Komunikat w ramach wdrażania dyrektywy Rady nr 96/48/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości.

Komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Rady nr 96/48/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości

(2006/C 68/11)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 marca 2006 r.)

(Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy dyrektywy)

ESO(1) Odniesienie i tytuł normy zharmonizowanej (oraz dokument referencyjny) Odniesienie do normy zastąpionej Data ustania domniemania zgodności normy zastąpionej Przypis 1
CEN EN ISO 3095:2005

Kolejnictwo - Akustyka - Pomiar hałasu emitowanego przez pojazdy szynowe (ISO 3095:2005)

-
CEN EN ISO 3381:2005

Kolejnictwo - Akustyka - Pomiar hałasu wewnątrz pojazdów szynowych (ISO 3381:2005)

-
CEN EN 12663:2000

Kolejnictwo - Wymagania konstrukcyjno-wytrzymałościowe dotyczące pudeł kolejowych pojazdów szynowych

-
CEN EN 13129-1:2002

Kolejnictwo - Klimatyzacja pojazdów linii głównych - Część 1: Parametry komfortu

-
CEN EN 13129-2:2004

Kolejnictwo - Klimatyzacja pojazdów linii głównych - Część 2: Typy badań

-
CEN EN 13230-1:2002

Kolejnictwo - Tor - Podkłady i podrozjazdnice betonowe - Część 1: Wymagania ogólne

-
CEN EN 13232-4:2005

Kolejnictwo - Tor - Rozjazdy i skrzyżowania - Część 4: Uruchamianie, zamykanie i wykrywanie

-
CEN EN 13232-5:2005

Kolejnictwo - Tor - Rozjazdy i skrzyżowania - Część 5: Rozjazdy

-
CEN EN 13232-6:2005

Kolejnictwo - Tor - Rozjazdy i skrzyżowania - Część 6: Stacjonarne krzyżownice zwyczajne i podwójne

-
CEN EN 13260:2003 Kolejnictwo - Zestawy kołowe i wózki - Zestawy kołowe - Wymagania dotyczące wyrobu -
CEN EN 13262:2004

Kolejnictwo - Zestawy kołowe i wózki - Koła - Wymagania dotyczące wyrobu

-
CEN EN 13272:2001

Kolejnictwo - Oświetlenie elektryczne pojazdów szynowych w systemach transportu publicznego

-
CEN EN 13481-1:2002

Kolejnictwo - Tor - Wymagania eksploatacyjne systemów przytwierdzeń - Część 1: Definicje

-
CEN EN 13481-2:2002

Kolejnictwo - Tor - Wymagania eksploatacyjne systemów przytwierdzeń - Część 2: Systemy przytwierdzeń do podkładów betonowych

-
CEN EN 13481-5:2002

Kolejnictwo - Tor - Wymagania eksploatacyjne systemów przytwierdzeń - Część 5: Systemy przytwierdzeń w torze o nawierzchni bezpodsypkowej

-
CEN EN 13674-1:2003

Kolejnictwo - Tor - Szyna - Część 1: Szyny kolejowe Vignole'a o masie 46 kg/m i większej

-
CEN EN 13848-1:2003

Kolejnictwo/Tor - Jakość geometrii toru - Część 1: Charakterystyka geometrii toru

-
CEN EN 14067-4:2005

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 4: Wymagania i procedury prowadzenia badań aerodynamicznych na wolnym szlaku

-
CEN EN 14363:2005

Kolejnictwo - Badanie charaktesystyk biegowych pojazdów szynowych przed dopuszczeniem do ruchu - Próby podczas jazdy i postoju

-
CEN EN 14531-1:2005

Kolejnictwo - Metody obliczeń dróg hamowania, zwalniania oraz funkcji zakończenia działania układu hamulcowego

-
CEN EN 14535-1:2005

Kolejnictwo - Tarcze hamulcowe kolejowych pojazdów szynowych - Część 1 Tarcze hamulcowe wtłaczane lub mocowane skurczowo na osiach zestawów tocznych lub napędnych, wymiary i wymagania dotyczące jakości

-
CEN EN 14601:2005

Kolejnictwo - Proste i kątowe kurki końcowe przewodu głównego hamulca i przewodu zasilającego

-
CEN EN 14752:2005

Kolejnictwo - Systemy drzwiowe pojazdów szynowych

-
CENELEC EN 50119:2001

Zastosowania kolejowe - Urządzenia stosowane - Sieć jezdna górna trakcji elektrycznej

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50121-1:2000

Zastosowania kolejowe - Kompatybilność elektromagnetyczna - Część 1: Wymagania ogólne

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50121-2:2000

Zastosowania kolejowe - Kompatybilność elektromagnetyczna - Część 2: Oddziaływanie systemu kolejowego na otoczenie

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50121-3-1:2000

Zastosowania kolejowe - Kompatybilność elektromagnetyczna - Część 3-1: Tabor; pociąg i pojazd całościowo

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50121-3-2:2000

Zastosowania kolejowe - Kompatybilność elektromagnetyczna - Część 3-2: Tabor; aparaty

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50121-4:2000 Zastosowania kolejowe - Kompatybilność elektromagnetyczna - Część 4: Emisja i odporność na zakłócenia urządzeń sygnalizacji i telekomunikacji NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50121-5:2000

Zastosowania kolejowe - Kompatybilność elektromagnetyczna - Część 5: Emisja i odporność na zakłócenia aparatów i urządzeń stacjonarnych zasilania energią

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50122-1:1997

Zastosowania kolejowe-Urządzenia stacjonarne-Część 1: Środki ochrony dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego i uziemień

