Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY
z dnia 10 czerwca 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006

Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 197, poz. 2023 oraz z 2005 r. Nr 9, poz. 63) w załączniku "Uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części III.1.3 DZIAŁANIE 1.3 "TWORZENIE KORZYSTNYCH WARUNKÓW DLA ROZWOJU FIRM" część "Plan finansowania i poziomy wsparcia dla działania 1.3" otrzymuje brzmienie:

"Plan finansowania i poziomy wsparcia dla działania 1.3

Działanie 1.3, w zakresie wsparcia przekazywanego podmiotom zarządzającym parkami przemysłowymi, naukowo-technologicznymi i inkubatorami technologicznymi, nie zawiera elementów pomocy publicznej i może być finansowane do 100 % wydatków kwalifikowanych projektu.

Wartość brutto projektu nie może być:

- w przypadku projektów inwestycyjnych - mniejsza niż 2 mln PLN i większa niż 45 mln PLN,

- w przypadku projektów doradczych - mniejsza niż 40 tys. PLN i większa niż 2 mln PLN.

Za wartość projektu brutto uważa się wartość wydatków kwalifikowanych projektu.

Maksymalne dofinansowanie ze środków EFRR wyniesie 75 % całkowitych wydatków kwalifikowanych. Pozostała część zostanie pokryta z budżetu państwa (12,5 %) oraz z budżetu j.s.t. i innych środków publicznych. J.s.t. może pokryć przypadającą na nią część dofinansowania w formie w szczególności:

- aportu (wkładu rzeczowego),

- wkładu pieniężnego,

wniesionych do spółki zarządzającej (w tym przypadku środki te spółka musi przekazać na realizację projektu objętego wsparciem i będą one traktowane jako środki pokrewne środkom publicznym).

Na realizację działania 1.3 przewidziano 169,16 mln euro, z czego 126,86 mln euro będzie pochodziło z EFRR, 42,3 mln euro z krajowych środków publicznych.";

2)
Załącznik 5 "Sposób wyliczenia UWKK do działania 2.4" otrzymuje brzmienie:

"UWKK nawiązuje do metodyki analizy efektywności kosztowej oraz analizy kosztów i korzyści społecznych. Aby zmierzyć w sposób syntetyczny efekty ekologiczne, najpierw są określane średnioroczne ilości zanieczyszczeń, które zostaną zredukowane, unieszkodliwione lub uniknięte dzięki realizacji inwestycji. Następnie ilościom tym są przypisywane opłaty ekologiczne. Emisjom, które nie są uwzględnione w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw środowiska w sprawie wysokości górnych stawek opłat za korzystanie ze środowiska, zostaje przypisana waga 0. Aby wyliczyć wskaźnik UWKK sumuje się iloczyny opłat i ilości zanieczyszczeń (stanowiące miarę efektu ekologicznego), które następnie dzielone są przez roczne koszty inwestycji (nakłady i koszty eksploatacyjne).

UWKK jest wskaźnikiem, który nie może być interpretowany w wartościach bezwzględnych, może służyć jedynie do porównywania projektów między sobą. Im wyższa jest jego wartość, tym projekt jest bardziej efektywny.

(1) ,

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

O - podstawową stawkę opłaty ekologicznej za zanieczyszczenie "i",

Z - ilość zredukowanego zanieczyszczenia "i" w pierwszym roku po realizacji

inwestycji,

i - indeks zanieczyszczeń,

m - liczbę zanieczyszczeń branych pod uwagę,

ZKK - zannualizowane nakłady inwestycyjne,

RKE - roczne koszty eksploatacyjne instalacji.

Zannualizowane nakłady inwestycyjne (ZKK) są obliczane według następującego wzoru:

(2) ,

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

I - całkowity koszt inwestycji,

r - stopę dyskontową,

n - czas "życia" projektu.

Przy obliczaniu wartości ZKK (zannualizowanych nakładów inwestycyjnych) należy przyjąć stałą dla wszystkich projektów stopę dyskontową. Z uwagi na fakt, że wskaźnik ma na celu porównywanie projektów, przyjmuje się tę samą stopę dla wszystkich projektów. Do obliczeń przyjmuje się r = 5 %.

