Zmiana rozporządzenia w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 21 października 2019 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego

Na podstawie art. 423 ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2137 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1818) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2014 r. w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1850) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 w ust. 3 w zdaniu drugim wyrazy "ostemplowanym pieczęcią" zastępuje się wyrazami "obejmującym oznaczenie";
2)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KARTA EWIDENCYJNA NR ...

Nazwa oraz adres izby wytrzeźwień lub placówki ....................................................................................

Numer łóżka/sali ........................................................................................................................................

Numer karty depozytowej ..........................................................................................................................

1. Imię i nazwisko osoby doprowadzonej lub przyjętej .........................................................................

2. Imiona rodziców ................................................................................................................................

3. Nazwa i numer dokumentu tożsamości .............................................................................................

4. Data i miejsce urodzenia lub wiek .....................................................................................................

5. Numer PESEL, jeżeli posiada ............................................................................................................

6. Stan cywilny .......................................................................................................................................

7. Zamieszkały(-ła) ................................................................................................................................

(adres zamieszkania lub miejsce pobytu)

8. Imię i nazwisko, jednostka, numer służbowy i podpis doprowadzającego funkcjonariusza

Policji lub strażnika straży gminnej ...................................................................................................

.............................................................................................................................................................

9. Decyzja o zatrzymaniu osoby do dyspozycji Policji .........................................................................

10. Zgoda na badanie na zawartość alkoholu w organizmie ....................................................................

(podpis osoby doprowadzonej do izby wytrzeźwień lub placówki)

11. Wynik badania na zawartość alkoholu w organizmie ........................................................................

.............................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i podpis osoby przeprowadzającej badanie)

I. Opinia lekarza/felczera1)

1. Brak zgody na badanie na zawartość alkoholu w organizmie. Stwierdzam

występowanie/niewystępowanie u osoby doprowadzonej symptomów wskazujących na

stan nietrzeźwości, o których mowa w art. 401 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r.

o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2137

i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1818).

2. W wyniku badania stwierdzam, że doprowadzony(-na):

1) jest w stanie nietrzeźwości i uzasadniającym zatrzymania w izbie lub placówce;

2) wymaga skierowania do podmiotu leczniczego;

3) nie wymaga umieszczenia w izbie wytrzeźwień lub placówce.

.......................................................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko i numer prawa wykonywania zawodu lekarza/felczera2))

II. Decyzja w sprawie przyjęcia/odmowy przyjęcia1)

1. Odmawia się przyjęcia do .....................................................................................................................

(nazwa oraz adres izby wytrzeźwień lub placówki)

z uwagi na:

1) brak podstawy przyjęcia – wynik badania na zawartość alkoholu w organizmie nie

wskazuje na stan nietrzeźwości osoby doprowadzonej;

2) brak u osoby doprowadzonej symptomów wskazujących na stan nietrzeźwości

uzasadniających umieszczenie w izbie wytrzeźwień lub placówce;

3) skierowanie osoby doprowadzonej do podmiotu leczniczego;

4) brak wolnych miejsc w izbie wytrzeźwień lub placówce;

5) inny powód ....................................................................................................................................

2. Przyjmuje się do: ..................................................................................................................................

(nazwa oraz adres izby wytrzeźwień lub placówki)

3. Stwierdza się wypełnienie obowiązku zawiadomienia o przyjęciu do izby wytrzeźwień lub

placówki, o których mowa w art. 40 ust. 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r.

o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

4. Osoba doprowadzona otrzymała odzież zastępczą (wymienić jaką) ....................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

(data, godzina, podpis oraz imię, nazwisko oraz oznaczenie funkcji dyrektora izby wytrzeźwień

lub kierownika placówki lub osoby upoważnionej2))

III. Zastosowane zabiegi i środki przymusu bezpośredniego1):

1) zabiegi higieniczno-sanitarne

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

2) środki przymusu bezpośredniego – określone formy (przytrzymanie, unieruchomienie,

przymusowe podanie produktu leczniczego, izolacja, inne - zgodne z art. 42 ust. 7

ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

alkoholizmowi), przyczyny zastosowania, opis reakcji podczas stosowania i po

zaprzestaniu stosowania środka przymusu bezpośredniego, godzina zastosowania

i godzina zakończenia ...........................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

........................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko i numer prawa wykonywania

zawodu lekarza/felczera, o których mowa w art. 42 ust. 3

ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu

w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi2))

IV. Opinia lekarza/felczera w sprawie zwolnienia1)

W wyniku badania stwierdzam, że doprowadzony(-na):

1) może być zwolniony(-na) z izby wytrzeźwień lub placówki;

2) wymaga skierowania do podmiotu leczniczego.

...................................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko i numer prawa wykonywania zawodu

lekarza/felczera2))

V. Rozmowa dotycząca szkodliwości spożywania alkoholu oraz motywująca do podjęcia leczenia

odwykowego (jeżeli była przeprowadzona) .........................................................................................

....................................................................................................................................................................

..........................................................................
(imię, nazwisko i podpis osoby przeprowadzającej

rozmowę)

VI. Decyzja w sprawie zwolnienia1)

1. Osobę doprowadzoną zwalnia się z .......................................................................................................

(nazwa oraz adres izby wytrzeźwień lub placówki)

w dniu ........................................................... r. o godzinie ................................................................ .

2. Przekazuję się Policji; Policję powiadomiono o gotowości do zwolnienia

w dniu ........................................................... r. o godzinie ................................................................ .

3. Kieruje się do podmiotu leczniczego.

.................................................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko oraz oznaczenie funkcji

dyrektora izby wytrzeźwień lub kierownika placówki lub osoby upoważnionej2))

VII. Pouczenie

Osobę doprowadzoną pouczono o przysługującym jej zażaleniu do sądu rejonowego

właściwego ze względu na miejsce doprowadzenia, co do zasadności i legalności

doprowadzenia, jak również o przyjęciu albo zatrzymaniu oraz prawidłowości ich wykonania,

zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości

i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

............................................................................................
(podpis oraz imię, nazwisko oraz oznaczenie funkcji dyrektora izby

wytrzeźwień, kierownika placówki lub osoby upoważnionej2))

VIII. Osobę zatrzymaną do dyspozycji Policji odebrał(a):

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

(imię, nazwisko, numer służbowy, jednostka i podpis funkcjonariusza Policji)

IX. Uwagi

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

1) Właściwe zakreślić lub wypełnić.

2) Dane te mogą być naniesione także w formie pieczątki, nadruku lub naklejki.

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.2119

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Data aktu: 21/10/2019
Data ogłoszenia: 04/11/2019
Data wejścia w życie: 19/11/2019