Szczegółowy zakres raportów sporządzanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 19 października 2012 r.
w sprawie szczegółowego zakresu raportów sporządzanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich2)

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz. U. poz. 1068) zarządza się, co następuje:
§  1.
Szczegółowy zakres sporządzanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich raportu:
1)
końcowego z przeprowadzonego badania wypadku lub incydentu morskiego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
tymczasowego z przeprowadzonego badania wypadku lub incydentu morskiego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
uproszczonego z przeprowadzonego badania wypadku lub incydentu morskiego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 27 października 2012 r.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kiereje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/18/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. ustanawiającej podstawowe zasady regulujące dochodzenia w sprawach wypadków w sektorze transportu morskiego i zmieniającej dyrektywę Rady 1999/35/WE oraz dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 114).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES RAPORTU KOŃCOWEGO Z PRZEPROWADZONEGO BADANIA WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO

A.

 Fakty

Podstawowe fakty dotyczące wypadku lub incydentu morskiego: gdzie i kiedy oraz w jaki sposób doszło do wypadku lub

incydentu morskiego, a także jego ewentualne skutki, takie jak: śmierć, uszkodzenie ciała, uszkodzenie statku, lub jego wyposażenia, uszkodzenie ładunku, zanieczyszczenie środowiska.

B.

 Informacje ogólne

1. Dane statku (statków):

1) nazwa;

2) bandera;

3) właściciel*);

4) armator*);

5) operator*);

6) instytucja klasyfikacyjna;

7) typ statku;

8) sygnał rozpoznawczy;

9) nr identyfikacyjny IMO;

10) pojemność brutto (GT);

11) rok budowy;

12) moc maszyn;

13) szerokość;

14) długość całkowita;

15) materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub;

16) minimalna obsada załogowa;

17) typ rejestratora VDR (S-VDR).

2. Informacje o podróży statku (statków):

1) porty zawinięcia w czasie podróży;

2) port przeznaczenia;

3) rodzaj żeglugi;

4) informacja o ładunku (ilość i rodzaj);

5) informacja o załodze (liczba/narodowość);

6) informacja o pasażerach (liczba/narodowość).

3. Informacje o wypadku lub incydencie morskim:

1) rodzaj: bardzo poważny wypadek, poważny wypadek, inny niż bardzo poważny lub poważny wypadek, incydent morski;

2) data i czas zdarzenia (UTC);

3) pozycja geograficzna w czasie zdarzenia;

4) rejon geograficzny zajścia zdarzenia;

5) charakter akwenu: pełne morze, przybrzeżny, wody wewnętrzne;

6) pogoda w trakcie zdarzenia;

7) stan eksploatacyjny statku w trakcie zdarzenia;

8) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku;

9) udział czynnika ludzkiego w wypadku lub incydencie morskim: załoga uczestnicząca w zdarzeniu, obowiązki członków załogi uczestniczących w zdarzeniu oraz okres ich zaokrętowania;

10) skutki wypadku (dla ludzi, statku, ładunku, środowiska, inne).

4. Informacje o zaangażowanych podmiotach z lądu i działaniach ratowniczych:

1) podmioty zaangażowane;

2) użyte środki;

3) szybkość reakcji działania służb ratowniczych;

4) podjęte działania;

5) osiągnięte wyniki.

C.

 Opis okoliczności wypadku lub incydentu morskiego

Rekonstrukcja okoliczności zajścia wypadku lub incydentu morskiego przez chronologiczny opis zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego, mających miejsce w trakcie wypadku lub incydentu oraz po jego zakończeniu, z uwzględnieniem wszystkich czynników mających znaczenie.

D.

 Analiza i uwagi dotyczące czynników, które przyczyniły się do wypadku lub incydentu morskiego z uwzględnieniem wyników badań i ekspertyz:

1) czynniki mechaniczne;

2) czynniki ludzkie (błędy i zaniechania);

3) czynniki organizacyjne;

4) wpływ czynników zewnętrznych, w tym związanych ze środowiskiem morskim, na zaistnienie wypadku lub incydentu morskiego.

E.

 Opis wyników przeprowadzonego badania, w tym identyfikacja kwestii dotyczących bezpieczeństwa i wniosków wynikających z badania

Podsumowanie czynników mających wpływ na wypadek lub incydent morski, ustalonych w wyniku badania, oraz ocena środków zaradczych zastosowanych przed wypadkiem, które okazały się niewystarczające lub których nie podjęto.

