Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa C 8/08 (ex NN 4/08; ex CP 60/07) - Kompleks studiów filmowych Ciudad de la Luz, Alicante - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - HISZPANIA

Pomoc państwa C 8/08 (ex NN 4/08; ex CP 60/07) - Kompleks studiów filmowych Ciudad de la Luz, Alicante

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 134/10)

(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2008 r.)

Pismem z dnia 13 lutego 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

SPA-3 6/5

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom hiszpańskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające po otrzymaniu w lutym i w lipcu 2007 r. skarg złożonych niezależnie przez dwa wiodące podmioty europejskiego sektora filmowego z siedzibą w różnych państwach członkowskich, poza terytorium Hiszpanii. Twierdzą oni, że niezgodna z prawem pomoc państwa, udzielona przez regionalny rząd Walencji na budowę i uruchomienie kompleksu studiów filmowych Ciudad de la Luz w Alicante pozwoliła temu podmiotowi na zaniżanie cen na rynku. Komisja nie otrzymała wcześniej od władz hiszpańskich żadnego zgłoszenia pomocy państwa w odniesieniu do wykorzystanych środków państwowych.

Komisja wysłała władzom hiszpańskim wnioski o udzielenie informacji 10 kwietnia 2007 r., a następnie 13 lipca 2007 r. Za zgodą podmiotów wnoszących skargę Komisja przekazała władzom hiszpańskim również obie skargi. Władze hiszpańskie udzieliły odpowiedzi odpowiednio 15 czerwca 2007 r. i 8 października 2007 r.

OPIS ŚRODKA POMOCY

Ciudad de la Luz jest głównym kompleksem studiów filmowych w Alicante (Walencja). Koszty budowy i straty operacyjne Ciudad de la Luz były dotychczas w całości finansowane ze środków państwowych. Przedstawiona przez władze Hiszpanii prognoza z 2006 r. przewiduje, że same koszty budowy przekroczą wysokość 270 mln EUR do końca 2007 r.

Aktywa kompleksu Ciudad de la Luz należą do Ciudad de la Luz SAU, który jest obecnie całkowitą własnością Sociedad de Proyectos Temáticos de la Comunidad Valencia SAU (SPTCV). SPTCV stanowi natomiast całkowitą własność regionalnego rządu Walencji. Kompleks jest zarządzany przez Producciones Aguamarga SL. W 2014 r. władze hiszpańskie zamierzają rozpisać przetarg na zarządzanie kompleksem.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Władze hiszpańskie utrzymują, że wykorzystane środki państwowe nie powinny być traktowane jako pomoc państwa, ponieważ inwestycję w ten projekt przeprowadzono przy zastosowaniu testu inwestora prywatnego. Po dokonaniu wstępnej oceny biznesplanu projektów Komisja ma jednak poważne wątpliwości, czy inwestor rynkowy zainwestowałby w nowe przedsięwzięcie o tak wysokim ryzyku na takich samych warunkach i w takiej samej skali jak rząd regionalny Walencji.

W szczególności Komisja ma zastrzeżenia co do poprawności założeń stanowiących podstawę prognoz na rok 2002, którą władze hiszpańskie przedstawiły jako uzasadnienie decyzji o podjęciu inwestycji. Zgodnie z tymi założeniami koszty kapitału będą niższe niż obowiązująca w tym czasie stopa oprocentowania hiszpańskich obligacji rządowych w wysokości 4,96 %. Przyjęto również, że uzyskane w 2014 r. wpływy pieniężne przewyższać będą zakładane koszty budowy i pochodzić będą z przetargu na zarządzanie kompleksem.

Władze Hiszpanii wskazały również, że środki państwowe zainwestowano w projekt z zakresu infrastruktury publicznej. Od momentu otwarcia z kompleksu korzystały jednak niemal wyłącznie przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją audiowizualną. Komisja ma zatem wątpliwości, czy świadczone przez kompleks usługi mieszczą się w zakresie obowiązków organu publicznego i nie faworyzują konkretnych, łatwych do zidentyfikowania przedsiębiorstw.

Z uwagi na powyższe na obecnym etapie postępowania Komisja uważa, że Ciudad de la Luz SAU otrzymał pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Władze hiszpańskie zasugerowały, że nawet jeżeli środki publiczne traktowane są jako pomoc państwa, można uznać, że finansowanie Ciudad de la Luz stanowi pomoc przeznaczoną na wspieranie kultury lub pomoc regionalną i jest tym samym zgodne ze wspólnym rynkiem.

Komisja uważa, że w rozpatrywanej sprawie nie można zastosować przewidzianego w art. 87 ust. 3 lit. d) odstępstwa dotyczącego wspierania kultury. Co więcej, Komisja ma poważne wątpliwości, czy budowę i uruchomienie kompleksu Ciudad de la Luz można uznać za działania mające na celu wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Jako że kompleks zbudowano w objętym pomocą obszarze Alicante, władze hiszpańskie twierdzą, że - zgodnie z zasadami udzielania pomocy regionalnej - dopuszczalne byłoby przyznanie pomocy państwa o wartości nieprzekraczającej 40 % całości kwalifikowalnych kosztów inwestycji w latach 2000-2006. Nie otrzymawszy żadnych dalszych informacji od władz hiszpańskich Komisja nie jest w stanie ustalić w sposób bardziej precyzyjny, czy i jaka wysokość pomocy byłaby kwalifikowalna na mocy wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.

Ze względu na skalę działalności kompleks Ciudad de la Luz(1) należy umieścić na europejskim rynku dużych studiów filmowych. Takie studia realizują przede wszystkim wielkie produkcje filmowe, przy czym wiele z tych powstających w Europie filmów jest produkowanych lub współprodukowanych przez główne amerykańskie wytwórnie filmowe. Przyciągnięcie takich produkcji jest przedmiotem globalnej konkurencji, a wspomniani producenci prowadzą działalność w skali światowej i mają możliwość przeniesienia produkcji, tak aby obniżyć koszty produkty i/lub skorzystać z innych zachęt. W związku z powyższym - z uwagi na fakt, że budżet takich filmów często wynosi ok. 100 mln USD, przyznana Ciudad de la Luz pomoc państwa może wpłynąć na wymianę handlową między państwami członkowskimi oraz zakłócić konkurencję.

WNIOSEK

Komisja ma wątpliwości, czy inwestor rynkowy zainwestowałby w Ciudad de la Luz na takich warunkach i w takiej skali jak rząd regionalny Walencji. Komisja nie jest również przekonana, że kompleks studiów filmowych można uznać za infrastrukturę publiczną, ani że przyznana Ciudad de la Luz pomoc państwa mogłaby być zgodna ze wspólnym rynkiem na mocy przewidzianego w art. 87 ust. 3 lit. d) odstępstwa dotyczącego wspierania kultury. Komisja ma ponadto wątpliwości, czy większa część udzielonej pomocy państwa mogłaby zostać uznana za pomoc udzieloną na mocy wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Zobacz: www.ciudaddelaluz.com

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024