(2005/C 116/08)
(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2005 r.)
1. W dniu 15 kwietnia 2005 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie jakości danych statystycznych w kontekście procedury nadmiernego deficytu (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").
2. Właściwość EBC do wydania opinii wynika z pierwszego tiret art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Rada Prezesów wydała niniejszą opinię.
3. Projektowane rozporządzenie zmienia rozporządzenie Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(1). Celem projektowanego rozporządzenia jest polepszenie jakości rachunków sektora publicznego wykorzystywanych w związku ze stosowaniem Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu (PND), w szczególności w zakresie danych dotyczących publicznego deficytu budżetowego i długu publicznego (dalej zwanych "danymi PND"). Projektowane rozporządzenie zobowiązuje Państwa Członkowskie do przesyłania szczegółowych opisów metod, procedur i źródeł wykorzystywanych w związku ze sporządzaniem ich rachunków sektora publicznego oraz do informowania Komisji (Eurostatu) o znaczących rewizjach przekazanych uprzednio danych w zakresie aktualnego bądź planowanego publicznego deficytu budżetowego i długu publicznego, jak również do dokumentowania znaczących rewizji przekazanych uprzednio danych w zakresie aktualnego publicznego deficytu budżetowego i długu publicznego. Projektowane rozporządzenie wprowadza ponadto zasadę, iż ocena jakości danych PND, w tym w zakresie rachunków sektora publicznego stanowiących ich podstawę, należy do Komisji (Eurostatu), która - obok dotychczasowych wizyt studyjnych - będzie przeprowadzać szczegółowe wizyty sprawdzające w Państwach Członkowskich, mające na celu kontrolę danych wchodzących w skład przekazywanych rachunków sektora publicznego, jak również prawidłowości stosowanego procesu gromadzenia takich danych. Projektowane rozporządzenie zobowiązuje Państwa Członkowskie do współpracy z przedstawicielami Komisji przeprowadzającymi wizyty sprawdzające oraz do publikacji rachunków sektora publicznego przekazanych w odniesieniu do lat poprzednich, jak również do potwierdzenia, iż rachunki te są zgodne z zasadami określonymi w art. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(2); projektowane rozporządzenie wymaga przy tym ponadto uzyskiwania w przypadku wątpliwości wyjaśnień Komisji (Eurostatu) w zakresie prawidłowego księgowania transakcji rządowych. Projektowane rozporządzenie uznaje też prawo Komisji (Eurostatu) do wyrażania zastrzeżeń w odniesieniu do jakości przekazanych rachunków sektora publicznego oraz do wprowadzania poprawek w tym zakresie.
A. Uwagi ogólne
4. EBC z zadowoleniem przyjmuje główny cel projektowanego rozporządzenia, mającego za zadanie wzmocnienie regulacji prawnych dotyczących sporządzania rachunków sektora publicznego umożliwiających stosowanie PND, jak również określenie podstawy prawnej kodeksu zalecanych praktyk w zakresie gromadzenia i przekazywania danych w kontekście procedury nadmiernego deficytu, przyjętego przez Radę Ministrów (ECOFIN) w dniu 18 lutego 2003 r.
B. Uwagi szczegółowe
5. EBC zauważa, iż proponowane zmiany pozostają bez wpływu na obowiązujące obecnie wiosenne i jesienne terminy przekazywania rachunków sektora publicznego. EBC byłby skłonny poprzeć przesunięcie terminów przekazywania danych o jeden miesiąc, odpowiednio do 31 marca i 30 września, co mogłoby poprawić ogólną jakość rachunków sektora publicznego, w szczególności danych dotyczących publicznego deficytu budżetowego. Takie przesunięcie terminów mogłoby przyczynić się do zwiększenia dostępności danych w okresie wiosennym, tym samym umożliwiając ujednolicenie danych PND z pełnym zestawieniem rachunków sektora publicznego zgodnym z wymogami Europejskiego Systemu Rachunków Narodowych i Regionalnych (ESA) 95(3), co z kolei pozwoliłoby Komisji (Eurostatowi) na przeprowadzanie szczegółowych procedur kontroli jakości. Ponadto, ułatwiłoby to organom statystycznym sprostanie obowiązkowi zbierania danych budżetowych, poprzez przyznanie im dłuższego terminu na opracowanie - w sposób zgodny z wymogami ESA 95, obowiązującymi dla celów PND - cząstkowych danych zawartych w sprawozdaniach budżetowych dostarczanych przez różnorodne organy rządowe.
6. EBC popiera także określenie w projektowanym rozporządzeniu, w drodze odwołania do ESA 95, pełnego zestawienia aktualnych rachunków sektora publicznego przekazywanych przez Państwa Członkowskie do Komisji (Eurostatu) z uwzględnieniem - w wystarczającym zakresie - odpowiednich kategorii niższego stopnia. Wskazane byłoby także sformułowanie wymagania, aby Państwa Członkowskie dokonywały wyjaśniającego zestawienia danych PND oraz danych zgodnych z wymogami ESA 95.
7. EBC będzie ponadto popierał publikację przez Komisję (Eurostat) pełnego zestawienia rachunków sektora publicznego Państw Członkowskich oraz związanych z nimi oficjalnych raportów o jakości przekazywanych danych.
Frankfurt nad Menem, 4 maja 2005 r.
| Prezes EBC | |
| Jean-Claude TRICHET |
______
(1) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 351/2002 (Dz.U. L 55 z 26.2.2002, str. 23).
(2) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.
(3) Określony w załączniku A do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie Europejskiego Systemu Rachunków Narodowych i Regionalnych we Wspólnocie, Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1267/2003 (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.116.11 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) 3605/93 w sprawie jakości danych statystycznych w kontekście procedury nadmiernego deficytu. |
| Data aktu: | 04/05/2005 |
| Data ogłoszenia: | 18/05/2005 |