładu na poczet rezerw i odpisów Europejskiego Banku Centralnego(1), równowartość w euro całkowitej kwoty aktywów rezerwy walutowej, które Národná banka Slovenska jest zobowiązana przekazać Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) z dniem 1 stycznia 2009 r. na podstawie art. 49 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") wynosi 443.086.155,98 EUR.

(2) Zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu ESBC oraz art. 4 ust. 1 decyzji EBC/2008/33, z dniem 1 stycznia 2009 r. EBC jest zobowiązany przyznać na rzecz Národná banka Slovenska wyrażoną w euro wierzytelność równoważną całkowitej kwocie w euro wnoszonych przez Národná banka Slovenska aktywów rezerwy walutowej, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w art. 3 tej decyzji. EBC oraz Národná banka Slovenska ustalają wysokość wierzytelności Národná banka Slovenska wobec EBC na kwotę 399.443.637,59 EUR - tak, aby stosunek pomiędzy wyrażoną w euro wierzytelnością przyznaną Národná banka Slovenska oraz całkowitą wartością wierzytelności przyznanych na rzecz innych krajowych banków centralnych państw członkowskich, które przyjęły euro (zwanych dalej "uczestniczącymi KBC") był równy stosunkowi pomiędzy przypisaną Národná banka Slovenska wagą udziału w ramach klucza kapitałowego EBC a całkowitą wagą udziałów pozostałych uczestniczących KBC w tym kluczu.

(3) Różnica pomiędzy kwotami wskazanymi w punktach 1 i 2 preambuły wynika z: (i) zastosowania w odniesieniu do wartości aktywów rezerwy walutowej już wniesionych przez Národná banka Slovenska na podstawie art. 30 ust. 1 Statutu ESBC "obowiązujących kursów walut", o których mowa w art. 49 ust. 1 Statutu ESBC; oraz (ii) ze zmian w zakresie wierzytelności przysługujących na podstawie art. 30 ust. 3 Statutu ESBC innym uczestniczącym KBC, które spowodowane zostały dostosowaniem klucza kapitałowego EBC dokonanym z dniem 1 stycznia 2004 r. oraz 1 stycznia 2009 r. na podstawie art. 29 ust. 3 Statutu ESBC oraz rozszerzeniem klucza kapitałowego EBC dokonanym z dniem 1 maja 2004 r. i 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 49 ust. 3 Statutu ESBC.

(4) W związku z powyższą różnicą, EBC oraz Národná banka Slovenska uzgadniają, że - w przypadku, gdy wierzytelność Národná banka Slovenska przekraczać będzie kwotę 399.443.637,59 EUR - wierzytelność przysługująca Národná banka Slovenska może zostać obniżona w drodze potrącenia tej wierzytelności z kwotą, jaką Národná banka Slovenska jest zobowiązana przekazać na poczet rezerw i zasobów EBC na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu ESBC oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2008/33.

(5) Ponadto, w związku z faktem, że - w zależności od wahań kursów walutowych - konieczne może być podwyższenie, a nie obniżenie wierzytelności do kwoty wskazanej w punkcie 2 preambuły, EBC oraz Národná banka Slovenska powinny uzgodnić inne sposoby przyznania wierzytelności na rzecz Národná banka Slovenska.

(6) Rada Prezesów wyraziła zgodę na przystąpienie przez EBC do niniejszego porozumienia, co nastąpiło w drodze decyzji podjętej na podstawie art. 30 Statutu ESBC, zgodnie z art. 10 ust. 3 Statutu ESBC i określoną w nim procedurą,

UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Sposoby przyznania wierzytelności na rzecz Národná banka Slovenska

