Zaproszenie do składania wniosków - Aktualizowane co miesiąc wskaźniki w zakresie handlu światowego i regionalnego.

Zaproszenie do składania wniosków - Aktualizowane co miesiąc wskaźniki w zakresie handlu światowego i regionalnego

(2008/C 71/03)

(Dz.U.UE C z dnia 18 marca 2008 r.)

1. KONTEKST

Komisja Europejska ogłasza zaproszenie do składania wniosków (nr ref. ECFIN/A/2008/002) w zakresie opracowania i comiesięcznego sporządzania wskaźników dotyczących rozwoju sytuacji w handlu światowym i regionalnym. Wskaźniki światowe opracowywane są na podstawie wskaźników regionalnych. Wskaźniki regionalne dotyczą wszystkich państw członkowskich UE, jak również krajów kandydujących.

Wskaźniki dotyczące handlu światowego będą zasadniczymi elementami bieżącej oceny cyklu światowego. Projekt pozwoli również usprawnić ocenę oraz prognozy dotyczące handlu oraz PKB krajów i regionów spoza UE na potrzeby kompleksowych oraz międzyokresowych prognoz Komisji.

Wskaźniki regionalne zostaną wykorzystane przez Komisję do obliczania w skali miesięcznej bieżących wyników eksportu w odniesieniu do UE, strefy euro oraz poszczególnych państw członkowskich. Tego rodzaju często aktualizowany wskaźnik wyników eksportu nie został jeszcze opracowany. Wskaźniki takie będą bardzo użyteczne w procesie nadzoru gospodarczego UGW, zarówno w przypadku obecnych, jak i przyszłych państw członkowskich strefy euro.

Współpraca ta przyjmie formę ramowej umowy między Komisją a jednym z instytutów, obejmującej okres czterech lat.

2. CEL I SPECYFIKACJA DZIAŁANIA

2.1. Cele

Celem jest opracowanie odpowiednio jednolitego i wyczerpującego zestawu zmiennych dotyczących handlu regionalnego, obejmujących razem cały handel światowy. Zmienne te muszą być dostępne w krótkim czasie, aby sygnalizować decydentom europejskim możliwe zmiany koniunktury zewnętrznej czy też możliwe problemy dotyczące konkurencyjności poszczególnych państw członkowskich. Zestaw zmiennych nie stanowi danych statystycznych w ścisłym znaczeniu, ponieważ konieczne będzie oszacowanie wielu brakujących danych.

2.2. Specyfikacja techniczna

2.2.1. Harmonogram i przekazywanie wyników

Wyniki należy przekazywać Komisji co miesiąc (pocztą elektroniczną), najpóźniej 25-tego dnia miesiąca. Wyniki stanowić będzie aktualizowany zestaw miesięcznych szeregów czasowych, począwszy najlepiej od stycznia 1991 r. Datą końcową szeregów czasowych, które będą dostarczane 25-tego dnia miesiąca t, musi być miesiąc t - 2. Na przykład: wyniki za okres do września włącznie muszą dotrzeć do Komisji najpóźniej w dniu 25 listopada.

2.2.2. Treść wyników

Wyniki dotyczące wymienionych niżej krajów i regionów powinny zawierać następujące zmienne:

- wartości eksportu i importu (w euro w cenach bieżących),

- ceny eksportowe i importowe (w euro),

- wielkości eksportu i importu (w euro w cenach stałych),

- indeks produkcji przemysłowej,

- (nieobowiązkowo) wielkość PKB.

W przypadku braku danych trzeba będzie oszacować wartość wymiany handlowej i ceny. Wielkość wymiany handlowej trzeba będzie obliczać na podstawie jej wartości oraz cen. Jeśli chodzi o stosowanie zmiennych dotyczących cen, należy w miarę możliwości preferować wskaźniki cen rzeczywistych zamiast wskaźników wartości jednostkowej, które obarczone są błędem wynikającym ze składu. Wszystkie szeregi należy korygować, uwzględniając zmienne sezonowe oraz, w miarę możliwości, liczbę dni roboczych.

