Przepisy ogólne
Ustawa określa zasady, tryb udzielania oraz sposób obliczania wielkości pomocy publicznej z tytułu przenoszenia kosztów zakupu uprawnień do emisji w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2023 r. poz. 589 i 2029) na ceny energii elektrycznej zużywanej do wytwarzania produktów w sektorach lub podsektorach energochłonnych, zwanej dalej "rekompensatami".
Do ubiegania się o rekompensaty są uprawnione podmioty wykonujące działalność w sektorze lub podsektorze energochłonnym, określonym w wykazie sektorów oraz podsektorów energochłonnych stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
Zasady, tryb przyznawania oraz sposób obliczania wysokości rekompensat
O przyznanie rekompensat może się ubiegać podmiot, który:
Amaxt = Ait x Ct x Pt-1 x Et x AOt,
w którym poszczególne symbole oznaczają:
Amaxt - wysokość rekompensat dla instalacji;
Ait - intensywność pomocy wyrażoną jako ułamek 0,75;
Ct - wskaźnik emisji dwutlenku węgla (CO2) w wysokości 0,81 megagramów dwutlenku węgla na megawatogodzinę (Mg CO2/MWh);
Pt-1 - terminową cenę uprawnień do emisji dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
Et - wskaźnik efektywności zużycia energii elektrycznej w odniesieniu do produktów z sektorów lub pod sektorów energochłonnych określony w załączniku nr 2 do ustawy dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
AOt - wielkość produkcji produktu zaliczanego do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych
w załączniku nr 1 do ustawy w instalacji w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, wyrażoną w megagramach (Mg).
Amaxt = Ait x Ct x Pt-1 x E x AOt,
w którym poszczególne symbole oznaczają:
Amaxt - wysokość rekompensat dla instalacji;
Ait - intensywność pomocy wyrażoną jako ułamek 0,75;
Ct - wskaźnik emisji dwutlenku węgla (CO2) w wysokości 0,81 megagramów dwutlenku węgla na megawatogodzinę (Mg CO2/MWh);
Pt-1 - terminową cenę uprawnień do emisji dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
E - wskaźnik efektywności zużycia energii elektrycznej obliczany według następującego wzoru:
w którym poszczególne symbole oznaczają:
We - wskaźnik emisyjności dla produktu z uwzględnieniem zamienności paliw i energii elektrycznej określony w pkt 2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/447 z dnia 12 marca 2021 r. określającego zmienione wartości wskaźników emisyjności na potrzeby przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji na lata 2021-2025 zgodnie z art. 10a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 87 z 15.03.2021, str. 29), zwanego dalej "rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/447";
Ep - stosunek odpowiednich emisji pośrednich określanych dla każdego z produktów w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, do sumy wszystkich emisji bezpośrednich i odpowiednich emisji pośrednich obliczonych zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) 2019/331;
1e - przeciętną wartość intensywności emisji w wysokości 0,376 megagrama dwutlenku węgla na megawatogodzinę (Mg CO2/MWh);
AOt - wielkość produkcji produktu zaliczanego do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych
w załączniku nr 1 do ustawy w instalacji w roku, za który są przyznawane rekompensaty, wyrażoną w megagramach (Mg).
Amaxt = Ait x Ct x Pt-1 x EFt x BECt,
w którym poszczególne symbole oznaczają:
Amaxt - wysokość rekompensat dla instalacji;
Ait - intensywność pomocy wyrażoną jako ułamek 0,75;
Ct - wskaźnik emisji dwutlenku węgla (CO2) w wysokości 0,81 megagramów dwutlenku węgla na megawatogodzinę (Mg CO2/MWh);
Pt-1 - terminową cenę uprawnień do emisji dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
EFt - wskaźnik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej w odniesieniu do produktów z sektorów lub podsektorów energochłonnych w wysokości określonej w załączniku nr 3 do ustawy dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
BECt - zużycie energii elektrycznej do wytworzenia produktu zaliczanego do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych w załączniku nr 1 do ustawy w instalacji w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, wyrażone w megawatogodzinach (MWh).
(uchylony).
(uchylony).
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17) oświadczam, że:
- dane zawarte we wniosku i załącznikach do niego o przyznanie rekompensat są zgodne z prawdą;
- znane mi są i spełniam warunki uprawniające do przyznania rekompensat wynikające z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych."; klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17) oświadczam, że informacja o wysokości wartości dodanej brutto w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, jest zgodna z prawdą."; klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;
- mając na uwadze konieczność zapewnienia przyznawania rekompensat na podstawie rzetelnych i wiarygodnych informacji oraz dokumentów.
Rekompensaty przyznane:
- podlegają zwrotowi.
Zwrotowi podlega kwota rekompensat przyznanych podmiotowi, który nie wykonał obowiązku, o którym mowa w art. 12a ust. 1, bezpodstawnie pobranych rekompensat lub część rekompensat przekraczająca należną kwotę, wraz z odsetkami obliczonymi z zastosowaniem stopy zwrotu pomocy określonej zgodnie z rozdziałem V rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) nr 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.) w przeliczeniu na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu poprzedzającym dzień wydania decyzji, począwszy od dnia przekazania rekompensat na rachunek bankowy podmiotu, który otrzymał rekompensaty.
