Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/B-1/37.966 - Distrigaz.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/B-1/37.966 - Distrigaz

(Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji 2001/462/WE, EWWiS z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2008/C 9/04)

(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2008 r.)

Projekt decyzji stwarza podstawy do następujących uwag.

Kontekst sprawy

Niniejsza sprawa jest następstwem postępowania wyjaśniającego prowadzonego z urzędu, które początkowo koncentrowało się na trzech umowach na dostawy gazu zawartych pomiędzy Distrigaz SA/Distrigas NV ("Distrigas") a odbiorcą przemysłowym w Belgii. Komisja doszła do wstępnego wniosku, że niektóre aspekty wspomnianych umów stanowiły ograniczenie konkurencji i nadużycie pozycji dominującej na rynku dostaw gazu w Belgii, co jest sprzeczne z przepisami art. 81 i 82 Traktatu WE.

I. Wstępne oceny

W dniu 1 marca 2004 r. spółka Distrigas i odbiorca przemysłowy otrzymali pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Na wniosek spółki Distrigas przedłużono termin na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń do dnia 19 maja 2004 r. Zarówno Distrigas jak i odbiorca przemysłowy przedłożyli pisemne odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.

W dniu 16 czerwca 2004 r. odbyło się spotkanie wyjaśniające, podczas którego Distrigas i odbiorca przemysłowy ustosunkowali się do obaw Komisji.

W dniu 30 czerwca 2005 r. Komisja przyjęła wstępną ocenę skierowaną do Distrigas, odnoszącą się do obaw dotyczących naruszenia zasad konkurencji określonych na mocy art. 82 Traktatu WE w odniesieniu do umów na dostawy gazu spółki Distrigas z różnymi odbiorcami przemysłowymi w Belgii.

Komisja przyjęła następnie w dniu 8 maja 2006 r. uzupełniające pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do Distrigas, odnoszące się obaw dotyczących naruszenia zasad konkurencji określonych na mocy art. 82 Traktatu WE w odniesieniu do wszystkich umów spółki Distrigas z odbiorcami przemysłowymi w Belgii na dostawy gazu. W odpowiedzi na szczególne wnioski wyrażono zgodę na przedłużenie terminu na udzielenie odpowiedzi, początkowo do dnia 30 czerwca, następnie do dnia 7 lipca, a później do dnia 1 września 2006 r. Z uwagi na postępy osiągnięte w dyskusjach w sprawie zobowiązań (patrz poniżej) stwierdzono, że spółka Distrigas nie musi udzielać odpowiedzi na uzupełniające pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.

Wszystkie trzy dokumenty: pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, wstępna ocena oraz uzupełniające pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowią wstępne oceny w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003.

II. Przedłożone zobowiązania i test rynkowy

W dniu 11 lipca 2006 r. spółka Distrigas przedłożyła Komisji propozycje zobowiązań, uwzględniające zawarte we wstępnych ocenach obawy dotyczące naruszenia zasad konkurencji. W dniu 1 marca 2007 r. - w wyniku rozmów z właściwymi służbami Komisji - przedłożono skorygowaną wersję propozycji zobowiązań.

W dniu 5 kwietnia 2007 r. Komisja, zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, opublikowała w Dzienniku Urzędowym zawiadomienie zawierające streszczenie sprawy i zaproponowanych przez Distrigas zobowiązań oraz zaproszenie skierowane do zainteresowanych stron trzecich do przedstawienia uwag w ciągu jednego miesiąca. W dniu 12 czerwca 2007 r. - w wyniku rozmów z właściwymi służbami Komisji, które miały nastąpiły po uwzględnieniu uwag stron trzecich - spółka Distrigas przedstawiła kolejną zmienioną wersję zobowiązań. Spółka Distrigas potwierdziła, że omawiane zobowiązania powinny być odczytane jako zobowiązania w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

III. Dostęp do akt sprawy i test rynkowy

Początkowo - w następstwie pierwszego pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń - dostępu do akt sprawy udzielono spółce Distrigas i odbiorcy przemysłowemu, potem - w następstwie uzupełniającego pisemnego zgłoszenie zastrzeżeń - spółce Distrigas. Po przeprowadzeniu testu rynkowego spółce Distrigas udzielono też dostępu do nieopatrzonych klauzulą poufności odpowiedzi uzyskanych w wyniku testu rynkowego.

Wniosek

Stwierdza się, że w niniejszej sprawie prawo stron do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela, dnia 25 września 2007 r.

Karen WILLIAMS

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024