(2008/C 257/02)
(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2008 r.)
| KOMITET REGIONÓW | ||
| - | Przypomina, że by mobilizacja na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym przyniosła owoce, musi być postrzegana jako inicjatywa długoterminowa, a zatem podkreślać potrzebę długofalowości działań podejmowanych w 2010 r. lub wcześniej. | |
| - | Apeluje o wprowadzenie usystematyzowanych działań w celu wywołania decydującej zmiany w walce z ubóstwem i wszystkimi formami wykluczenia społecznego, które ograniczają wolność jednostek oraz szkodzą samemu społeczeństwu, oraz uważa, że przydatne byłoby z pewnością umożliwienie udziału w Europejskim Roku nie tylko państwom członkowskim, lecz również władzom lokalnym i regionalnym lub ich stowarzyszeniom jako odrębnym podmiotom. | |
| - | Podkreśla potrzebę położenia szczególnego nacisku na sytuację dzieci, gdyż dzieci, które dorastają w ubóstwie i wykluczeniu społecznym, są uwikłane w "cykl" międzypokoleniowy, który wywołuje poważne długofalowe konsekwencje, pozbawiając je prawa do pełnego rozwinięcia osobistego potencjału, a także zagrażając ich rozwojowi, kształceniu i ogólnej sytuacji psychologicznej i materialnej. | |
| - | Apeluje do instytucji wspólnotowych o zwrócenie szczególnej uwagi na skomplikowane i wielowymiarowe formy ubóstwa i wykluczenia społecznego, a także o wprowadzenie spójnych strategii i działań zapobiegawczych skoncentrowanych na upodmiotowieniu (empowerment) społecznym. | |
| Sprawozdawca: Linetta SERRI (IT-PES), członek rady miasta Armungia (CA) | ||
| Dokument źródłowy | ||
| Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym (2010) | ||
| KOM(2007) 797 wersja ostateczna | ||
I. ZALECENIA POLITYCZNE
KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne dotyczące komunikatu Komisji
1. Z wielkim zainteresowaniem odnosi się do inicjatywy ogłoszenia roku 2010 Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym.
2. Podziela obawy, które doprowadziły do ogłoszenia Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym, gdyż ubóstwo i wykluczenie społeczne 78 mln europejskich obywateli to sprawa, którą muszą zajmować się przede wszystkim samorządy lokalne i regionalne.
3. Przypomina, że by mobilizacja na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym przyniosła owoce, musi być postrzegana jako inicjatywa długoterminowa, a zatem podkreślać potrzebę długofalowości działań podejmowanych w 2010 r. lub wcześniej.
4. Stwierdza, że władze lokalne i regionalne mają do odegrania szczególną rolę w uznawaniu i promowaniu warunków rzeczywistego dostępu do usług socjalnych, gospodarczych i kulturalnych dla osób dotkniętych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Władze lokalne, regionalne i krajowe ponoszą zasadniczą odpowiedzialność za opracowanie, finansowanie i prowadzenie polityki mającej na celu zagwarantowanie integracji osób wykluczonych.
5. Zgadza się, że jeżeli chodzi o realizację polityki społecznej, władze lokalne, regionalne i krajowe ponoszą główną odpowiedzialność za opracowanie, finansowanie i prowadzenie polityki zmierzającej do zagwarantowania integracji osób najbardziej oddalonych od rynku pracy. Usługodawcy - prywatni, publiczni lub mieszani - odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu tej polityki na szczeblu lokalnym.
6. Podkreśla, że Rok Walki z Ubóstwem powinien zwiększyć udział osób dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz organizacji, do których one należą. Powinien on potwierdzać zasadę społeczeństwa sprzyjającego integracji poprzez tworzenie przestrzeni dla osób wykluczonych w sferze publicznej, wykorzystując kluczowy wkład organizacji, do których one należą.
7. Uważa, że w ramach procesu wzajemnego uczenia się należy rozwinąć wymianę doświadczeń między państwami członkowskimi, władzami lokalnymi i regionalnymi oraz organizacjami międzynarodowymi zaangażowanymi w walkę z ubóstwem.
