Sprawozdanie na temat rozliczeń Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Urzędu

(2004/C 324/14)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin (zwany dalej "Urzędem") został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r.(1). Do głównych zadań Urzędu należy rejestrowanie i rozpatrywanie wniosków o przyznanie wspólnotowej ochrony prawa własności przemysłowej do odmian roślin, a także zlecanie właściwym organom Państw Członkowskich wykonania niezbędnych badań technicznych. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Urzędu na podstawie przekazanych przez niego informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Radzie Administracyjnej Urzędu na mocy art. 111 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94.
3.
Trybunał zbadał sprawozdania finansowe Urzędu za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 110 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 za wykonanie budżetu Urzędu odpowiada jego prezes. Prezes jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań finansowych(2), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie art. 112 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94. Trybunał jest odpowiedzialny za kontrolę tych sprawozdań zgodnie z art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są jako całość legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków za rok obrachunkowy 2003 oraz środków przeniesionych z poprzedniego roku zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Urzędu za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Artykuł 8 nowego rozporządzenia finansowego Urzędu stanowi, że budżet Urzędu zawiera środki zróżnicowane, które obejmują środki na zobowiązania i środki na płatności. Chociaż budżet na 2003 r. został przyjęty jeszcze przed wprowadzeniem nowych zasad i zawiera jedynie środki niezróżnicowane, w momencie zamknięcia rachunków Urząd uznał za zróżnicowane środki ujęte w tytule III budżetu, finansujące jego działania operacyjne. Przyjmując ten punkt widzenia, Urząd powinien był przyjąć poprawkę budżetową wprowadzającą rozróżnienie między środkami na zobowiązania a środkami na płatności, zawierającą odpowiednie komentarze, co jednak nie miało miejsca.
8.
W bilansie wykazany jest nieodzyskany podatek VAT w wysokości 216.048 euro, zapłacony między 1997 a 2001 r. Większa część tej sumy (206.553 euro) dotyczy wniosków o zwrot podatku odrzuconych przez władze francuskie. Po zbadaniu możliwości prawnych odzyskania podatku VAT Urząd powinien dokonać niezbędnych korekt.
9.
Artykuł 42 ust. 1 lit. e) rozporządzenia finansowego Urzędu stanowi, że księgowy zatwierdza systemy określone przez urzędnika zatwierdzającego służące dostarczaniu lub uzasadnianiu informacji księgowych. Takie zatwierdzenie nie miało miejsca.
10.
System rachunkowości Urzędu składa się z trzech systemów informatycznych: systemu zarządzania wnioskami o przyznanie wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin (PVR), systemu rachunkowości budżetowej (SI2) oraz systemu rachunkowości ogólnej. Urząd powinien podjąć wysiłki na rzecz zintegrowania tych systemów, tak aby wyeliminować liczne drobne błędy powstałe w wyniku wielokrotnego wprowadzania danych, co miało miejsce w związku ze stosowaniem procedur pozaksięgowych.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 27.

(2) Na podstawie art. 111 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 sprawozdanie dotyczące wszystkich dochodów i wydatków Urzędu za rok obrachunkowy 2003 zostało sporządzone dnia 25 marca 2004 r. i przekazane Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 24 września 2004 r. Wersja skrócona tych sprawozdań jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin (Angers)

grafika

Tabela 2

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy 2003

grafika

Tabela 3

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2003 i 2002

grafika

Tabela 4

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - Bilans na dzień 31 grudnia 2003 i 2002 r.

grafika

ODPOWIEDZI URZĘDU

7.
Treść art. 8 nowego rozporządzenia finansowego pozwala uważać, że od chwili wejścia w życie nowego rozporządzenia finansowego dnia 16 września 2003 r., środki w tytule III mogłyby rzeczywiście być uważane za niemające ze sobą związku. Urząd uważa, że przyjęcie przez władze budżetowe budżetu na rok 2004, w którym widnieją środki niezależne, uwzględniające wcześniejsze zobowiązania, które oczekują na uregulowanie, niweluje brak poprawki do budżetu.
8.
Urząd wystosuje nowy wniosek o zwrot pozostającej kwoty w wysokości 206.553 EUR. W odniesieniu do pozostałej kwoty w wysokości 9.495 EUR, decyzja zostanie podjęta przed końcem 2004 r.
9.
Niniejsze zatwierdzenie jest w trakcie finalizacji.
10.
Urząd bada sposób na lepszą integrację swoich systemów informatycznych. Pewne elementy już zostały wprowadzone, np.: automatyczny transfer not debetowych i not kredytowych klientów, automatyczny transfer danych dotyczących klientów i dostawców, automatyczny transfer faktur dostawców.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024