Zm.: rozporządzenie w sprawie sposobu dokumentowania czynności audytowych oraz wzorów dokumentów stosowanych w postępowaniu audytowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 21 grudnia 2011 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu dokumentowania czynności audytowych oraz wzorów dokumentów stosowanych w postępowaniu audytowym

Na podstawie art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 marca 2010 r. w sprawie sposobu dokumentowania czynności audytowych oraz wzorów dokumentów stosowanych w postępowaniu audytowym (Dz. U. Nr 52, poz. 310) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 dodaje się pkt 9 i 10 w brzmieniu:

"9) oświadczenia o prawdziwości danych zawartych w kwestionariuszu postępowania audytowego, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia;

10) oświadczenia o wyrażeniu zgody na udział w programie dotyczącym wzajemnego uznawania statusów upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) pomiędzy Unią Europejską a państwami trzecimi, stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia.";

2)
w § 2:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Czynności audytowe dokumentuje się w kwestionariuszu postępowania audytowego oraz przez sporządzenie dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 2-10, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wyniki czynności audytowych, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 marca 2010 r. w sprawie zakresu, rodzaju i sposobu przeprowadzania czynności audytowych (Dz. U. Nr 52, poz. 309), oraz wyniki dokonanej oceny ryzyka, o której mowa w § 12 ust. 1 tego rozporządzenia, dokumentuje się w protokole z czynności audytowych.",

c)
w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) pkt 1, 6, 9 i 10 - sporządza się w jednym egzemplarzu;";

3)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
4)
dodaje się załączniki nr 9 i 10 do rozporządzenia w brzmieniu określonym odpowiednio w załącznikach nr 2 i 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Postępowania audytowe, o których mowa w art. 56 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia są dokumentowane zgodnie z przepisami dotychczasowymi.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 2 stycznia 2012 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

KWESTIONARIUSZ POSTĘPOWANIA AUDYTOWEGO

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

 .....................................................................

 (miejscowość, data)

...............................................................................................

(nazwa lub imię i nazwisko osoby1) składającej

oświadczenie)

...............................................................................................

(adres siedziby lub adres zamieszkania osoby składającej

oświadczenie)

...............................................................................................

(REGON, NIP, numer EORI)

...............................................................................................

(numer telefonu i adres poczty elektronicznej

osoby składającej oświadczenie lub osoby upoważnionej

do reprezentowania)

 DYREKTOR IZBY CELNEJ

 ..............................................................................

 ..............................................................................

OŚWIADCZENIE

Świadomy(a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, wynikającej z art. 233 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.), oświadczam, że według stanu na dzień sporządzenia wniosku wraz z kwestionariuszem postępowania audytowego dane w nich zawarte oraz dane i informacje wynikające z załączonych do wniosku dokumentów są prawdziwe i aktualne.

 ....................................................................................

 (pieczęć i podpis osoby składającej oświadczenie)

1) Oświadczenie składa przedsiębiorca wnioskujący o wydanie świadectwa AEO lub pozwolenia na stosowanie zgłoszenia uproszczonego lub procedury w miejscu lub pojedynczego pozwolenia na stosowanie zgłoszenia uproszczonego lub procedury w miejscu.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR

 .....................................................................

 (miejscowość, data)

...............................................................................................

(imię i nazwisko osoby1) składającej oświadczenie)

...............................................................................................

(adres siedziby lub adres zamieszkania osoby składającej

oświadczenie)

...............................................................................................

(REGON, NIP, numer EORI)

...............................................................................................

(numer telefonu i adres poczty elektronicznej

osoby składającej oświadczenie lub osoby upoważnionej

do reprezentowania)

 DYREKTOR IZBY CELNEJ

 W ..............................................................................

 ..............................................................................

OŚWIADCZENIE O WYRAŻENIU ZGODY NA UDZIAŁ W PROGRAMIE DOTYCZĄCYM WZAJEMNEGO UZNAWANIA STATUSÓW UPOWAŻNIONEGO PRZEDSIĘBIORCY (AEO) POMIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A PAŃSTWAMI TRZECIMI

1. Wyrażam zgodę na umieszczenie danych ze świadectwa AEO w wykazie upoważnionych przedsiębiorców, o którym mowa w art. 14x ust. 4 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/932) 3).

 tak  nie

 .......................................................................................

 (podpis i stanowisko osoby składającej oświadczenie)

2. Wyrażam zgodę na wymianę informacji zawartych w świadectwie AEO w celu zapewnienia realizacji porozumień międzynarodowych z krajami trzecimi w zakresie wzajemnego uznawania statusu upoważnionego przedsiębiorcy i środków związanych z bezpieczeństwem4):

 tak  nie

 .......................................................................................

 (podpis i stanowisko osoby składającej oświadczenie)

3. W przypadku wyrażenia zgody w punkcie 2, związanej z wzajemnym uznawaniem statusu AEO, należy podać również następujące informacje5):

Transliterowana nazwa: ...............................................................................................................

Transliterowana nazwa ulicy i numer: .........................................................................................

Transliterowany kod pocztowy i miasto: .....................................................................................

