Sprawozdanie na temat rozliczeń Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Urzędu

(2004/C 324/14)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin (zwany dalej "Urzędem") został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r.(1). Do głównych zadań Urzędu należy rejestrowanie i rozpatrywanie wniosków o przyznanie wspólnotowej ochrony prawa własności przemysłowej do odmian roślin, a także zlecanie właściwym organom Państw Członkowskich wykonania niezbędnych badań technicznych. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Urzędu na podstawie przekazanych przez niego informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Radzie Administracyjnej Urzędu na mocy art. 111 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94.
3.
Trybunał zbadał sprawozdania finansowe Urzędu za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 110 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 za wykonanie budżetu Urzędu odpowiada jego prezes. Prezes jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań finansowych(2), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie art. 112 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94. Trybunał jest odpowiedzialny za kontrolę tych sprawozdań zgodnie z art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są jako całość legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków za rok obrachunkowy 2003 oraz środków przeniesionych z poprzedniego roku zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Urzędu za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Artykuł 8 nowego rozporządzenia finansowego Urzędu stanowi, że budżet Urzędu zawiera środki zróżnicowane, które obejmują środki na zobowiązania i środki na płatności. Chociaż budżet na 2003 r. został przyjęty jeszcze przed wprowadzeniem nowych zasad i zawiera jedynie środki niezróżnicowane, w momencie zamknięcia rachunków Urząd uznał za zróżnicowane środki ujęte w tytule III budżetu, finansujące jego działania operacyjne. Przyjmując ten punkt widzenia, Urząd powinien był przyjąć poprawkę budżetową wprowadzającą rozróżnienie między środkami na zobowiązania a środkami na płatności, zawierającą odpowiednie komentarze, co jednak nie miało miejsca.
8.
W bilansie wykazany jest nieodzyskany podatek VAT w wysokości 216.048 euro, zapłacony między 1997 a 2001 r. Większa część tej sumy (206.553 euro) dotyczy wniosków o zwrot podatku odrzuconych przez władze francuskie. Po zbadaniu możliwości prawnych odzyskania podatku VAT Urząd powinien dokonać niezbędnych korekt.
9.
Artykuł 42 ust. 1 lit. e) rozporządzenia finansowego Urzędu stanowi, że księgowy zatwierdza systemy określone przez urzędnika zatwierdzającego służące dostarczaniu lub uzasadnianiu informacji księgowych. Takie zatwierdzenie nie miało miejsca.
10.
System rachunkowości Urzędu składa się z trzech systemów informatycznych: systemu zarządzania wnioskami o przyznanie wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin (PVR), systemu rachunkowości budżetowej (SI2) oraz systemu rachunkowości ogólnej. Urząd powinien podjąć wysiłki na rzecz zintegrowania tych systemów, tak aby wyeliminować liczne drobne błędy powstałe w wyniku wielokrotnego wprowadzania danych, co miało miejsce w związku ze stosowaniem procedur pozaksięgowych.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 27.

(2) Na podstawie art. 111 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 sprawozdanie dotyczące wszystkich dochodów i wydatków Urzędu za rok obrachunkowy 2003 zostało sporządzone dnia 25 marca 2004 r. i przekazane Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 24 września 2004 r. Wersja skrócona tych sprawozdań jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin (Angers)

grafika

Tabela 2

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy 2003

grafika

Tabela 3

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2003 i 2002

grafika

Tabela 4

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - Bilans na dzień 31 grudnia 2003 i 2002 r.

grafika

ODPOWIEDZI URZĘDU

7.
Treść art. 8 nowego rozporządzenia finansowego pozwala uważać, że od chwili wejścia w życie nowego rozporządzenia finansowego dnia 16 września 2003 r., środki w tytule III mogłyby rzeczywiście być uważane za niemające ze sobą związku. Urząd uważa, że przyjęcie przez władze budżetowe budżetu na rok 2004, w którym widnieją środki niezależne, uwzględniające wcześniejsze zobowiązania, które oczekują na uregulowanie, niweluje brak poprawki do budżetu.
8.
Urząd wystosuje nowy wniosek o zwrot pozostającej kwoty w wysokości 206.553 EUR. W odniesieniu do pozostałej kwoty w wysokości 9.495 EUR, decyzja zostanie podjęta przed końcem 2004 r.
9.
Niniejsze zatwierdzenie jest w trakcie finalizacji.
10.
Urząd bada sposób na lepszą integrację swoich systemów informatycznych. Pewne elementy już zostały wprowadzone, np.: automatyczny transfer not debetowych i not kredytowych klientów, automatyczny transfer danych dotyczących klientów i dostawców, automatyczny transfer faktur dostawców.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.324.99

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie na temat rozliczeń Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Urzędu.
Data aktu: 30/09/2004
Data ogłoszenia: 30/12/2004