Poprawka Francji do zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w stosunku do regularnych usług lotniczych pomiędzy portami lotniczymi w Ajaccio, Bastii, Calvi oraz Figari, z jednej strony, oraz portem lotniczym w Paryżu (Orly), z drugiej strony.

Poprawka Francji do zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w stosunku do regularnych usług lotniczych pomiędzy portami lotniczymi w Ajaccio, Bastii, Calvi oraz Figari, z jednej strony, oraz portem lotniczym w Paryżu (Orly), z drugiej strony

(2005/C 149/06)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2005 r.)

1.
Na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych, zgodnie z decyzją władz lokalnych Korsyki z dnia 31 marca 2005 r., Francja podjęła decyzję o wprowadzeniu poprawek do zobowiązań z tytułu świadczenia usług użyteczności publicznej w zakresie regularnych połączeń lotniczych między portem lotniczym w Paryżu (Orly), z jednej strony, a portami lotniczymi w Ajaccio, Bastii, Calvi oraz Figari, z drugiej strony, opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 85 z dnia 9 kwietnia 2002 r.

Zgodnie z przepisami art. 9 rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty, władze Francji podjęły decyzję o zarezerwowaniu niektórych okresów na start i lądowanie w porcie lotniczym Orly dla celów wykonywania wyżej wymienionych usług.

2.
Nowe zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych, uwzględniające, między innymi, wyspiarski charakter Korsyki, są następujące:

2.1. Minimalna częstotliwość lotów, rozkład lotów, flota i zdolność przewozowa

a) Między Paryżem (Orly) a Ajaccio

Częstotliwość lotów jest następująca:

i) od poniedziałku do piątku, oprócz dni wolnych od pracy, w wymiarze przynajmniej trzech lotów w obie strony dziennie, których rozkład powinien umożliwiać spędzenie przynajmniej dziesięciu godzin w Paryżu i siedmiu godzin w Ajaccio;

ii) w soboty, niedziele i dni wolne od pracy, w wymiarze przynajmniej trzech lotów w obie strony dziennie, wykonywanych w regularnych odstępach czasu w ciągu dnia.

Usługi należy wykonywać przy wykorzystaniu samolotów z silnikiem turboodrzutowym.

Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Paryżem (Orly) a Ajaccio.

Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) oferowana zdolność przewozowa powinna wynosić przynajmniej 160 miejsc w letnim sezonie lotniczym IATA (w zimowym sezonie lotniczym IATA może zostać zmniejszona do 140 miejsc) w następujących przypadkach:

– od poniedziałku do piątku, oprócz dni wolnych od pracy, w każdą stronę, zarówno rano jak i wieczorem po godzinie 18.00,

– w niedzielę, chyba że następujący po niej poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, po godzinie 18.00, na trasie Korsyka - Paryż,

– w ostatnim dniu długiego weekendu, jeżeli dzień wolny od pracy następuje przed lub po sobocie lub niedzieli, po godzinie 18.00, na trasie Korsyka - Paryż,

– jeżeli pojedynczy dzień wolny od pracy wypada we wtorek, środę lub czwartek, w tym dniu wolnym od pracy po godzinie 18.00 na trasie Korsyka - Paryż;

ii) oferta powinna zawierać następującą minimalną zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (całkowita zdolność przewozowa w obie strony):

– na przestrzeni całego roku minimalna podstawowa zdolność przewozowa wynosi 850 miejsc dziennie,

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 1.200 miejsc dziennie,

– od końca marca do końca października (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 600 miejsc dziennie;

iii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– pierwszy i ostatni dzień wakacji szkolnych,

– jeżeli pojedynczy dzień wolny od pracy wypada we wtorek, środę lub czwartek, na ten dzień oraz dzień poprzedni,

– jeżeli dzień wolny od pracy następuje przed lub po sobocie lub niedzieli, na dzień poprzedzający długi weekend oraz na ostatni dzień tego długiego weekendu.

Dodatkowa minimalna zdolność przewozowa jest następująca:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 12.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– podczas dziesięciu tygodni lata (od końca czerwca do początku września): 2.800 miejsc tygodniowo oraz, w zależności od roku kalendarzowego 10.000 miejsc na loty dostosowane do potrzeb wyjazdów na początku lipca, w połowie lipca, pod koniec lipca/na początku sierpnia, w połowie sierpnia oraz pod koniec sierpnia, przed rozpoczęciem roku szkolnego,

– podczas pozostałej części letniego sezonu lotniczego IATA, z wyłączeniem dziesięciu tygodni lata: 33.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

b) Między Paryżem (Orly) a Bastią

Częstotliwość lotów jest następująca:

i) od poniedziałku do piątku, oprócz dni wolnych od pracy, w wymiarze przynajmniej trzech lotów w obie strony dziennie, których rozkład powinien umożliwiać spędzenie przynajmniej dziesięciu godzin w Paryżu i siedmiu godzin w Bastii;

ii) w soboty, niedziele i dni wolne od pracy, w wymiarze przynajmniej trzech lotów w obie strony dziennie, w regularnych odstępach czasu w ciągu dnia.