Prezes URE wydaje decyzję w sprawie zwrotu rekompensat określającą kwotę podlegającą zwrotowi. Rekompensaty zwracane są na rachunek Banku w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE stała się prawomocna.
Do egzekucji zwrotu rekompensat stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 858 i 859).
Postępowanie w sprawie zwrotu rekompensat nie może zostać wszczęte, jeżeli od dnia zaistnienia przesłanki, o której mowa w art. 13, upłynęło 5 lat.
Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji
Środki Funduszu przeznacza się na:
Minister właściwy do spraw gospodarki może powierzyć Bankowi, w drodze umowy, inne czynności związane z obsługą Funduszu.
Kary pieniężne
Przepisy zmieniające, dostosowujące i przejściowe oraz przepis końcowy
W ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1501) w art. 49 po ust. 2b dodaje się ust. 2c w brzmieniu: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 28 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2538 oraz z 2019 r. poz. 412, 1210 i 1495) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Tworzy się Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji.
w którym poszczególne symbole oznaczają:
𝑍 - kwotę części rekompensat za rok 2024;
𝑅 - wartość rekompensat przyznanych za rok 2023;
𝑃2024 - terminową cenę uprawnień do emisji uwzględnianą przy obliczaniu rekompensat za rok 2024;
𝑃2023 - terminową cenę uprawnień do emisji uwzględnianą przy obliczaniu rekompensat za rok 2023.
Rekompensaty za rok 2024 wypłacane przez Bank, w terminie, o którym mowa w art. 11 ust. 6, są pomniejszane o kwotę wypłaconej wnioskodawcy części rekompensat za rok 2024.
Bank, do dnia 15 grudnia 2025 r., przekaże Prezesowi URE, w postaci elektronicznej umożliwiającej przetwarzanie zawartych w niej danych, informację o:
Prezes URE wydaje decyzję w sprawie zwrotu części rekompensat za rok 2024 określającą kwotę podlegającą zwrotowi. Część rekompensat za rok 2024 jest zwracana na rachunek Banku w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE stała się prawomocna.
Do egzekucji zwrotu części rekompensat za rok 2024 stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2025 r. poz. 132 i 620).
Do sporządzania wykazu, o którym mowa w art. 31a ust. 3, przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 10 ust. 9 nie stosuje się.
Wnioskodawca, który chce uzyskać wypłatę części rekompensat za rok 2024 zgodnie z art. 31a ust. 1, składa oświadczenie o treści: "Oświadczam, że wnioskodawca wnosi o wypłatę części rekompensat za rok 2024, o której mowa w art. 31a ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych.
Plan finansowy Funduszu na rok 2020 sporządza się w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 10 .
WYKAZ SEKTORÓW I PODSEKTORÓW ENERGOCHŁONNYCH
| Lp. | PKD 2007 / PKWiU 2015 | Opis |
| 1 | 14.11 | Produkcja odzieży skórzanej |
| 2 | 24.42 | Produkcja aluminium |
| 3 | 20.13 | Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych |
| 4 | 24.43 | Produkcja ołowiu, cynku i cyny |
| 5 | 17.11 | Produkcja masy włóknistej |
| 6 | 17.12 | Produkcja papieru i tektury |
| 7 | 24.10 | Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych |
| 8 | 19.20 | Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej |
| 9 | 24.44 | Produkcja miedzi |
| 10 | 24.45 | Produkcja pozostałych metali nieżelaznych |
| 11 | 20.16.40.15 | Glikole polietylenowe oraz pozostałe alkohole polieterowe, w formach podstawowych |
| 12 | 24.51 | Wszystkie kategorie produktu w sektorze odlewnictwa żeliwa |
| 13 | Następujące podsektory w ramach sektora włókna szklanego (23.14): | |
|
23.14.12.20 23.14.12.40 |
Maty z włókna szklanego Woale z włókna szklanego | |
| 14 | Następujące podsektory w ramach sektora gazów przemysłowych (20.11): | |
|
20.11.11.50 20.11.12.90 |
Wodór Nieorganiczne związki tlenowe niemetali |
WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI ZUŻYCIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ W ODNIESIENIU DO PRODUKTÓW Z SEKTORÓW LUB PODSEKTORÓW ENERGOCHŁONNYCH
WSKAŹNIK EFEKTYWNOŚCI ZUŻYCIA REZERWOWEJ ENERGII ELEKTRYCZNEJ W ODNIESIENIU DO PRODUKTÓW Z SEKTORÓW LUB PODSEKTORÓW ENERGOCHŁONNYCH
| Wartość wskaźnika efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej w poszczególnych latach | |||||||||
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
| 80% | 79,128% | 78,266% | 77,412% | 76,569% | 75,734% | 74,909% | 74,092% | 73,284% | 72,486% |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2024.1215 t.j. |
| Rodzaj: | Ustawa |
| Tytuł: | System rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych. |
| Data aktu: | 19/07/2019 |
| Data ogłoszenia: | 09/08/2024 |
| Data wejścia w życie: | 29/08/2019 |