F.

 Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa**)

G.

 Załączniki:

1) zdjęcia, filmy, nagrania głosu, mapy, rysunki, zapisy elektroniczne;

2) normy i normatywy mające zastosowanie i użyte w trakcie badania;

3) wykaz stosowanych terminów technicznych oraz skrótów;

4) specjalne opracowania na temat bezpieczeństwa;

5) inne informacje.

H.

 Uczestnictwo państw istotnie zainteresowanych

1. Liczba i nazwy państw istotnie zainteresowanych.

2. Powody, dla których państwa wystąpiły z wnioskiem o udział w badaniu wypadku lub incydentu morskiego.

I.

 Informacja o pracy Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Skład zespołu badającego wypadek.

______

*) Nazwa i siedziba (w przypadku osób prawnych) lub imię, nazwisko i miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych).

**) Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich formułuje zalecenia dotyczące bezpieczeństwa w przypadkach, gdy jest to uzasadnione.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES RAPORTU TYMCZASOWEGO Z PRZEPROWADZONEGO BADANIA WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO

A.

 Fakty

Podstawowe fakty dotyczące wypadku lub incydentu morskiego: gdzie i kiedy oraz w jaki sposób doszło do wypadku lub incydentu morskiego, a także jego ewentualne skutki, takie jak: śmierć, uszkodzenie ciała, uszkodzenie statku lub jego wyposażenia, uszkodzenie ładunku, zanieczyszczenie środowiska.

B.

 Informacje ogólne

1. Dane statku (statków):

1) nazwa;

2) bandera;

3) armator*);

4) typ statku;

5) sygnał rozpoznawczy;

6) nr identyfikacyjny IMO;

7) pojemność brutto (GT);

8) rok budowy;

9) moc maszyn;

10) szerokość;

11) długość całkowita;

12) materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub;

13) minimalna obsada załogowa.

2. Informacje o podróży statku (statków):

1) porty zawinięcia w czasie podróży;

2) następny port przeznaczenia;

3) rodzaj żeglugi;

4) informacja o ładunku (ilość i rodzaj);

5) informacja o załodze w trakcie podróży (liczba/narodowość);

6) informacja o pasażerach (liczba/narodowość).

3. Informacje o wypadku lub incydencie morskim:

1) rodzaj: bardzo poważny wypadek, poważny wypadek, inny niż bardzo poważny lub poważny wypadek, incydent morski;

2) data i czas zdarzenia (UTC);

3) pozycja geograficzna w czasie zdarzenia;

4) rejon geograficzny zajścia zdarzenia;

5) charakter akwenu: pełne morze, przybrzeżny, wody wewnętrzne;

6) pogoda w trakcie zdarzenia;

7) stan eksploatacyjny statku w trakcie zdarzenia;

8) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku;

9) udział czynnika ludzkiego w wypadku lub incydencie morskim: załoga uczestnicząca w zdarzeniu, obowiązki członków załogi uczestniczących w zdarzeniu oraz okres ich zaokrętowania;

10) skutki wypadku (dla ludzi, statku, ładunku, środowiska, inne).

C.

 Opis okoliczności wypadku lub incydentu morskiego

Rekonstrukcja ustalonych okoliczności zajścia wypadku lub incydentu morskiego przez opis zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego, mających miejsce w trakcie wypadku lub incydentu oraz po jego zakończeniu, z uwzględnieniem wszystkich czynników mających znaczenie.

D.

 Wstępna analiza i uwagi dotyczące czynników, które przyczyniły się do wypadku lub incydentu morskiego, z uwzględnieniem wyników badań i ekspertyz:

1) czynniki mechaniczne;

2) czynniki ludzkie (błędy i zaniechania);

3) czynniki organizacyjne;

4) wpływ czynników zewnętrznych, w tym związanych ze środowiskiem morskim, na zaistnienie wypadku lub incydentu morskiego.

E.

 Uczestnictwo państw istotnie zainteresowanych

1. Liczba i nazwy państw istotnie zainteresowanych.

2. Powody, dla których państwa zgłosiły wniosek o uczestnictwo w badaniu wypadku lub incydentu morskiego.

F.