Należy zastosować wyłącznie znaki alfabetu łacińskiego dostępnego pod adresem http://www.unicode.org/charts/PDF/U0000.pdf

Objaśnienia:

1) Oświadczenie składa przedsiębiorca wnioskujący o wydanie świadectwa AEO lub osoba przez niego upoważniona do reprezentowania.

2) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.).

3) Zgoda na publikację danych AEO na stronie internetowej TAXUD.

Jeżeli przedsiębiorca chce, aby jego nazwa została umieszczona w wykazie upoważnionych przedsiębiorców opublikowanym na stronie internetowej TAXUD, wymagana jest pisemna zgoda.

Niniejsza zgoda ma zastosowanie dla wszystkich rodzajów świadectw. W przypadku niewyrażenia zgody przedsiębiorca nadal będzie otrzymywał ułatwienia związane z posiadaniem statusu AEO, ale jego nazwa nie będzie udostępniona publicznie w wykazie dostępnym na stronie internetowej TAXUD. W przypadku wyrażenia zgody przez przedsiębiorcę istnieje możliwość cofnięcia jej w każdym czasie. Jeżeli przedsiębiorca wnioskuje o usunięcie, zostaje on automatycznie wyłączony z ww. wykazu. Przedsiębiorca ma również możliwość wyrażenia zgody poprzez przesłanie pisemnego wniosku do właściwego organu celnego w dowolnym czasie po wydaniu świadectwa. Zmiany w zakresie udzielonej zgody mogą być dokonywane poprzez pisemne powiadomienie właściwego organu celnego. W tym przypadku akceptowany będzie wyłącznie podpis osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.

4) Zgoda na wymianę danych AEO.

Zgoda związana z wzajemnym uznawaniem odnosi się wyłącznie do świadectw AEO/F (uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona) oraz AEO/S (bezpieczeństwo i ochrona).

W celu zapewnienia funkcjonowania programów wzajemnego uznawania świadectw konieczne jest, aby organy celne partnerów handlowych znały nawzajem swoich AEO. Wymiana niektórych danych związanych z AEO jest niezbędna, na przykład ważność świadectwa AEO stanowi konieczny element wymienianych informacji, przy czym dane wymieniane będą wyłącznie dla celów związanych z funkcjonowaniem programów wzajemnego uznawania AEO.

Zgoda upoważnionego przedsiębiorcy na wymianę jego danych z organami celnymi państw trzecich w ramach wzajemnego uznawania będzie ogólna, niezwiązana z konkretnymi państwami trzecimi. Jednakże, zgodnie z prawodawstwem UE w zakresie ochrony danych, organy celne UE mogą wymieniać dane AEO dopiero po dokonaniu oceny poziomu ochrony danych w państwie trzecim, w celu upewnienia się, że zapewniony jest odpowiedni poziom ochrony.

W przypadku niewyrażenia zgody, dane AEO nie będą wymieniane z żadnym z państw partnerskich programów wzajemnego uznawania i nie będzie możliwości korzystania z ułatwień związanych z porozumieniami o wzajemnym uznawaniu.

W przypadku wyrażenia zgody, przedsiębiorca ma możliwość cofnięcia jej w każdym czasie, wysyłając pisemny wniosek do właściwego organu celnego. Jednakże cofnięcie zgody na wymianę danych AEO będzie skutkowało uchyleniem korzyści związanych z wzajemnym uznawaniem. Cofnięcie również będzie miało charakter ogólny, co oznacza, że dane AEO nie będą podlegały wymianie z żadnym z państw partnerskich wzajemnego uznawania. Przedsiębiorca ma także prawo do przekazania swojej zgody w każdym czasie po wydaniu świadectwa.

Należy przekazać dwie wyraźne i odrębne zgody, jedną na publikację informacji w Internecie oraz drugą - dla celów związanych z wzajemnym uznawaniem. Taką zgodę podpisuje osoba upoważniona do składania podpisu w imieniu przedsiębiorcy.

5) Aby umożliwić wymianę danych AEO, przedsiębiorcy UE muszą, w razie potrzeby, dokonać transliteracji odpowiednich danych AEO, wykorzystując znaki 26 - literowego alfabetu (Latin 1). Należy zalecić partnerom biznesowym z państw uczestniczących we wzajemnym uznawaniu, aby stosowali transliterowaną nazwę i adres przedsiębiorcy w swoich kontaktach (np. w zgłoszeniach celnych) z właściwą administracją celną.

W niektórych państwach nie ma możliwości stosowania tego samego zestawu znaków, jaki jest wykorzystywany w UE. Litery cyrylicy, określone znaki, takie jak akcent powyżej lub poniżej litery, lub litery spoza podstawowego 26 - literowego alfabetu (Latin 1) nie mogą być wprowadzane do ich systemów teleinformatycznych (wykaz dozwolonych znaków dostępny jest na stronie Standard Unicode: http://www.unicode.org/charts/PDF/U0000.pdf (#x0020-#x007E).

W tym polu należy podać transliterowaną nazwę, ulicę, numer i kod pocztowy. W przypadku niewyrażenia zgody na wymianę danych AEO lub wnioskowania wyłącznie o świadectwo AEO/C (uproszczenia celne) nie ma potrzeby wypełniania tego pola.

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 63, poz. 322, Nr 73, poz. 390, Nr 117, poz. 677, Nr 134, poz. 779 i Nr 171, poz. 1016.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024