Zalecenia
8. Zgadza się z propozycją potwierdzenia znaczenia odpowiedzialności zbiorowej nie tylko decydentów politycznych na wszystkich szczeblach, lecz również podmiotów publicznych i prywatnych.
9. Zwraca uwagę, że należy ponownie zaakcentować i kontynuować zaangażowanie na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym na wszystkich szczeblach władzy, a zwłaszcza zaangażowanie polityczne na rzecz zapobiegania tym zjawiskom.
10. Apeluje o wprowadzenie usystematyzowanych działań w celu wywołania decydującej zmiany w walce z ubóstwem i wszystkimi formami wykluczenia społecznego, które ograniczają wolność jednostek oraz szkodzą samemu społeczeństwu.
11. Zachęca do większej determinacji we wdrażaniu działań uzupełniających odpowiednie instrumenty i przedsięwzięcia wspólnotowe związane z integracją społeczną, takie jak program PROGRESS, fundusze strukturalne i Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), a także instrumenty i przedsięwzięcia w dziedzinie walki z dyskryminacją, promowania praw podstawowych i równości kobiet i mężczyzn oraz działania w zakresie kształcenia i szkolenia, kultury i dialogu międzykulturowego, młodzieży, opieki nad dziećmi i osobami starszymi, obywatelstwa, imigracji, azylu i badań naukowych.
12. Wyraża życzenie, by stawić czoła wszelkim rodzajom dyskryminacji sprzyjającym zjawisku ubóstwa i wykluczenia społecznego.
13. Uważa, że przydatne byłoby z pewnością umożliwienie udziału w Europejskim Roku nie tylko państwom członkowskim, lecz również władzom lokalnym i regionalnym lub ich stowarzyszeniom jako odrębnym podmiotom.
14. Uważa, że należy wzmocnić otwartą metodę koordynacji w zakresie opieki społecznej, integracji społecznej oraz europejskiej strategii na rzecz zatrudnienia przy większym udziale podmiotów szczebla lokalnego i regionalnego. Jej skuteczność zależy w dużym stopniu od zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w opracowanie planów działań regionalnych na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym w celu promowania bardziej całościowego podejścia łączącego trzy główne zasady aktywnej integracji.
15. Podkreśla, że jeżeli chodzi o ułatwienie dostępu do usług, w większości państw członkowskich usługi socjalne świadczone są przez władze lokalne i regionalne. Są one zatem lepiej przygotowane do opracowania i zastosowania nowych zasad zarządzania usługami w celu ułatwienia dostępu do nich.
16. Podkreśla potrzebę położenia szczególnego nacisku na sytuację dzieci, gdyż dzieci, które dorastają w ubóstwie i wykluczeniu społecznym, są uwikłane w "cykl" międzypokoleniowy, który wywołuje poważne długofalowe konsekwencje, pozbawiając je prawa do pełnego rozwinięcia osobistego potencjału, a także zagrażając ich rozwojowi, kształceniu i ogólnej sytuacji psychologicznej i materialnej. Niezbędne jest zwrócenie większej uwagi na młode i wielodzietne rodziny podczas analizy potencjalnych czynników ryzyka wykluczenia społecznego.
17. Przypomina, że pełną integrację młodych pokoleń zapewnia przede wszystkim dostęp do usług edukacyjnych; ostatnie badanie PISA-OECD zwróciło uwagę na ścisłe powiązanie między niskim poziomem kompetencji a wykluczeniem społecznym. Zaangażowanie i udział obywatelu Unii jest czynnikiem o fundamentalnym znaczeniu dla spójności społecznej oraz rozwoju Europy.
18. Apeluje do instytucji wspólnotowych o zwrócenie szczególnej uwagi na skomplikowane i wielowymiarowe formy ubóstwa i wykluczenia społecznego, a także o wprowadzenie spójnych strategii i działań zapobiegawczych skoncentrowanych na upodmiotowieniu (empowerment) społecznym.
19. Wzywa do większego uwzględnienia problemów, jakie napotykają władze lokalne i regionalne, szczególnie na obszarach granicznych UE, jeżeli chodzi o przekraczanie granicy przez osoby ubiegające się o azyl oraz przez nielegalnych imigrantów.
