Zmiana rozporządzenia w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 21 października 2019 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego

Na podstawie art. 423 ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2137 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1818) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2014 r. w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1850) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 w ust. 3 w zdaniu drugim wyrazy "ostemplowanym pieczęcią" zastępuje się wyrazami "obejmującym oznaczenie";
2)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KARTA EWIDENCYJNA NR ...

Nazwa oraz adres izby wytrzeźwień lub placówki ....................................................................................

Numer łóżka/sali ........................................................................................................................................

Numer karty depozytowej ..........................................................................................................................

1. Imię i nazwisko osoby doprowadzonej lub przyjętej .........................................................................

2. Imiona rodziców ................................................................................................................................

3. Nazwa i numer dokumentu tożsamości .............................................................................................

4. Data i miejsce urodzenia lub wiek .....................................................................................................

5. Numer PESEL, jeżeli posiada ............................................................................................................

6. Stan cywilny .......................................................................................................................................

7. Zamieszkały(-ła) ................................................................................................................................

(adres zamieszkania lub miejsce pobytu)

8. Imię i nazwisko, jednostka, numer służbowy i podpis doprowadzającego funkcjonariusza

Policji lub strażnika straży gminnej ...................................................................................................

.............................................................................................................................................................

9. Decyzja o zatrzymaniu osoby do dyspozycji Policji .........................................................................

10. Zgoda na badanie na zawartość alkoholu w organizmie ....................................................................

(podpis osoby doprowadzonej do izby wytrzeźwień lub placówki)

11. Wynik badania na zawartość alkoholu w organizmie ........................................................................

.............................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i podpis osoby przeprowadzającej badanie)

I. Opinia lekarza/felczera1)

1. Brak zgody na badanie na zawartość alkoholu w organizmie. Stwierdzam

występowanie/niewystępowanie u osoby doprowadzonej symptomów wskazujących na

stan nietrzeźwości, o których mowa w art. 401 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r.

o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2137

i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1818).

2. W wyniku badania stwierdzam, że doprowadzony(-na):

1) jest w stanie nietrzeźwości i uzasadniającym zatrzymania w izbie lub placówce;

2) wymaga skierowania do podmiotu leczniczego;

3) nie wymaga umieszczenia w izbie wytrzeźwień lub placówce.

.......................................................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko i numer prawa wykonywania zawodu lekarza/felczera2))

II. Decyzja w sprawie przyjęcia/odmowy przyjęcia1)

1. Odmawia się przyjęcia do .....................................................................................................................

(nazwa oraz adres izby wytrzeźwień lub placówki)

z uwagi na:

1) brak podstawy przyjęcia – wynik badania na zawartość alkoholu w organizmie nie

wskazuje na stan nietrzeźwości osoby doprowadzonej;

2) brak u osoby doprowadzonej symptomów wskazujących na stan nietrzeźwości

uzasadniających umieszczenie w izbie wytrzeźwień lub placówce;

3) skierowanie osoby doprowadzonej do podmiotu leczniczego;

4) brak wolnych miejsc w izbie wytrzeźwień lub placówce;

5) inny powód ....................................................................................................................................

2. Przyjmuje się do: ..................................................................................................................................

(nazwa oraz adres izby wytrzeźwień lub placówki)

3. Stwierdza się wypełnienie obowiązku zawiadomienia o przyjęciu do izby wytrzeźwień lub

placówki, o których mowa w art. 40 ust. 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r.

o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

4. Osoba doprowadzona otrzymała odzież zastępczą (wymienić jaką) ....................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

(data, godzina, podpis oraz imię, nazwisko oraz oznaczenie funkcji dyrektora izby wytrzeźwień

lub kierownika placówki lub osoby upoważnionej2))

III. Zastosowane zabiegi i środki przymusu bezpośredniego1):

1) zabiegi higieniczno-sanitarne

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

2) środki przymusu bezpośredniego – określone formy (przytrzymanie, unieruchomienie,

przymusowe podanie produktu leczniczego, izolacja, inne - zgodne z art. 42 ust. 7

ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

alkoholizmowi), przyczyny zastosowania, opis reakcji podczas stosowania i po

zaprzestaniu stosowania środka przymusu bezpośredniego, godzina zastosowania

i godzina zakończenia ...........................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

........................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko i numer prawa wykonywania

zawodu lekarza/felczera, o których mowa w art. 42 ust. 3

ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu

w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi2))

IV. Opinia lekarza/felczera w sprawie zwolnienia1)

W wyniku badania stwierdzam, że doprowadzony(-na):

1) może być zwolniony(-na) z izby wytrzeźwień lub placówki;

2) wymaga skierowania do podmiotu leczniczego.

...................................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko i numer prawa wykonywania zawodu

lekarza/felczera2))

V. Rozmowa dotycząca szkodliwości spożywania alkoholu oraz motywująca do podjęcia leczenia

odwykowego (jeżeli była przeprowadzona) .........................................................................................

....................................................................................................................................................................

..........................................................................
(imię, nazwisko i podpis osoby przeprowadzającej

rozmowę)

VI. Decyzja w sprawie zwolnienia1)

1. Osobę doprowadzoną zwalnia się z .......................................................................................................

(nazwa oraz adres izby wytrzeźwień lub placówki)

w dniu ........................................................... r. o godzinie ................................................................ .

2. Przekazuję się Policji; Policję powiadomiono o gotowości do zwolnienia

w dniu ........................................................... r. o godzinie ................................................................ .

3. Kieruje się do podmiotu leczniczego.

.................................................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko oraz oznaczenie funkcji

dyrektora izby wytrzeźwień lub kierownika placówki lub osoby upoważnionej2))

VII. Pouczenie

Osobę doprowadzoną pouczono o przysługującym jej zażaleniu do sądu rejonowego

właściwego ze względu na miejsce doprowadzenia, co do zasadności i legalności

doprowadzenia, jak również o przyjęciu albo zatrzymaniu oraz prawidłowości ich wykonania,

zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości

i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

............................................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko oraz oznaczenie funkcji dyrektora izby

wytrzeźwień, kierownika placówki lub osoby upoważnionej2))

VIII. Osobę zatrzymaną do dyspozycji Policji odebrał(a):

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

(imię, nazwisko, numer służbowy, jednostka i podpis funkcjonariusza Policji)

IX. Uwagi

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

1) Właściwe zakreślić lub wypełnić.

2) Dane te mogą być naniesione także w formie pieczątki, nadruku lub naklejki.

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.2119

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Data aktu: 21/10/2019
Data ogłoszenia: 04/11/2019
Data wejścia w życie: 19/11/2019