 Informacja o pracy Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Skład zespołu badającego wypadek.

G.

 Przewidywany termin opublikowania raportu końcowego

______

*) Nazwa i siedziba (w przypadku osób prawnych) lub imię, nazwisko i miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES RAPORTU UPROSZCZONEGO Z PRZEPROWADZONEGO BADANIA WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO

A.

 Fakty

Podstawowe fakty dotyczące wypadku lub incydentu morskiego: gdzie i kiedy oraz w jaki sposób doszło do wypadku lub incydentu morskiego, a także jego ewentualne skutki, takie jak: śmierć, uszkodzenie ciała, uszkodzenie statku lub jego wyposażenia, uszkodzenie ładunku, zanieczyszczenie środowiska.

B.

 Informacje ogólne

1. Dane statku (statków):

1) nazwa;

2) bandera;

3) właściciel*);

4) armator*);

5) operator*);

6) instytucja klasyfikacyjna;

7) typ statku;

8) sygnał rozpoznawczy;

9) nr identyfikacyjny IMO;

10) pojemność brutto (GT);

11) rok budowy;

12) moc maszyn;

13) szerokość;

14) długość całkowita;

15) materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub;

16) minimalna obsada załogowa;

17) typ rejestratora VDR (S-VDR).

2. Informacje o podróży statku (statków):

1) porty zawinięcia w czasie podróży;

2) następny port przeznaczenia;

3) rodzaj żeglugi;

4) informacja o ładunku (ilość i rodzaj);

5) informacja o załodze w trakcie podróży (liczba/narodowość);

6) informacja o pasażerach (liczba/narodowość).

3. Informacje o wypadku lub incydencie morskim

1) rodzaj: bardzo poważny wypadek, poważny wypadek, inny niż bardzo poważny lub poważny wypadek, incydent morski;

2) data i czas zdarzenia (UTC);

3) pozycja geograficzna w czasie zdarzenia;

4) rejon geograficzny zajścia zdarzenia;

5) charakter akwenu: pełne morze, przybrzeżny, wody wewnętrzne;

6) pogoda w trakcie zdarzenia;

7) stan eksploatacyjny statku w trakcie zdarzenia;

8) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku;

9) udział czynnika ludzkiego w wypadku lub incydencie morskim: załoga uczestnicząca w zdarzeniu, obowiązki członków załogi uczestniczących w zdarzeniu oraz okres ich zaokrętowania;

10) skutki wypadku (dla ludzi, statku, ładunku, środowiska, inne).

4. Informacje o zaangażowanych podmiotach z lądu i działaniach ratowniczych:

1) podmioty zaangażowane;

2) użyte środki;

3) szybkość reakcji działania służb ratowniczych;

4) podjęte działania;

5) osiągnięte wyniki.

C.

 Opis okoliczności wypadku lub incydentu morskiego

Rekonstrukcja okoliczności zajścia wypadku lub incydentu morskiego przez chronologiczny opis zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego, mających miejsce w trakcie wypadku lub incydentu oraz po jego zakończeniu, z uwzględnieniem wszystkich czynników mających znaczenie.

D.

 Analiza i uwagi dotyczące czynników, które przyczyniły się do wypadku lub incydentu morskiego, z uwzględnieniem wyników badań i ekspertyz:

1) czynniki mechaniczne;

2) czynniki ludzkie (błędy i zaniechania);

3) czynniki organizacyjne;

4) wpływ czynników zewnętrznych, w tym związanych ze środowiskiem morskim, na zaistnienie wypadku lub incydentu morskiego.

E.

 Opis wyników przeprowadzonego badania, w tym identyfikacja kwestii dotyczących bezpieczeństwa i wniosków wynikających z badania

Podsumowanie czynników mających wpływ na wypadek lub incydent morski, ustalonych w wyniku badania, oraz ocena środków zaradczych zastosowanych przed wypadkiem, które okazały się niewystarczające lub których nie podjęto.

F.

 Informacja o pracy Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Skład zespołu badającego wypadek.

______

*) Nazwa i siedziba (w przypadku osób prawnych) lub imię, nazwisko i miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.1159

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres raportów sporządzanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich.
Data aktu: 19/10/2012
Data ogłoszenia: 24/10/2012
Data wejścia w życie: 27/10/2012