Standardy obciążenia pracą kuratora zawodowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 2 maja 2023 r.
w sprawie standardów obciążenia pracą kuratora zawodowego

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 167 oraz z 2023 r. poz. 27) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa standardy obciążenia pracą kuratora zawodowego, na które składają się standardy obciążenia pracą kuratora zawodowego dla dorosłych i kuratora zawodowego rodzinnego.
2. 
Standardy, o których mowa w ust. 1, są określone w załączniku do rozporządzenia.
§  2. 
Standard obciążenia pracą kuratora zawodowego dla dorosłych obejmuje zadania:
1)
dozory wykonywane osobiście;
2)
dozory powierzone kuratorom społecznym;
3)
związane z organizowaniem i kontrolowaniem kary ograniczenia wolności i pracy społecznie użytecznej;
4)
inne, w tym:
a)
kontrole wykonania obowiązków przez skazanych w okresie próby bez dozoru,
b)
przygotowania skazanych do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
c)
nadzory wykonywane na podstawie art. 181a § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 127, z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 818), zwanej dalej "k.k.w.",
d)
dotyczące wykonywania kar pozbawienia wolności, środków karnych oraz środków zabezpieczających z zastosowaniem dozoru elektronicznego,
e)
podejmowane w związku z zawieszeniem postępowania wykonawczego,
f)
udzielanie pomocy postpenitencjarnej,
g)
udział w pracach zespołów interdyscyplinarnych;
5)
zrealizowane osobiście wywiady środowiskowe oraz zebrane osobiście informacje na podstawie art. 43h § 4 k.k.w.
§  3. 
Standard obciążenia pracą kuratora zawodowego rodzinnego obejmuje zadania:
1)
nadzory wykonywane osobiście;
2)
nadzory powierzone kuratorom społecznym;
3)
inne, w tym:
a)
kontrole obowiązków orzeczonych wobec nieletnich lub rodziców albo opiekunów nieletnich bez orzeczonego nadzoru kuratora sądowego wykonywane osobiście,
b)
kontrole obowiązków orzeczonych wobec nieletnich lub rodziców albo opiekunów nieletnich bez orzeczonego nadzoru kuratora sądowego powierzone kuratorom społecznym,
c)
udział w pracach zespołów interdyscyplinarnych;
4)
zrealizowane osobiście wywiady środowiskowe.
§  4. 
Do standardów obciążenia pracą kuratora zawodowego nie wlicza się zadań, za które kurator zawodowy otrzymuje ryczałt.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIK

STANDARDY OBCIĄŻENIA PRACĄ KURATORA ZAWODOWEGO

I. 

Standard obciążenia pracą kuratora zawodowego dla dorosłych

Lp. Rodzaje zadań Liczba zadań
1 Zadania, o których mowa w § 2 pkt 1-4, w tym: do 140 w realizacji
a) dozory wykonywane osobiście od 5 do 20 w realizacji
b) dozory powierzone kuratorom społecznym do 35 w realizacji
c) zadania związane z organizowaniem i kontrolowaniem kary ograniczenia wol-ności i pracy społecznie użytecznej do 80 w realizacji
d) inne zadania do 100 w realizacji
2 Zrealizowane osobiście wywiady środowiskowe oraz zebrane osobiście informacje na podstawie art. 43h § 4 k.k.w. od 1 do 10 zrealizowanych w miesiącu

II. 

Standard obciążenia pracą kuratora zawodowego rodzinnego

Lp. Rodzaje zadań Liczba zadań
1 Zadania, o których mowa w § 3 pkt 1-3, w tym: do 90 w realizacji
a) nadzory wykonywane osobiście od 5 do 20 w realizacji
b) nadzory powierzone kuratorom społecznym do 65 w realizacji
c) inne zadania do 15 w realizacji
2 Zrealizowane osobiście wywiady środowiskowe od 1 do 15 zrealizowanych w miesiącu
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie standardów obciążenia pracą kuratora zawodowego (Dz. U. poz. 1100), które utraciło moc z dniem 5 kwietnia 2023 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o kuratorach sądowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 27).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.896

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Standardy obciążenia pracą kuratora zawodowego.
Data aktu: 02/05/2023
Data ogłoszenia: 11/05/2023
Data wejścia w życie: 12/05/2023