Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji Estonii 2004-2008.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie aktualizacji programu konwergencji Estonii 2004-2008

(2005/C 136/03)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) Dnia 17 lutego 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program konwergencji Estonii obejmujący lata 2004-2008. Program spełnia odnoszące się do danych wymogi zmienionego "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".

(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje przyspieszenie tempa wzrostu realnego PKB z 5,6 % w roku 2004 średnio do 6,0 % w pozostałym okresie objętym programem. Na podstawie obecnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu. Także zawarta w programie prognoza inflacji wydaje się realistyczna.

(3) Celem Estonii jest osiągnięcie pozycji budżetowej bliskiej równowagi lub wykazującej niewielką nadwyżkę w całym okresie objętym programem. W 2004 r. celem programu jest osiągnięcie nadwyżki budżetowej w wysokości 1 % PKB, czyli o 0,3 % wyższej niż nadwyżka planowana w programie z maja ubiegłego roku. Począwszy od roku 2005 planuje się zrównoważenie budżetu, podobnie jak w poprzednim programie. Przewiduje się, że inwestycje publiczne wzrosną w 2004 r. o jeden punkt procentowy PKB - do 4,4 % - zanim spadną do poziomu 3,9 % do roku 2008, pozostając i tak na poziomie znacznie wyższym niż średnia w UE (2,4 % PKB w 2004 r.).

(4) Czynniki ryzyka zagrażające prognozom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony ostrożny scenariusz makroekonomiczny sugeruje, że dochody mogłyby być wyższe, a wydatki nieco niższe niż przewidziane w budżecie. W istocie Estonia przyjęła praktykę ostrożnego prognozowania i w ciągu kilku ostatnich lat kilkakrotnie przekraczała cele fiskalne. Z drugiej strony nie można całkowicie wykluczyć nieoczekiwanego spadku dochodów z powodu planowanych cięć podatkowych lub niekorzystnego wpływu wstrząsów zewnętrznych na wzrost. Rozważając bilans zagrożeń, strategia budżetowa zawarta w programie wydaje się odpowiednia do utrzymania średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest osiągnięcie pozycji budżetowej bliskiej równowagi w całym okresie objętym programem (2004- 2008). Zapewnia ona także dostateczny margines bezpieczeństwa chroniący przed przekroczeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.

(5) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia wyniesie 4,8 % PKB, czyli znacznie poniżej przewidzianej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB, i w istocie będzie najniższy w UE. Program przewiduje dalszy spadek wskaźnika zadłużenia o 1,9 punktu procentowego w okresie objętym programem.

(6) Estonia wydaje się być w korzystnej pozycji, jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo przewidywanych w budżecie znacznych wydatków na pokrycie kosztów starzenia się społeczeństwa. Niski poziom długu publicznego, znaczne rządowe rezerwy finansowe i średnioterminowa strategia budżetowa w pełni zgodna z docelową pozycją budżetową bliską równowagi lub wykazującą nadwyżkę budżetową oraz wiarygodnych i gruntownych reform systemu emerytalnego i ochrony zdrowia, które mają zmniejszyć presję na budżet w dłuższym okresie, powinny zapewnić stabilność finansów publicznych.

(7) Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji programu są zasadniczo zgodne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej dla danego kraju w dziedzinie finansów publicznych. Wyższa niż przewidywano nadwyżka budżetowa w 2004 r. jest zgodna z zaleceniem unikania polityki fiskalnej sprzyjającej wahaniom cyklicznym. Mimo to, zważywszy że deficyt handlu zagranicznego najprawdopodobniej nie zmniejszył się znacznie (o ile w ogóle zmalał) w 2004 r., gwałtowne obniżenie nadwyżki budżetowej może stanowić niewystarczające wsparcie ze strony polityki fiskalnej celem skorygowania ujemnego salda handlu zagranicznego.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB PK grudzień 2004 5,6 5,9 6,0 6,0 6,0
(zmiana w %) COM październik 2004 5,9 6,0 6,2 n.d. n.d.
PK maj 2004 5,3 5,8 5,6 5,9 5,8
Inflacja HICP(*) PK grudzień 2004 3,3 3,2 2,5 2,8 2,8
(%) COM październik 2004 3,4 3,5 2,8 n.d. n.d.
PK maj 2004 3,1 3,0 2,8 2,8 2,8
Saldo sektora instytucji rządowych i PK grudzień 2004 1,0 0,0 0,0 0,0 0,0
samorządowych (general COM październik 2004 0,5 0,2 0,1 n.d. n.d.
government) PK maj 2004 0,7 0,0 0,0 0,0 0,0
Saldo pierwotne PK grudzień 2004 1,3 0,2 0,2 0,2 0,2
(% PKB) COM październik 2004 0,8 0,4 0,3 n.d. n.d.
PK maj 2004 1,0 0,3 0,3 0,3 0,3
Dług publiczny brutto PK grudzień 2004 4,8 4,6 4,3 3,1 2,9
(% PKB) COM październik 2004 4,8 4,4 4,2 n.d. n.d.
PK maj 2004 5,4 5,1 4,7 3,4 3,2
Uwaga:
(*) program odnosi się do krajowej definicji WCK, nie do ZWCK.
Źródła:
program konwergencji (PK); Prognozy służb Komisji z jesieni 2004 r. (COM).

_____

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024