Usługi należy wykonywać przy wykorzystaniu samolotów z silnikiem turboodrzutowym.

Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Paryżem (Orly) a Bastią.

Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) oferowana zdolność przewozowa powinna wynosić przynajmniej 160 miejsc w letnim sezonie lotniczym IATA (w zimowym sezonie lotniczym IATA może zostać zmniejszona do 140 miejsc) w następujących przypadkach:

– od poniedziałku do piątku, oprócz dni wolnych od pracy, w każdą stronę, zarówno rano jak i wieczorem po godzinie 18.00,

– w niedzielę, chyba że następujący po niej poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, po godzinie 18.00 na trasie Korsyka - Paryż,

– w ostatnim dniu długiego weekendu, jeżeli dzień wolny od pracy następuje przed lub po sobocie lub niedzieli, po godzinie 18.00, na trasie Korsyka - Paryż,

– jeżeli pojedynczy dzień wolny od pracy wypada we wtorek, środę lub czwartek, w tym dniu wolnym od pracy po godzinie 18.00, na trasie Korsyka - Paryż;

ii) oferta powinna zawierać następującą minimalną zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku minimalna podstawowa zdolność przewozowa wynosi 850 miejsc dziennie,

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 800 miejsc dziennie,

– od końca marca do końca października (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 250 miejsc dziennie;

iii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych i świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– pierwszy i ostatni dzień wakacji szkolnych,

– jeżeli pojedynczy dzień wolny od pracy wypada we wtorek, środę lub czwartek, na ten dzień oraz dzień poprzedni,

– jeżeli dzień wolny od pracy następuje przed lub po sobocie lub niedzieli, na dzień poprzedzający długi weekend oraz na ostatni dzień tego długiego weekendu.

Dodatkowa minimalna zdolność przewozowa jest następująca:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 10.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– podczas dziesięciu tygodni lata (od końca czerwca do początku września): 2.000 miejsc tygodniowo oraz, w zależności od roku kalendarzowego 10.000 miejsc na loty dostosowane do potrzeb wyjazdów na początku lipca, w połowie lipca, pod koniec lipca/na początku sierpnia, w połowie sierpnia oraz pod koniec sierpnia, przed rozpoczęciem roku szkolnego,

– podczas pozostałej części letniego sezonu lotniczego IATA, z wyłączeniem dziesięciu tygodni lata: 33.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

c) Między Paryżem (Orly) a Calvi

Częstotliwość lotów jest następująca:

i) w zimowym sezonie lotniczym IATA, w wymiarze przynajmniej pięciu lotów w obie strony tygodniowo, z których trzy odbywają się od piątku do niedzieli a jeden w środku tygodnia, umożliwiających przewóz przynajmniej 140 pasażerów w każdą stronę podczas każdego dnia, w którym odbywają wspomniane się loty;

ii) w letnim sezonie lotniczym IATA, w wymiarze przynajmniej jednego lotu w obie strony dziennie, umożliwiającego przewóz przynajmniej 140 pasażerów.

Usługi należy wykonywać przy wykorzystaniu samolotów z silnikiem turboodrzutowym.

Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Paryżem (Orly) a Calvi.

Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) oferta powinna zawierać następującą minimalną zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku minimalna podstawowa zdolność przewozowa wynosi 1.400 miejsc tygodniowo,

– w okresie od końca marca do końca października, minimalna zdolność przewozowa powinna umożliwiać przewóz przynajmniej 140 pasażerów w godzinach popołudniowych w następujących przypadkach:

– w piątek na trasie Paryż-Calvi,

– w niedzielę, chyba że następujący po niej poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, na trasie Calvi- Paryż,

– jeżeli dzień wolny od pracy następuje przed lub po sobocie lub niedzieli, w dniu poprzedzającym długi weekend na trasie Paryż-Calvi, a w ostatnim dniu tego długiego weekendu na trasie Calvi-Paryż,

– jeżeli pojedynczy dzień wolny od pracy wypada we wtorek, środę lub czwartek, w przeddzień dnia wolnego od pracy na trasie Paryż-Calvi, jak również w tym dniu wolnym od pracy na trasie Calvi - Paryż;

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 2.800 miejsc dziennie,

– od końca marca do końca października (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 650 miejsc dziennie;

ii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– pierwszy i ostatni dzień wakacji szkolnych,

– jeżeli pojedynczy dzień wolny od pracy wypada we wtorek, środę lub czwartek, na ten dzień oraz dzień poprzedni,

– jeżeli dzień wolny od pracy następuje przed lub po sobocie lub niedzieli, na dzień poprzedzający długi weekend oraz na ostatni dzień tego długiego weekendu.