Należy uwzględnić następujące kraje i regiony:

- wszystkie państwa członkowskie UE oraz wszystkie kraje kandydujące (należy zastosować definicję elastyczną: w przypadku uzyskania przez nowe państwo statusu kraju kandydującego, należy dołączyć je do próby),

- elastyczne agregaty dla strefy euro oraz UE,

- świat,

- wszystkie kraje trzecie i regiony wymienione w tabeli 56 załącznika statystycznego do prognozy Komisji

(http://ec.europa.eu/economy finance/publications/european economy/2007/economic forecast au-tumn2007.pdf).

Do listy tej należy dodać:

- "Pozostałe kraje Azji" = kraje Azji z wyjątkiem Japonii, krajów Bliskiego Wschodu, Chin, Hongkongu i Korei,

- "Pozostałe kraje Ameryki Łacińskiej" = kraje Ameryki Łacińskiej z wyjątkiem Brazylii i Meksyku.

3. POSTANOWIENIA ADMINISTRACYJNE I CZAS TRWANIA

3.1. Postanowienia administracyjne

Instytut zostanie wybrany na maksymalny okres 4 lat. Komisja pragnie nawiązać długotrwałą współpracę z wybranym wnioskodawcą. W tym celu strony zawrą czteroletnią ramową umowę o współpracy. Na podstawie tej umowy, w której określone zostaną wspólne cele i charakter planowanych działań, strony mogą zawrzeć cztery szczegółowe roczne umowy w sprawie przyznania dotacji. Pierwsza z tych umów szczegółowych dotyczyć będzie okresu od czerwca 2008 do maja 2009 r. (co oznacza konieczność dostarczenia pierwszego zestawu wyników w dniu 25 czerwca 2008 r., a ostatniego zestawu wyników - w dniu 25 maja 2009 r.).

3.2. Czas trwania

Każda umowa w sprawie przyznania dotacji obejmie sporządzenie 12 miesięcznych zestawów wskaźników. Czas trwania działania nie może przekroczyć 12 miesięcy.

4. RAMY FINANSOWE

4.1. Źródła finansowania wspólnotowego

Wybrane operacje będą finansowane z pozycji budżetu 01 02 02 - Koordynacja i nadzór unii gospodarczej i walutowej.

4.2. Szacowany całkowity budżet Wspólnoty związany z niniejszym zaproszeniem

Orientacyjny całkowity budżet roczny, dostępny dla tego działania na okres od czerwca 2008 r. do maja 2009 r., wynosi 50.000 EUR.

4.3. Wielkość procentowa dofinansowania wspólnotowego

Udział Komisji we współfinansowaniu nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowanych poniesionych przez beneficjenta w związku ze sporządzeniem każdego zestawu danych. Odsetek współfinansowania określa Komisja.

4.4. Finansowanie działania przez beneficjenta i poniesione koszty kwalifikowalne

Beneficjent będzie musiał przedłożyć wyrażony w euro szczegółowy budżet na rok 1, zawierający szacunkowe koszty i źródła finansowania działania. Szczegółowe budżety na kolejne lata (2, 3 i 4) obowiązywania ramowej umowy w sprawie przyznania dotacji zostaną przedstawione na wniosek Komisji.

Kwotę dofinansowania przez Komisję, o którą występuje wnioskodawca, należy zaokrąglić do dziesięciu euro. Budżet będzie stanowił załącznik do szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji. Komisja może następnie wykorzystywać zawarte tam dane do celów audytów.

Koszty kwalifikowalne mogą być ponoszone wyłącznie po podpisaniu przez wszystkie strony szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji, z wyłączeniem wyjątkowych przypadków, jednak w żadnym przypadku nie przed złożeniem wniosku o dotację. Wkłady rzeczowe nie są uznawane za koszty kwalifikowalne.

