Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji Estonii 2004-2008.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie aktualizacji programu konwergencji Estonii 2004-2008

(2005/C 136/03)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) Dnia 17 lutego 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program konwergencji Estonii obejmujący lata 2004-2008. Program spełnia odnoszące się do danych wymogi zmienionego "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".

(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje przyspieszenie tempa wzrostu realnego PKB z 5,6 % w roku 2004 średnio do 6,0 % w pozostałym okresie objętym programem. Na podstawie obecnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu. Także zawarta w programie prognoza inflacji wydaje się realistyczna.

(3) Celem Estonii jest osiągnięcie pozycji budżetowej bliskiej równowagi lub wykazującej niewielką nadwyżkę w całym okresie objętym programem. W 2004 r. celem programu jest osiągnięcie nadwyżki budżetowej w wysokości 1 % PKB, czyli o 0,3 % wyższej niż nadwyżka planowana w programie z maja ubiegłego roku. Począwszy od roku 2005 planuje się zrównoważenie budżetu, podobnie jak w poprzednim programie. Przewiduje się, że inwestycje publiczne wzrosną w 2004 r. o jeden punkt procentowy PKB - do 4,4 % - zanim spadną do poziomu 3,9 % do roku 2008, pozostając i tak na poziomie znacznie wyższym niż średnia w UE (2,4 % PKB w 2004 r.).

(4) Czynniki ryzyka zagrażające prognozom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony ostrożny scenariusz makroekonomiczny sugeruje, że dochody mogłyby być wyższe, a wydatki nieco niższe niż przewidziane w budżecie. W istocie Estonia przyjęła praktykę ostrożnego prognozowania i w ciągu kilku ostatnich lat kilkakrotnie przekraczała cele fiskalne. Z drugiej strony nie można całkowicie wykluczyć nieoczekiwanego spadku dochodów z powodu planowanych cięć podatkowych lub niekorzystnego wpływu wstrząsów zewnętrznych na wzrost. Rozważając bilans zagrożeń, strategia budżetowa zawarta w programie wydaje się odpowiednia do utrzymania średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest osiągnięcie pozycji budżetowej bliskiej równowagi w całym okresie objętym programem (2004- 2008). Zapewnia ona także dostateczny margines bezpieczeństwa chroniący przed przekroczeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.

(5) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia wyniesie 4,8 % PKB, czyli znacznie poniżej przewidzianej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB, i w istocie będzie najniższy w UE. Program przewiduje dalszy spadek wskaźnika zadłużenia o 1,9 punktu procentowego w okresie objętym programem.

(6) Estonia wydaje się być w korzystnej pozycji, jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo przewidywanych w budżecie znacznych wydatków na pokrycie kosztów starzenia się społeczeństwa. Niski poziom długu publicznego, znaczne rządowe rezerwy finansowe i średnioterminowa strategia budżetowa w pełni zgodna z docelową pozycją budżetową bliską równowagi lub wykazującą nadwyżkę budżetową oraz wiarygodnych i gruntownych reform systemu emerytalnego i ochrony zdrowia, które mają zmniejszyć presję na budżet w dłuższym okresie, powinny zapewnić stabilność finansów publicznych.

(7) Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji programu są zasadniczo zgodne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej dla danego kraju w dziedzinie finansów publicznych. Wyższa niż przewidywano nadwyżka budżetowa w 2004 r. jest zgodna z zaleceniem unikania polityki fiskalnej sprzyjającej wahaniom cyklicznym. Mimo to, zważywszy że deficyt handlu zagranicznego najprawdopodobniej nie zmniejszył się znacznie (o ile w ogóle zmalał) w 2004 r., gwałtowne obniżenie nadwyżki budżetowej może stanowić niewystarczające wsparcie ze strony polityki fiskalnej celem skorygowania ujemnego salda handlu zagranicznego.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB PK grudzień 2004 5,6 5,9 6,0 6,0 6,0
(zmiana w %) COM październik 2004 5,9 6,0 6,2 n.d. n.d.
PK maj 2004 5,3 5,8 5,6 5,9 5,8
Inflacja HICP(*) PK grudzień 2004 3,3 3,2 2,5 2,8 2,8
(%) COM październik 2004 3,4 3,5 2,8 n.d. n.d.
PK maj 2004 3,1 3,0 2,8 2,8 2,8
Saldo sektora instytucji rządowych i PK grudzień 2004 1,0 0,0 0,0 0,0 0,0
samorządowych (general COM październik 2004 0,5 0,2 0,1 n.d. n.d.
government) PK maj 2004 0,7 0,0 0,0 0,0 0,0
Saldo pierwotne PK grudzień 2004 1,3 0,2 0,2 0,2 0,2
(% PKB) COM październik 2004 0,8 0,4 0,3 n.d. n.d.
PK maj 2004 1,0 0,3 0,3 0,3 0,3
Dług publiczny brutto PK grudzień 2004 4,8 4,6 4,3 3,1 2,9
(% PKB) COM październik 2004 4,8 4,4 4,2 n.d. n.d.
PK maj 2004 5,4 5,1 4,7 3,4 3,2
Uwaga:
(*) program odnosi się do krajowej definicji WCK, nie do ZWCK.
Źródła:
program konwergencji (PK); Prognozy służb Komisji z jesieni 2004 r. (COM).

_____

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.136.7

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji Estonii 2004-2008.
Data aktu: 17/02/2005
Data ogłoszenia: 03/06/2005