Pomoc państwa C 13/07 (ex NN 15/06 & N 734/06) - Pomoc na ratowanie oraz restrukturyzację spółki New Interline S.p.A.
Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 120/08)
(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2007 r.)
Pismem z dnia 24 kwietnia 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianych środków.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
Office SPA3, 6/5
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
1. PROCEDURA
W dniu 23 lutego 2006 r. władze włoskie powiadomiły Komisję o przyznaniu spółce New Interline SpA pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa, zarejestrowanej pod nr NN 15/06. Realizację pomocy rozpoczęto w dniu 13 lutego 2006 r., tj. przed zgłoszeniem pomocy. W dniu 10 listopada 2006 r. władze włoskie zgłosiły plan restrukturyzacji, zarejestrowany jako sprawa N 734/206.
2. OPIS
New Interline S.p.A. jest producentem krzeseł i siedzeń mającym siedzibę w regionie Basilicata. Przedsiębiorstwo kwalifikuje się jako przedsiębiorstwo zagrożone w rozumieniu "Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw" ("wytyczne")(1). Na początku 2006 r. przedsiębiorstwo to otrzymało gwarancję kredytową od państwa w wysokości 2,75 mln EUR jako pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa na okres sześciu miesięcy. Jednak władze włoskie w dalszym ciągu udzielały gwarancji po upływie sześciu miesięcy, a ponadto nie zgłosiły planu restrukturyzacji w wyznaczonym terminie sześciu miesięcy, co pozwoliłoby na przedłużenie pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa zgodnie z pkt 26 wytycznych.
Włochy w późniejszym terminie przedstawiły plan restrukturyzacji przedsiębiorstwa i zaproponowały przedłużenie gwarancji do 17 lat, jak również podniesienie wartości gwarancji do poziomu 4,75 mln EUR na pomoc na restrukturyzację w celu sfinansowania planu.
3. OCENA
Komisja uważa, że pomoc na ratowanie przedsiębiorstw może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem w odniesieniu do sześciomiesięcznego okresu, natomiast w odniesieniu do bezprawnie przedłużonej pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa powyżej tego okresu, Komisja ma obowiązek wszcząć postępowanie zgodnie z zapisem w pkt 27 wytycznych. W tym kontekście Komisja oceni, czy bezprawnie przedłużona pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa może kwalifikować się jako pomoc restrukturyzacyjna.
Jednak na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do zgodności planu restrukturyzacji z wytycznymi. Przekazane informacje nie określają w sposób wyczerpujący kosztów restrukturyzacji, źródeł finansowania restrukturyzacji oraz dokładnej wysokości pomocy państwa. Informacje dotyczące udziału własnego przedsiębiorstwa oraz środków wyrównawczych są niejasne. Ponadto wątpliwości budzi konieczność przedłużenia pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa na okres 17 lat.
______
(1) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.120.12 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 13/07 (ex NN 15/06 & N 734/06) - Pomoc na ratowanie oraz restrukturyzację spółki New Interline S.p.A. - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 31/05/2007 |
| Data ogłoszenia: | 31/05/2007 |