Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Fundacji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Fundacji

(2006/C 312/13)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Fundacja Kształcenia (zwana dalej Fundacją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1360/90 z dnia 7 maja 1990 r.(1) Zadaniem Fundacji jest wspieranie reformy szkolenia zawodowego w krajach partnerskich Unii Europejskiej. Realizując to zadanie, wspiera ona także Komisję w realizacji różnych programów (Phare, Tacis, CARDS i MEDA).
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Fundacji. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Fundację za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejszą opinię skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2) sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Fundacji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora, zgodnie z art. 11 rozporządzenia (EWG) nr 1360/90, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Chociaż wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania w roku budżetowym był wysoki (praktycznie 100 % w odniesieniu do działań własnych Fundacji), Trybunał zwraca uwagę Fundacji na wysoki (ponad 40 %) wskaźnik przeniesienia środków na zobowiązania przeznaczonych na działania operacyjne (tytuł III). Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku działań w ramach MEDA i Tempus. Fundacja powinna zapewnić skuteczniejsze programowanie swoich działań.
8.
Podobnie jak w poprzednich latach i niezgodnie ze swoim rozporządzeniem finansowym Fundacja opublikowała w Dzienniku Urzędowym jedynie budżet w wersji skróconej. Stosowana nomenklatura budżetowa nie jest odpowiednio wyważona - na przykład dwie pozycje obejmują kwoty stanowiące prawie 10 % budżetu Fundacji. Ponadto większość linii budżetowych dotyczących wydatków operacyjnych (tytuł III) została szczegółowo podzielona na poziomie pozycji zgodnie z zasadą klasyfikacji wydatków według ich celu. Taki poziom szczegółowości wymaga dokonywania licznych przesunięć. Co więcej, z powodu braku koordynacji pomiędzy jednostką finansową a jednostkami operacyjnymi konieczne stają się dodatkowe przesunięcia.
9.
W sporządzeniu ostatecznej wersji sprawozdania finansowego wystąpiły opóźnienia i trudności w zakresie zachowania zgodności z obowiązującymi przepisami.
10.
Fundacja wciąż nie ukończyła wprowadzania swojego systemu kontroli wewnętrznej. Brakuje kompletnego opisu tego systemu kontroli lub nawet formalnego przedstawienia stosowanych procedur. Nie przeprowadzono analizy ryzyka operacyjnego i nie określono kontroli ex post. Co więcej, księgowy nie zatwierdził systemów informacji księgowej i inwentaryzacji. Ogólnie rzecz ujmując, nadzór i kontrola transakcji oraz sprawozdania finansowe i budżetowe są nieodpowiednie. W związku z ryzykiem, jakie stwarza ta sytuacja, zaradzenie jej powinno stać się dla Fundacji kwestią priorytetową.
11.
W przypadku dwóch procedur rekrutacji personelu zauważono niedociągnięcia w zakresie dokumentacji: odrzucenie kandydatur bez podania uzasadnienia w dokumentacji(4) oraz brak informacji dotyczących kryteriów wstępnej selekcji kandydatów.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Europejska Fundacja Kształcenia (Turyn)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Fundacji (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1360/90 z dnia 7 maja 1990 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Fundacji

(dane za 2004 r.)

Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone
"Wspólnota prowadzi w zakresie swoich kompetencji współpracę gospodarczą, finansową i techniczną z państwami trzecimi. Działania takie stanowią uzupełnienie działań prowadzonych przez państwa członkowskie i są zgodne z polityką Wspólnoty na rzecz rozwoju".

(Artykuł 181a Traktatu)

Cele:

- przyczynianie się

do rozwoju systemów

szkolenia

zawodowego w

krajach Europy

Środkowej i

Wschodniej,

niepodległych

krajach byłego

ZSRR, które są

beneficjentami

programu wsparcia

reformy

gospodarczej i

odbudowy w Nowych

Państwach

Niepodległych i w

Mongolii, jak

również do rozwoju

systemów szkolenia

zawodowego w

śródziemnomorskich

państwach trzecich

oraz na

terytoriach, które

są beneficjentami

finansowych i

technicznych

działań

towarzyszących,

wspierających

reformę ich

struktur

gospodarczych i

społecznych,

- wspieranie

koordynacji pomocy

przyznawanej

kwalifikującym się

krajom.

Zadania:

Zgodnie z ogólnymi wytycznymi ustalonymi na poziomie wspólnotowym Fundacja działa w dziedzinie kształcenia, zajmując się szkoleniem zawodowym wstępnym i ustawicznym, jak również szkoleniem młodzieży i dorosłych, wykonując następujące zadania:

- świadczy pomoc przy

określaniu potrzeb

i priorytetów w

dziedzinie

kształcenia poprzez

wdrażanie środków

pomocy technicznej

oraz poprzez

współpracę z

wyznaczonymi

właściwymi

podmiotami w

kwalifikujących się

krajach,

- działa jako izba

rozrachunkowa

udzielająca

Wspólnocie, jej

państwom

członkowskim i

zainteresowanym

państwom trzecim

informacji na temat

bieżących inicjatyw

oraz przyszłych

potrzeb w

dziedzinie

kształcenia oraz

stwarzająca ramy

pozwalające na

ukierunkowanie

ofert pomocy.

1) Rada zarządzająca:

- po jednym

przedstawicielu z

każdego państwa

członkowskiego,

- trzech

przedstawicieli

Komisji,

- przewodniczy jej

przedstawiciel

Komisji.

2) Dyrektor:

- mianowany przez

radę zarządzającą

na wniosek Komisji.

3) Forum doradcze:

- powołane przez radę

zarządzającą,

- po dwóch ekspertów

z każdego państwa

członkowskiego,

- po dwóch ekspertów

z każdego

kwalifikującego się

kraju,

- dwóch ekspertów

reprezentujących

partnerów

społecznych na

poziomie

europejskim.

4) Kontrola zewnętrzna:

Trybunał Obrachunkowy.

5) Kontrola wewnętrzna:

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

6) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:

Parlament Europejski na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny na 2005 r.:

26,3 (18,5) mln euro, z czego 18,5 (17,6) mln euro finansowane z dotacji Komisji i 7,45 (0,9) mln euro finansowane przez inne organy w postaci dochodów przeznaczonych na określony cel.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.:

- 104 (104)

stanowiska w planie

zatrudnienia, z

czego 97 (99)

obsadzonych,

- 22 (17) innych

pracowników

(kontrakty

pomocnicze,

personel lokalny,

pracownicy

kontraktowi)

zatrudnionych w

celu wykonywania

zadań pracowników

zatrudnionych na

czas określony

będących w trakcie

rekrutacji lub w

okresach wzmożonej

pracy.

- Całkowite

zatrudnienie: 119

(116), z czego

wykonujący:

- zadania

operacyjne: 68

(67),

- zadania

administracyjne:

33 (32),

- zadania mieszane:

18 (17).

Działalność:

Pomoc udzielana przez Fundację obejmuje szeroki wachlarz dziedzin technicznych, takich jak wstępne kształcenie zawodowe, kształcenie przez całe życie, kształcenie ustawiczne (dla dorosłych), rozwój zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach, polityka zatrudnienia, kształcenie bezrobotnych, walka z ubóstwem, integracja społeczna i kształcenie przyczyniające się do rozwoju lokalnego.

Wsparcie udzielane Komisji:

W 2005 r. od Komisji otrzymano 127 nowych wniosków o pomoc. Większość z nich pochodziła z przedstawicielstw (35 %), z Biura Współpracy EuropeAid (21 %), Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury (16 %), Dyrekcji Generalnej ds. Rozszerzenia (9 %) oraz Dyrekcji Generalnej ds. Stosunków Zewnętrznych (7 %). Obejmowało to 18 analiz sytuacji w krajach objętych Instrumentem Europejskiego Sąsiedztwa i Partnerstwa (ENPI). Wskaźnik satysfakcji Komisji z usług Fundacji wyniósł 97 %.

Wnioski dotyczyły najczęściej pomocy w zakresie programowania, monitorowania polityk i wkładu w przygotowywanie europejskich instrumentów sąsiedztwa, identyfikacji projektów i ich kontroli.

