Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa C 53/2003 (ex NN 62/2003) - Pomoc na restrukturyzację ABX LOGISTICS - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA

Pomoc państwa C 53/2003 (ex NN 62/2003) - Pomoc na restrukturyzację ABX LOGISTICS

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 142/02)

Tekst mający znaczenie dla EOG

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2005 r.)

Pismem z dnia 3 maja 2005 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wymienionej pomocy.

Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna procedurę, w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu pisma, na następujący adres:

Commission européenne

Direction générale de l'énergie et des transports

Direction A - Affaires générales & Ressources

Rue de la Loi, 200

B-1049 Bruxelles

Fax: (32-2) 296 41 04

Uwagi te zostaną przekazane Belgii. Zainteresowana strona przedstawiająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

Pismem z dnia 17 lutego 2003 r. Belgia zgłosiła plan restrukturyzacji ABX Logistics (zwanego dalej "ABX"), zarejestrowany dnia 17 lutego 2003 r. pod numerem Tren A/13396. Pismem z dnia 24 lipca 2003 r. (nr SG (2003) D/231003), Komisja poinformowała Belgię o swojej decyzji wszczęcia formalnej procedury dochodzeniowej (nr C 53/03) w odniesieniu do tego zgłoszenia. Po wyrażeniu zgody przez władze belgijskie na usunięcie informacji o charakterze poufnym procedura dochodzeniowa została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 9 z dnia 14 stycznia 2004 r.

Pismem z dnia 29 sierpnia 2003 r. (nr GAB. Loyola de Palacio entrada nr 2805) władze belgijskie przedstawiły swoje uwagi w odniesieniu do wszczęcia tej procedury.

Po otrzymaniu uwag stron trzecich, przedstawionych przez Komisję władzom belgijskim pismem z dnia 18 lutego 2004 r. (nr D (2004) 2823), władze belgijskie przekazały odpowiedź ABX na uwagi stron trzecich pismem z dnia 18 marca 2004 r. (nr A/15992).

Jednakże w międzyczasie władze belgijskie zaktualizowały plan restrukturyzacji ABX pismem z dnia 12 grudnia 2003 r. (nr A/37839) i dostarczyły dodatkowe informacje w szczególności pismami z dnia 19 grudnia 2003 r. (nr A/38582), 18 marca 2004 r. (nr A/15992), 12 listopada 2004 r. (nr A/35928), 14 stycznia 2005 r. (nr A/2010), 24 lutego 2005 r. (nr A/4889) i 14 marca 2005 r.

Te dodatkowe informacje wprowadzają istotne zmiany do wstępnego zgłoszenia z dnia 17 lutego 2003 r., zastępując i/lub uzupełniając początkowo określone środki. W związku z tym niniejsza decyzja stanowi rozszerzenie procedury dochodzeniowej Komisji z dnia 24 lipca 2003 r., opublikowanej w Dz.U. UE z dnia 14 stycznia 2004 r.

Rozszerzenie procedury dochodzeniowej opiera się zasadniczo na nowych elementach zawartych w korespondencji władz belgijskich z dnia 14 stycznia 2005 r., 24 lutego 2005 r. i 14 marca 2005 r.

Te dwie decyzje o wszczęciu i rozszerzeniu procedury należy zatem traktować jako nierozerwalną całość.

2. OPIS POMOCY

Pismem z dnia 17 lutego 2003 r. władze belgijskie zgłosiły wstępne wsparcie finansowe przedsiębiorstwa SNCB w ramach restrukturyzacji ABX. Zasadniczo zgłoszenie to dotyczyło konwersji przez SNCB 91,6 tys. EUR zadłużenia na kapitał (finansowanie długoterminowe) ABX-D, -NL i -F oraz 140 tys. EUR zwrotnego kredytu (finansowanie krótkoterminowe) udzielonego przez SNCB tym samym jednostkom.

Pismem z dnia 14 stycznia 2005 r., 24 lutego 2005 r. i 14 marca 2005 r. władze belgijskie z jednej strony zmieniły plan i finansowanie restrukturyzacji ABX. Z drugiej strony władze belgijskie wskazują, że krajowa działalność ABX France została sprywatyzowana poprzez wykupienie przedsiębiorstwa przez pracowników ("RES") i że pozostała część grupy ABX zostanie również sprywatyzowana.

W odniesieniu do finansowania, chodzi w istocie o zwiększenie ewentualnej pomocy. Całkowita kwota pomocy dotyczącej środków przewidzianych w Niemczech, w Niderlandach i we Francji wynosi 388,5 tys. EUR.

Ponadto, w trosce o kompletność, niniejsza decyzja przedstawia szczegółowe dane dotyczące ewentualnych środków pomocy, które - zgodnie z wszczęciem procedury z dnia 24 lipca 2003 r. - są przekazywane poza planem restrukturyzacji. Jest to czynione w celu wyjaśnienia wszelkiej ewentualnej pomocy objętej dokumentacją.

2.1. Beneficjenci

Beneficjentem ewentualnej pomocy będącej przedmiotem niniejszego rozszerzenia procedury jest ABX Logistics.

2.2. Pochodzenie środków

Środki są udostępnione przez SNCB na rzecz ABX Logistics.

2.3. Przypomnienie wątpliwości wyrażonych przy wszczęciu procedury

W swojej pierwotnej decyzji o wszczęciu procedury z 2003 r. Komisja wyraziła wątpliwości odnośnie do braku pomocy państwa oraz kwalifikowania się do otrzymania pomocy oraz do przywrócenia zdolności do prowadzenia działalności przez zrestrukturyzowane jednostki ABX w Niemczech, w Niderlandach i we Francji, a także odnośnie do zapobiegania zakłócaniu konkurencji i ograniczania pomocy do minimum. Komisja wyraziła również wątpliwości dotyczące rodzaju pomocy i zgodności kwot, które SNCB przekazała na rzecz ABX poza planem restrukturyzacji i które zainwestowała w celu nabycia światowej sieci ABX.

3. DODATKOWE WĄTPLIWOŚCI KOMISJI

Wziąwszy pod uwagę nowe otrzymane informacje, Komisja podtrzymuje swoje wątpliwości wyrażone przy wszczęciu wstępnego postępowania odnośnie do rodzaju pomocy państwa i księgowania nowych kwot, którymi SNCB zamierza wesprzeć ABX.

Komisja wyraża także wątpliwości w odniesieniu do faktu, że wykup części przedsiębiorstwa przez pracowników ABX ("RES") we Francji nie podlega restrukturyzacji.

W przypadku gdy "RES" nie stanowi środka restrukturyzacyjnego, Komisja wyraża wątpliwości względem zgodności tego środka, zważywszy że stanowiłby on środek operacyjny przyznany poza planem restrukturyzacji, w odniesieniu do którego ust. 2 i 3 art. 87 Traktatu nie wydają się przewidywać odstępstwa w ust. 1 tego samego artykułu.

Jeżeli "RES" stanowi środek restrukturyzacyjny, Komisja podtrzymuje wątpliwości wyrażone przy wszczęciu postępowania w celu zbadania, czy spełnione są kryteria zatwierdzania tej nowej pomocy na rzecz restrukturyzacji.

Z uwagi na wyżej wymienione wątpliwości Komisja uznaje, że konieczne jest rozszerzenie procedury na nowe fakty opisane powyżej.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka pomoc przyznana bezprawnie będzie mogła podlegać windykacji od beneficjenta.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024