"Wspólnota prowadzi w zakresie swoich kompetencji współpracę gospodarczą, finansową i techniczną z państwami trzecimi. Działania takie stanowią uzupełnienie działań prowadzonych przez państwa członkowskie i są zgodne z polityką Wspólnoty na rzecz rozwoju". (Artykuł 181a Traktatu)
|
Cele: - przyczynianie się
do rozwoju systemów
szkolenia
zawodowego w
krajach Europy
Środkowej i
Wschodniej,
niepodległych
krajach byłego
ZSRR, które są
beneficjentami
programu wsparcia
reformy
gospodarczej i
odbudowy w Nowych
Państwach
Niepodległych i w
Mongolii, jak
również do rozwoju
systemów szkolenia
zawodowego w
śródziemnomorskich
państwach trzecich
oraz na
terytoriach, które
są beneficjentami
finansowych i
technicznych
działań
towarzyszących,
wspierających
reformę ich
struktur
gospodarczych i
społecznych,
- wspieranie
koordynacji pomocy
przyznawanej
kwalifikującym się
krajom.
|
Zadania: Zgodnie z ogólnymi wytycznymi ustalonymi na poziomie wspólnotowym Fundacja działa w dziedzinie kształcenia, zajmując się szkoleniem zawodowym wstępnym i ustawicznym, jak również szkoleniem młodzieży i dorosłych, wykonując następujące zadania:
- świadczy pomoc przy
określaniu potrzeb
i priorytetów w
dziedzinie
kształcenia poprzez
wdrażanie środków
pomocy technicznej
oraz poprzez
współpracę z
wyznaczonymi
właściwymi
podmiotami w
kwalifikujących się
krajach,
- działa jako izba
rozrachunkowa
udzielająca
Wspólnocie, jej
państwom
członkowskim i
zainteresowanym
państwom trzecim
informacji na temat
bieżących inicjatyw
oraz przyszłych
potrzeb w
dziedzinie
kształcenia oraz
stwarzająca ramy
pozwalające na
ukierunkowanie
ofert pomocy.
|
1) Rada zarządzająca: - po jednym
przedstawicielu z
każdego państwa
członkowskiego,
- trzech
przedstawicieli
Komisji,
- przewodniczy jej
przedstawiciel
Komisji.
2) Dyrektor:
- mianowany przez
radę zarządzającą
na wniosek Komisji.
3) Forum doradcze:
- powołane przez radę
zarządzającą,
- po dwóch ekspertów
z każdego państwa
członkowskiego,
- po dwóch ekspertów
z każdego
kwalifikującego się
kraju,
- dwóch ekspertów
reprezentujących
partnerów
społecznych na
poziomie
europejskim.
4) Kontrola zewnętrzna:
Trybunał Obrachunkowy.
5) Kontrola wewnętrzna:
Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.
6) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:
Parlament Europejski na zalecenie Rady.
|
Budżet ostateczny na 2005 r.: 26,3 (18,5) mln euro, z czego 18,5 (17,6) mln euro finansowane z dotacji Komisji i 7,45 (0,9) mln euro finansowane przez inne organy w postaci dochodów przeznaczonych na określony cel.
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.:
- 104 (104)
stanowiska w planie
zatrudnienia, z
czego 97 (99)
obsadzonych,
- 22 (17) innych
pracowników
(kontrakty
pomocnicze,
personel lokalny,
pracownicy
kontraktowi)
zatrudnionych w
celu wykonywania
zadań pracowników
zatrudnionych na
czas określony
będących w trakcie
rekrutacji lub w
okresach wzmożonej
pracy.
- Całkowite
zatrudnienie: 119
(116), z czego
wykonujący:
- zadania
operacyjne: 68
(67),
- zadania
administracyjne:
33 (32),
- zadania mieszane:
18 (17).
|
Działalność: Pomoc udzielana przez Fundację obejmuje szeroki wachlarz dziedzin technicznych, takich jak wstępne kształcenie zawodowe, kształcenie przez całe życie, kształcenie ustawiczne (dla dorosłych), rozwój zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach, polityka zatrudnienia, kształcenie bezrobotnych, walka z ubóstwem, integracja społeczna i kształcenie przyczyniające się do rozwoju lokalnego.
Wsparcie udzielane Komisji:
W 2005 r. od Komisji otrzymano 127 nowych wniosków o pomoc. Większość z nich pochodziła z przedstawicielstw (35 %), z Biura Współpracy EuropeAid (21 %), Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury (16 %), Dyrekcji Generalnej ds. Rozszerzenia (9 %) oraz Dyrekcji Generalnej ds. Stosunków Zewnętrznych (7 %). Obejmowało to 18 analiz sytuacji w krajach objętych Instrumentem Europejskiego Sąsiedztwa i Partnerstwa (ENPI). Wskaźnik satysfakcji Komisji z usług Fundacji wyniósł 97 %.
Wnioski dotyczyły najczęściej pomocy w zakresie programowania, monitorowania polityk i wkładu w przygotowywanie europejskich instrumentów sąsiedztwa, identyfikacji projektów i ich kontroli.
Informacje i analizy:
Badania sektorów krajowych, statystyki w zakresie edukacji, doradztwo dla krajów w zakresie obieranych strategii. Projekty pomocy na rzecz innowacji i rozwoju. Pełniąc rolę centrum wiedzy, Fundacja przyczynia się do wprowadzania projektów rozwojowych w celu testowania nowatorskich rozwiązań umożliwiających państwom partnerskim przeprowadzenie reformy ich systemów nauczania i kształcenia zawodowego.
Pomoc techniczna dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury na rzecz realizacji programu Tempus:
Umowy o świadczenie pomocy technicznej z CARDS, MEDA i Tacis na rzecz programu Tempus: Świadczona pomoc odnosi się do całego cyklu projektu. Obejmuje ona wybór umów, zarządzanie umowami i ich kontrolę, informację i komunikację wraz z ogólnym wsparciem administracyjnym. Narzędzia informatyczne takie jak wnioski i formularze sprawozdań dostępne za pośrednictwem Internetu znacznie ułatwiły administracyjne zarządzanie różnymi cyklami projektu.
|