Pomoc państwa C 32/2004 (ex N347/2003) - Przedłużenie okresu dostawy pięciu statków wycieczkowych budowanych przez Fincantieri
Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 30/08)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2005 r.)
Pismem z dnia 20 października 2004 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu procedury dotyczącej wyżej wspomnianej pomocy określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu listu na adres:
Komisja Europejska
Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji
Sekretariat ds. Pomocy Państwa
SPA 3 6/5
B-1049 Bruksela
Faks: (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowana strona przedkładająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.
TEKST STRESZCZENIA
W lipcu 2003 r. Włochy zwróciły się z wnioskiem o przedłużenie trzyletniego okresu dostawy pięciu statków wycieczkowych budowanych przez Fincantieri, zamówionych przez kilka spółek zależnych Carnival Corporation. Wnioskowano o przesunięcie terminów dostaw z końca roku 2003 na różne terminy w roku 2004, aż do października 2005 r. Fincantieri wytwarza obecnie statki zgodnie z nowymi terminami dostaw.
Wniosek podlega zatwierdzeniu przez Komisję, ponieważ zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady 1540/1998 w sprawie pomocy państwa dla przemysłu stoczniowego statkom dostarczanym po roku 2003 nie przysługuje pomoc operacyjna, nawet jeżeli umowy na ich budowę podpisano przed końcem roku 2000. Całkowita wartość pomocy odnośnie do statków wynosi 243 miliony euro.
Wniosek Włoch motywowany jest tak samo jak w przypadku poprzednich decyzji Komisji zatwierdzających analogiczne wnioski, np. dotyczące Meyer Werft(1), podanym powodem jest przesunięcie przez zamawiającego terminów dostaw w związku z zamachami terrorystycznymi z 11 września 2001 r.
Mając to na uwadze Komisja zauważa, że końcowe umowy na każdy ze statków podpisane w grudniu 2000 r. przewidywały terminy dostaw w czerwcu i grudniu 2003 r. Główny klient stoczni również wystąpił z wnioskiem o przesunięcie terminów dostaw w związku z wydarzeniami z 11 września. Tym samym środek, którego dotyczyło zawiadomienie, spełnia te same kryteria, co decyzja w sprawie Meyer Werft.
Jednak Komisja uznała za konieczne sprawdzenie, czy Fincantieri posiada techniczne możliwości pozwalające na dostarczenie wszystkich statków przed końcem 2003 r. Jeżeli dostarczenie statków okazałoby się technicznie niemożliwe, przedłużenie okresu dostawy pozwoliłoby Włochom na przyznanie większej niż pomocy operacyjnej, niż dozwolono.
Dlatego Komisja w oparciu o analizy sporządzone przez niezależnego specjalistę uznała, że najwyraźniej przedsiębiorstwo Fincantieri posiada techniczne możliwości pozwalające na dostarczenie pięciu statków przed końcem 2003 r.
Powyższa analiza podważa założenie, że możliwe było wywiązanie się z pierwotnego harmonogramu i że Fincantieri posiada techniczne możliwości pozwalające na dostarczenie wszystkich statków przed końcem 2003 r. Wątpliwości skupiają się na jednym ze statków, numer kadłuba 6079, którego obecny termin dostawy ustalono na październik 2005 r. Dlatego Komisja zdecydowała o rozpoczęciu formalnej procedury w sprawie wniosku przedłużenia okresu dostawy tego statku.
W odniesieniu do pozostałych czterech statków Komisja nie wyraża wątpliwości co do możliwości ich dostarczenia do końca roku 2003 i tym samym zatwierdza wnioskowane przez Włochy przedłużone okresy dostaw tych statków.
______
(1) Dz.U. C 238 z 3.10.2002, str. 14. Sprawa N 843/01 dotycząca pomocy państwa
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
[TEKST LISTU]
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.30.12 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 32/2004 (ex N347/2003) - Przedłużenie okresu dostawy pięciu statków wycieczkowych budowanych przez Fincantieri - Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 05/02/2005 |
| Data ogłoszenia: | 05/02/2005 |