4.5. Ustalenia dotyczące płatności

Po upływie czterech miesięcy dostarczania wyników beneficjent może złożyć wniosek o dokonanie płatności tymczasowej w wysokości nieprzekraczającej 40 % maksymalnej kwoty dotacji. Do wniosku tego dołącza się tymczasowe sprawozdanie finansowe z faktycznie poniesionych kosztów oraz szczegółowe zestawienie kosztów za okres od czerwca do września.

Wniosek o wypłatę salda, wraz ze sprawozdaniem finansowym z faktycznie poniesionych kosztów oraz szczegółowym zestawieniem kosztów za okres od października do maja, zostanie złożony w terminie dwóch miesięcy od daty zakończenia działania.

Podstawą do złożenia wniosku o dokonanie płatności tymczasowej lub wypłatę salda jest terminowe przekazywanie wymaganego zestawu danych.

Wysokość płatności tymczasowej i płatności końcowej ustala się na podstawie faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Za koszty kwalifikowalne uznawane są wyłącznie te koszty, które można zidentyfikować i odtworzyć w systemie ewidencji kosztów beneficjenta.

4.6. Podwykonawstwo

Podwykonawstwo nie jest dozwolone.

4.7. Wspólne wnioski

W przypadku wspólnych wniosków należy wyraźnie wyszczególnić zadania i wkład finansowy wszystkich współwnioskodawców. Wszyscy współwnioskodawcy muszą dostarczyć dokumenty niezbędne do całościowej oceny wniosku pod kątem kryteriów wykluczenia, selekcji i przyznania dotacji (zob. pkt 5, 6 i 7 poniżej), stosownie do swoich zadań.

Jeden ze współwnioskodawców przejmuje rolę koordynatora, który:

- przyjmie ogólną odpowiedzialność za współpracę z Komisją,

- będzie monitorować działania pozostałych współwnioskodawców,

- zapewni ogólną spójność oraz terminowe przekazywanie zestawów danych,

- dopilnuje podpisania umowy i dostarczy Komisji umowę podpisaną przez wszystkich współwniosko-dawców (możliwość wyznaczenia pełnomocnika),

- będzie przyjmować dotacje od Komisji i dokonywać płatności na rzecz współwnioskodawców,

- zbierze dokumenty na poparcie wydatków poniesionych przez każdego współwnioskodawcę oraz złoży je wszystkie jednocześnie.

5. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

5.1. Status prawny wnioskodawców

Zaproszenie do składania wniosków jest otwarte dla podmiotów i instytutów (osób prawnych) posiadających osobowość prawną w jednym z państw członkowskich UE. Wnioskodawcy muszą wykazać, że posiadają status osoby prawnej oraz przedstawić wymaganą dokumentację, używając do tego celu standardowego formularza przeznaczonego dla osób prawnych.

5.2. Podstawy wykluczenia

Wnioski o dotację nie będą rozpatrywane, jeśli wnioskodawca znajduje się w jednej z poniższych sytuacji (zgodnie z art. 93 i 94 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich):

a) jest w stanie upadłości lub w trakcie likwidacji, jego sprawami administruje sąd, zawarł porozumienie z wierzycielami, zawiesił działalność gospodarczą, jest podmiotem postępowania w powyższych sprawach lub znajduje się w analogicznej sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w krajowych przepisach ustawowych lub wykonawczych;

b) został skazany za przestępstwo dotyczące etyki zawodowej prawomocnym wyrokiem (res judicata);

c) jest winny poważnego wykroczenia zawodowego, udowodnionego w sposób, który zamawiający może uzasadnić;

d) nie wypełnił zobowiązań odnoszących się do opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne lub zapłacenia podatków zgodnie z przepisami prawa kraju, w którym ma siedzibę, lub z przepisami prawa kraju zamawiającego lub kraju, w którym umowa ma być wykonywana;