1.
Jeżeli w końcowej dacie, w której EBC otrzyma aktywa rezerwy walutowej od Národná banka Slovenska na podstawie art. 3 decyzji EBC/2008/33 kwota wierzytelności, jaką EBC ma obowiązek przyznać na rzecz Národná banka Slovenska na podstawie art. 30 ust. 3 Statutu ESBC oraz art. 4 ust. 1 decyzji EBC/2008/33 (zwanej dalej "wierzytelnością") będzie wyższa niż 399.443.637,59 EUR, wówczas wysokość wierzytelności podlega z tą datą obniżeniu do kwoty 399.443.637,59 EUR. Powyższe obniżenie kwoty wierzytelności zostanie dokonane w drodze potrącenia jej z kwotą, którą Národná banka Slovenska ma obowiązek przekazać na poczet rezerw i zasobów EBC z dniem 1 stycznia 2009 r. na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu ESBC oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2008/33. Potrąconą kwotę traktuje się jako przedterminowe przekazanie wkładu na poczet rezerw i zasobów EBC na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu ESBC oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2008/33, przy czym przekazanie takie uważa się za dokonane w dacie, w której nastąpi potrącenie.
2.
Jeżeli kwota, którą Národná banka Slovenska ma obowiązek przekazać na poczet rezerw i zasobów EBC na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu ESBC oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2008/33 będzie niższa niż różnica pomiędzy kwotą wierzytelności przysługującej Národná banka Slovenska a kwotą 399.443.637,59 EUR, wówczas kwota wierzytelności ulega obniżeniu do wysokości 399.443.637,59 EUR: i) w drodze potrącenia dokonanego zgodnie z ust. 1; oraz ii) w drodze zapłaty przez EBC na rzecz Národná banka Slovenska kwoty w euro równej kwocie niedoboru pozostającego po dokonaniu powyższego potrącenia. Kwota, jaką EBC zobowiązany będzie wypłacić na podstawie niniejszego ustępu będzie wymagalna z dniem 1 stycznia 2009 r. EBC wyda w odpowiednim czasie polecenie przelewu takiej należnej kwoty wraz z naliczonym na jej podstawie należnym po potrąceniach oprocentowaniem, które zostanie wykonane za pośrednictwem transeuropejskiego zautomatyzowanego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2). Należne oprocentowanie naliczone zostanie w oparciu o okresy dzienne, przy użyciu metody naliczania przyjmującej, że rok wynosi 360 dni oraz przy zastosowaniu stopy procentowej równej krańcowej stopie procentowej zastosowanej przez Eurosystem w ostatniej przeprowadzonej przez niego podstawowej operacji refinansującej.
3.
Jeżeli w końcowej dacie, w której EBC otrzyma aktywa rezerwy walutowej od Národná banka Slovenska na podstawie art. 3 decyzji EBC/2008/33 wierzytelność przysługująca Národná banka Slovenska będzie niższa niż 399.443.637,59 EUR, wówczas wysokość tej wierzytelności podlega we wskazanej dacie podwyższeniu do kwoty 399.443.637,59 EUR, a Národná banka Slovenska zapłaci na rzecz EBC kwotę w euro odpowiadającą wysokości wskazanej różnicy. Kwota, jaką Národná banka Slovenska będzie zobowiązana wpłacić na podstawie niniejszego ustępu będzie wymagalna z dniem 1 stycznia 2009 r. oraz podlega zapłacie zgodnie z procedurą określoną w art. 5 ust. 4 i 5 decyzji EBC/2008/33.
Artykuł  2

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsze porozumienie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
2.
Niniejsze porozumienie zostało sporządzone w dwóch odpowiednio podpisanych oryginałach w języku angielskim. EBC oraz Národná banka Slovenska otrzymują po jednym oryginalnym egzemplarzu.

Frankfurt nad Menem, dnia 31 grudnia 2008 r.

W imieniu Národná banka Slovenska W imieniu Europejskiego Banku Centralnego
Ivan ŠRAMKO Jean-Claude TRICHET
Prezes Prezes

______

(1) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.18.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Porozumienie zawarte pomiędzy Národná banka Slovenska a Europejskim Bankiem Centralnym w sprawie wierzytelności przyznawanej na rzecz Národná banka Slovenska przez Europejski Bank Centralny zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.
Data aktu: 31/12/2008
Data ogłoszenia: 24/01/2009
Data wejścia w życie: 01/01/2009