Zmiana rozporządzenia w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 12 października 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 2

Na podstawie art. 6b ust. 10b ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 462 i 1672) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 7 listopada 2022 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (Dz. U. poz. 2510 oraz z 2023 r. poz. 341) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4:
a)
w ust. 1:
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) pomoc inwestycyjną na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności;",

uchyla się pkt 10 i 11,
po pkt 11 dodaje się pkt 11a i 11b w brzmieniu:

"11a) pomoc inwestycyjną na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach;

11b) pomoc inwestycyjną na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach;",

uchyla się pkt 12,
pkt 13-15 otrzymują brzmienie:

"13) pomoc inwestycyjną na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji;

14) pomoc inwestycyjną na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy;

15) pomoc inwestycyjną na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym;",

b)
w ust. 2 w pkt 1 wyrazy "pkt 1-15" zastępuje się wyrazami "pkt 1-9, 11a, 11b i 13-15";
2)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) biogazie - należy przez to rozumieć biogaz w rozumieniu art. 2 pkt 117b rozporządzenia nr 651/2014;

2) biopaliwie - należy przez to rozumieć biopaliwo w rozumieniu art. 2 pkt 117a rozporządzenia nr 651/2014;

3) biopłynach - należy przez to rozumieć biopłyny w rozumieniu art. 2 pkt 117c rozporządzenia nr 651/2014;

4) efektywności energetycznej - należy przez to rozumieć efektywność energetyczną w rozumieniu art. 2 pkt 103 rozporządzenia nr 651/2014;

5) efektywnym energetycznie systemie ciepłowniczym i chłodniczym - należy przez to rozumieć efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy w rozumieniu art. 2 pkt 124 rozporządzenia nr 651/2014;

6) efektywnym gospodarowaniu zasobami - należy przez to rozumieć efektywne gospodarowanie zasobami w rozumieniu art. 2 pkt 128a rozporządzenia nr 651/2014;

7) ekwiwalencie dotacji brutto - należy przez to rozumieć ekwiwalent dotacji brutto w rozumieniu art. 2 pkt 22 rozporządzenia nr 651/2014;

8) energii ze źródeł odnawialnych - należy przez to rozumieć energię ze źródeł odnawialnych w rozumieniu art. 2 pkt 109 rozporządzenia nr 651/2014;

9) europejskim centrum innowacji cyfrowych - należy przez to rozumieć konsorcjum podmiotów działających na rzecz innowacyjności, które zostało wybrane w konkursie przeprowadzonym przez Komisję Europejską, organizowanym w ramach programu "Cyfrowa Europa", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiającym program "Cyfrowa Europa" oraz uchylającym decyzję (UE) 2015/2240 (Dz. Urz. UE L 166 z 11.05.2021, str. 1, z późn. zm.);

10) intensywności pomocy - należy przez to rozumieć intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia nr 651/2014;

11) inwestycji początkowej - należy przez to rozumieć inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia nr 651/2014;

12) klastrze innowacyjnym - należy przez to rozumieć klaster innowacyjny w rozumieniu art. 2 pkt 92 rozporządzenia nr 651/2014;

13) magazynowaniu energii cieplnej - należy przez to rozumieć magazynowanie energii cieplnej w rozumieniu art. 2 pkt 130d rozporządzenia nr 651/2014;

14) magazynowaniu energii elektrycznej - należy przez to rozumieć magazynowanie energii elektrycznej w rozumieniu art. 2 pkt 130c rozporządzenia nr 651/2014;

15) mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcy - oznacza to odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo, spełniające warunki określone w art. 2 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;

16) ochronie środowiska - należy przez to rozumieć ochronę środowiska w rozumieniu art. 2 pkt 101 rozporządzenia nr 651/2014;

17) operatorze klastra innowacyjnego - należy przez to rozumieć operatora klastra innowacyjnego, o którym mowa w art. 27 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014;