II. PROPOZYCJE POPRAWEK
Poprawka 1
art. 2 lit. b)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Odpowiedzialność - zwiększanie odpowiedzialności publicznej za politykę i działania w dziedzinie integracji społecznej, podkreślając odpowiedzialność każdej osoby w walce z ubóstwem i marginalizacją. Europejski Rok będzie zwiększał poziom świadomości, wspierał uczestnictwo i zaangażowanie oraz tworzył nowe możliwości zaangażowania dla zwykłych obywateli. | Odpowiedzialność - zwiększanie odpowiedzialności publicznej za politykę i działania w dziedzinie integracji społecznej, podkreślając odpowiedzialność każdej osoby w walce z ubóstwem i marginalizacją. Europejski Rok będzie zwiększał poziom Celem Europejskiego Roku jest zwiększanie świadomości, wspieranie uczestnictwa wspierał uczestnictwo i zaangażowania zaangażowanie oraz tworzenie nowych tworzył nowe możliwości zaangażowania dla zwykłych obywateli zamieszkujących kraje Unii. |
Uzasadnienie
Należy wyraźnie i zdecydowanie przypomnieć zaangażowanie Unii na rzecz podejmowania działań mających na celu aktywną zmianę postaw europejskich obywateli wobec ubóstwa i wykluczenia społecznego.
Poprawka 2
art. 2 lit. c)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Spójność - propagowanie bardziej spójnego społeczeństwa poprzez uświadamianie korzyści płynących dla wszystkich ze społeczeństwa, z którego wyeliminowano ubóstwo i w którym nikt nie jest skazany na życie na marginesie. Europejski Rok będzie propagował społeczeństwo wspierające i rozwijające jakość życia, społeczny dobrobyt i równe szanse dla wszystkich, bez względu na ich pochodzenie, gwarantując zrównoważony rozwój i solidarność między- i wewnątrzpokoleniową oraz spójność polityczną z działaniami UE w świecie. | Spójność - propagowanie bardziej spójnego społeczeństwa poprzez uświadamianie korzyści płynących dla wszystkich wszystkim obywatelom znaczenia egalitarnego ze społeczeństwa, które wspiera prawa i możliwości, z którego wyeliminowano ubóstwo i w którym nikt nie jest skazany na życie na marginesie. Europejski Rok będzie propagował społeczeństwo wspierające i rozwijające jakość życia, społeczny dobrobyt i równe szanse dla wszystkich, bez względu na ich pochodzenie, gwarantując zrównoważony rozwój i solidarność między- i wewnątrzpokoleniową oraz spójność polityczną z działaniami UE w świecie. |
Uzasadnienie
Kluczowe znaczenie ma to, by polityka społeczna Unii dotyczyła wszystkich obywateli, by uznawała prawa do pełnego i równego obywatelstwa, umożliwiając wszystkim udział i zapewniając im te same możliwości, zgodnie z art. 5a traktatu lizbońskiego: "Przy określaniu i realizacji swoich polityk i działań Unia bierze pod uwagę wymogi związane ze wspieraniem wysokiego poziomu zatrudnienia, zapewnianiem odpowiedniej ochrony socjalnej, zwalczaniem wyłączenia społecznego, a także z wysokim poziomem kształcenia, szkolenia oraz ochrony zdrowia ludzkiego".
Poprawka 3
art. 2 lit. d)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Zaangażowanie - podkreślenie silnego zaangażowania politycznego UE na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz propagowanie tego zaangażowania na wszystkich szczeblach sprawowania władzy. Opierając się na osiągnięciach i możliwych niedoskonałościach otwartej metody koordynacji na rzecz ochrony socjalnej i integracji społecznej, Europejski Rok będzie umacniał zaangażowanie polityczne na rzecz zapobiegania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz walki z nimi, jak i dawał impuls do dalszego rozwoju działań Unii Europejskiej w tym zakresie. | Zaangażowanie - podkreślenie silnego zaangażowania politycznego UE i państw członkowskich na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz propagowanie zdecydowanych działań władz publicznych na rzecz walki z ubóstwem tego zaangażowania na wszystkich szczeblach sprawowania władzy. Opierając się na osiągnięciach i możliwych niedoskonałościach otwartej metody koordynacji na rzecz ochrony socjalnej i integracji społecznej, Europejski Rok będzie umacniał zaangażowanie polityczne na rzecz zapobiegania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz walki z nimi, jak i dawał impuls do dalszego rozwoju działań Unii Europejskiej i państw członkowskich w tym zakresie. |
Uzasadnienie
Jeżeli art. 2 lit. c) skupia się na podziale odpowiedzialności, to art. 2 lit. d) powinien mieć na celu zwrócenie uwagi na rolę władz publicznych poprzez podkreślenie, że do walki z ubóstwem należy podejść poprzez zaangażowanie polityczne, a nie poprzez działania koncentrujące się na zachowaniu indywidualnym.
