Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa C 53/2003 (ex NN 62/2003) - Pomoc na restrukturyzację ABX LOGISTICS - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA

Pomoc państwa C 53/2003 (ex NN 62/2003) - Pomoc na restrukturyzację ABX LOGISTICS

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 142/02)

Tekst mający znaczenie dla EOG

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2005 r.)

Pismem z dnia 3 maja 2005 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wymienionej pomocy.

Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna procedurę, w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu pisma, na następujący adres:

Commission européenne

Direction générale de l'énergie et des transports

Direction A - Affaires générales & Ressources

Rue de la Loi, 200

B-1049 Bruxelles

Fax: (32-2) 296 41 04

Uwagi te zostaną przekazane Belgii. Zainteresowana strona przedstawiająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

Pismem z dnia 17 lutego 2003 r. Belgia zgłosiła plan restrukturyzacji ABX Logistics (zwanego dalej "ABX"), zarejestrowany dnia 17 lutego 2003 r. pod numerem Tren A/13396. Pismem z dnia 24 lipca 2003 r. (nr SG (2003) D/231003), Komisja poinformowała Belgię o swojej decyzji wszczęcia formalnej procedury dochodzeniowej (nr C 53/03) w odniesieniu do tego zgłoszenia. Po wyrażeniu zgody przez władze belgijskie na usunięcie informacji o charakterze poufnym procedura dochodzeniowa została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 9 z dnia 14 stycznia 2004 r.

Pismem z dnia 29 sierpnia 2003 r. (nr GAB. Loyola de Palacio entrada nr 2805) władze belgijskie przedstawiły swoje uwagi w odniesieniu do wszczęcia tej procedury.

Po otrzymaniu uwag stron trzecich, przedstawionych przez Komisję władzom belgijskim pismem z dnia 18 lutego 2004 r. (nr D (2004) 2823), władze belgijskie przekazały odpowiedź ABX na uwagi stron trzecich pismem z dnia 18 marca 2004 r. (nr A/15992).

Jednakże w międzyczasie władze belgijskie zaktualizowały plan restrukturyzacji ABX pismem z dnia 12 grudnia 2003 r. (nr A/37839) i dostarczyły dodatkowe informacje w szczególności pismami z dnia 19 grudnia 2003 r. (nr A/38582), 18 marca 2004 r. (nr A/15992), 12 listopada 2004 r. (nr A/35928), 14 stycznia 2005 r. (nr A/2010), 24 lutego 2005 r. (nr A/4889) i 14 marca 2005 r.

Te dodatkowe informacje wprowadzają istotne zmiany do wstępnego zgłoszenia z dnia 17 lutego 2003 r., zastępując i/lub uzupełniając początkowo określone środki. W związku z tym niniejsza decyzja stanowi rozszerzenie procedury dochodzeniowej Komisji z dnia 24 lipca 2003 r., opublikowanej w Dz.U. UE z dnia 14 stycznia 2004 r.

Rozszerzenie procedury dochodzeniowej opiera się zasadniczo na nowych elementach zawartych w korespondencji władz belgijskich z dnia 14 stycznia 2005 r., 24 lutego 2005 r. i 14 marca 2005 r.

Te dwie decyzje o wszczęciu i rozszerzeniu procedury należy zatem traktować jako nierozerwalną całość.

2. OPIS POMOCY

Pismem z dnia 17 lutego 2003 r. władze belgijskie zgłosiły wstępne wsparcie finansowe przedsiębiorstwa SNCB w ramach restrukturyzacji ABX. Zasadniczo zgłoszenie to dotyczyło konwersji przez SNCB 91,6 tys. EUR zadłużenia na kapitał (finansowanie długoterminowe) ABX-D, -NL i -F oraz 140 tys. EUR zwrotnego kredytu (finansowanie krótkoterminowe) udzielonego przez SNCB tym samym jednostkom.

Pismem z dnia 14 stycznia 2005 r., 24 lutego 2005 r. i 14 marca 2005 r. władze belgijskie z jednej strony zmieniły plan i finansowanie restrukturyzacji ABX. Z drugiej strony władze belgijskie wskazują, że krajowa działalność ABX France została sprywatyzowana poprzez wykupienie przedsiębiorstwa przez pracowników ("RES") i że pozostała część grupy ABX zostanie również sprywatyzowana.

W odniesieniu do finansowania, chodzi w istocie o zwiększenie ewentualnej pomocy. Całkowita kwota pomocy dotyczącej środków przewidzianych w Niemczech, w Niderlandach i we Francji wynosi 388,5 tys. EUR.

Ponadto, w trosce o kompletność, niniejsza decyzja przedstawia szczegółowe dane dotyczące ewentualnych środków pomocy, które - zgodnie z wszczęciem procedury z dnia 24 lipca 2003 r. - są przekazywane poza planem restrukturyzacji. Jest to czynione w celu wyjaśnienia wszelkiej ewentualnej pomocy objętej dokumentacją.

2.1. Beneficjenci

Beneficjentem ewentualnej pomocy będącej przedmiotem niniejszego rozszerzenia procedury jest ABX Logistics.

2.2. Pochodzenie środków

Środki są udostępnione przez SNCB na rzecz ABX Logistics.

2.3. Przypomnienie wątpliwości wyrażonych przy wszczęciu procedury

W swojej pierwotnej decyzji o wszczęciu procedury z 2003 r. Komisja wyraziła wątpliwości odnośnie do braku pomocy państwa oraz kwalifikowania się do otrzymania pomocy oraz do przywrócenia zdolności do prowadzenia działalności przez zrestrukturyzowane jednostki ABX w Niemczech, w Niderlandach i we Francji, a także odnośnie do zapobiegania zakłócaniu konkurencji i ograniczania pomocy do minimum. Komisja wyraziła również wątpliwości dotyczące rodzaju pomocy i zgodności kwot, które SNCB przekazała na rzecz ABX poza planem restrukturyzacji i które zainwestowała w celu nabycia światowej sieci ABX.

3. DODATKOWE WĄTPLIWOŚCI KOMISJI

Wziąwszy pod uwagę nowe otrzymane informacje, Komisja podtrzymuje swoje wątpliwości wyrażone przy wszczęciu wstępnego postępowania odnośnie do rodzaju pomocy państwa i księgowania nowych kwot, którymi SNCB zamierza wesprzeć ABX.

Komisja wyraża także wątpliwości w odniesieniu do faktu, że wykup części przedsiębiorstwa przez pracowników ABX ("RES") we Francji nie podlega restrukturyzacji.

W przypadku gdy "RES" nie stanowi środka restrukturyzacyjnego, Komisja wyraża wątpliwości względem zgodności tego środka, zważywszy że stanowiłby on środek operacyjny przyznany poza planem restrukturyzacji, w odniesieniu do którego ust. 2 i 3 art. 87 Traktatu nie wydają się przewidywać odstępstwa w ust. 1 tego samego artykułu.

Jeżeli "RES" stanowi środek restrukturyzacyjny, Komisja podtrzymuje wątpliwości wyrażone przy wszczęciu postępowania w celu zbadania, czy spełnione są kryteria zatwierdzania tej nowej pomocy na rzecz restrukturyzacji.

Z uwagi na wyżej wymienione wątpliwości Komisja uznaje, że konieczne jest rozszerzenie procedury na nowe fakty opisane powyżej.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka pomoc przyznana bezprawnie będzie mogła podlegać windykacji od beneficjenta.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.142.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa C 53/2003 (ex NN 62/2003) - Pomoc na restrukturyzację ABX LOGISTICS - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 11/06/2005
Data ogłoszenia: 11/06/2005