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50124-1:2001

Zastosowania kolejowe - Koordynacja izolacji - Część 1: Podstawowe wymagania, odstępy, odległości dla wyładowań pełzających dla całego wyposażenia elektrycznego i elektronicznego

NIE DOTYCZY -
Zmiana A1:2003 do EN 50124-1:2001 Uwaga 3 1.10.2006
Zmiana A2:2005 do EN 50124-1:2001 Uwaga 3 1.5.2008
CENELEC EN 50124-2:2001

Zastosowania kolejowe - Koordynacja izolacji - Część 2: Przepięcia i stosowanie zabezpieczeń

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50125-1:1999

Zastosowania kolejowe - Warunki środowiskowe stawiane urządzeniom - Część 1: Urządzenia taborowe

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50125-3:2003

Zastosowania kolejowe - Warunki środowiskowe stawiane urządzeniom - Część 3: Wyposażenie dla sygnalizacji i telekomunikacji

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50126-1:1999

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie Nieuszkadzalności, Gotowości, Obsługiwalności i Bezpieczeństwa (RAMS) - Część 1: Wymagania podstawowe i procesy ogólnego przeznaczenia

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50128:2001

Zastosowania kolejowe. Łączność sygnalizacja i systemy sterowania - Programy dla kolejowych systemów sterowania i zabezpieczenia

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50129:2003

Zastosowania kolejowe - Łączność, sygnalizacja i systemy sterowania - Elektroniczne systemy sygnalizacji związane z bezpieczeństwem

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50149:2001

Zastosowania kolejowe. Urządzenia stacjonarne - Trakcja elektryczna - Profilowane druty jezdne z miedzi i jej stopów

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50155:2001

Zastosowania kolejowe - Wyposażenie elektroniczne stosowane w taborze

NIE DOTYCZY -
Zmiana A1:2002 do EN 50155:2001 Uwaga 3 Termin minął (1.9.2005)
CENELEC EN 50159-1:2001

Zastosowania kolejowe łączność, sygnalizacja i systemy sterowania - Część 1: Łączność systemów bezpieczeństwa w układach zamkniętych

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50159-2:2001

Zastosowania kolejowe łączność, sygnalizacja i systemy sterowania - Część 2: Łączność systemów bezpieczeństwa w układach otwartych

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50163:2004

Zastosowania kolejowe - Napięcia zasilające systemów trakcyjnych

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50206-1:1998

Zastosowania kolejowe - Tabor - pantografy: Charakterystyki i badania - Część 1: Pantografy pojazdów linii głównych

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50238:2003

Zastosowania kolejowe - Kompatybilność pomiędzy taborem a urządzeniami wykrywania pociągów

NIE DOTYCZY -
CENELEC EN 50317:2002

Zastosowania kolejowe - Systemy odbioru prądu - Wymagania dotyczące walidacji wyników pomiarów oddziaływania dynamicznego pomiędzy pantografem a siecią jezdną górną

NIE DOTYCZY -
Zmiana A1:2004 do EN 50317:2002 Uwaga 3 1.10.2007
CENELEC EN 50388:2005 Zastosowania kolejowe - Zasilanie energią a tabor - Kryteria techniczne dotyczące koordynacji zasilania energią (podstacja) z taborem w celu uzyskania interoperacyjności NIE DOTYCZY -
(1) ESO: Europejskie organizacje normalizacyjne:
- CEN - Europejski Komitet Normalizacyjny: rue de Stassart 36, B-1050

Brussels, Tel. (32-2) 550 08 11; fax (32-2) 550 08 19 (http://www.cenorm.be)

- CENELEC - Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki: rue de Stassart

35, B-1050 Brussels, Tel. (32-2) 519 68 71; fax (32-2) 519 69 19

(http://www.cenelec.org)

- ETSI - Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych: 650, route des

Lucioles, F-06921 Sophia Antipolis, Tel. (33) 492 94 42 00; fax (33) 493 65

47 16 (http://www.etsi.org)

Przypis 1 Data ustania domniemania zgodności jest zasadniczo datą wycofania ("dw") określoną przez europejskie organizacje normalizacyjne. Zwraca się jednak uwagę użytkowników tych norm na fakt, że w niektórych szczególnych przypadkach data ustania i data domniemania mogą nie być tożsame.

Przypis 3 W przypadku zmian, normą, do której dokonuje się odniesienia jest EN CCCCC:YYYY, z wcześniejszymi zmianami, o ile takie miały miejsce, oraz nowa przytoczona zmiana. Zastąpiona norma (kolumna 3) składa się zatem z EN CCCCC:YYYY z wcześniejszymi zmianami, o ile takie miały miejsce, ale nowa przytoczona zmiana nie wchodzi w jej skład. W określonym dniu ustaje domniemanie zgodności normy zastąpionej z wymogami zasadniczymi dyrektywy.

UWAGA:

– Wszelkie informacje na temat dostępności norm można uzyskać w europejskich organizacjach normalizacyjnych lub w krajowych organach normalizacyjnych, których lista znajduje się w załączniku do dyrektywy 98/34/WE(1) Parlamentu Europejskiego i Rady, zmienionej dyrektywą 98/48/WE(2).

– Publikacja odniesień w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie oznacza, że normy są dostępne we wszystkich językach Wspólnoty.

– Lista ta zastępuje wszystkie poprzednie listy opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Komisja czuwa nad uaktualnianiem listy.

Więcej informacji na temat zharmonizowanych norm można uzyskać pod następującym adresem:

http://europa.eu.int/comm/enterprise/newapproach/standardization/harmstds/

______

(1) Dz.U. L 204, 21.7.1998, str. 37.

(2) Dz.U. L 217, 5.8.1998, str. 18.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024