Poprawka 4
art. 6 akapit 1
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Każde państwo członkowskie ustanawia "krajowy organ wykonawczy", odpowiedzialny za organizację uczestnictwa tego państwa w Europejskim Roku i za koordynację działań na poziomie krajowym. Krajowy organ wykonawczy jest odpowiedzialny za określenie krajowego programu oraz priorytetów Europejskiego Roku, a także za wybór poszczególnych działań, które zostaną zgłoszone do finansowania ze środków wspólnotowych. Strategia i priorytety krajowe Europejskiego Roku są ustanawiane zgodnie z celami wymienionymi w art. 2. | Każde państwo członkowskie ustanawia "krajowy organ wykonawczy", odpowiedzialny za organizację uczestnictwa tego państwa w Europejskim Roku i za koordynację działań na poziomie krajowym. Krajowy organ wykonawczy jest odpowiedzialny za określenie krajowego programu oraz priorytetów Europejskiego Roku priorytetów i programu Europejskiego Roku na szczeblu krajowym, a także za wybór poszczególnych działań, które zostaną zgłoszone do finansowania ze środków wspólnotowych. Strategia i priorytety krajowe Należy przy tym wykazać, że dokonano tego w ścisłym porozumieniu ze szczeblem regionalnym i lokalnym. Krajowe priorytety i strategia Europejskiego Roku są ustanawiane zgodnie z celami wymienionymi w art. 2. |
Uzasadnienie
Ważne jest, by programy krajowe definiowały przede wszystkim priorytety krajowe w oparciu o specyficzny charakter ubóstwa w danym kraju; planowanie strategii powinno opierać się wyłącznie na dogłębnej wiedzy na temat tego problemu, gdyż walka z ubóstwem dotyczy wielu dziedzin i wymaga dobrze ukierunkowanych działań.
Poprawka 5
art. 13
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| W ramach Europejskiego Roku Komisja może również współpracować z zainteresowanymi organizacjami międzynarodowymi, zwłaszcza z Radą Europy, Międzynarodową Organizacją Pracy i Organizacją Narodów Zjednoczonych. | W ramach Europejskiego Roku Komisja może również współpracować z zainteresowanymi organizacjami międzynarodowymi, zwłaszcza z Radą Europy, Międzynarodową Organizacją Pracy, i Organizacją Narodów Zjednoczonych, Światową Organizacją Zdrowia i Bankiem Światowym. |
Uzasadnienie
Stan ubóstwa pociąga za sobą poważne i dalekosiężne konsekwencje, uniemożliwia pełną realizację potencjału, a także zagraża zdrowiu, rozwojowi osobistemu i ogólnej sytuacji psychologicznej i materialnej; doświadczenie WHO może się przyczynić do zwiększenia wiedzy i wymiany dobrych rozwiązań. Doświadczenie Banku Światowego jest również istotne, gdyż jego podejście w coraz większym stopniu opiera się na upodmiotowieniu.
