Badania jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU 1
z dnia 13 stycznia 2021 r.
w sprawie badań jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych

Na podstawie art. 53 ust. 1e ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562, 1635 i 1933) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa tryb i formy badań jakości kształcenia artystycznego, o których mowa w art. 53 ust. 1b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedmiotach teoretycznych - rozumie się przez to obowiązkowe zajęcia edukacyjne artystyczne w:
a)
ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu, wiedzę o muzyce i zasady muzyki z elementami edycji nut,
b)
szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu i wiedzę o muzyce,
c)
ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia - historię muzyki, harmonię i kształcenie słuchu,
ca)
szkole muzycznej II stopnia - zasady muzyki z elementami edycji nut, historię muzyki, harmonię i kształcenie słuchu,
d)
liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej - historię sztuki,
e)
ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca - historię tańca,
f)
szkole sztuki cyrkowej - historię cyrku,
g)
policealnej szkole muzycznej - wybrane zagadnienia z historii dziedziny;
2)
egzaminie końcowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zg ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854, 1473 i 1933);
3)
egzaminie dyplomowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zn ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§  3.
 Specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy, zwana dalej "Centrum", może przeprowadzać badania jakości kształcenia artystycznego dla uczniów szkół artystycznych w formach:
1)
przesłuchania egzaminów końcowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia i szkole muzycznej I stopnia;
2) 2
przesłuchania części praktycznej egzaminów dyplomowych w:
a)
ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, z wyjątkiem egzaminów przeprowadzanych w specjalnościach: fortepianmistrzostwo, lutnictwo i teoria muzyki,
b)
szkole muzycznej II stopnia, z wyjątkiem egzaminów przeprowadzanych w specjalnościach: fortepian-mistrzostwo i teoria muzyki,
c)
policealnej szkole muzycznej;
3)
przeglądu prac zrealizowanych przez uczniów w toku kształcenia oraz przeglądu prac w zakresie części praktycznej egzaminów dyplomowych - w liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej;
4) 3
przeglądu części praktycznej egzaminów dyplomowych w:
a)
ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia w specjalnościach: fortepianmistrzostwo, lutnictwo i teoria muzyki,
b)
szkole muzycznej II stopnia w specjalnościach: fortepianmistrzostwo i teoria muzyki,
c)
ogólnokształcącej szkole baletowej, szkole sztuki tańca i szkole sztuki cyrkowej;
5) 4
(uchylony);
6)
testu w zakresie przedmiotów teoretycznych, zwanego dalej "testem" - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia, szkole muzycznej I stopnia, ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, szkole muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, ogólnokształcącej szkole baletowej, szkole sztuki tańca, szkole sztuki cyrkowej oraz w policealnej szkole muzycznej i policealnej szkole plastycznej.
§  4.
1.
 Badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3, mogą być przeprowadzane w szkołach artystycznych w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora Centrum w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 53 ust. 1d ustawy.
2. 5
  Do przeprowadzania badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3 pkt 1-4, nie mogą być wyznaczani nauczyciele zatrudnieni w szkole artystycznej, w której przeprowadzane jest badanie jakości kształcenia artystycznego.
3.
 Do przeprowadzania testów, o których mowa w § 3 pkt 6, w danej szkole, nie mogą być wyznaczani nauczyciele spełniający wymogi kwalifikacyjne do prowadzenia zajęć w zakresie objętym testem.
§  5. 6
  Z przesłuchania lub przeglądu, o których mowa w § 3 pkt 1-4, osoba przeprowadzająca badanie jakości kształcenia artystycznego sporządza protokół zawierający:
1)
określenie szkoły, w której zostało przeprowadzone badanie jakości kształcenia artystycznego;
2)
określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;
3)
określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;
4)
łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli udział w danym badaniu;
5)
opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;
6)
wnioski i rekomendacje w badanym zakresie;
7)
imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego.
§  6.
1.
 Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu przeprowadza się z użyciem przygotowanych przez Centrum zestawów zadań.
2.
 Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu składa się z dwóch części, polegających odpowiednio na przeprowadzeniu testu w szkole i sprawdzeniu testu.
3.
 Za organizację i prawidłowość przeprowadzenia badania jakości kształcenia artystycznego w formie testu w szkole odpowiada dyrektor szkoły, w której jest przeprowadzane badanie.
4.
 Wypełnione testy dyrektor szkoły przekazuje do Centrum.
5.
 Sprawdzenia testów w zakresie badanego przedmiotu dokonuje powołany przez Dyrektora Centrum zespół. Dyrektor Centrum wyznacza przewodniczącego zespołu.
6.
 Przewodniczący zespołu sporządza protokół zawierający:
1)
określenie szkoły, w której jest przeprowadzane badanie jakości kształcenia artystycznego;
2)
określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;
3)
określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;
4)
łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli w nim udział;
5)
uzyskane wyniki;
6)
opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;
7)
imię i nazwisko oraz podpis przewodniczącego zespołu.
§  7.
1.
 Do dnia 31 sierpnia 2022 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w:
1)
dotychczasowej ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych;
2)
klasach dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.
2.
 Do dnia 31 sierpnia 2023 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w klasach dotychczasowego liceum plastycznego prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.
§  8.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 stycznia 2021 r. 7
1  Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kieruje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz.U.2024.740).
2 § 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
3 § 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
4 § 3 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
5 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
6 § 5 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
7  Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 10 czerwca 2019 r. w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych (Dz.U.2019.1087), które utraciło moc z dniem 19 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2021.4).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.158 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Badania jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych.
Data aktu: 13/01/2021
Data ogłoszenia: 06/02/2025
Data wejścia w życie: 19/01/2021