Dodatkowa minimalna zdolność przewozowa jest następująca:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 2.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– podczas dziesięciu tygodni lata (od końca czerwca do początku września): 1.900 miejsc tygodniowo oraz, w zależności od roku kalendarzowego 7.300 miejsc na loty dostosowane do potrzeb wyjazdów na początku lipca, w połowie lipca, pod koniec lipca/na początku sierpnia, w połowie sierpnia oraz pod koniec sierpnia, przed rozpoczęciem roku szkolnego,

– podczas pozostałej części letniego sezonu lotniczego IATA, z wyłączeniem dziesięciu tygodni lata: 15.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

d) Między Paryżem (Orly) a Figari

Częstotliwość lotów jest następująca:

i) w zimowym sezonie lotniczym IATA, w wymiarze przynajmniej pięciu lotów w obie strony tygodniowo, z których trzy odbywają się od piątku do niedzieli, umożliwiając przewóz przynajmniej 140 pasażerów w każdą stronę podczas każdego dnia, w którym odbywają wspomniane się loty;

ii) w letnim sezonie lotniczym IATA, w wymiarze przynajmniej siedmiu lotów w obie strony tygodniowo, umożliwiających przewóz przynajmniej 140 pasażerów w każdą stronę podczas każdego dnia, w którym odbywają wspomniane się loty.

Usługi należy wykonywać przy wykorzystaniu samolotów z silnikiem turboodrzutowym.

Usługi muszą być wykonywane bez międzylądowania między Paryżem (Orly) a Figari.

Oferowana zdolność przewozowa powinna spełniać następujące warunki:

i) oferta powinna zawierać następującą minimalną zdolność przewozową, figurującą w opublikowanym rozkładzie lotów (suma zdolności przewozowej w obie strony):

– na przestrzeni całego roku podstawowa zdolność przewozowa wynosi 1.490 miejsc tygodniowo,

– na przestrzeni całego roku minimalna podstawowa zdolność przewozowa musi umożliwiać przewóz przynajmniej 160 pasażerów po godzinie 18.00 w następujących przypadkach:

– w piątek na trasie Paryż-Figari,

– w niedzielę, chyba że następujący po niej poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, na trasie Figari- Paryż,

– jeżeli dzień wolny od pracy następuje przed lub po sobocie lub niedzieli, w dniu poprzedzającym długi weekend na trasie Paryż-Figari oraz w ostatnim dniu tego długiego weekendu na trasie Figari-Paryż,

– jeżeli pojedynczy dzień wolny od pracy wypada we wtorek, środę lub czwartek, w przeddzień dnia wolnego od pracy na trasie Paryż-Figari, jak również w tym dniu wolnym od pracy na trasie Figari - Paryż;

– do wymienionej ilości podstawowej dochodzą:

– w ciągu dziesięciu tygodni począwszy od końca czerwca do początku września: 2.800 miejsc tygodniowo,

– od końca marca do końca października (poza wyżej wymienionymi dziesięcioma tygodniami): 650 miejsc tygodniowo;

ii) uwzględniając szczytowe obciążenia ruchu na przestrzeni roku w zależności od rozkładu wakacji szkolnych oraz świąt (Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wniebowstąpienie, długie weekendy oraz dni, w których odbywają się wyjazdy i powroty z wakacji letnich) należy zapewnić dodatkową minimalną zdolność przewozową (suma zdolności przewozowej w obie strony), uzgodnioną przed rozpoczęciem każdego sezonu lotniczego IATA protokołem ustaleń z Urzędem ds. Transportu Korsyki, ze szczególnym naciskiem na:

– pierwszy i ostatni dzień wakacji szkolnych,

– jeżeli pojedynczy dzień wolny od pracy wypada we wtorek, środę lub czwartek, na ten dzień oraz dzień poprzedni,

– jeżeli dzień wolny od pracy następuje przed lub po sobocie lub niedzieli, na dzień poprzedzający długi weekend oraz na ostatni dzień tego długiego weekendu.

Dodatkowa minimalna zdolność przewozowa jest następująca:

– w zimowym sezonie lotniczym IATA: 2.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie,

– podczas dziesięciu tygodni lata (od końca czerwca do początku września): 1.900 miejsc tygodniowo oraz, w zależności od roku kalendarzowego 7.300 miejsc na loty dostosowane do potrzeb wyjazdów na początku lipca, w połowie lipca, pod koniec lipca/na początku sierpnia, w połowie sierpnia oraz pod koniec sierpnia, przed rozpoczęciem roku szkolnego,

– podczas pozostałej części letniego sezonu lotniczego IATA, z wyłączeniem dziesięciu tygodni lata: 15.000 miejsc przeznaczonych na okresy największego szczytu w sezonie.