e) wydano przeciwko niemu prawomocny wyrok (res judicata) za nadużycie finansowe, korupcję, przynależność do organizacji przestępczej lub jakiekolwiek inne działanie niezgodne z prawem, szkodzące interesom finansowym Wspólnoty;

f) w następstwie innej procedury przetargowej lub procedury przyznania dotacji finansowanej z budżetu wspólnotowego uznano, że istotnie naruszył warunki umowy lub nie wywiązał się ze swoich zobowiązań umownych;

g) znajduje się w sytuacji konfliktu interesów;

h) jest winny złożenia fałszywych informacji, które są wymagane w ramach programu, lub nie dotrzymał obowiązku przekazania wymaganych informacji.

Wnioskodawcy muszą zaświadczyć, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji wymienionych w pkt 5.2, przy użyciu standardowego formularza oświadczenia dotyczącego kwalifikowalności kandydata.

5.3. Kary administracyjne i finansowe

1. Bez uszczerbku dla przewidzianej w umowie możliwości zastosowania kar, kandydaci lub oferenci i wykonawcy, którzy są winni złożenia fałszywych oświadczeń, lub w przypadku których dowiedziono poważnych uchybień w zakresie wypełnienia przez nich zobowiązań umownych w ramach wcześniejszej procedury udzielenia zamówienia, są wykluczani ze wszystkich umów i dotacji finansowanych z budżetu Wspólnoty na okres maksymalnie dwóch lat od dnia, kiedy stwierdzone zostało naruszenie, potwierdzone w postępowaniu kontradyktoryjnym z wykonawcą.

Okres ten może zostać przedłużony do trzech lat w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od dnia popełnienia pierwszego naruszenia.

Na oferentów lub kandydatów, którzy zostali uznani za winnych złożenia fałszywych oświadczeń, nakłada się również kary pieniężne w wysokości od 2 % do 10 % całkowitej wartości udzielanego zamówienia.

Na wykonawców, w przypadku których stwierdzono poważne niedopełnienie zobowiązań umownych, nakłada się kary pieniężne w wysokości od 2 % do 10 % całkowitej wartości przedmiotowego zamówienia. Sankcja może zostać powiększona do wymiaru od 4 % do 20 % w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od dnia popełnienia pierwszego naruszenia.

2. W przypadkach, o których mowa w pkt 5.2 lit. a), c) i d), kandydaci lub oferenci są wykluczani ze wszystkich zamówień i dotacji na okres maksymalnie dwóch lat od dnia, kiedy stwierdzone zostało naruszenie, potwierdzone w postępowaniu kontradyktoryjnym z wykonawcą.

W przypadkach przywołanych w pkt 5.2 lit. b) i e) kandydaci lub oferenci są wykluczani ze wszystkich zamówień i dotacji na okres co najmniej jednego roku, a maksymalnie czterech lat, od dnia notyfikacji orzeczenia sądu.

Okres ten może zostać przedłużony do pięciu lat w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od dnia popełnienia pierwszego naruszenia lub od pierwszego orzeczenia sądu.

3. Przypadki, o których mowa w pkt 5.2 lit. e), są następujące:

a) przypadki oszustwa, o których mowa w art. 1 Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich, sporządzonej aktem Rady z dnia 26 lipca 1995 r.;

b) przypadki korupcji, o których mowa w art. 3 Konwencji w sprawie zwalczania korupcji z udziałem urzędników Wspólnot Europejskich lub urzędników państw członkowskich Unii Europejskiej, sporządzonej aktem Rady z dnia 26 maja 1997 r.;

c) przypadki udziału w organizacji przestępczej, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 wspólnego działania Rady 98/733/WSiSW (Dz.U. L 351 z 29.12.1998, str. 1);

d) przypadki prania pieniędzy określone w art. 1 dyrektywy Rady 91/308/EWG (Dz.U. L 166 z 28.6.1991, str. 77).