Poprawka 6
Załącznik
I. DZIAŁANIA O ZASIEGU WSPOLNOTOWYM
1. Spotkania i wydarzenia
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Organizowanie spotkań i wydarzeń na poziomie Wspólnoty, mających podnieść poziom świadomości w kwestiach dotyczących Europejskiego Roku, ubóstwa i wykluczenia społecznego oraz dostarczyć platformy do wymiany pomysłów. Zgromadzą one odpowiednie zainteresowane strony i zostaną zaplanowane razem z osobami, które doświadczają ubóstwa i wykluczenia społecznego oraz reprezentującymi je organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, umożliwiając w ten sposób rozwiązanie codziennych problemów i kwestii niepodejmowanych przez polityków. | Organizowanie spotkań i wydarzeń na poziomie Wspólnoty, mających podnieść poziom świadomości obywateli krajów Unii w kwestiach dotyczących Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym, ubóstwa i wykluczenia społecznego oraz dostarczyć platformy do wymiany sprzyjać wymianie pomysłów. Zgromadzą one odpowiednie zainteresowane strony i zostaną zaplanowane Zostaną one zorganizowane razem z osobami, które doświadczają ubóstwa i wykluczenia społecznego oraz przez reprezentujące je organizacje reprezentującymi je organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, umożliwiając w ten sposób rozwiązanie codziennych problemów i kwestii niepodejmowanych przez polityków. Celem jest uzyskanie aktywnego udziału podmiotów społecznych poprzez opracowanie działań i rozwiązań polegających na upodmiotowieniu społecznym. |
Uzasadnienie
Walka z ubóstwem powinna dotyczyć obywateli państw członkowskich, tak by rozwinąć i zwiększyć ich odpowiedzialność. Celem Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym jest stworzenie warunków ograniczających proces odtwarzania nierówności społecznych; działania i rozwiązania powinny się opierać na upodmiotowieniu społecznym.
Poprawka 7
Załącznik
2. Kampanie informacyjne i promocyjne obejmujące:
akapit 3
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Kampania informacyjna na skalę wspólnotową zrealizowana na poziomie krajowym, oparta zarówno na tradycyjnych jak i nowych kanałach komunikacji i nowych technologiach; | Kampania informacyjna na skalę wspólnotową zrealizowana na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, oparta zarówno na tradycyjnych jak i nowych kanałach komunikacji i nowych technologiach, ukierunkowana na większe rozpowszechnienie informacji i wzbudzenie zainteresowania społecznego. |
Uzasadnienie
Lokalny szczebel działania jest istotny, gdyż władze lokalne i regionalne mają do odegrania szczególną rolę w uznawaniu i promowaniu warunków rzeczywistego dostępu do usług socjalnych, gospodarczych i kulturalnych dla osób dotkniętych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Władze lokalne, regionalne i krajowe ponoszą zasadniczą odpowiedzialność za opracowanie, finansowanie i prowadzenie polityki mającej na celu zagwarantowanie integracji osób wykluczonych.
Za pomocą kampanii informacyjnych będzie można dotrzeć do największej liczby obywateli, opierając się na udziale wszystkich szczebli organów publicznych i posługując się językiem komunikacji adresowanym do konkretnych odbiorców.
Poprawka 8
Załącznik
2. Kampanie informacyjne i promocyjne obejmujące:
akapit 4
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Utworzenie narzędzi komunikacji i nośników dostępnych w całej Wspólnocie w celu wzbudzenia zainteresowania publiczności; | Utworzenie narzędzi komunikacji i nośników dostępnych w całej Wspólnocie w celu wzbudzenia zainteresowania publiczności; |
Uzasadnienie
Tekst jest zawarty w 3 akapicie.
Poprawka 9
Załącznik
2. Kampanie informacyjne i promocyjne obejmujące:
akapit 5
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Odpowiednie środki i inicjatywy mające na celu rozpowszechnienie wyników i przedstawienie programów wspólnotowych, działań i inicjatyw przyczyniających się do osiągnięcia celów Europejskiego Roku; | Odpowiednie środki i inicjatywy mające na celu rozpowszechnienie wyników i przedstawienie programów wspólnotowych, i rozpowszechnienie działań i inicjatyw wspólnotowych oraz ich wyników przyczyniających się do osiągnięcia celów Europejskiego Roku; |
Uzasadnienie
Wynika z tekstu.
Poprawka 10
Załącznik
2. Kampanie informacyjne i promocyjne obejmujące poniższe aspekty
akapit 6
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Odpowiednie inicjatywy placówek oświatowych rozpowszechniające informacje o Europejskim Roku; | Odpowiednie inicjatywy placówek oświatowych podnoszące świadomość młodych pokoleń i rozpowszechniające zasady walki z ubóstwem rozpowszechniające informacje o Europejskim Roku; |
Uzasadnienie
Do podziału odpowiedzialności przyczyniają się działania zmierzające do zwiększenia udziału wszystkich przedstawicieli społeczeństwa, a szczególnie młodych pokoleń, tak by wzmocnić zastosowanie traktatu lizbońskiego, który w art. 149 mówi o "zachęcaniu młodzieży do uczestnictwa w demokratycznym życiu Europy".
