Potwierdzenie Wiarygodności Trybunału Obrachunkowego Dotyczące rozliczeń szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego funduszu rozwoju (EFR) za rok obrachunkowy 2003.

POTWIERDZENIE WIARYGODNOŚCI TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO DOTYCZĄCE ROZLICZEŃ SZÓSTEGO, SIÓDMEGO, ÓSMEGO I DZIEWIĄTEGO EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU (EFR) ZA ROK OBRACHUNKOWY 2003

(2004/C 291/02)

(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2004 r.)

I - Europejski Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") zbadał rozliczenia szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego EFR, a także transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń za rok obrachunkowy zakończony 31 grudnia 2003 r. Rozliczenia te składają się ze sprawozdań finansowych, sprawozdań z realizacji finansowej oraz sprawozdań finansowych i informacji dostarczonych przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI)(1). Na mocy przepisów dotyczących kwestii finansowych Trybunał jest zobowiązany dostarczyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Potwierdzenie Wiarygodności rozliczeń, a także legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw odnośnie tej części środków EFR, za których realizację finansową odpowiada Komisja(2). Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na powszechnie przyjętych standardach międzynarodowych przystosowanych do specyfiki EFR. Trybunał uzyskał w ten sposób uzasadnioną podstawę do wydania niniejszej opinii.

II - Wiarygodność rozliczeń

Z zastrzeżeniem problemów dotyczących:

a) wierzytelności na rzecz EFR nie umieszczonych po stronie aktywów w bilansie na dzień 31 grudnia 2003 r. (27,5 mln euro w wydanych poleceniach windykacyjnych); z powodu braku skutecznych procedur kontroli wewnętrznej Trybunał nie może zapewnić, że kwoty te są ostateczne(3);

b) zaliczek (400 mln euro), Trybunał nie może stwierdzić, jaka część powinna zostać uwzględniona w wierzytelnościach, gdyż Komisja nie wskazała ogólnej wartości kwot, które mają zostać odzyskane;

c) funduszy Stabex; Komisja może tylko częściowo ustalić wykorzystanie funduszy przez kraje AKP (informacje były wciąż niekompletne pod koniec 2003 r.);

d) braku uwzględnienia w bilansie funduszy przekazanych EBI i nie wykorzystanych (209 mln euro);

Trybunał uważa, że sprawozdania z realizacji finansowej za rok obrachunkowy 2003 oraz sprawozdania finansowe na dzień 31 grudnia 2003 r. rzetelnie przedstawiają dochody i wydatki szóstego, siódmego, ósmego oraz dziewiątego EFR za dany rok obrachunkowy oraz ich sytuację finansową na koniec tego roku.

III - Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Analiza systemów oraz kontroli nadzoru

Podobnie jak w przypadku roku 2002, gdzie Trybunał zwrócił uwagę na uchybienia dotyczące kontroli projektów EFR oraz brak odpowiednich kontroli kluczowych w zakresie przestrzegania kontraktów oraz w zakresie stanu rzeczywistego zafakturowanych prac, dostaw oraz usług, również w 2003 r. Trybunał nie mógł polegać całkowicie na systemach i kontrolach nadzoru Komisji z następujących powodów:

a) w 2003 r. Komisja kontynuowała wprowadzanie w swoich centralnych departamentach standardów kontroli wewnętrznej przyjętych w 2001 r.(4), jednakże ich rezultat jest ograniczony, gdyż wprowadzanie tych standardów na poziomie Przedstawicielstw jest uzależnione od procesu decentralizacji, który zostanie zakończony pod koniec 2004 r.; brak także koordynacji w zakresie wprowadzanych działań;

b) plany działania wprowadzone w czasie sprawozdania rocznego z działalności w roku 2002 lub przyjęte w 2003 r. były skuteczne w zakresie struktury kontroli zewnętrznych, dalszego postępowania w zakresie wniosków z kontroli, analizy ryzyka powiązanej z pomocą zewnętrzną oraz postępowania ze zwrotami. Kontynuacja planów działania i wprowadzenie ich w całości powinno w przyszłości zapewnić Komisji skuteczny system, zwłaszcza na poziomie Przedstawicielstw;

c) systemy oraz kontrole nadzoru na poziomie Przedstawicielstw oraz państw AKP obejmujące kontrakty oraz płatności są z zasady dobrze zaprojektowane, jednak ich realizacja może być ulepszona.

Kontrola transakcji

Kontrola transakcji jest oparta na dokumentacji dostępnej w Komisji w Brukseli oraz, w razie konieczności, w Przedstawicielstwach w krajach AKP, a także na kontrolach w miejscu przeprowadzonych w sześciu z tych krajów, aby sprawdzić rzeczywisty stan prac, dostaw i usług. Trybunał zwraca uwagę na fakt, iż kontrola legalności i prawidłowości w zakresie wydatków na pomoc budżetową zatrzymała się na etapie przekazywania tej pomocy do budżetu państw korzystających z pomocy UE. Kontrola nie wykazała żadnych znaczących problemów.

Wnioski na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Wnioski te opierają się na analizie systemów i kontroli nadzoru, na kontroli pewnej liczby transakcji, a także na analizie rocznego sprawozdania z działalności oraz deklaracji Dyrektora Generalnego Biura Współpracy EuropeAid. Na tej podstawie Trybunał uważa, że napotkane problemy nie są istotne oraz że dochody uwzględnione w rozliczeniach, dotacje EFR, zobowiązania oraz płatności w danym roku obrachunkowym są jako całość legalne i prawidłowe.

6-7 października 2004 r.

Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Zgodnie z postanowieniami art. 96 ust. 1, 100, 101 oraz art. 125 ust. 2 Rozporządzenia Finansowego mającego zastosowanie do dziewiątego EFR; w praktyce dotyczy to bilansów i związanych z nimi sprawozdań przygotowanych przez księgowego, a także zestawień dochodów i wydatków zawierających tabele przygotowane przez głównego urzędnika zatwierdzającego w porozumieniu z księgowym. Zestawienia te są przedstawiane osobno dla każdego z czterech EFR oraz w ogólnej wersji skonsolidowanej. Sprawozdania finansowe dostarczone przez EBI nie są uwzględnione w niniejszym Potwierdzeniu Wiarygodności (patrz przypis 2).

(2) Zgodnie z art. 103 ust. 3 Rozporządzenia Finansowego, o którym mowa powyżej oraz art. 1 tegoż Rozporządzenia; oznacza to, że niniejsze Potwierdzenie Wiarygodności nie obejmuje części środków dziewiątego EFR zarządzanych i nadzorowanych przez EBI.

(3) W swojej deklaracji Dyrektor Generalny odpowiedzialny za budżety przedstawił dwa zastrzeżenia dotyczące systemu księgowego EFR: pierwsze dotyczyło ograniczeń wynikających z przestarzałej koncepcji systemu w zakresie zmodernizowanego przedstawiania aktywów, drugie dotyczyło zarządzania systemem księgowym.

(4) Dokument SEC (2001) 875 przyjęty przez Komisję 27 czerwca 2001 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.291.196

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Potwierdzenie Wiarygodności Trybunału Obrachunkowego Dotyczące rozliczeń szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego funduszu rozwoju (EFR) za rok obrachunkowy 2003.
Data aktu: 29/11/2004
Data ogłoszenia: 29/11/2004