Nałożenie przez Finlandię zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych w odniesieniu do regularnej usługi lotniczej na trasie Helsinki - Mikkeli - Savonlinna.

Nałożenie przez Finlandię zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych w odniesieniu do regularnej usługi lotniczej na trasie Helsinki - Mikkeli - Savonlinna

(2005/C 238/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 28 września 2005 r.)

1. Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych, rząd Finlandii (Ministerstwo Transportu i Komunikacji) postanowił nałożyć zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych związane z obsługą regularnych połączeń lotniczych na trasie Helsinki - Mikkeli - Savonlinna od dnia 1 listopada 2005 r. do dnia 31 grudnia 2006 r., wyjąwszy okres od dnia 30 czerwca 2006 r. do dnia 30 lipca 2006 r.

2. Zastosowanie mają następujące warunki wykonywania przewozów lotniczych:

2.1 Minimalna liczba lotów

Minimalna liczba lotów na trasie Helsinki-Savonlinna wynosić będzie trzy loty w każdą stronę w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Trasą przewozu we wczesnych godzinach rannych będzie Savonlinna-Mikkeli-Helsinki, a trasą przewozu na późny wieczór będzie Helsinki - Mikkeli - Savonlinna.

W soboty w rozkładzie musi być co najmniej jedno połączenie z Savonlinna do Helsinek, a w niedzielę co najmniej jedno połączenie z Helsinek przez Mikkeli do Savonlinna.

Rozkład może być modyfikowany stosownie do popytu w okolicach świąt Boż ego Narodzenia i innych dni wolnych od pracy.

2.2 Liczba miejsc

Liczba dostępnych miejsc siedzących na każdy rejs musi wynosić co najmniej 30. Średnie miesięczne obłożenie nie może przekraczać 80 %. Pojemność bagażowa powinna pozwalać każdemu pasażerowi na zabranie 8 kg bagażu ręcznego oraz nadanie 20 kg bagażu rejestrowanego, przy całkowitym wypełnieniu miejsc i w normalnych warunkach pogodowych.

2.3 Rozkład lotów

W dni od poniedziałku do piątku odloty z lotnisk Savonlinna i Mikkeli muszą odbywać się wystarczająco wcześnie rano, aby na lotnisku Helsinki-Vantaa lądować w czasie umożliwiającym kontynuowanie podróży na głównych trasach międzynarodowych, natomiast wieczorem odloty na lotniska Savonlinna i Mikkeli muszą odbywać się odpowiednio późno, aby podróżni przybywających z głównych trasa międzynarodowych mogli na nie zdążyć.

W dni od poniedziałku do piątku poranne odloty z lotniska Helsinki-Vantaa muszą odbywać się odpowiednio wcześnie, aby lądowanie w Savonlinna miało miejsce przed godziną 8:45.

W dni od poniedziałku do piątku musi być zapewniony lot z Savonlinna umożliwiający dotarcie do lotniska Helsinki-Vantaa między 8:45 a 9:45. Musi być zapewniony odlot powrotny z lotniska Helsinki-Vantaa do Savonlinna, oraz odlot po godzinach pracy z Savonlinna do Helsinek.

W soboty rano musi być zapewnione połączenie z Savonlinna na lotnisko Helsinki-Vantaa. W niedziele musi być zapewnione późnowieczorne połączenie z Helsinki-Vantaa przez Mikkeli do Savonlinna.

2.4 Ceny biletów

Bilet w jedną stronę na trasie Savonlinna-Helsinki nie może kosztować więcej niż 168 EUR, z wszystkimi podatkami i opłatami, a bilet w jedną stronę na trasie Mikkeli-Helsinki nie może kosztować więcej niż 163 EUR. Oferta musi obejmować tańsze rodzaje biletów, które stanowić muszą co najmniej 15 % całej puli.

Przewoźnik musi podpisać porozumienie międzyliniowe dotyczące trasy, dla której ustanowiono zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych, z co najmniej jednym przewoźnikiem wykonującym przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa. Porozumienie międzyliniowe musi zawierać identyczne lub równoważne warunki i powinno stosować proporcjonalny system rozliczeń wpływów ze sprzedaży biletów, zgodnie z odpowiednimi zasadami międzynarodowymi. Przewoźnik musi zawrzeć porozumienie międzyliniowe na takich samych lub równoważnych warunkach z każdym zainteresowanym przewoźnikiem wykonującym przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa. Przewoźnik musi dostarczyć Ministerstwu Transportu i Łączności wszelkie informacje na temat zawartych przez niego porozumień międzyliniowych oraz ich warunków, jakich Ministerstwo potrzebuje w celu przeprowadzania kontroli.

Przewoźnik musi posiadać międzynarodowy system rezerwacji i sprzedaży biletów działający w Finlandii oraz porozumienie międzyliniowe IATA z możliwością kalkulacji cen połączeń przesiadkowych i nadawania bagażu na całą trasę. Informacje na temat cen biletów i rozkładów lotów muszą być dostępne w międzynarodowym systemie rezerwacji i sprzedaży biletów.

Przewoźnik musi posiadać umowę o współpracy w zakresie kalkulacji cen połączeń przesiadkowych z co najmniej jednym podmiotem wykonującym zagraniczne przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa.

Sprzedaż biletów musi być prowadzona w oparciu o co najmniej jeden komputerowy system rezerwacji miejsc.

2.5 Ciągłość usług

Przewoźnik zamierzający wykonywać regularne przewozy lotnicze na przedmiotowej trasie musi podjąć się świadczenia usług, których dotyczy zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych, do końca października 2006 r.

Wykonywanie przewozów lotniczych na przedmiotowej trasie w sposób niezgodny z wyżej wymienionym zobowiązaniem z tytułu świadczenia usług publicznych może pociągać za sobą konsekwencje administracyjne lub karne.

2.6 Dostępność dla osób niepełnosprawnych

Przewoźnik musi zapewnić odpowiednie uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych.

Liczba przewożonych pasażerów: informacja ogólna

Tabela 1. Liczba pasażerów przewożonych między lotniskami Savonlinna i Helsinki, 2001-2003

Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień Ogółem
2001 1980 2207 2582 2121 2494 3225 9556 5433 2266 2301 2478 1515 38.158
2002 2080 2193 2172 2137 2780 2660 9058 3866 1960 2522 2774 1908 36.110
2003 2176 2197 2503 1967 2242 2830 8590 2496 1795 2167 2079 1514 32.556

Tabela 2. Liczba pasażerów przewożonych między lotniskami Mikkeli i Helsinki, 2001-2003

Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień Ogółem
2001 252 297 395 260 366 216 - 234 280 321 337 125 3.083
2002 253 286 238 316 277 205 - 220 293 306 305 195 2.894
2003 220 277 234 211 258 169 - 204 241 278 235 191 2.518

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.238.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Nałożenie przez Finlandię zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych w odniesieniu do regularnej usługi lotniczej na trasie Helsinki - Mikkeli - Savonlinna.
Data aktu: 28/09/2005
Data ogłoszenia: 28/09/2005