Centralna Ewidencja Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 14 kwietnia 2025 r.
w sprawie Centralnej Ewidencji Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej

Na podstawie art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
sposób ewidencjonowania zasobów ochrony ludności, zwanych dalej "zasobami";
2)
sposób i tryb prowadzenia Centralnej Ewidencji Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej oraz Wojewódzkich Ewidencji Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej, zwanych dalej odpowiednio "Centralną Ewidencją Zasobów" i "Wojewódzkimi Ewidencjami Zasobów";
3)
minimalny zbiór funkcjonalności Centralnej Ewidencji Zasobów oraz Wojewódzkich Ewidencji Zasobów, w tym sposób funkcjonowania w sytuacjach awaryjnych i wymagania dotyczące interfejsów do komunikacji z ewidencją.
§  2.
1.
 Zasoby ewidencjonuje się przez:
1)
wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji Zasobów oraz Wojewódzkich Ewidencji Zasobów przez organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności, zgodnie z ich właściwością;
2)
bieżącą aktualizację stanu zasobów przez organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności po uzyskaniu informacji o zmianie stanu zasobów;
3)
monitorowanie stanu zasobów przez organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności.
2.
 Organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności wyznaczają osoby odpowiedzialne za ewidencjonowanie zasobów.
3.
 Organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności otrzymują zgodnie ze swoją właściwością dostęp do systemu teleinformatycznego obsługującego Centralną Ewidencję Zasobów lub systemu teleinformatycznego obsługującego Wojewódzką Ewidencję Zasobów w terminie 30 dni od dnia uzyskania odpowiednio statusu organu ochrony ludności albo podmiotu ochrony ludności.
§  3.
1.
 Zasoby ewidencjonuje się na podstawie katalogu zasobów zawartego w Centralnej Ewidencji Zasobów.
2.
 Podmioty ochrony ludności są obowiązane do aktualizowania stanu zasobów niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zmianie stanu zasobów, zwłaszcza zmianie:
1)
stanu ilościowego zasobów;
2)
dostępności zasobów ze względu na stan techniczny.
3.
 Organy ochrony ludności są obowiązane do monitorowania stanu zasobów, w szczególności do monitorowania przekroczenia minimalnych stanów zasobów, o których mowa w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.
§  4.
1.
 Centralna Ewidencja Zasobów oraz Wojewódzkie Ewidencje Zasobów spełniają minimalne wymagania funkcjonalne:
1)
zapewniają możliwość prowadzenia ewidencji zasobów;
2)
umożliwiają generowanie analiz, raportów, zestawień i statystyk oraz wyciągów z ewidencji;
3)
funkcjonują w architekturze scentralizowanej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;
4)
zawierają mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości funkcjonowania;
5)
funkcjonują w architekturze wysokiej dostępności i są dostępne dla użytkowników wskazanych przez organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności;
6)
zapewniają wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych;
7)
posiadają mechanizmy umożliwiające identyfikację, uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;
8)
posiadają mechanizmy pozwalające przypisać określone działanie do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie;
9)
zapewniają bezpieczeństwo przetwarzanych danych, w tym szyfrowanie danych przy ich przesyłaniu;
10)
posiadają środowisko szkoleniowe.
2.
 Centralna Ewidencja Zasobów współpracuje z innymi systemami teleinformatycznymi, za pomocą uzgodnionych protokołów komunikacyjnych, w szczególności z:
1)
rejestrem podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450);
2)
Systemem Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia, o którym mowa w art. 24 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2025 r. poz. 302);
3)
Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 14g ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2025 r. poz. 188).
§  5.
1.
 W przypadku wystąpienia braku dostępu do ewidencji:
1)
ewidencjonowanie stanu ratowniczych zasobów odbywa się na stanowiskach kierowania Państwowej Straży Pożarnej;
2)
ewidencjonowanie pozostałych zasobów odbywa się w komórkach organizacyjnych właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego w urzędach wojewódzkich, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834, 1222, 1473, 1572 i 1907), z wykorzystaniem połączeń telefonicznych lub urządzeń radiowych.
2.
 W przypadku braku możliwości wprowadzania danych do ewidencji:
1)
dane dotyczące stanu ratowniczych zasobów są przekazywane, z wykorzystaniem połączeń telefonicznych lub urządzeń radiowych na stanowiskach kierowania Państwowej Straży Pożarnej, celem ich niezwłocznego wprowadzenia do Centralnej Ewidencji Zasobów;
2)
dane dotyczące pozostałych zasobów są przekazywane, z wykorzystaniem połączeń telefonicznych lub urządzeń radiowych, do komórek organizacyjnych właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego w urzędach wojewódzkich, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, celem ich niezwłocznego wprowadzenia do Centralnej Ewidencji Zasobów.
§  6.
 Realizacja funkcjonalności Centralnej Ewidencji Zasobów i Wojewódzkich Ewidencji Zasobów odbywa się za pomocą interfejsu komunikacyjnego umożliwiającego w szczególności:
1)
prowadzenie ewidencji zasobów;
2)
monitorowanie i rejestrowanie stanu zasobów;
3)
aktualizowanie katalogu, o którym mowa w § 3 ust. 1;
4)
w odniesieniu do Centralnej Ewidencji Zasobów - pozyskiwanie informacji o zasobach i o ich aktualnym stanie z innych rejestrów, w szczególności określonych w § 4 ust. 2.
§  7.
 Dane dotyczące zasobów posiadanych przed dniem uruchomienia Centralnej Ewidencji Zasobów organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności wprowadzają do Centralnej Ewidencji Zasobów niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania dostępu do tej ewidencji.
§  8.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.493

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Centralna Ewidencja Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej
Data aktu: 14/04/2025
Data ogłoszenia: 16/04/2025
Data wejścia w życie: 01/05/2025