Zaliczki w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 3 listopada 2015 r.
w sprawie zaliczek w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz. U. poz. 1130) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i tryb udzielania, rozliczania i zwrotu zaliczek, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej, zwanych dalej "zaliczkami";
2)
formy i sposób zabezpieczania wypłaconych zaliczek.
§  2. 
1. 
Zaliczka jest udzielana beneficjentowi na wniosek, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej, zwanej dalej "ustawą", jeżeli przewiduje to umowa o przyznaniu pomocy, o której mowa w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 349), zwana dalej "umową o przyznaniu pomocy".
2. 
Zaliczka jest udzielana beneficjentowi w wysokości nie większej i na okres nie dłuższy niż jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji operacji.
3. 
Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi jednorazowo albo w transzach, w terminie, wysokości i w sposób określony w umowie o przyznaniu pomocy, w wysokościach nie większych niż jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji operacji.
4. 
W przypadku gdy umowa o przyznaniu pomocy przewiduje wypłatę zaliczki w kilku transzach, wypłata drugiej i kolejnych transz następuje po rozliczeniu we wniosku o płatność, o którym mowa w art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanym dalej "wnioskiem o płatność", określonej w umowie o przyznaniu pomocy części, nie niższej jednak niż 60%, dotychczas otrzymanej zaliczki. Przepisu nie stosuje się w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2.
5. 
Zaliczka jest przekazywana na wyodrębniony rachunek bankowy beneficjenta przeznaczony do obsługi tej zaliczki.
6. 
W przypadku beneficjentów wspólnie ubiegających się o przyznanie pomocy zaliczka jest przekazywana na wyodrębnione rachunki bankowe tych beneficjentów przeznaczone do obsługi zaliczki albo na jeden wyodrębniony rachunek bankowy wskazany przez tych beneficjentów w umowie o przyznaniu pomocy, przeznaczony do obsługi zaliczki.
7. 
Kwota wypłaconej zaliczki pomniejsza kwotę pomocy przysługującą do wypłaty.
8. 
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2, kwota wypłaconej zaliczki pomniejsza kwotę pomocy przysługującą do wypłaty, jeżeli suma kwoty wypłaconej zaliczki i kwoty wypłaconej pomocy przekroczy 90% kwoty pomocy, jaka może zostać wypłacona beneficjentowi w związku z realizacją danej operacji określonej w umowie o przyznaniu pomocy.
§  3. 
1. 
Rozliczenie zaliczki polega na wykazaniu przez beneficjenta wydatków kwalifikowalnych we wniosku o płatność w terminach, w sposób i na warunkach określonych w umowie o przyznaniu pomocy oraz na pomniejszeniu kwoty zatwierdzonej do wypłaty na podstawie wniosku o płatność lub na zwrocie zaliczki przez beneficjenta na rachunek bankowy wskazany przez agencję płatniczą realizującą płatności z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwaną dalej "agencją płatniczą".
2. 
Rozliczenie zaliczki, o której mowa w art. 42 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.), polega na wykazaniu przez beneficjenta, we wnioskach o płatność, kwoty pomocy przysługującej do wypłaty, w terminach, w sposób i na warunkach określonych w umowie o przyznaniu pomocy, lub na zwrocie zaliczki na rachunek bankowy wskazany przez agencję płatniczą.
3. 
Warunkiem rozliczenia zaliczki jest jej wykorzystanie na cele szczegółowe, o których mowa w części 6 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 808/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 18), na które została udzielona.
§  4. 
1. 
Odsetki naliczone od zaliczki pozostające na rachunku bankowym, o którym mowa w § 2 ust. 5 lub 6, naliczone od dnia wpływu zaliczki na ten rachunek, podlegają rozliczeniu we wniosku o płatność lub podlegają zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez agencję płatniczą.
2. 
Kwotę pomocy przysługującą do wypłaty i wynikającą z wniosku o płatność agencja płatnicza pomniejsza o kwotę odsetek naliczonych od wypłaconej zaliczki, jeżeli:
1)
kwota wydatków kwalifikowalnych wykazana we wniosku o płatność nie została pomniejszona przez beneficjenta o kwotę tych odsetek lub
2)
beneficjent nie dokonał zwrotu tych odsetek na rachunek bankowy wskazany przez agencję płatniczą.
§  5. 
1. 
Zabezpieczenie zaliczki jest ustanawiane w wysokości odpowiadającej 100% kwoty zaliczki wynikającej z umowy o przyznaniu pomocy, do dnia rozliczenia zaliczki, w jednej albo kilku z następujących form:
1)
poręczenia bankowego;
2)
gwarancji bankowej;
3)
gwarancji ubezpieczeniowej;
4)
weksla z poręczeniem wekslowym banku;
5) 2
 zastawu na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa.
2. 
W przypadku wypłaty zaliczki w transzach zabezpieczenie jest ustanawiane w wysokości odpowiadającej kwocie wypłacanej transzy zaliczki.
3. 
Forma zabezpieczenia jest określana przez beneficjenta przy zawieraniu lub zmianie umowy o przyznaniu pomocy z:
1) 3
 Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - w przypadku działań i poddziałań wymienionych w art. 20 ust. 1 pkt 1-4 ustawy;
2) 4
 (uchylony);
3)
samorządem województwa - w przypadku działania wymienionego w art. 20 ust. 1 pkt 5 ustawy.
4.  5
 Zabezpieczenie jest ustanawiane na czas obejmujący okres liczony od dnia wystawienia dokumentu potwierdzającego ustanowienie zabezpieczenia zaliczki do dnia wskazanego w umowie o przyznaniu pomocy jako dzień złożenia wniosku o płatność oraz okres niezbędny do rozliczenia zaliczki nie krótszy niż 4 miesiące.
5. 
Jeżeli zaliczka jest udzielana w transzach, w przypadku rozliczenia części transzy zaliczki zabezpieczenie obowiązuje do dnia rozliczenia 100% transzy zaliczki.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
2 § 5 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 2018 r. (Dz.U.2018.1691) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 października 2018 r.
3 § 5 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 2018 r. (Dz.U.2018.1691) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 października 2018 r.
4 § 5 ust. 3 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 2018 r. (Dz.U.2018.1691) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 października 2018 r.
5 § 5 ust. 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 marca 2017 r. (Dz.U.2017.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 marca 2017 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1857

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zaliczki w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Data aktu: 03/11/2015
Data ogłoszenia: 12/11/2015
Data wejścia w życie: 13/11/2015