Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007

(2005/C 136/08)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Malty, obejmujący okres od roku 2004 do 2007. Program ten, z wyjątkiem podziału przewidywanych wydatków publicznych, zasadniczo spełnia wymagania Kodeksu postępowania. Dane cenowe nie są spójne z ujednoliconymi definicjami z Maastricht. W związku z tym Malta proszona jest o osiągnięcie zgodności z wymaganiami w zakresie przekazywania danych.

(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje przyspieszenie tempa wzrostu realnego PKB z 0,6 % w 2004 r. do średnio 1,8 % w pozostałym okresie objętym programem. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Także prognozy dotyczące inflacji zawarte w programie wydają się być realistyczne.

(3) W dniu 5 lipca 2004 r. Rada uznała, że Malta znajduje się w sytuacji nadmiernego deficytu i zaleciła jego skorygowanie do 2006 r.

(4) Program dąży do zredukowania deficytu w 2006 r. do poziomu poniżej wartości odniesienia, czyli 3 % PKB. Konsolidacja fiskalna jest oparta zarówno na środkach prowadzących do wzrostu dochodów, jak i na cięciach wydatków. Przewidywany jest spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) z 5,2 % PKB w 2004 r. do 2,3 % PKB w 2006 r., a następnie jego dalsze zmniejszenie w 2007 r. do 1,4 % PKB. W porównaniu z poprzednim programem obecna aktualizacja w znacznym stopniu potwierdza zgodność planowanego dostosowania wobec zasadniczo niezmienionego scenariusza makroekonomicznego.

(5) Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się być zasadniczo zrównoważone. W szczególności, z jednej strony, cel fiskalny w postaci deficytu sektora general government na poziomie 5,2 % w 2004 r. jest możliwy do osiągnięcia. Z drugiej strony, odnośnie do 2005 r. i lat następnych, rozważny bazowy scenariusz makroekonomiczny i charakter zapowiadanych środków mających na celu redukcję deficytu, jak również określone w programie prognozy budżetowe decydują o tym,

(6) że ścieżka konsolidacji jest zasadniczo wiarygodna w prognozowanym aktualnie otoczeniu zewnętrznym. W świetle powyższej oceny ryzyka zakładane w programie kierunki działań budżetowych wydają się być wystarczające do zredukowania deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do 2006 r. i wydają się zapewniać wystarczający margines bezpieczeństwa w kontekście przekroczenia tego progu przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie objętym programem. Niemniej jednak może ona nie wystarczać do osiągnięcia średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest dojście do sytuacji budżetowej bliskiej równowagi w okresie objętym programem.

(7) Zgodnie z programem wskaźnik zadłużenia ma wzrosnąć z 70,4 % PKB w 2003 r. do 73,2 % PKB w 2004 r. Następnie przewidywany jest jego spadek do 70,4 % PKB na koniec okresu realizacji programu. Władze Malty przewidują, że wzrost gospodarczy, stopniowa poprawa salda pierwotnego i sprzedaż aktywów przyczynią się do redukcji współczynnika zadłużenia w relacji do PKB począwszy od 2005 r. Jednakże szereg czynników, które częściowo niwelują efekty znacznych przychodów uzyskanych z prywatyzacji (ponad 2 % PKB w 2005 i 2006 r.), sugeruje konieczność uzyskania bardziej szczegółowych informacji na temat transakcji wyrównawczych ("pod kreską") oraz ściślejszego ich monitorowania.

(8) Stabilność finansów publicznych w długim okresie podlega zagrożeniom wynikającym z przewidywanych kosztów związanych ze starzeniem się populacji. Nakreślona w programie strategia zapewnienia stabilności jest uzależniona od osiągnięcia celów budżetowych. Obejmuje ona także reformy systemu emerytur i rent oraz systemu ochrony zdrowia, które nie zostały jeszcze opracowane ani wdrożone. Nieosiągnięcie celów budżetowych stanowiłoby oczywiste zagrożenie dla stabilności, jednak wprowadzanie reform ma także istotne znaczenie dla zahamowania w perspektywie długoterminowej wzrostu wydatków publicznych związanych ze starzeniem się społeczeństwa.

(9) Mówiąc ogólnie, polityki gospodarcze nakreślone w zaktualizowanym programie są zasadniczo zbieżne ze specyficznymi dla danego państwa ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. W szczególności program jest zgodny z zaleceniami Rady odnośnie do redukcji deficytu sektora general government.

W świetle powyższej oceny Rada jest zdania, że Malta powinna:

i) podjąć niezbędne działania w celu skorygowania nadmiernego deficytu w 2006 r.;

ii) dołożyć starań, aby wskaźnik zadłużenia obniżał się w zadowalającym tempie do określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB;

iii) czynić dalsze postępy w projektowaniu i wdrażaniu reform systemu emerytur i rent oraz systemu ochrony zdrowia.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB PK grudzień 2004 0,6 1,5 1,8 2,2
(zmiana w %) KOM październik 2004 1,0 1,5 1,8 n.d.
PK maj 2004 1,1 1,7 2,1 2,1
Inflacja HICP PK grudzień 2004 2,9 2,4 1,9 1,9
(%) KOM październik 2004 3,7 3,1 2,6 n.d.
PK maj 2004 3,4 2,1 2,1 2,0
Saldo sektora instytucji PK grudzień 2004 -5,2 -3,7 -2,3 -1,4
rządowych i samorządowych KOM październik 2004 -5,1 -4,0 -3,3 n.d.
(general government)

(% PKB)

PK maj 2004 -5,2 -3,7 -2,3 -1,4
Saldo pierwotne PK grudzień 2004 -1,4 0,3 1,6 2,4
(% PKB) KOM październik 2004 -1,3 -0,2 0,4 n.d.
PK maj 2004 -1,4 0,1 1,4 2,2
Zadłużenie publiczne brutto PK grudzień 2004 73,2 72,0 70,5 70,4
(% PKB) KOM październik 2004 72,4 73,7 74,2 n.d.
PK maj 2004 72,1 72,4 70,5 70,4
Źródła:
Program konwergencji (PK); prognozy gospodarcze służb Komisji z 2004 r. (KOM).

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.136.21

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Malty na lata 2004-2007.
Data aktu: 17/02/2005
Data ogłoszenia: 03/06/2005