Poprawka 11
Załącznik
3. Inne działania
akapit 1
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Sondaże i badania na skalę wspólnotową, mające ocenić przygotowania, skuteczność, wpływ oraz długoterminowe monitorowanie Europejskiego Roku oraz zdać z nich sprawozdanie. Celem ułatwienia nowego konsensusu wokół rozwiązań politycznych, jeden z takich sondaży obejmie również serię pytań mających umożliwić sondaż wśród opinii publicznej na temat polityki zapobiegania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz walki z nimi, łącznie z systemami ochrony socjalnej i ewentualnej roli Unii w walce z ubóstwem i wykluczeniem. Będzie on przeprowadzony w 2009 r., tak aby jego wyniki mogły zostać przedstawione na konferencji inaugurującej Europejski Rok; | Sondaże i badania na skalę wspólnotową, mające ocenić przygotowania, skuteczność, wpływ oraz długoterminowe monitorowanie Europejskiego Roku oraz zdać z nich sprawozdanie. Celem ułatwienia nowego zwiększenia konsensusu wokół rozwiązań politycznych, jeden z takich sondaży obejmie również serię pytań mających umożliwić sondaż wśród opinii publicznej na temat polityki zapobiegania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz walki z nimi, łącznie z systemami ochrony socjalnej i ewentualnej roli, jaką Unia zobowiązuje się odgrywać Unii w walce z ubóstwem i wykluczeniem. Będzie on przeprowadzony w 2009 r., tak aby jego wyniki mogły zostać przedstawione na konferencji inaugurującej Europejski Rok; |
Uzasadnienie
Należy wyraźnie i zdecydowanie przypomnieć zaangażowanie Unii na rzecz działań mających na celu aktywną zmianę postaw europejskich obywateli wobec ubóstwa i wykluczenia społecznego.
Poprawka 12
Załącznik
3. Inne działania
akapit 2
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Współpraca z sektorem prywatnym, z firmami nadającymi programy i innymi mediami jako partnerami upowszechniającymi informacje o Europejskim Roku oraz działania mające na celu długoterminowy dialog na tematy społeczne; | Współpraca z sektorem prywatnym, z firmami nadającymi programy i innymi mediami jako partnerami upowszechniającymi informacje o Europejskim Roku oraz działania mające na celu rozwinięcie długoterminowego dialogu długoterminowy dialog na tematy społeczne; |
Uzasadnienie
Wynika z tekstu.
Poprawka 13
Załącznik
II. WSPÓŁFINANSOWANIE DZIAŁAŃ NA POZIOMIE KRAJOWYM
pkt 7 lit. f)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Możliwości szkoleń dla urzędników, partnerów społecznych, mediów, przedstawicieli organizacji pozarządowych i innych podmiotów, aby zwiększyć ich wiedzę o zjawisku ubóstwa i wykluczenia społecznego, o europejskich i krajowych politykach integracji społecznej, różnych dostępnych narzędziach politycznych oraz, aby poprawić ich zdolność do radzenia sobie z kwestiami związanymi z ubóstwem i zachęcić ich do odgrywania aktywnej roli w walce z ubóstwem i wykluczeniem społecznym; | Możliwości szkoleń Szkolenia dla urzędników instytucji lokalnych, regionalnych i krajowych, partnerów społecznych, mediów, przedstawicieli organizacji pozarządowych i innych podmiotów, aby zwiększyć ich wiedzę o zjawisku ubóstwa i wykluczenia społecznego, o europejskich i krajowych politykach integracji społecznej, różnych dostępnych narzędziach politycznych oraz, aby poprawić ich zdolność do radzenia sobie z kwestiami związanymi z ubóstwem i zachęcić ich do odgrywania aktywnej roli w walce z ubóstwem i wykluczeniem społecznym; |
Uzasadnienie
Władze lokalne, regionalne i krajowe ponoszą zasadniczą odpowiedzialność za opracowanie, finansowanie i prowadzenie polityki mającej na celu zagwarantowanie integracji osób wykluczonych, a zatem duże znaczenie ma przygotowanie urzędników do wykonywania tych zadań.