18) ośrodku innowacji - należy przez to rozumieć podmiot lub konsorcjum podmiotów działające na rzecz innowacyjności, które uzyskały akredytację ministra właściwego do spraw gospodarki w ramach systemu akredytacji ośrodków innowacji;

19) paliwach z biomasy - należy przez to rozumieć paliwa z biomasy w rozumieniu art. 2 pkt 117d rozporządzenia nr 651/2014;

20) przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;

21) przedsiębiorstwie innowacyjnym - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo innowacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 80 rozporządzenia nr 651/2014;

22) recyklingu - należy przez to rozumieć recykling w rozumieniu art. 2 pkt 128 rozporządzenia nr 651/2014;

23) studium wykonalności - należy przez to rozumieć studium wykonalności w rozumieniu art. 2 pkt 87 rozporządzenia nr 651/2014;

24) systemach ciepłowniczych i chłodniczych - należy przez to rozumieć systemy ciepłownicze i chłodnicze w rozumieniu art. 2 pkt 124b rozporządzenia nr 651/2014;

25) terenach opuszczonych i poprzemysłowych - należy przez to rozumieć nieużytkowane lub nie w pełni wykorzystane tereny, które pierwotnie przeznaczone były pod działalność gospodarczą, która obecnie została zakończona, w tym również otoczenie zakładów przemysłowych, w szczególności zdegradowane obszary, które ze względu na obecność substancji niebezpiecznych nie nadają się do ponownego zagospodarowania;

26) usługach doradczych w zakresie innowacji - należy przez to rozumieć usługi doradcze w zakresie innowacji

w rozumieniu art. 2 pkt 94 rozporządzenia nr 651/2014;

27) usługach wsparcia innowacji - należy przez to rozumieć usługi wsparcia innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 95

rozporządzenia nr 651/2014;

28) wodorze odnawialnym - należy przez to rozumieć wodór odnawialny w rozumieniu art. 2 pkt 102c rozporządzenia nr 651/2014;

29) wysokosprawnej kogeneracji - należy przez to rozumieć wysokosprawną kogenerację w rozumieniu art. 2 pkt 107 rozporządzenia nr 651/2014.";

3)
w § 6:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku pomocy publicznej przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 2, ust. 3 lit. a-d oraz ust. 5 i 6 oraz art. 13 rozporządzenia nr 651/2014.",

b)
uchyla się ust. 5 i ust. 7-9,
c)
w ust. 13 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku pomocy finansowej udzielanej przedsiębiorcom objętym sankcjami przyjętymi na podstawie rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 6, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L 229 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 134 z 20.05.2006, str. 1, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (UE) 2022/263 z dnia 23 lutego 2022 r. w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na nielegalne uznanie, okupację lub aneksję przez Federację Rosyjską niektórych niekontrolowanych przez rząd obszarów ukraińskich (Dz. Urz. UE LI 42 z 23.02.2022, str. 77, z późn. zm.), decyzji Rady 2012/642/WPZiB z dnia 15 października 2012 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 285 z 17.10.2012, str. 1, z późn. zm.), decyzji Rady 2014/145/WPZiB z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 16, z późn. zm.), decyzji Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L 229 z 31.07.2014, str. 13, z późn. zm.) oraz decyzji Rady (WPZiB) 2022/266 z dnia 23 lutego 2022 r. w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na nielegalne uznanie, okupację lub aneksję przez Federację Rosyjską niektórych niekontrolowanych przez rząd obszarów Ukrainy (Dz. Urz. UE LI 42 z 23.02.2022, str. 109, z późn. zm.), w szczególności:";

4)
w § 7 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) pomocy publicznej, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 i 13, ";

5)
w § 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku przejęcia aktywów zakładu są uwzględniane wyłącznie koszty zakupu aktywów poniesione zgodnie z warunkami określonymi w art. 14 ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia nr 651/2014.";