6. KRYTERIA SELEKCJI

Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności przez cały okres realizacji działania. Muszą oni posiadać kompetencje zawodowe i kwalifikacje niezbędne do zrealizowania proponowanego działania lub programu prac.

6.1. Zdolność finansowa wnioskodawców

Wnioskodawcy muszą posiadać zdolność finansową wymaganą do zrealizowania proponowanego działania i muszą dostarczyć swoje zestawienia bilansowe oraz rachunki zysków i strat za ostatnie dwa lata finansowe, za które księgi rachunkowe zostały zamknięte.

Warunek ten nie ma zastosowania do organów publicznych i organizacji międzynarodowych.

6.2. Zdolność operacyjna wnioskodawców

Wnioskodawcy muszą posiadać zdolność operacyjną wymaganą do zrealizowania proponowanego działania oraz powinni odpowiednio udokumentować tę zdolność.

Na potrzeby dokonania oceny zdolności wnioskodawcy zostaną zastosowane następujące kryteria:

- co najmniej trzyletnie udowodnione doświadczenie w zakresie opracowywania podobnego zestawu wskaźników,

- udowodnione doświadczenie w zakresie opracowywania wskaźników dotyczących handlu międzynarodowego oraz rozwiązywania kwestii metodycznych (korekty sezonowe, korekty uwzględniające dni robocze, agregacja, metodologia szacowania brakujących wartości i brakujących deflatorów itp.).

7. KRYTERIA PRZYZNAWANIA DOTACJI

Umowy z wybranymi kandydatami będą zawierane na podstawie następujących kryteriów:

- stopień wiedzy i doświadczenie kandydata w opracowywaniu wskaźników dotyczących handlu międzynarodowego,

- efektywność proponowanej metodyki, w tym aspekty dotyczące korekty sezonowej, korekty uwzględniającej dni robocze, agregacji oraz metodyki szacowania brakujących wartości i brakujących deflatorów,

- wydajność organizacji pracy kandydata pod względem elastyczności, infrastruktury, kwalifikacji personelu oraz zaplecza, koniecznych do wykonania pracy, przekazania wyników i współpracy z Komisją.

Waga powyższych kryteriów wynosi odpowiednio 40 %, 40 % i 20 %.

8. PROCEDURY PRAKTYCZNE

8.1. Sporządzanie i składanie wniosków

Wnioski muszą zawierać wypełniony i podpisany standardowy formularz wniosku o dotację oraz wszystkie dokumenty pomocnicze wymienione w formularzu.

Wnioski muszą składać się z trzech części:

- części administracyjnej, -części technicznej,

- części finansowej.

Następujące standardowe formularze można otrzymać od Komisji:

- standardowy formularz wniosku o dotację,

- standardowe zestawienie budżetowe,

- standardowy formularz identyfikacji finansowej,

- standardowy formularz dla osób prawnych,

- standardowy formularz oświadczenia dotyczącego kwalifikowalności wnioskodawcy, a także dokumentację dotyczącą finansowych aspektów dotacji:

- wzór ramowej umowy o współpracy,

- wzór szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji,

a) pobierając je z następującego adresu internetowego: http://ec.europa.eu/economy_finance/procurements_grants/call4proposals11919_en.htm

b) jeżeli nie można skorzystać z powyższej możliwości - zwracając się do Komisji na adres:

European Commission

Directorate-General for Economic and Financial Affairs

Unit ECFIN-A-4 (Forecasts and economic situation)

Call for proposals - ECFIN/A/2008/002

BU-1 - 3/183

B-1049 Brussels

E-mail:ECFIN-A4-CALL-TRADE-INDICATORS@ec.europa.eu

Należy pamiętać o dopisku "Call for proposals - ECFIN/A/2008/002"

Wnioski należy składać w jednym z urzędowych języków Wspólnoty Europejskiej wraz z tłumaczeniem, w stosownych przypadkach, na język angielski, francuski lub niemiecki.

