Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 59/07 (ex NN 13/06) - Pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa udzielona Ixfin niezgodnie z przeznaczeniem - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa C 59/07 (ex NN 13/06) - Pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa udzielona Ixfin niezgodnie z przeznaczeniem

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 30/07)

(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2008 r.)

Pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: SPA3, 6/5

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane włoskim władzom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

I. PROCEDURA

1. Dnia 23 lutego 2006 r. władze włoskie zgłosiły Komisji przyznaną przedsiębiorstwu Ixfin pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa, której udzielono dnia 15 grudnia 2005 r. i którą w związku z powyższym uznaje się za pomoc niezgodną z prawem.

II. STAN FAKTYCZNY

2. Beneficjentem pomocy jest przedsiębiorstwo Ixfin SpA (zwane dalej "Ixfin") z siedzibą w Marcianise (Caserta), Regione Campania, Włochy. Ixfin specjalizuje się w produkcji urządzeń elektrycznych i optycznych i stanowi dawny podmiot zależny grupy Olivetti, którą w 1999 r. zbyto, a w 2003 r. sprzedano grupie Pugliese.

3. Począwszy od marca 2004 r. Ixfin ma trudności finansowe, a pod koniec 2004 r. zaprzestał prowadzenia działalności. W grudniu 2005 r. przedsiębiorstwo uzyskało gwarancję na pożyczkę w wysokości 15 mln EUR - przede wszystkim w celu spłaty wymagalnego długu - przy czym gwarancję tę określono jako pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa.

4. Dnia 5 lipca 2006 r. spółka oficjalnie ogłosiła niewypłacalność, wszczęto postępowanie upadłościowe i skorzystano ze wspomnianej powyżej gwarancji. Komisja Europejska dowiedziała się jednak z prasy, że postępowanie upadłościowe przekształcono w sądowe postępowanie układowe tak, aby umożliwić utrzymanie działalności gospodarczej spółki. W tym celu przekazano najwyraźniej dodatkowe środki w wysokości od 40 do 60 mln EUR.

III. OCENA ŚRODKA POMOCY

5. Komisja ma wątpliwości, czy gwarancja udzielona przez Włochy spółce Ixin stanowi zgodną ze wspólnym rynkiem pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa i spełnia Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2). Gwarancji udzielono przede wszystkim w celu umożliwienia restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstwa, przy czym jej wysokość wykracza poza minimum niezbędne do utrzymania jego płynności finansowej. Jako że spółka Ixfin jest częścią grupy spółek, należy wyjaśnić, czy kwalifikuje się ona do otrzymania pomocy na rzecz zagrożonych przedsiębiorstw.

6. Przede wszystkim w Wytycznych zakazano przedłużenia pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa ponad okres sześciu miesięcy. Na obecnym etapie Komisja uważa, że przedłużenie pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa było nieuzasadnione, niezależnie od tego, czy udzielona pomoc była zgodna ze wspólnym rynkiem. W związku z powyższym Komisja ma obowiązek wszcząć postępowanie na podstawie pkt. 27 Wytycznych. Na powyższą decyzję wpłynął również fakt, że Komisja dopiero z prasy dowiedziała się, że w stosunku do spółki, która rozpoczęła postępowanie upadłościowe, nie zostanie wszczęte postępowanie likwidacyjne, a spółka będzie kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej. Komisja zakłada, że udzielona pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa nie została bezzwłocznie i w całości zwrócona.

7. Dlatego też Komisja musi również zbadać, czy spółce udzielono dodatkowej pomocy finansowej, jako że taka pomoc restrukturyzacyjna może być niezgodna z prawem i wspólnym rynkiem.

8. Jako że Włochy nie ustosunkowały się odpowiednio do wysyłanych uprzednio przez Komisję wniosków o udzielenie informacji, Komisja wydaje również urzędowy nakaz przekazania informacji.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024