Decyzja w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Europejskiej Fundacji Kształcenia

DECYZJA ZARZĄDU
w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Europejskiej Fundacji Kształcenia

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/C 369/11)

(Dz.U.UE C z dnia 06 grudnia 1997 r.)

ZARZĄD EUROPEJSKIEJ FUNDACJI KSZTAŁCENIA,

uwzględniając deklarację w sprawie prawa dostępu do informacji, załączoną do Aktu Końcowego Traktatu o Unii Europejskiej, która podkreśla przejrzystość procesu podejmowania decyzji, umacnia demokratyczny charakter instytucji oraz zaufanie publiczne do administracji,

uwzględniając konkluzje, w których Rada Europejska w Birmingham i Edynburgu uzgodniła zasady wspierania Wspólnoty bliższej obywatelom,

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej w Kopenhadze potwierdzające zasadę zapewnienia obywatelom możliwego najpełniejszego dostępu do informacji i wzywające Komisję i Radę do przyjęcia w szybkim terminie niezbędnych środków wprowadzenia tej zasady w życie,

a także mając na uwadze, co następuje:

wspomniane zasady nie naruszają odpowiednich przepisów w sprawie bezpośredniego dostępu do akt, dotyczącego osób szczególnie nimi zainteresowanych;

zasady te muszą być wprowadzane w życie w pełnej zgodności z przepisami dotyczącymi informacji niejawnych;

niniejsza decyzja stanowi element dodatkowy polityki dotyczącej informacji i komunikacji Europejskiej Fundacji Kształcenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Obywatele będą mieli najszerszy możliwy dostęp do dokumentów będących w posiadaniu Europejskiej Fundacji Kształcenia (zwanej dalej "Fundacją").

"Dokument" oznacza każdy tekst, niezależnie od rodzaju nośnika, na jakim jest zapisany, który zawiera istniejące dane i jest w posiadaniu Fundacji.

Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do dokumentów Fundacji, które publikowane są przez Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

Artykuł  2
1.
Wszystkie wnioski o dostęp do dokumentów składane są w formie pisemnej do dyrektora Fundacji.

Wnioski muszą być przygotowane w wystarczająco ściśle określony sposób; muszą zawierać informacje, które umożliwiają identyfikację danego dokumentu lub dokumentów.

W przypadku gdy okaże się to niezbędne, Fundacja zwróci się do wnioskodawcy o dalsze szczegóły.

2.
Dyrektor powiadamia wnioskodawcę w formie pisemnej, w ciągu jednego miesiąca, czy wniosek został rozpatrzony pozytywnie.

Jeżeli dokument będący w posiadaniu Fundacji dotyczy działań podjętych na podstawie porozumienia, jakie Fundacja zawarła z Państwem Członkowskim, instytucją lub organem Wspólnoty lub też jakimkolwiek innym krajowym lub międzynarodowym organem, muszą one wyrazić swoją zgodę, zanim Fundacja podejmie jakąkolwiek decyzję.

3.
Brak odpowiedzi na wniosek o dostęp do dokumentów w ciągu jednego miesiąca stanowi odmowę.
4.
Jeżeli dyrektor podejmie decyzję o odmownym rozpatrzeniu wniosku, muszą zostać podane uzasadnienie decyzji oraz dostępne środki odwoławcze, tj. procedura sądowa i skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich, na mocy przepisów określonych w art. 138e Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
5.
Wnioskodawca będzie miał dostęp do dokumentów przez zapoznanie się z nimi na miejscu albo otrzymanie kopii wysyłanej na jego koszt. Opłata nie przekracza rozsądnej kwoty, jaka może zostać poniesiona.

Jeżeli wnioskodawca pragnie zapoznać się z dokumentem na miejscu, Fundacja podejmie starania, aby mu to umożliwić.

6.
W porozumieniu z wnioskodawcami Fundacja znajdzie zadawalające rozwiązanie w celu uczynienia zadość powtarzającym się wnioskom lub wnioskom dotyczącym bardzo dużych dokumentów.
7.
Fundacja może zastrzec, że osoba, której udostępniono dokument, nie ma prawa, bez uprzedniego upoważnienia, powielać lub rozpowszechniać danego dokumentu w celach komercyjnych.
8.
W przypadku gdy dokument będący w posiadaniu Fundacji sporządzony został przez osobę fizyczną lub prawną, Państwo Członkowskie, inną instytucję Wspólnoty lub organ lub jakiegokolwiek inny organ krajowy lub międzynarodowy, wniosek należy skierować bezpośrednio do autora.
Artykuł  3

Fundacja odmówi dostępu do każdego dokumentu w przypadku, gdy jego ujawnienie mogłoby naruszyć:

– ochronę interesu publicznego (w szczególności bezpieczeństwa publicznego, stosunków międzynarodowych, stabilności walutowej, postępowań sądowych, inspekcji i dochodzeń),

– ochronę jednostki i prywatności,

– ochronę tajemnicy handlowej i przemysłowej,

– ochronę interesów finansowych Wspólnoty,

– ochronę poufności, w formie wymaganej przez osoby fizyczne lub prawne, które dostarczyły informacji lub zgodnie z wymogami ustawodawstwa Państwa Członkowskiego, które dostarczyło informacji.

Dostępu można także odmówić w celu ochrony interesu Fundacji w poufności jej postępowań.

Artykuł  4

Decyzja będzie skuteczna od dnia 1 listopada 1997 r. Zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich i podana jest do publicznej wiadomości.

Sporządzono w Turynie, dnia 27 października 1997 r.

W imieniu Zarządu Europejskiej Fundacji
Kształcenia
Thomas O'DWYER

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024