Wnioskodawca musi dostarczyć jeden podpisany oryginał i trzy kopie wniosku, najlepiej niespięte. Ułatwi to przygotowanie pod kątem administracyjnym wszystkich niezbędnych kopii i dokumentów dla komisji selekcyjnych.

Wnioski należy przesyłać w zamkniętej kopercie umieszczonej w drugiej zamkniętej kopercie.

Na zewnętrznej kopercie należy umieścić adres podany w pkt 8.3 poniżej.

Na zamkniętej kopercie wewnętrznej zawierającej wniosek należy umieścić napis: "Call for Proposals -ECFIN/2008/002, not to be opened by the internal mail department".

Komisja powiadomi kandydatów o otrzymaniu ich wniosków.

8.2. Treść wniosków

8.2.1. Część administracyjna

Część administracyjna musi zawierać następujące elementy:

- należycie podpisany standardowy formularz wniosku o dotację,

- należycie wypełniony i podpisany standardowy formularz dla osób prawnych oraz wymagane dokumenty pomocnicze potwierdzające status prawny instytutu,

- należycie wypełniony i podpisany standardowy formularz identyfikacji finansowej,

- należycie podpisany standardowy formularz oświadczenia dotyczącego kwalifikowalności wnioskodawcy,

- schemat organizacyjny instytutu, z uwzględnieniem nazwisk i stanowisk członków zarządu oraz służby operacyjnej odpowiedzialnej za opracowanie i dostarczenie wymaganych wyników,

- dowód dobrej sytuacji finansowej: należy załączyć zestawienia bilansowe oraz rachunki zysków i strat z poprzednich dwóch lat finansowych, za które zamknięto księgi rachunkowe.

8.2.2. Część techniczna

Część techniczna musi zawierać następujące elementy:

- opis działalności instytutu, pozwalający na ocenę jego kwalifikacji oraz zakresu i długości doświadczenia w przedmiotowych obszarach określonych w pkt 6.2. Powinno to oznaczać wszelkie odpowiednie analizy, umowy o świadczenie usług, pracę konsultingową, sondaże, publikacje lub inne tego rodzaju uprzednio wykonane prace, ze wskazaniem nazwy klienta oraz zaznaczeniem, które z tych prac zostały ewentualnie wykonane dla Komisji Europejskiej. Należy załączyć najistotniejsze analizy i/lub wyniki,

- szczegółowy opis organizacji działania w zakresie sporządzania zestawu danych. Należy załączyć odpowiednią dokumentację dotyczącą infrastruktury, zaplecza, zasobów i wykwalifikowanego personelu (krótkie cv członków personelu najbardziej zaangażowanego w sporządzanie zestawu danych) będących do dyspozycji wnioskodawcy,

- szczegółowy opis metodyki: źródła danych, korekta sezonowa, korekta uwzględniająca dni robocze, deflacja, agregacja, metodyka szacowania brakujących wartości i brakujących deflatorów.

8.2.3. Część finansowa

Część finansowa musi zawierać następujące elementy:

- należycie wypełnione szczegółowe standardowe zestawienie budżetowe (w euro), obejmujące okres 12 miesięcy, zawierające plan finansowy działania oraz szczegółowy podział całkowitych i jednostkowych kosztów kwalifikowalnych sporządzenia zestawu danych,

- zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT, jeśli dotyczy,

- dokument potwierdzający wkład finansowy innych organizacji (współfinansowanie), jeśli dotyczy.

8.3. Adres i termin składania wniosków

Wnioskodawcy zainteresowani omawianymi dotacjami są proszeni o składanie wniosków do Komisji Europejskiej.

