Szczegółowe zasady wydawania upoważnień do kontroli oraz tryb wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad działalnością specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH1)
z dnia 27 kwietnia 2012 r.
w sprawie szczegółowych zasad wydawania upoważnień do kontroli oraz trybu wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad działalnością specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych

Na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady wydawania przez Komendanta Głównego Policji upoważnień do kontroli działalności specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych;
2)
tryb wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.
§  2.
1.
Upoważnienie do kontroli działalności specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej, zwane dalej "upoważnieniem", wydaje Komendant Główny Policji.
2.
Upoważnienie wydaje się policjantowi pełniącemu służbę w Komendzie Głównej Policji, komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji, wykonującemu zadania z zakresu nadzoru nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi - na wniosek, odpowiednio, dyrektora właściwej komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, komendanta wojewódzkiego Policji lub Komendanta Stołecznego Policji.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:
1)
stopień policyjny, imię i nazwisko, numer legitymacji służbowej policjanta oraz nazwę jednostki organizacyjnej Policji, w której policjant pełni służbę;
2)
nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres siedziby, jeżeli podmiot objęty kontrolą jest osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania lub siedzibę i adres siedziby, jeżeli podmiot ten jest osobą fizyczną;
3)
numer i datę wydania koncesji, określenie jej zakresu i formy świadczonych usług albo numer i datę uzgodnienia planu ochrony jednostki, w której ochronę sprawuje wewnętrzna służba ochrony, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, lub numer i datę wydania zezwolenia na utworzenie tej służby ochrony;
4)
określenie specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej;
5)
określenie rodzaju kontroli i jej zakresu przedmiotowego;
6)
określenie miejsca przeprowadzenia kontroli;
7)
datę rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli.
4.
Upoważnienie powinno zawierać:
1)
wskazanie podstawy prawnej kontroli;
2)
oznaczenie organu kontroli;
3)
oznaczenie podmiotu objętego kontrolą;
4)
stopień policyjny, imię i nazwisko, numer legitymacji służbowej policjanta upoważnionego do przeprowadzenia kontroli oraz nazwę jednostki organizacyjnej Policji, w której policjant pełni służbę;
5)
określenie przedmiotowego zakresu kontroli;
6)
określenie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanego terminu jej zakończenia;
7)
podpis i okrągłą pieczęć organu kontroli;
8)
datę i miejsce wydania upoważnienia;
9)
pouczenie o prawach i obowiązkach podmiotu objętego kontrolą.
5.
W uzasadnionych przypadkach Komendant Główny Policji może przedłużyć określony w upoważnieniu czas trwania kontroli. Do przedłużania czasu trwania kontroli przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
§  3.
Upoważnienie uprawnia do wstępu na teren kontrolowanego obszaru lub obiektu oraz do dostępu do wiadomości stanowiących informację niejawną, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli.
§  4.
Kontrole mogą być prowadzone:
1)
ze względu na zakres, jako:
a)
problemowe - obejmujące wybrany zakres zagadnień związanych z ochroną lub prowadzoną działalnością ochronną,
b)
kompleksowe - obejmujące całokształt zagadnień związanych z ochroną lub prowadzoną działalnością ochronną;
2)
ze względu na tryb ich wszczynania, jako:
a)
planowe - wynikające z rocznych planów kontroli specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych, sporządzanych przez właściwych terytorialnie komendantów wojewódzkich Policji (Komendanta Stołecznego Policji) i zatwierdzanych przez Komendanta Głównego Policji,
b)
doraźne - interwencyjne, wynikające z potrzeby zbadania nagłych zdarzeń.
§  5.
Policjant wskazany w upoważnieniu, zwany dalej "kontrolującym", przed przystąpieniem do kontroli jest obowiązany okazać legitymację służbową i upoważnienie kierownikowi jednostki, w której utworzono wewnętrzną służbę ochrony, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, lub osobie upoważnionej przez tego kierownika.
§  6.
Kontrolę przeprowadza się w obecności przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, posiadającego pozwolenie na broń na okaziciela, albo przedsiębiorcy, który powołał wewnętrzną służbę ochrony, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, albo kierownika jednostki, w której utworzono taką służbę, lub osób przez nich upoważnionych, zwanych dalej "kontrolowanymi".