6)
w § 19:
a)
we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy "w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014",
b)
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) nie przejął działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy, chyba że obrót z przejmowanej działalności stanowi mniej niż 10% obrotu przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc publiczną uzyskiwanego w roku poprzedzającym przejęcie tej działalności przez przedsiębiorcę ubiegającego się o tę pomoc;

4) nie został utworzony w wyniku połączenia, chyba że spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:

a) obrót przejmowanego przedsiębiorcy stanowi mniej niż 10% obrotu przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc publiczną w roku obrotowym poprzedzającym przejęcie albo obrót połączonego przedsiębiorcy jest wyższy o mniej niż 10% od łącznego obrotu łączących się przedsiębiorców w roku obrotowym poprzedzającym połączenie,

b) połączenie nastąpiło między mikro- lub małymi przedsiębiorcami spełniającymi warunki, o których mowa w pkt 1-3.";

7)
w § 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pomoc dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego o wartości ekwiwalentu dotacji brutto do:

1) wyrażonej w złotych równowartości 1 000 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarze województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego;

2) wyrażonej w złotych równowartości 750 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;

3) wyrażonej w złotych równowartości 500 000 euro dla pozostałych przedsiębiorców.";

8)
w § 21 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Dodatkowe koszty ogólne i inne koszty operacyjne, o których mowa w art. 25 ust. 3 lit. e rozporządzenia nr 651/2014, można obliczyć zgodnie z tym przepisem.";

9)
§ 23 otrzymuje brzmienie:

"§ 23. Pomoc dla klastrów innowacyjnych jest udzielana:

1) właścicielowi klastra innowacyjnego na inwestycję w zakresie utworzenia lub modernizacji klastra innowacyjnego jako pomoc inwestycyjna lub

2) operatorowi klastra innowacyjnego jako pomoc operacyjna, której czas trwania nie przekracza 10 lat od dnia jej udzielenia

- zgodnie z art. 27 ust. 2-4 rozporządzenia nr 651/2014.";

10)
w § 24 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy operacyjnej, o której mowa w § 23 pkt 2, są koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, personelu operatora klastra innowacyjnego zatrudnionego przy realizacji projektu w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego realizacją, i koszty administracyjne, w tym koszty ogólne, bezpośrednio związane z realizacją projektu, dotyczące:";

11)
w § 25 w ust. 2 w pkt 3:
a)
w lit. b wyrazy "koordynatorem klastra" zastępuje się wyrazami "właścicielem klastra innowacyjnego",
b)
w lit. c wyrazy "koordynatora klastra" zastępuje się wyrazami "właściciela klastra innowacyjnego";
12)
uchyla się § 27;
13)
w § 30 uchyla się ust. 2;
14)
rozdział 10 otrzymuje brzmienie:

"Rozdział 10

Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności

§ 33. 1. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana na inwestycję spełniającą jeden z warunków określonych w art. 36 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.

2. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, nie ma zastosowania do inwestycji, o których mowa w rozdziałach 13a-16.

3. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa w art. 36 ust. 1a rozporządzenia nr 651/2014.

4. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana na inwestycje, o których mowa w art. 36 ust. 1b rozporządzenia nr 651/2014.

5. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana na inwestycje w wychwytywanie i transport dwutlenku węgla, jeżeli spełniają one warunki, o których mowa w art. 36 ust. 2a rozporządzenia nr 651/2014.

6. Jeżeli celem pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest ograniczenie lub unikanie emisji bezpośrednich, inwestycje, na które ta pomoc jest udzielana, nie mogą polegać jedynie na przenoszeniu tych emisji z jednego sektora do innego, ale muszą prowadzić do ogólnej redukcji tych emisji.

7. Jeżeli celem pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, inwestycje, na które ta pomoc jest udzielana, nie mogą polegać jedynie na przenoszeniu tych emisji z jednego sektora do innego, ale muszą prowadzić do ogólnej redukcji tych emisji.

8. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, nie może zostać udzielona w przypadku, o którym mowa w art. 36 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.

9. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, może zostać udzielona na warunkach, o których mowa w art. 36 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.

10. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 36 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.

11. Koszty kwalifikowalne można określić również zgodnie z art. 36 ust. 11 rozporządzenia nr 651/2014.

§ 34. 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, określa się zgodnie z art. 36 ust. 5 i 6 rozporządzenia nr 651/2014.

2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, zwiększa się zgodnie z art. 36 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.

3. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, zwiększa się również o:

1) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;

2) 15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego.

4. Maksymalna intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, może wynieść 100% kosztów kwalifikowalnych, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 36 ust. 9 rozporządzenia nr 651/2014.

5. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, można obliczyć zgodnie z art. 36 ust. 10 rozporządzenia nr 651/2014.

6. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, określoną zgodnie z ust. 1 i 2 pomniejsza się o 50% w przypadku, gdy koszty kwalifikowalne zostaną określone zgodnie z art. 36 ust. 11 rozporządzenia nr 651/2014.";

15)
uchyla się rozdziały 11-13;
16)
po rozdziale 13 dodaje się rozdziały 13a i 13b w brzmieniu:

"Rozdział 13a

Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach

§ 39a. 1. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach jest udzielana na inwestycję umożliwiającą osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę.

2. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach nie może zostać udzielona w przypadkach, o których mowa w art. 38 ust. 2 zdanie pierwsze oraz ust. 2a i 2b rozporządzenia nr 651/2014.

3. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach może zostać udzielona na warunkach, o których mowa w art. 38 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.

4. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.

§ 39b. 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach określa się zgodnie z art. 38 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.

2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach zwiększa się zgodnie z art. 38 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.

3. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach zwiększa się również o:

1) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;

2) 15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego.

4. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach można określić również zgodnie z art. 38 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.

5. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach określoną zgodnie z ust. 1-3 pomniejsza się o 50% w przypadku, gdy koszty kwalifikowalne zostaną określone zgodnie z art. 38 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział 13b

Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach

§ 39c. 1. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach jest udzielana na inwestycję umożliwiającą osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w budynkach wykorzystywanych w działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę.

2. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach nie może zostać udzielona w przypadkach, o których mowa w art. 38a ust. 2, 4 i 10 rozporządzenia nr 651/2014.

3. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach jest udzielana, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 38a ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014.

4. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach może zostać udzielona na warunkach, o których mowa w art. 38a ust. 3 lub 7-9 rozporządzenia nr 651/2014.

5. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 38a ust. 5 i ust. 7 akapit drugi rozporządzenia nr 651/2014.

§ 39d. 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach określa się zgodnie z art. 38a ust. 11-13 rozporządzenia nr 651/2014.

2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach zwiększa się zgodnie z art. 38a ust. 14 rozporządzenia nr 651/2014.

3. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach zwiększa się również o:

1) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;

2) 15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego.

4. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach zwiększa się również zgodnie z art. 38a ust. 16 rozporządzenia nr 651/2014.";

17)
rozdziały 14-16 otrzymują brzmienie:

"Rozdział 14

Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji

§ 40. 1. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji jest udzielana na inwestycję umożliwiającą propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji.

2. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji nie może zostać udzielona na inwestycję umożliwiającą wsparcie energii elektrycznej produkowanej z wodoru odnawialnego.

3. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji jest udzielana na projekty w zakresie:

1) produkcji energii elektrycznej lub magazynowania energii elektrycznej lub magazynowania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 1a rozporządzenia nr 651/2014;

2) produkcji lub magazynowania biopaliw, biopłynów, biogazu, w tym biometanu, i paliw z biomasy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014;

3) produkcji, przesyłu, dystrybucji lub magazynowania wodoru odnawialnego, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014;

4) jednostek wysokosprawnej kogeneracji, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 4 zdanie pierwsze i ust. 4a rozporządzenia nr 651/2014;

5) magazynowania energii elektrycznej i magazynowania energii cieplnej bezpośrednio połączonych z jednostką wysokosprawnej kogeneracji opartą na odnawialnych źródłach energii, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 4 i 4a rozporządzenia nr 651/2014.

4. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji jest udzielana, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.

5. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 41 ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014.

§ 41. 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji określa się zgodnie z art. 41 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.

2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji zwiększa się zgodnie z art. 41 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.

3. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji można określić zgodnie z art. 41 ust. 10 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział 15

Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy

§ 42. 1. Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy jest udzielana na inwestycję w zakresie budowy, rozbudowy lub modernizacji systemów ciepłowniczych i chłodniczych, w tym budowy, rozbudowy lub modernizacji instalacji wytwarzających energię cieplną lub chłodniczą oraz rozwiązań w zakresie magazynowania energii cieplnej lub sieci dystrybucyjnej.

2. Pomoc inwestycyjną na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy jest przyznawana na budowę, rozbudowę lub modernizację systemów ciepłowniczych i chłodniczych, które są lub staną się efektywne energetycznie.

3. Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy jest udzielana, jeżeli zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 46 ust. 2, 3, ust. 4 zdanie drugie i ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.

4. Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy nie może zostać udzielona w przypadku, o którym mowa w art. 46 ust. 4 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.

5. Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 46 ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014.

6. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy określa się zgodnie z art. 46 ust. 7 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.

7. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy zwiększa się zgodnie z art. 46 ust. 7 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.

8. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy zwiększa się również o 15 punktów procentowych w przypadkach, o których mowa w art. 46 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.

9. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy można określić zgodnie z art. 46 ust. 9 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014, jeżeli zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 46 ust. 9 zdanie drugie i trzecie rozporządzenia nr 651/2014.

10. Wartość pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy można określić również zgodnie z art. 46 ust. 9 zdanie czwarte rozporządzenia nr 651/2014, przez zastosowanie procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji w rozumieniu art. 2 pkt 38 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział 16

Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym

§ 43. 1. Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym jest udzielana na inwestycje, o których mowa w art. 47 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.

2. Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym nie może zostać udzielona na inwestycje, o których mowa w art. 47 ust. 3 i 6 oraz ust. 10 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.

3. Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym jest udzielana na warunkach, o których mowa w art. 47 ust. 4 i 5 oraz ust. 10 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.

4. Kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym są koszty inwestycji określone zgodnie z art. 47 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.

§ 44. 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym określa się zgodnie z art. 47 ust. 8 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.

2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym zwiększa się o:

1) 10 punktów procentowych - w przypadku pomocy inwestycyjnej na rzecz średniego przedsiębiorcy i 20 punktów procentowych w przypadku pomocy inwestycyjnej na rzecz małego przedsiębiorcy;

2) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;

3) 15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego.".

§  2. 
1. 
Do umów o dofinansowanie projektu zawieranych do dnia 31 grudnia 2023 r. na podstawie wniosków o udzielenie pomocy, o której mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym, złożonych w postępowaniach wszczętych przed tym dniem stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. 
Do wniosków, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe.
3. 
Do umów o dofinansowanie projektu zawieranych po dniu 31 grudnia 2023 r. na podstawie wniosków o udzielenie pomocy, o której mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym, złożonych w postępowaniach wszczętych przed tym dniem, stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
4. 
Wnioski, o których mowa w ust. 3, wymagające uzupełnienia lub poprawy w zakresie wynikającym z przepisów rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem uzupełnia się lub poprawia na wezwanie podmiotu udzielającego pomocy, o którym mowa w § 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w terminie wyznaczonym przez ten podmiot, nie krótszym niż 21 dni od dnia przekazania wezwania.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948). Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego pełni funkcję instytucji zarządzającej programem "Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027".
2 Tekst programu "Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027" został zaakceptowany decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 27 września 2022 r. nr CCI 2021PL16RFPR001.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2223

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.
Data aktu: 12/10/2023
Data ogłoszenia: 17/10/2023
Data wejścia w życie: 18/10/2023