POMOC PAŃSTWA - RUMUNIAPomoc państwa C 46/07 (ex NN 59/07) - Prywatyzacja spółki Automobile Craiova (dawna fabryka Daewoo)
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE (Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 248/13)
(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2007 r.)
Pismem z dnia 10 października 2007 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General Competition
State aid Greffe
B-1049 Brussels
Nr faksu: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Rumunii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Pismem z dnia 17 stycznia 2007 r. Komisja zwróciła się do władz rumuńskich z prośbą o przekazanie dodatkowych informacji na temat kilku prywatyzowanych spółek, w tym na temat spółki Automobile Craiova. W następstwie późniejszej wymiany korespondencji Komisja w pismach z dnia 5 lipca 2007 r. i 30 lipca 2007 r. wezwała władze rumuńskie do rezygnacji ze szczególnych warunków dołączonych do umowy prywatyzacyjnej spółki Automobile Craiova, wskazując jednocześnie że niezawieszenie przyznanej niezgodnie z prawem pomocy może prowadzić do wydania przez Komisję decyzji na podstawie art. 88 ust. 2 Traktatu WE i art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (nakazu zawieszenia).
OPIS
Automobile Craiova, dawna spółka zależna Daewoo, jest dużą spółką należącą do państwa zajmującym się produkcją samochodów i części zamiennych. Wcześniejsze próby prywatyzacji spółki Automobile Craiova nie powiodły się, głównie ze względu na jej niejasną sytuację dotyczącą zadłużenia. Kolejna próba sprzedaży tej spółki we wrześniu 2007 r. zakończyła się zawarciem umowy sprzedaży z Ford Motors Company. Najwyraźniej rząd zgodził się na ustanowienie specjalnej ustawy obejmującej środki dotyczące zadłużenia spółki Automobile Craiova. Komisja zakłada, że środki te polegają na umorzeniu długów nabytej spółki.
Agencja AVAS dołączyła do umowy prywatyzacyjnej szczególne warunki dotyczące obowiązku podjęcia produkcji samochodów oraz osiągnięcia minimalnego poziomu produkcji w czwartym roku produkcji. Prawdopodobnie dołączono dalsze warunki, między innymi obowiązek znacznego zwiększenia zatrudnienia (z około 3.500 do około 7.000), zapewnienia minimalnej kwoty inwestycji (około 675 mln EUR) oraz zakupu minimalnej ilości podzespołów i usług na rynku rumuńskim (o wartości szacowanej na 1 mld EUR).
OCENA
Prywatyzacja spółki Automobile Craiova w drodze przetargu, z którym związano pewne warunki, doprowadziła najprawdopodobniej do uzyskania niższej ceny sprzedaży niż w przypadku przeprowadzenia procedury przetargowej bez określania dodatkowych warunków i dlatego wiąże się z pomocą państwa. Do beneficjentów tej pomocy należy zaliczyć działalność gospodarczą podlegającą prywatyzacji oraz potencjalnie nabywcę. Warunki, takie jak podjęcie działalności poprzednio przynoszącej straty oraz osiągnięcie minimalnej produkcji, zapewnią utrzymanie pewnego poziomu działalności gospodarczej przez nowego właściciela i dlatego stanowią korzyść dla prywatyzowanej spółki. Wreszcie środki te, wraz z innymi warunkami, chronią nabytą spółkę przed presją ze strony konkurencji.
Ponadto oferta umorzenia długów złożona nabywcy, natomiast nie złożona innym zainteresowanym stronom, mogła powstrzymać innych potencjalnych uczestników przetargu od złożenia wiążących ofert lepszych od oferty Forda. Właśnie niejasna sytuacja dotycząca zadłużenia spółki Automobile Craiova była domniemanym powodem, dla którego inne zainteresowane strony nie złożyły ostatecznej oferty.
W obu przypadkach korzyści te finansowane są z dochodów, z których państwo zrezygnowało w chwili sprzedaży.
Komisja uznaje, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że niezgłoszona pomoc zawierająca warunki dołączone do umowy prywatyzacyjnej i środki związane z zadłużeniem stanowią pomoc państwa. Są one finansowane z zasobów państwowych, prowadzą do uzyskania korzyści przez beneficjentów, mają charakter selektywny, mogą zakłócić konkurencję i wywierają wpływ na wymianę handlową.
Omawianej umowy prywatyzacyjnej ani dołączonych do niej warunków, jak również specjalnej ustawy nie zgłoszono Komisji. Prawdopodobnie więc pomoc przyznano z naruszeniem art. 88 ust. 3 Traktatu WE. W związku z tym wydaje się, że omawiany środek stanowi pomoc niezgodną z prawem.
Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w celu dokonania oceny zgodności pomocy ze wspólnym rynkiem oraz zdecydowała o wydaniu nakazu zawieszenia, w którym nakazuje Rumunii, zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) 659/1999, zawieszenie wszelkiej niezgodnej z prawem pomocy do momentu podjęcia przez Komisję decyzji w sprawie zgodności pomocy ze wspólnym rynkiem.
TEKST PISMA
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika