Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkania wyjaśniające w sprawie COMP/M.3696 - E.ON/MOL.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkania wyjaśniające w sprawie COMP/M.3696 - E.ON/MOL

(zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2006/C 223/07)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2006 r.)

W dniu 2 czerwca 2005 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. ("rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której niemiecka grupa E.ON zamierza przejąć wyłączną kontrolę nad działalnością przedsiębiorstwa MOL Hungarian Oil and Gas Company Rt. ("MOL", Węgry) w zakresie hurtowej sprzedaży gazu, marketingu i handlu, jak również magazynowania gazu. Ponadto przedsiębiorstwo E.ON zamierza nabyć 50 % udziałów przedsiębiorstwa MOL w Panrusgáz, spółce stanowiącej wspólne przedsiębiorstwo MOL i Gazexport (spółki zależnej Gazpromu).

Po zakończeniu pierwszego etapu dochodzenia Komisja uznała, że wspomniana koncentracja budzi poważne wątpliwości co do zgodności ze wspólnym rynkiem i porozumieniem EOG. Przede wszystkim transakcja wydaje się wpływać znacząco na rynek gazu i energii elektrycznej na Węgrzech, ponieważ przedsiębiorstwo MOL ma niemalże wyłączną kontrolę nad dostawami gazu (import i produkcja krajowa) i w związku z tym może zablokować dostęp do zasobów gazu oraz do infrastruktury gazowej na Węgrzech.

W związku z tym w dniu 7 lipca 2005 r. Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

W dniach 20 lipca i 2 sierpnia 2005 r. przedsiębiorstwo E.ON uzyskało dostęp do "kluczowych dokumentów" w aktach Komisji zgodnie z rozdz. 7.2 "Najlepszych wzorców w zakresie postępowań dotyczących kontroli połączeń."

W dniu 2 sierpnia 2005 r. postępowanie zostało zawieszone na osiem dni zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w związku z tym, że przedsiębiorstwo E.ON nie odpowiedziało w odpowiedni sposób i w wyznaczonym terminie na wniosek o udzielenie informacji zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Dnia 19 września 2005 r. przesłano spółce E.ON pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Zgodnie z ustaleniami pomiędzy E.ON i MOL, wersja pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nie ujawniająca tajemnic handlowych E.ON została przekazana przedsiębiorstwu MOL przez pełnomocnika E.ON. W następnych dniach przyznano dostęp do akt Komisji. E.ON i MOL miały możliwość przedstawienia uwag co do ustaleń wstępnych Komisji w terminie do dnia 3 października 2005 r., określonym w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. Termin przedstawienia uwag został następnie przedłużony do dnia 6 października 2005 r. na wniosek stron. Odpowiedź E.ON otrzymano dnia 5 października 2005 r.

Strony nie złożyły wniosku o rozpatrzenie ich argumentów w ramach formalnego spotkania wyjaśniającego.

W dniu 21 października 2005 r. przychyliłem się do wniosku przedsiębiorstwa Energie Baden-Württemberg AG o uznanie go za stronę zainteresowaną. Tego samego dnia Komisja przesłała przedsiębiorstwu nieopatrzone klauzulą poufności streszczenie zgłoszenia zastrzeżeń.

W dniu 20 października 2005 r. przedsiębiorstwo E.ON zaproponowało zobowiązania, które zostały następnie zmienione w dniach 11 i 16 listopada 2005 r. Po badaniu rynkowym proponowanych działań przedsiębiorstwo E.ON znacznie poprawiło projekt swoich zobowiązań, szczególnie jeśli chodzi o czas trwania programu uwalniania rynku gazu i mechanizm cenowy stosowany w aukcjach gazu.

Nie zostałem poproszony o sprawdzenie obiektywności wyżej wymienionego badania.

Za zgodą stron i na ich wyraźny wniosek Komisja wydała w dniu 10 listopada 2005 r. decyzję, zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, o przedłużeniu postępowania o 11 dni roboczych.

W świetle ostatecznie zaproponowanych zobowiązań i po przeanalizowaniu wyników badania rynkowego opracowany został projekt decyzji stwierdzającej zgodność omawianej koncentracji ze wspólnym rynkiem i z porozumieniem EOG.

W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszym postępowaniu prawo do złożenia ustnych wyjaśnień zostało zachowane wobec wszystkich stron.

Bruksela, dnia 7 grudnia 2005 r.

Serge DURANDE

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.223.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkania wyjaśniające w sprawie COMP/M.3696 - E.ON/MOL.
Data aktu: 07/12/2005
Data ogłoszenia: 16/09/2006