Czas "życia" projektu:

Żywotność instalacji/technologii wpływa na jej cenę. Obliczenia dla każdego projektu powinny się opierać o specyfikację producenta/wykonawcy.

Wobec zróżnicowania czasu życia poszczególnych elementów technologii zannualizowane nakłady inwestycyjne należy policzyć w poszczególnych grupach różniących się czasem "życia" projektu według następującego wzoru 1 :

(3) ZKK= ZKK1+ZKK2+...ZKK5,

(4) , ...,

gdzie:

I1, I2,... I5 - oznaczają wartości składowych nakładów inwestycyjnych dla różnych czasów życia poszczególnych elementów infrastruktury projektu oznaczonych odpowiednio jako: n1, n2,... n5.

Maksymalna liczba wydzielonych grup obejmujących nakłady inwestycyjne nie może przekraczać 5 składowych 2 .

Roczne koszty eksploatacyjne oblicza się z pominięciem amortyzacji, koszty przyjmuje się dla pełnej, technologicznej wydajności (przepustowości) systemu.

Uwzględnienie korzyści środowiskowych odbywa się poprzez zsumowanie unikniętych opłat za emisję zanieczyszczeń. Podejście takie jest bardzo poważnym uproszczeniem, które opiera się na założeniu, że stawki opłat odpowiadają negatywnym skutkom powodowanym przez te zanieczyszczenia.

Przy obliczeniach nie uwzględnia się kar, opłat podwyższonych (np. o 100 czy 500 %) lub faktu czasowego zawieszenia płatności, lecz wyłącznie stawki podstawowe. W przypadku poboru wód oraz zrzutu zanieczyszczeń do wód należy uwzględnić stawki podstawowe wraz z należnymi współczynnikami różnicującymi. W przypadku ładunków BZT5, ChZT, zawiesiny, chlorków i siarczanów należy uwzględnić pełne korzyści z redukcji, tzn. zsumować wymienione zanieczyszczenia 3 .

Stawki opłat dla wniosków przygotowywanych w ramach SPO-WKP przyjmuje się zgodnie ze stawkami podanymi w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw środowiska w sprawie wysokości górnych stawek opłat za korzystanie ze środowiska obowiązującymi w roku bazowym. Za rok bazowy przyjmuje się rok poprzedzający rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Za emisję bazową należy przyjąć emisję w roku bazowym. Wielkość unikniętej emisji obliczona zostanie poprzez odniesienie emisji bazowej do przyrostu zdolności redukcyjnych wynikających z zastosowania nowych technologii.

Obliczenia, w przypadku gdy Beneficjenci nie prowadzili działalności w całym roku bazowym, powinny oprzeć się na innym okresie miarodajnym kolejnych 12 miesięcy lub działalności ekstrapolowanej do 12 miesięcy w przypadku istniejących technologii.

Przeliczenie UWKK na punkty rankingowe

Wyniki będą przeliczane na punkty rankingowe (PR) według następującego wzoru:

(5) PR = 40 * {(UWKKx - UWKKmin)/(UWKKmax - UWKKmin)}1/4+30,

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

UWKKx - wskaźnik wyliczony dla danego projektu,

UWKKmin - najniższy wskaźnik dla grupy projektów,

UWKKmax - najwyższy wskaźnik dla grupy projektów.".

§  2.
Do wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006, złożonych i nierozpatrzonych w ramach rund aplikacyjnych rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Wzór uwzględnia już wartość stopy dyskontowej przyjętej w wysokości 5 %.
2 Ograniczenie ma na celu uproszczenie obliczeń oraz ułatwienie ich weryfikacji.
3 Do celów naliczania opłat przyjmuje się wartość najwyższą z wymienionych ładunków.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.108.906

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006.
Data aktu: 10/06/2005
Data ogłoszenia: 20/06/2005
Data wejścia w życie: 20/06/2005