§  7.
1.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, po jednym egzemplarzu dla kontrolującego, kontrolowanego i kierownika jednostki chronionej przez specjalistyczną uzbrojoną formację ochronną.
2.
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę i adres siedziby kontrolowanej specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej oraz miejsce przeprowadzenia kontroli;
2)
imię i nazwisko kontrolowanego;
3)
stopień policyjny, imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolującego;
4)
zakres i czas trwania kontroli;
5)
ustalenia i wnioski;
6)
zalecenia mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i dostosowanie działalności specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej do przepisów prawa;
7)
termin realizacji zaleceń.
3.
Protokół podpisują kontrolujący i kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona.
4.
Kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona może wnieść do protokołu, przed jego podpisaniem, pisemne zastrzeżenia co do sposobu przeprowadzenia kontroli, ustaleń i wniosków z kontroli oraz wpisanych do protokołu zaleceń i terminu ich realizacji.
5.
Podpisanie protokołu następuje nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zakończenia czynności kontrolnych.
6.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego protokół podpisuje kontrolujący i umieszcza w nim adnotację o przyczynie odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego.
§  8.
1.
Kontrolujący może utrwalić przebieg kontroli za pomocą technik audiowizualnych.
2.
Nośniki obrazu lub dźwięku, na których utrwalono przebieg czynności kontrolnych, załącza się do protokołu, o którym mowa w § 7 ust. 1.
§  9.
Czynności, o których mowa w art. 43 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, są wykonywane poprzez sprawdzenie:
1)
zgodności organizacji ochrony z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
2)
zgodności faktycznie wykonywanych czynności ochronnych z dokumentacją ochronną;
3)
uprawnień pracowników ochrony do wykonywania czynności w ramach specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej;
4)
zakresu i prawidłowości wykonywania zadań ochronnych przez poszczególnych pracowników ochrony;
5)
zgodności wyposażenia pracowników ochrony z warunkami wynikającymi z planu ochrony lub z innej dokumentacji określającej zasady wykonywania zadań ochronnych na poszczególnych stanowiskach;
6)
warunków przechowywania broni i amunicji oraz zgodności ewidencji broni i amunicji ze stanem faktycznym;
7)
prawidłowości prowadzenia dokumentacji ochronnej.
§  10.
1.
Przed wejściem na teren obszarów i obiektów, w których prowadzona jest ochrona, lub na teren siedziby przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie ochrony osób i mienia kontrolujący jest obowiązany okazać legitymację służbową oraz upoważnienie.
2.
Kontrolujący może żądać:
1)
udostępniania dokumentacji ochronnej lub wglądu w nią od osób upoważnionych do prowadzenia dokumentacji lub dysponowania nią;
2)
ustnych lub pisemnych wyjaśnień w sprawach będących przedmiotem kontroli od kontrolowanego i pracowników ochrony; z ustnych wyjaśnień kontrolujący w razie potrzeby sporządza protokół.
3.
Kontrolujący ma prawo wstępu na teren kontrolowanego obiektu poza godzinami, w jakich prowadzona jest w nim działalność, tylko w obecności kierownika jednostki chronionej przez specjalistyczną uzbrojoną formację ochronną lub osoby przez niego upoważnionej.
§  11.
1.
Do kontroli działalności specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Roczne plany kontroli specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych, zatwierdzone przez właściwych komendantów wojewódzkich Policji (Komendanta Stołecznego Policji), zachowują ważność do końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło wejście w życie niniejszego rozporządzenia.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 sierpnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad wydawania upoważnień do kontroli oraz trybu wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad działalnością specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych (Dz. U. Nr 116, poz. 752).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 i Nr 180, poz. 1112, z 2009 r. Nr 98, poz. 817, z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1496 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 170, poz. 1015 i Nr 171, poz. 1016.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.557

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady wydawania upoważnień do kontroli oraz tryb wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad działalnością specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych.
Data aktu: 27/04/2012
Data ogłoszenia: 21/05/2012
Data wejścia w życie: 05/06/2012