Opinia komitetu doradczego ds. koncentracji wydana na 130. posiedzeniu Komitetu dotycząca wstępnego projektu decyzji odnoszącej się do Sprawy COMP/M.3440-EDP/ENI/GDP.

Opinia komitetu doradczego ds. koncentracji wydana na 130. posiedzeniu Komitetu w dniu 26 listopada 2004 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji odnoszącej się do Sprawy COMP/M.3440- EDP/ENI/GDP

(2005/C 288/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2005 r.)

1. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (EWG) nr 4064/89 oraz że posiada wymiar wspólnotowy.

2. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny tego działania właściwe rynki produktowe to:

rynki energii elektrycznej:

a) hurtowe dostawy energii elektrycznej polegające na produkowaniu energii elektrycznej w elektrowniach oraz na sprowadzaniu jej poprzez sieci międzysystemowe

b) usługi bilansowania mocy i usługi pomocnicze; kwestia dokładnego zdefiniowania tego nowo rozwijającego się rynku (lub rynków) pozostaje otwarta;

c) detaliczne dostawy energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych (wysokie i średnie napięcie)

d) detaliczne dostawy energii elektrycznej do małych odbiorców (tj. mniejszych odbiorców przemysłowych, komercyjnych i gospodarstw domowych (niskie napięcie))

rynki gazu ziemnego od momentu, gdy zostaną one otwarte:

e) dostawy gazu do elektrowni gazowych (typu CCGT)

f) dostawy gazu do lokalnych spółek dystrybucyjnych

g) dostawy gazu do dużych odbiorców przemysłowych

h) dostawy gazu do małych odbiorców (tj. mniejszych odbiorców przemysłowych, komercyjnych i gospodarstw domowych)

3. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny działania, o którym mowa, istotne są następujące rynki geograficzne:

a) hurtowy rynek energii elektrycznej obejmuje swoim zakresem obszar Portugalii, co nie ulegnie zmianie w ramach czasowych uwzględnionych przez niniejszą decyzję, w szczególności z uwagi na różne uwarunkowania konkurencji między oboma państwami Półwyspu Iberyjskiego, które istnieją obecnie i które prawdopodobnie w przewidywalnej przyszłości nie ulegną zmianie;

b) detaliczne rynki energii elektrycznej obejmują swoim zakresem Portugalię;

c) rynek geograficzny bilansowania mocy i usług pomocniczych zachowa wymiar krajowy;

d) w odniesieniu do wyżej wymienionych rynków gazu wszystkie te rynki, za wyjątkiem rynku dostaw gazu do małych odbiorców, mają wymiar krajowy, podczas gdy kwestia dokładnego zakresu geograficznego rynku dostaw gazu do małych odbiorców, co do którego można się spodziewać, że zyska wymiar krajowy w krótkim czasie po tym, jak nastąpi jego otwarcie na konkurencję, ale który nie ma wymiaru szerszego niż krajowy, pozostaje otwarta.

4. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszona koncentracja wzmocni:

a) dominującą pozycję EDP na portugalskim hurtowym rynku energii elektrycznej

b) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku usług pomocniczych

c) dominującą pozycję EDP na portugalskich rynkach detalicznych dostaw energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych

d) dominującą pozycję EDP na portugalskich rynkach detalicznych dostaw energii elektrycznej do małych odbiorców

e) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku dostaw gazu ziemnego do elektrowni gazowych (CCGT)

f) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku dostaw gazu ziemnego do lokalnych spółek dystrybucyjnych

g) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku dostaw gazu ziemnego do dużych odbiorców przemysłowych

h) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku krajowym (lub na pięciu rynkach regionalnych) dostaw gazu ziemnego do małych odbiorców;

w rezultacie czego skuteczna konkurencja zostanie poważnie zakłócona na znacznej części wspólnego rynku w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie połączeń.

5. Większość członków Komitetu Doradczego podziela zdanie Komisji, że zobowiązania przedstawione przez strony nie wystarczają do usunięcia:

a) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na hurtowym rynku energii elektrycznej, które wynika z poziomych skutków transakcji (wyeliminowanie głównego potencjalnego konkurenta)

b) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na hurtowym rynku energii elektrycznej, które wynika z każdego z następujących skutków pionowych:

i. uprzywilejowany dostęp do infrastruktury gazowej

ii. wzrost kosztów ponoszonych przez konkurentów

iii. dostęp do informacji prawnie zastrzeżonych (ceny i dzienne zużycie gazu)

c) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku usług pomocniczych

d) ryzyka zagrażającego konkurencyjności w zakresie detalicznych dostaw energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych

e) ryzyka zagrażającego konkurencyjności w zakresie detalicznych dostaw energii elektrycznej do małych odbiorców

f) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku dostaw gazu do elektrowni gazowych CCGT

g) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku dostaw gazu do lokalnych spółek dystrybucyjnych

h) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku dostaw gazu do dużych odbiorców przemysłowych

i) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku (rynkach) dostaw gazu do małych odbiorców

w rezultacie czego należy uznać koncentrację za niezgodną z zasadami wspólnego rynku.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

6. Komitet Doradczy zgadza się co do tego, aby zwrócić się do Komisji z prośbą o uwzględnienie uwag i komentarzy poczynionych przez Komitet Doradczy oraz zaleca opublikowanie niniejszej opinii w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024