(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:
Dnia 18 stycznia 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Niderlandów, obejmujący lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez zmieniony "kodeks postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".
Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że wzrost realnego PKB podniesie się z 1,25 % w 2004 r. do 1,5 % w 2005 r. oraz średnio do 2,5 % w pozostałej części okresu objętego programem. Scenariusz ten jest zasadniczo wiarygodny, choć zakłada wzrost przewyższający potencjalny wzrost w ciągu dwóch ostatnich lat programu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.
Dnia 2 czerwca 2004 r. Rada uznała, że w Niderlandach występuje nadmierny deficyt i zaleciła skorygowanie tej sytuacji do 2005 r. Zgodnie z tym zaleceniem, zasadniczym celem określonej w programie strategii budżetowej jest obniżenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) poniżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej 3 % PKB do 2005 r. W tym celu program przewiduje wczesne działania na rzecz konsolidacji, skoncentrowane na latach 2004 i 2005. Strategia budżetowa określa również pułapy wydatków realnych w celu ograniczenia wzrostu wydatków i stawia za cel zrównoważenie finansów publicznych w dalszej perspektywie. Jednocześnie kontynuowane będą znaczne inwestycje publiczne, w wyniku których średni wskaźnik inwestycji publicznych w okresie objętym programem przekroczy nieco 3 % PKB, wobec średniej unijnej wynoszącej 2,4 % PKB w 2004 r. W porównaniu z poprzednią, obecna aktualizacja przedstawia mniej korzystny profil deficytu budżetowego, w kontekście mniej korzystnego rozwoju sytuacji makroekonomicznej.
Czynniki zagrażające trafności przewidywań budżetowych zawartych w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. W szczególności, czynniki negatywne wynikające ze scenariusza makroekonomicznego i kosztów dla budżetu związanych z umową społeczną zawartą pomiędzy rządem i partnerami społecznymi w dniu 5 listopada 2004 r. są ogólnie skompensowane przez czynniki pozytywne związane z wpływem wyższych cen ropy na dochody ze sprzedaży gazu ziemnego oraz ostrożnym charakterem założeń na temat wpływu poprawy koniunktury na dochody z podatków. Biorąc pod uwagę niniejszą ocenę ryzyka, pozycja budżetowa w programie wydaje się wystarczać do zmniejszenia deficytu do wartości poniżej 3 % PKB do 2005 r., lecz nie wydaje się, aby zapewniała dostateczny margines bezpieczeństwa chroniący przed przekroczeniem tego progu w wyniku normalnych wahań makroekonomicznych w następnych latach. Jest również niewystarczająca do zapewnienia osiągnięcia w okresie objętym programem średniookresowego celu określonego w Pakcie Stabilności i Wzrostu w postaci pozycji budżetowej bliskiej równowadze.
Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 56,3 % PKB w 2004 r., jest więc niższy od ustalonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje wzrost wskaźnika zadłużenia o dwa punkty procentowe w okresie objętym programem.
Strategia budżetowa nakreślona w programie stawia Niderlandy w stosunkowo korzystnym położeniu jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo istotnych przewidywanych kosztów dla budżetu wynikających ze starzenia się społeczeństwa. Biorąc pod uwagę przewidywany wzrost wskaźnika zależności związanej z podeszłym wiekiem oraz przy braku dalszej konsolidacji fiskalnej prowadzącej do pozycji budżetowej bliskiej równowadze lub do nadwyżki w perspektywie średnioterminowej, dalsze reformy zmieniające tendencje w wydatkach związanych z wiekiem oraz dalsze podniesienie stopy zatrudnienia mogą zmniejszyć zagrożenia dla stabilności w dłuższym okresie.
Polityki gospodarcze nakreślone w programie są częściowo zgodne z ogólnymi krajowymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. Ramy budżetowe wraz z pułapami wydatków są przestrzegane, zaś korekta budżetu mająca na celu skorygowanie nadmiernego deficytu jest znacznie zaawansowana. Jednak spodziewana redukcja deficytu zasadniczego w latach 2006, a zwłaszcza 2007 r. jest dość powolna, zaś saldo strukturalne może nie wykazać postępu w kierunku osiągnięcia średnioterminowego celu, jakim jest pozycja budżetowa bliska równowadze po 2005 r.
Biorąc pod uwagę powyższą ocenę, zaleca się Niderlandom dalsze starania na rzecz obniżenia deficytu poniżej 3 % PKB do 2005 r., a także, wobec zagrożenia związanego z cyklem koniunkturalnym i wyzwaniami, jakie stwarza starzenie się ludności, podjęcie środków niezbędnych do osiągnięcia w dalszym okresie pozycji budżetowej zbliżonej do równowagi.
Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych
| 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | ||
| Realny PKB | PS listopad 2004 | 1,25 | 1,5 | 2,5 | 2,5 |
| (zmiana w %) | KOM jesień 2004 | 1,4 | 1,7 | 2,4 | n.d. |
| PS październik 2003 | 1 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | |
| Inflacja HICP | PS listopad 2004 | 1,25 | 1,25 | 1,5 | 1,5 |
| (%) | KOM jesień 2004 | 1,2 | 1,3 | 1,4 | n.d. |
| PS październik 2003 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | |
| Saldo sektora instytucji rządowych i | PS listopad 2004 | - 3,0 | - 2,6 | - 2,1 | - 1,9 |
| samorządowych | KOM jesień 2004 | - 2,9 | - 2,4 | - 2,1 | n.d. |
| (% PKB) | PS październik 2003 | - 2,3 | - 1,6 | - 0,9 | - 0,6 |
| Saldo | PS listopad 2004 | - 0,1 | 0,3 | 0,7 | 0,8 |
| pierwotne | KOM jesień 2004 | 0,0 | 0,5 | 0,9 | n.d. |
| (% PKB) | PS październik 2003 | 0,6 | 1,2 | 1,8 | 2,1 |
| Saldo | PS listopad 2004(1) | - 1,6 | - 1,2 | - 1,2 | - 1,3 |
| strukturalne | KOM jesień 2004 | - 1,4 | - 1,0 | - 1,0 | n.d. |
| (% PKB) | PS październik 2003(2) | - 0,7 | - 0,3 | - 0,2 | - 0,2 |
| Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych | PS listopad 2004 | 56,3 | 58,1 | 58,6 | 58,3 |
| brutto | KOM | 55,7 | 58 | 58,4 | n.d. |
| (% PKB) | PS październik 2003 | 54,5 | 53,7 | 53,0 | 52,2 |
| (1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie. | |||||
|
(2) Obliczenia służb Komisji stosują wspólnie uzgodnioną metodologię do danych zawartych w programie. | |||||
| Źródła: | |||||
| Programy stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z (KOM); Obliczenia służb Komisji. Prognozowane wskaźniki wzrostu zawarte w aktualizacji zostały zaokrąglone do ćwierci punktu procentowego. | |||||
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.79.11 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Niderlandów na lata 2004-2007. |
| Data aktu: | 18/01/2005 |
| Data ogłoszenia: | 01/04/2005 |