Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania konkursu na aplikację kuratorską.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 7 marca 2023 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania konkursu na aplikację kuratorską

Na podstawie art. 72 ust. 16 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 167 oraz z 2023 r. poz. 27) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób i tryb przeprowadzenia konkursu na aplikację kuratorską, zwanego dalej "konkursem";
2)
sposób i tryb działania komisji konkursowej, zwanej dalej "komisją";
3)
przebieg konkursu;
4)
zakres wiedzy podlegającej sprawdzeniu w trakcie konkursu.
§  2. 
1. 
Prezes sądu okręgowego wyznacza terminy i miejsca przeprowadzenia wszystkich etapów konkursu, o których mowa w art. 72 ust. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, zwanej dalej "ustawą", a następnie informuje o konkursie co najmniej na 30 dni przed dniem rozpoczęcia jego pierwszego etapu.
2. 
Ogłoszenie o konkursie zawiera:
1)
nazwę i adres sądu okręgowego;
2)
oznaczenie konkursu;
3)
określenie liczby wolnych stanowisk aplikanta kuratorskiego w poszczególnych sądach rejonowych;
4)
termin, miejsce i sposób złożenia przez kandydata zgłoszenia do konkursu, zwanego dalej "zgłoszeniem";
5)
określenie wymaganych dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1;
6)
terminy i miejsca przeprowadzenia wszystkich etapów konkursu;
7)
informacje o wymaganiach związanych ze stanowiskiem aplikanta kuratorskiego, wynikających z art. 72 ust. 1 ustawy.
3. 
Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, nie może być krótszy niż 21 dni od dnia opublikowania ogłoszenia o konkursie.
§  3. 
1. 
Do zgłoszenia kandydat dołącza:
1)
wniosek o zatrudnienie na stanowisku aplikanta kuratorskiego;
2)
życiorys i informację o przebiegu pracy zawodowej;
3)
oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego i korzystaniu z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
4)
oświadczenie o niekaralności za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
5)
oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów potwierdzających posiadanie tytułu zawodowego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy;
6)
oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów rekrutacji w ramach konkursu.
2. 
Do zgłoszenia kandydat może dołączyć:
1)
oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy certyfikatów, dyplomów, świadectw potwierdzających uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych oraz świadectw pracy;
2)
opinię kierownika zespołu kuratorskiej służby sądowej, w którym pełni albo pełnił funkcję społecznego kuratora sądowego.
3. 
Kandydat składa wymagane dokumenty, opatrzone oznaczeniem konkursu, bezpośrednio w siedzibie sądu okręgowego albo przesyła je za pośrednictwem operatora pocztowego. W przypadku przesłania dokumentów za pośrednictwem operatora pocztowego za datę ich złożenia uważa się datę nadania przesyłki w placówce pocztowej tego operatora.
4. 
Zgłoszenia kandydatów przyjmuje prezes sądu okręgowego w terminie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie.
§  4. 
Prezes sądu okręgowego powołuje komisję nie później niż na 7 dni przed dniem rozpoczęcia pierwszego etapu konkursu.
§  5. 
Członkowie komisji przed rozpoczęciem prac komisji składają pisemne oświadczenie, że nie zachodzą w ich przypadku przesłanki wyłączenia, o których mowa w art. 72 ust. 5 ustawy.
§  6. 
1. 
Pierwszy etap konkursu polega na weryfikacji, czy:
1)
zgłoszenie kandydata spełnia wymogi formalne określone w § 3 ust. 1, 3 i 4;
2)
ze złożonych przez kandydata dokumentów i oświadczeń wynika, że spełnia on wymogi formalne określone w art. 5 ust. 1 pkt 1-2 i 4 ustawy.
2. 
Komisja po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 1, ustala listę kandydatów dopuszczonych do drugiego etapu konkursu, zawierającą imiona i nazwiska tych kandydatów, i przekazuje ją prezesowi sądu okręgowego.
3. 
Nie później niż na 7 dni przed dniem rozpoczęcia drugiego etapu konkursu prezes sądu okręgowego umieszcza listę, o której mowa w ust. 2, w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie sądu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej sądu w celu poinformowania kandydatów i zapewnienia transparentności procedury konkursowej.
