Wysokość opłat portowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 8 maja 2002 r.
w sprawie wysokości opłat portowych.

Na podstawie art. 8 ust. 7 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 44 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 62, poz. 685, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1197) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wysokość opłat portowych pobieranych za użytkowanie infrastruktury portowej.
§  2. 
1. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"statki morskiej żeglugi liniowej" - statki obsługujące linię żeglugową, działającą pomiędzy portami polskimi lub obcymi, zgłoszoną i zaakceptowaną przez podmiot zarządzający portem, wykonywaną według ułożonego z góry, na okres co najmniej jednego miesiąca kalendarzowego, rozkładu rejsów, z wyłączeniem przypadków przewozów całostatkowych ładunków, jeżeli przewóz odbywa się na warunkach umowy czarterowej, o ile w przypadku wejścia statku do portu lub wyjścia statku z portu nie występuje jednocześnie przewóz ładunku linią żeglugową,
2)
"międzynarodowe świadectwo pomiarowe statku" - świadectwo pomiarowe wydane na podstawie Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247) bądź innej umowy międzynarodowej w tym zakresie, której stroną jest Rzeczpospolita Polska,
3)
"uznane świadectwo" - Międzynarodowy Certyfikat Zapobiegania Rozlewom Olejowym - IOPP wystawiony przez właściwy banderze statku urząd, stwierdzający, iż statek posiada podwójne dno lub oddzielne zbiorniki balastowe.
2. 
Określenie "tydzień" stosowane przy ustaleniu opłat portowych, których wysokość zależy od częstotliwości zawinięć statków do portu, oznacza okres czasu rozpoczynający się w poniedziałek o godzinie 0000 i kończący się w najbliższą niedzielę o godzinie 2400.
§  3. 
1. 
Ustala się, z zastrzeżeniem § 4, wysokość opłaty tonażowej dla statków żeglugi morskiej:
Lp. Typ i wielkość statku Wysokość opłaty (EUR/1 GT)
1 Samochodowce 0,09
2 Drobnicowce 0,52
3 Chłodniowce 0,60
4 Kontenerowce 0,29
5 Statki typu "ro-ro" 0,22
6 Masowce 0,57
7 Statki pasażerskie do 50.000 GT 0,19
8 Statki pasażerskie powyżej 50.000 GT 0,17
9 Promy 0,09
10 Statki pasażersko-towarowe 0,09
11 Zbiornikowce do 38.000 GT, z zastrzeżeniem § 10 ust. 5 0,59
12 Zbiornikowce powyżej 38.000 GT, z zastrzeżeniem § 10 ust. 5 0,69
13 Zestawy pchane i zespoły holownicze 0,40
14 Pozostałe statki żeglugi morskiej 0,52
2. 
Ustala się wysokość opłaty tonażowej dla statków żeglugi portowej i śródlądowej oraz dla kutrów rybackich i łodzi rybackich:
Lp. Typ i wielkość statku Wysokość opłaty (EUR/1 GT)
1 Statki do 24 m długości 0,1
2 Statki powyżej 24 m do 50 m długości 0,1
3 Statki powyżej 50 m do 70 m długości 0,1
4 Statki powyżej 70 m długości 0,1
5 Holowniki i pchacze 0,4
6 Barki, krypy i pontony - bez napędu 0,03
7 Barki i krypy z napędem 0,1
8 Bunkierki do 70 m długości 0,1
9 Bunkierki powyżej 70 m długości 0,1
10 Kutry rybackie i łodzie rybackie 0,03
3. 
Dla statków, o których mowa w ust. 2, wysokość opłaty tonażowej rocznej ustala się poprzez pomnożenie stawki opłaty jednorazowej, określonej w ust. 2, przez współczynnik 20.
4. 
Ustala się, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1 pkt 2-4, wysokość opłaty tonażowej dla statków wchodzących do portu w celu innym niż wykonanie czynności handlowych:
Lp. Typ i wielkość statku Wyłączny cel wejścia do portu Wysokość opłaty (EUR/1 GT)
1 Każdy statek schronienie przed niepogodą 0,00
2 Każdy statek uzyskanie pomocy lekarskiej dla chorego członka załogi lub pasażera 0,00
3 Każdy statek złożenie oficjalnej wizyty kurtuazyjnej 0,00
4 Każdy statek zasięgnięcie informacji lub otrzymanie dyspozycji pod warunkiem opuszczenia portu przed upływem 48 godzin 0,00
5 Statki żeglugi portowej i śródlądowej remont, przebudowa, rozbiórka lub złomowanie 0,00
6 Statki żeglugi portowej i śródlądowej uzupełnienie paliwa, materiałów lub wyposażenia 0,00
7 Każdy statek poniżej 6 m długości w każdym przypadku 0,00
8 Lodołamacze o polskiej przynależności w każdym przypadku 0,00
9 Statki szkolne o polskiej przynależności w każdym przypadku 0,00
10 Statki sportowe o polskiej przynależności w każdym przypadku 0,00
§  4. 
1. 
Wysokość opłaty tonażowej:
1)
dla statków morskiej żeglugi liniowej i promów wchodzących do portu:
a)
co najmniej 8 razy w tygodniu wynosi 40%,
b)
co najmniej 6 razy w tygodniu wynosi 45%,
c)
co najmniej 4 razy w tygodniu wynosi 50%,
d)
3 razy w tygodniu wynosi 60%,
e)
2 razy w tygodniu wynosi 65%,
f)
1 raz w tygodniu wynosi 70%,
g)
rzadziej niż 1 raz w tygodniu wynosi 75%,
2)
dla statków żeglugi morskiej nowo zbudowanych oraz statków wchodzących do portu lub stoczni w celu remontu, przebudowy, rozbiórki, złomowania bądź uzupełnienia paliwa, prowiantu lub materiałów wyposażenia i niewykonujących czynności handlowych wynosi 25%, jeżeli ich pobyt w porcie lub w stoczni ogranicza się do czasu niezbędnego do wykonania tych czynności,
3)
dla statków żeglugi morskiej wchodzących do portu wyłącznie na postój i niewykonujących czynności handlowych wynosi 25%,
4)
dla statków żeglugi morskiej przechodzących tranzytem przez obszar portów morskich i niewykonujących czynności handlowych jest pobierana tylko od przejazdu w jedną stronę i wynosi 50%