Wnioski można składać:

a) listem poleconym lub przesyłką kurierską z datą stempla pocztowego nie późniejszą niż 11 kwietnia 2008 r. Dowodem potwierdzającym datę wysłania będzie data stempla pocztowego lub data na dowodzie nadania przesyłki na następujący adres:

Dla listów poleconych:

European Commission

Directorate-General for Economic and Financial Affairs

For the attention of Mr Johan VERHAEVEN

Call for Proposals - ECFIN/A/2008/002

Unit R2, Office BU-1 - 3/13

B-1049 Brussels

Dla przesyłek kurierskich:

European Commission

Directorate-General for Economic and Financial Affairs

For the attention of Mr Johan VERHAEVEN

Call for Proposals - ECFIN/A/2008/002

Unit R2, Office BU-1 - 3/13

Avenue du Bourget, 1-3

B-1140 Brussels (Evere);

b) albo dostarczając przesyłkę do centralnej służby pocztowej Komisji Europejskiej (doręczenie osobiste lub doręczenie przez upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, włączając prywatne usługi kurierskie) na następujący adres:

European Commission

Directorate-General for Economic and Financial Affairs

For the attention of Mr Johan VERHAEVEN

Call for Proposals - ECFIN/A/2008/002

Unit R2, Office BU-1 - 3/13

Avenue du Bourget, 1-3

B-1140 Brussels (Evere)

nie później niż 11 kwietnia 2008 r. do godziny 16:00 (czasu brukselskiego). W takim przypadku dowód złożenia wniosku będzie miał formę podpisanego pokwitowania z datą, wydanego przez urzędnika odbierającego przesyłkę we wspomnianym wyżej departamencie.

9. PROCEDURA ROZPATRYWANIA OTRZYMANYCH WNIOSKÓW?

Wszystkie wnioski zostaną sprawdzone pod kątem spełniania formalnych kryteriów kwalifikowalności.

Wnioski uznane za spełniające kryteria kwalifikowalności zostaną ocenione zgodnie z określonymi wyżej kryteriami przyznawania dotacji.

Selekcja wniosków odbędzie się w kwietniu i maju 2008 r. Do realizacji tego zadania powołany zostanie komitet selekcyjny podlegający dyrektorowi generalnemu ds. gospodarczych i finansowych. Komitet będzie się składać z co najmniej trzech osób reprezentujących co najmniej dwa różne wyspecjalizowane zespoły i niepowiązanych hierarchicznymi zależnościami. Komitet będzie posiadać swój własny sekretariat odpowiedzialny za kontakty z wybranym kandydatem po zakończeniu procedury selekcji. Kandydaci, którzy nie zostaną wybrani, zostaną również powiadomieni o tym indywidualnie.

10. UWAGA

Niniejsze zaproszenie do składania ofert nie stanowi jakiegokolwiek rodzaju zobowiązania umownego ze strony Komisji w stosunku do żadnego instytutu składającego wniosek na jego podstawie. Wszelkie informacje przekazywane w związku z niniejszym zaproszeniem do składania wniosków muszą mieć formę pisemną.

Wnioskodawcy powinni zwrócić uwagę na postanowienia umowne, które będą ich obowiązywały w przypadku przyznania dotacji.

W celu ochrony interesów finansowych Wspólnot dane osobowe wnioskodawców mogą zostać przekazane wewnętrznym służbom audytorskim, Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu, zespołowi ds. nieprawidłowości finansowych lub Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).

Dane podmiotów gospodarczych, których dotyczą sytuacje opisane w art. 93, 94, 96 ust. 1 lit. b) oraz art. 96 ust. 2 lit. a) rozporządzenia finansowego, mogą zostać umieszczone w centralnej bazie danych i przekazane wyznaczonym pracownikom Komisji, innych instytucji, agencji, władz i organów, o których mowa w art. 95 ust. 1 i 2 rozporządzenia finansowego. Dotyczy to również upoważnionych pełnomocników, osób uprawnionych do podejmowania decyzji oraz osób posiadających kontrolę nad takimi podmiotami gospodarczymi. Każda osoba, o której informacje wprowadzono do bazy danych, ma prawo do uzyskania informacji o dotyczących jej danych po złożeniu wniosku do księgowego Komisji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024