Informacje i analizy:

Badania sektorów krajowych, statystyki w zakresie edukacji, doradztwo dla krajów w zakresie obieranych strategii. Projekty pomocy na rzecz innowacji i rozwoju. Pełniąc rolę centrum wiedzy, Fundacja przyczynia się do wprowadzania projektów rozwojowych w celu testowania nowatorskich rozwiązań umożliwiających państwom partnerskim przeprowadzenie reformy ich systemów nauczania i kształcenia zawodowego.

Pomoc techniczna dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury na rzecz realizacji programu Tempus:

Umowy o świadczenie pomocy technicznej z CARDS, MEDA i Tacis na rzecz programu Tempus: Świadczona pomoc odnosi się do całego cyklu projektu. Obejmuje ona wybór umów, zarządzanie umowami i ich kontrolę, informację i komunikację wraz z ogólnym wsparciem administracyjnym. Narzędzia informatyczne takie jak wnioski i formularze sprawozdań dostępne za pośrednictwem Internetu znacznie ułatwiły administracyjne zarządzanie różnymi cyklami projektu.

Źródło: Informacje przekazane przez Fundację.

EUROPEJSKA FUNDACJA KSZTAŁCENIA

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

EUROPEJSKA FUNDACJA KSZTAŁCENIA

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dotacje wspólnotowe 18.484
Inne dotacje/dochody 7.842
Ogółem (a) 26.326
Wydatki operacyjne
Personel 11.785
Administracja 2.091
Działania operacyjne 12.237
Ogółem (b) 26.113
Wynik operacyjny (c = a - b) 213
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)

(w tys. euro)
2005 2004
Aktywa
Aktywa trwałe 3.426 3.630
Zapasy 37 76
Należności 1.440 1.697
Środki pieniężne 23.665 23.170
Ogółem 28.568 28.573
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 3.458 3.458
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 213
Zobowiązania długoterminowe 205 205
Zobowiązania krótkoterminowe 24.692 24.910
Ogółem 28.568 28.573
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia

porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005.

Źródło: Dane Fundacji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Fundację w jej własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI AGENCJI

7.
Większość przeniesionych środków (tj. 83 %) odnosi się do zobowiązań dotyczących działań zakończonych w 2005 r., w przypadku których wnioski o zapłatę nie zostały otrzymane we właściwym czasie. W przypadku działań w ramach Tempus i MEDA na wskaźnik przeniesienia wpływa fakt, że odpowiednie umowy nie są sporządzone na okres roku i nie pokrywają się z rokiem budżetowym.
8.
W następstwie uwag Trybunału, pełna wersja budżetu na rok 2006 została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (Dz.U. L 67 z 8.3.2006) wraz z planem zatrudnienia. ETF, zgodnie z obowiązującymi przepisami, ma zamiar dokonać przeglądu struktury budżetu podczas procedury budżetowej 2007, w celu zaradzenia niektórym spośród rozpoznanych niedociągnięć.
9.
W przyszłości ETF podejmie właściwe środki w celu poprawy sytuacji opisanej przez Trybunał.
10.
ETF jest świadoma, iż księgowy jest zobowiązany do zatwierdzania systemów informacji księgowej i inwentaryzacji. Zanim to nastąpi, księgowy ETF zajmie się zatwierdzeniem systemów w oparciu o metodologię stosowana przez Komisję.
11.
Począwszy od 2004 r. ETF wprowadziła wyczerpujący format dla sprawozdań z procedur rekrutacji personelu, który sprawia, że zarówno informacje, jak i uwagi osobiste poszczególnych członków panelu stają się zbyteczne. ETF zbada możliwość szerszego informowania o etapie wyboru.

______

(1) Dz.U. L 131 z 23.5.1990, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 sierpnia 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 14 września 2006 r.

(4) W dokumentacji nie znaleziono uzasadnienia dla powodów niezaproszenia kandydatów na rozmowy.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.312.73

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Fundacji.
Data aktu: 28/09/2006
Data ogłoszenia: 19/12/2006