Dodatkowe miejsca muszą być wystawione na sprzedaż przynajmniej dwa miesiące przed datą odnośnego lotu.

2.2. Ceny

Podane ceny nie uwzględniają kosztów dystrybucji, podatków i należności per capita pobieranych przez państwo, władze lokalne oraz władze portu lotniczego i są przedstawione jako takie na bilecie lotniczym. Zawierają natomiast podatek od wartości dodanej (VAT) w odniesieniu do kontynentalnej części przelotu:

– Cena zwykła na trasie między Paryżem (Orly) a Korsyką w jedną stronę może wynosić najwyżej 136 euro, a w okresie dziesięciu tygodni od końca czerwca do początku września - najwyżej 167 euro.

– Podróżni, których główne miejsce zamieszkania znajduje się na Korsyce, odbywający podróż tam i z powrotem na podstawie biletów zakupionych na Korsyce, ważnych, jeżeli pobyt poza Korsyką jest krótszy niż 40 dni, z wyjątkiem studentów miejscowych poniżej 27 roku życia, mogą przez cały rok korzystać ze stałej ceny w wysokości 136 euro za bilet w obydwie strony na trasie Paryż (Orly) - Korsyka, bez ograniczeń zdolności przewozowej.

– W odniesieniu do wszystkich lotów na trasie Paryż (Orly) - Korsyka w jedną stronę pasażerowie następujących kategorii korzystają ze stałej ceny w wysokości 75 euro, która w okresie dziesięciu tygodni od końca czerwca do początku września wynosi 86 euro:

i) młodzież do 25 roku życia;

ii) osoby powyżej 60 roku życia;

iii) studenci do 27 roku życia;

iv) rodziny (przynajmniej dwie spokrewnione ze sobą osoby podróżujące razem);

v) osoby niepełnosprawne.

W ramach limitu wynoszącego 50 % dziennej zdolności przewozowej przypadającej na każdy kierunek na każdej trasie, w odniesieniu do wyżej wymienionych kategorii pasażerów, przewoźnik zobowiązany jest zezwolić na sprzedaż biletów bez ograniczeń, aż do wyczerpania wszystkich dostępnych miejsc.

W odniesieniu do wyżej wymienionych kategorii pasażerów oraz mieszkańców Korsyki, przewoźnik może zażądać, aby bilety były wydawane i wykupywane w terminie proporcjonalnym do uprzedniej rezerwacji, na podstawie specjalnie sporządzonej tabeli.

W przypadku nadmiernego, nieprzewidywalnego i niezależnego od woli przewoźników wzrostu składników kosztów mających wpływ na obsługę połączeń lotniczych, podane maksymalne ceny mogą zostać podwyższone proporcjonalnie do stwierdzonego wzrostu. Przewoźnicy obsługujący połączenia są zawiadamiani o takich zmianach cen maksymalnych w terminie dostosowanym do okoliczności; ceny te są również niezwłocznie przekazywane Komisji Europejskiej dla celów publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

2.3. Ciągłość wykonywania usług

Z wyjątkiem przypadków działania siły wyższej, liczba lotów odwołanych z winy przewoźnika nie powinna przekraczać 1 % liczby lotów przewidzianych w programie obsługi połączenia na sezon lotniczy IATA.

Zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 lit. c) wyżej wspomnianego rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92, każdy przewoźnik lotniczy, zamierzający eksploatować którąkolwiek z wymienionych tras musi udzielić gwarancji, że będzie eksploatował trasę przez okres dwunastu kolejnych miesięcy.

Przewoźnik może zaprzestać świadczenia usług wyłącznie w pierwszym dniu zimowego sezonu lotniczego IATA z zachowaniem co najmniej sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Wspólnotowych przewoźników informuje się, że poważne i wielokrotne nieprzestrzeganie zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych może skutkować nie tylko przewidzianymi karami administracyjnymi i/lub sankcjami prawnymi, lecz również wykluczeniem tych przewoźników z uczestnictwa we wszelkich przetargach w sprawach podlegających władzom lokalnym Korsyki na okres pięciu lat.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.149.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Poprawka Francji do zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w stosunku do regularnych usług lotniczych pomiędzy portami lotniczymi w Ajaccio, Bastii, Calvi oraz Figari, z jednej strony, oraz portem lotniczym w Paryżu (Orly), z drugiej strony.
Data aktu: 21/06/2005
Data ogłoszenia: 21/06/2005