Poprawka 14
Załącznik
V. PRIORYTETY DZIAŁAŃ EUROPEJSKIEGO ROKU
ust. 2
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Zgodnie z analizą przeprowadzoną we wspólnym sprawozdaniu na temat ochrony socjalnej i integracji społecznej oraz z ustalonymi w nim priorytetami, Europejski Rok powinien skupić się na następujących tematach: | Zgodnie z analizą przeprowadzoną we wspólnym sprawozdaniu na temat ochrony socjalnej i integracji społecznej oraz z ustalonymi w nim priorytetami, Europejski Rok powinien skupić się na następujących tematach: |
|
- ubóstwo dzieci i międzypokoleniowe przekazywanie ubóstwa; - rynek pracy sprzyjający integracji; - problem nierówności w kształceniu i szkoleniu oraz szkolenia z zakresu umiejętności informatycznych; - ubóstwo i wymiar płci; - dostęp do podstawowych usług, w tym do przyzwoitych warunków mieszkaniowych; - zapobieganie dyskryminacji i propagowanie integracji imigrantów oraz integracja społeczna i integracja na rynku pracy mniejszości etnicznych; - odpowiedź na potrzeby osób niepełnosprawnych i innych grup słabszych społecznie. |
- ubóstwo dzieci i międzypokoleniowe przekazywanie ubóstwa; - osoby starsze; - zintegrowane i aktywne podejście do integracji; - rynek pracy sprzyjający integracji; - problem nierówności w kształceniu i szkoleniu oraz szkolenia z zakresu umiejętności informatycznych; - ubóstwo i wymiar płci; - dostęp do podstawowych usług, w tym do przyzwoitych warunków mieszkaniowych; - zapobieganie dyskryminacji i propagowanie integracji imigrantów oraz integracja społeczna i integracja na rynku pracy mniejszości etnicznych i religijnych oraz uchodźców; - odpowiedź na potrzeby osób niepełnosprawnych i innych grup słabszych społecznie. |
Uzasadnienie
Ubóstwo dotyka szczególnie osób starszych, uchodźców i mniejszości religijnych. Dla zapewnienia równych możliwości udziału w życiu politycznym i społecznym istotne jest promowanie działań integracyjnych uwzględniających te zagadnienia.
Poprawka 15
Załącznik
5. OPIS I CELE
5.3. Cele, spodziewane wyniki oraz wskaźniki związane z wnioskiem w kontekście ABM (zarządzania kosztami działań)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| Europejski Rok powinien stymulować dyskusję i tworzyć rozwiązania, aby zagwarantować znaczące uczestnictwo w społeczeństwie osób doświadczających ubóstwa i wykluczenia społecznego, wzmocnienie organizacji, w których uczestniczą oraz stworzenia silnych ram gwarantujących ich zaangażowanie w działania, które w zdecydowany sposób przyczyniłyby się do wyeliminowania problemu ubóstwa. Europejski Rok zapewni większe oddziaływanie otwartej metody koordynacji w terenie. | Europejski Rok powinien stymulować dyskusję i tworzyć rozwiązania, aby zagwarantować integrację i znaczące uczestnictwo w społeczeństwie osób doświadczających ubóstwa i wykluczenia społecznego, wzmocnienie organizacji, w których uczestniczą oraz stworzenia stworzenie warunków sprzyjających skutecznym działaniom na rzecz upodmiotowienia silnych ram gwarantujących ich zaangażowanie w działania, które w zdecydowany sposób przyczyniłyby się do wyeliminowania problemu ubóstwa. Europejski Rok zapewni większe oddziaływanie otwartej metody koordynacji w terenie. |
Uzasadnienie
Wynika z tekstu.
Bruksela, 18 czerwca 2008 r.
| Przewodniczący | |
| Komitetu Regionów | |
| Luc VAN DEN BRANDE |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.257.6 |
| Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
| Tytuł: | Opinia "Europejski rok walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym (2010)". |
| Data aktu: | 18/06/2008 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2008 |