(2005/C 136/03)(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) Dnia 17 lutego 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program konwergencji Estonii obejmujący lata 2004-2008. Program spełnia odnoszące się do danych wymogi zmienionego "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".
(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje przyspieszenie tempa wzrostu realnego PKB z 5,6 % w roku 2004 średnio do 6,0 % w pozostałym okresie objętym programem. Na podstawie obecnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu. Także zawarta w programie prognoza inflacji wydaje się realistyczna.
(3) Celem Estonii jest osiągnięcie pozycji budżetowej bliskiej równowagi lub wykazującej niewielką nadwyżkę w całym okresie objętym programem. W 2004 r. celem programu jest osiągnięcie nadwyżki budżetowej w wysokości 1 % PKB, czyli o 0,3 % wyższej niż nadwyżka planowana w programie z maja ubiegłego roku. Począwszy od roku 2005 planuje się zrównoważenie budżetu, podobnie jak w poprzednim programie. Przewiduje się, że inwestycje publiczne wzrosną w 2004 r. o jeden punkt procentowy PKB - do 4,4 % - zanim spadną do poziomu 3,9 % do roku 2008, pozostając i tak na poziomie znacznie wyższym niż średnia w UE (2,4 % PKB w 2004 r.).
(4) Czynniki ryzyka zagrażające prognozom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony ostrożny scenariusz makroekonomiczny sugeruje, że dochody mogłyby być wyższe, a wydatki nieco niższe niż przewidziane w budżecie. W istocie Estonia przyjęła praktykę ostrożnego prognozowania i w ciągu kilku ostatnich lat kilkakrotnie przekraczała cele fiskalne. Z drugiej strony nie można całkowicie wykluczyć nieoczekiwanego spadku dochodów z powodu planowanych cięć podatkowych lub niekorzystnego wpływu wstrząsów zewnętrznych na wzrost. Rozważając bilans zagrożeń, strategia budżetowa zawarta w programie wydaje się odpowiednia do utrzymania średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest osiągnięcie pozycji budżetowej bliskiej równowagi w całym okresie objętym programem (2004- 2008). Zapewnia ona także dostateczny margines bezpieczeństwa chroniący przed przekroczeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.
(5) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia wyniesie 4,8 % PKB, czyli znacznie poniżej przewidzianej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB, i w istocie będzie najniższy w UE. Program przewiduje dalszy spadek wskaźnika zadłużenia o 1,9 punktu procentowego w okresie objętym programem.
(6) Estonia wydaje się być w korzystnej pozycji, jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo przewidywanych w budżecie znacznych wydatków na pokrycie kosztów starzenia się społeczeństwa. Niski poziom długu publicznego, znaczne rządowe rezerwy finansowe i średnioterminowa strategia budżetowa w pełni zgodna z docelową pozycją budżetową bliską równowagi lub wykazującą nadwyżkę budżetową oraz wiarygodnych i gruntownych reform systemu emerytalnego i ochrony zdrowia, które mają zmniejszyć presję na budżet w dłuższym okresie, powinny zapewnić stabilność finansów publicznych.
(7) Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji programu są zasadniczo zgodne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej dla danego kraju w dziedzinie finansów publicznych. Wyższa niż przewidywano nadwyżka budżetowa w 2004 r. jest zgodna z zaleceniem unikania polityki fiskalnej sprzyjającej wahaniom cyklicznym. Mimo to, zważywszy że deficyt handlu zagranicznego najprawdopodobniej nie zmniejszył się znacznie (o ile w ogóle zmalał) w 2004 r., gwałtowne obniżenie nadwyżki budżetowej może stanowić niewystarczające wsparcie ze strony polityki fiskalnej celem skorygowania ujemnego salda handlu zagranicznego.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Realny PKB |
PK grudzień 2004 |
5,6 |
5,9 |
6,0 |
6,0 |
6,0 |
(zmiana w %) |
COM październik 2004 |
5,9 |
6,0 |
6,2 |
n.d. |
n.d. |
|
PK maj 2004 |
5,3 |
5,8 |
5,6 |
5,9 |
5,8 |
Inflacja HICP(*) |
PK grudzień 2004 |
3,3 |
3,2 |
2,5 |
2,8 |
2,8 |
(%) |
COM październik 2004 |
3,4 |
3,5 |
2,8 |
n.d. |
n.d. |
|
PK maj 2004 |
3,1 |
3,0 |
2,8 |
2,8 |
2,8 |
Saldo sektora instytucji rządowych i |
PK grudzień 2004 |
1,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
samorządowych (general |
COM październik 2004 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
n.d. |
n.d. |
government) |
PK maj 2004 |
0,7 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Saldo pierwotne |
PK grudzień 2004 |
1,3 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
(% PKB) |
COM październik 2004 |
0,8 |
0,4 |
0,3 |
n.d. |
n.d. |
|
PK maj 2004 |
1,0 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
Dług publiczny brutto |
PK grudzień 2004 |
4,8 |
4,6 |
4,3 |
3,1 |
2,9 |
(% PKB) |
COM październik 2004 |
4,8 |
4,4 |
4,2 |
n.d. |
n.d. |
|
PK maj 2004 |
5,4 |
5,1 |
4,7 |
3,4 |
3,2 |
Uwaga: |
(*) program odnosi się do krajowej definicji WCK, nie do ZWCK. |
Źródła: |
program konwergencji (PK); Prognozy służb Komisji z jesieni 2004 r. (COM). |
_____
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.