§  7. 
Komisja przygotowuje pytania, o których mowa w art. 72 ust. 8 pkt 2 ustawy, z zakresu:
1)
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
funkcjonowania i organizacji sądownictwa powszechnego i kuratorskiej służby sądowej;
3)
podstaw prawa rodzinnego i nieletnich oraz prawa karnego, w szczególności dotyczących wykonywania orzeczeń sądowych;
4)
podstaw pedagogiki i psychologii;
5)
zasad etyki kuratora sądowego.
§  8. 
1. 
Drugi etap konkursu trwa 90 minut i odbywa się w wydzielonej sali, w warunkach zapewniających kandydatom samodzielną pracę, w obecności i pod nadzorem co najmniej dwóch członków komisji.
2. 
Kandydaci nie mogą korzystać z żadnych opracowań, komunikować się z innymi osobami ani posiadać urządzeń służących do przekazu, odbioru lub rejestracji informacji.
3. 
Opuszczenie sali jest dopuszczalne w wyjątkowych przypadkach, pod nadzorem członka komisji wskazanego przez przewodniczącego komisji.
4. 
Prace konkursowe są kodowane, a ich odkodowanie następuje z chwilą sprawdzenia wszystkich prac konkursowych.
5. 
Każda praca konkursowa jest sprawdzana przez dwóch członków komisji.
6. 
Za każdą prawidłową odpowiedź na pytanie jednokrotnego wyboru komisja przyznaje 1 punkt. Za odpowiedź na wybrane przez kandydata jedno z dwóch pytań opisowych komisja przyznaje od 0 do 5 punktów.
7. 
Jeżeli kandydat udzielił odpowiedzi na dwa pytania opisowe, komisja przyznaje punkty jedynie za pierwszą z tych odpowiedzi.
§  9. 
1. 
Do trzeciego etapu konkursu dopuszczani są kandydaci, którzy w drugim etapie konkursu uzyskali co najmniej 26 punktów.
2. 
Komisja ustala listę kandydatów dopuszczonych do trzeciego etapu konkursu, zawierającą imiona i nazwiska tych kandydatów oraz liczbę punktów uzyskanych przez nich w drugim etapie konkursu, i przekazuje ją prezesowi sądu okręgowego. Przepis § 6 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
1. 
Trzeci etap konkursu polega na sprawdzeniu umiejętności interpersonalnych kandydata, w tym sposobu prowadzenia rozmowy oraz umiejętności przekonującego uzasadniania swoich opinii i twierdzeń, a także na sprawdzeniu umiejętności logicznego myślenia i podejmowania decyzji oraz poziomu kultury osobistej.
2. 
Komisja ocenia umiejętności, o których mowa w ust. 1, przyznając kandydatowi od 0 do 20 punktów, przy czym każdy z członków komisji przyznaje od 0 do 5 punktów.
§  11. 
Po zakończeniu trzeciego etapu konkursu komisja oblicza łączną liczbę punktów uzyskanych przez każdego z kandydatów w trakcie konkursu.
§  12. 
1. 
Protokół przebiegu konkursu, o którym mowa w art. 72 ust. 13 ustawy, podpisują wszyscy członkowie komisji.
2. 
Komisja niezwłocznie przekazuje prezesowi sądu okręgowego podpisany protokół wraz z dokumentacją.
§  13. 
Informacja o wynikach konkursu, o której mowa w art. 72 ust. 14 ustawy, zawiera:
1)
imiona i nazwiska kandydatów, którzy przystąpili do konkursu, oraz ich wyniki;
2)
imię i nazwisko kandydata zakwalifikowanego do zatrudnienia albo imiona i nazwiska kandydatów zakwalifikowanych do zatrudnienia, albo informację, że żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej liczby punktów, o której mowa w § 9 ust. 1;
3)
rezerwową listę kandydatów, na której o miejscu decyduje liczba punktów uzyskanych przez kandydatów w konkursie, albo informację, że taka lista nie została sporządzona.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 kwietnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024