united kingdom
ukraine

Wysokość wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 20 marca 2015 r.
w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych

Na podstawie art. 22aga ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wysokość wskaźników, o których mowa w art. 22ae ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", w odniesieniu do kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 ustawy.
§  2. 
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
§  3. 
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0.
§  4. 
W przypadku uczniów niesłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8.
§  5. 
W przypadku uczniów słabosłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
§  6. 
W przypadku uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,4;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6.
§  7. 
1. 
W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w druku powiększonym, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
2. 
W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w druku powiększonym, dla kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 ustawy, wysokość wskaźnika wynosi 8.
§  8. 
1. 
W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w systemie Braille'a, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8.
2. 
W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w systemie Braille'a, dla kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 ustawy, wysokość wskaźnika wynosi 20.
§  8a.  2
 Wysokość wskaźnika dla kwoty refundacji, o której mowa w art. 22ae ust. 10b ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 15 lutego 2017 r., odpowiada wysokości wskaźnika dla kwoty dotacji celowej na wyposażenie w podręczniki lub materiały edukacyjne uczniów z danym rodzajem niepełnosprawności określonego w § 2 pkt 3, § 4 pkt 1, § 5 pkt 3, § 6 pkt 1, § 7 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 oraz § 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 2.
§  8b.  3
 Wskaźniki, o których mowa w § 2-8a, stosuje się do dotacji celowej na wyposażenie dotychczasowych gimnazjów, klas dotychczasowych gimnazjów prowadzonych w szkołach innego typu, o których mowa w art. 129 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60), oraz danych klas szkoły podstawowej w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w zakresie określonym w art. 341 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 marca 2015 r.
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1255).
2 § 8a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 marca 2017 r. (Dz.U.2017.590) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 marca 2017 r.
3 § 8b dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 marca 2017 r. (Dz.U.2017.590) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 marca 2017 r.

Zmiany w prawie

Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.441

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych.
Data aktu: 20/03/2015
Data ogłoszenia: 26/03/2015
Data wejścia w życie: 31/03/2015