odpowiedniej stawki opłaty określonej w § 3 ust. 1.

2. 
Opłatę tonażową dla statków wykonujących czynności handlowe w jednej podróży w portach w Szczecinie i w Świnoujściu pobiera się jednorazowo.
§  5. 
1. 
Ustala się, z zastrzeżeniem § 6, wysokość opłaty przystaniowej dla statków żeglugi morskiej:
Lp. Typ i wielkość statku Czas użytkowania infrastruktury portowej Wysokość opłaty (EUR/1 GT)
1 2 3 4
1 Promy i statki pasażersko-towarowe, "ro-ro", samochodowce, pasażerskie za czas zajmowania nabrzeża uzasadniony potrzebami eksploatacyjnymi lub handlowymi oraz za pierwsze 4 godziny po tym czasie 0,04
2 Promy i statki pasażersko-towarowe, "ro-ro", samochodowce, pasażerskie za każdą rozpoczętą dobę, po upływie 4 godzin od całkowicie zakończonych czynności eksploatacyjnych lub handlowych 0,02
3 Pozostałe statki, z zastrzeżeniem § 10 ust. 5 za czas zajmowania nabrzeża, uzasadniony potrzebami eksploatacyjnymi lub handlowymi oraz za pierwsze 4 godziny po tym czasie 0,11
4 Pozostałe statki, z zastrzeżeniem § 10 ust. 5 za każdą rozpoczętą dobę, po upływie 4 godzin od całkowicie zakończonych czynności eksploatacyjnych lub handlowych 0,02
5 Statki hydrograficzne o polskiej przynależności - 0,00
6 Statki szkolne o polskiej przynależności - 0,00
2. 
Ustala się wysokość opłaty przystaniowej dla statków żeglugi portowej i śródlądowej oraz dla kutrów rybackich i łodzi rybackich:
Lp. Typ i wielkość statku Wysokość opłaty (EUR/1 GT)
1 Statki do 24 m długości 0,03
2 Statki powyżej 24 m do 50 m długości 0,03
3 Statki powyżej 50 m do 70 m długości 0,03
4 Statki powyżej 70 m długości 0,03
5 Holowniki, pchacze 0,06
6 Barki, krypy i pontony - bez napędu 0,01
7 Barki i krypy z napędem 0,03
8 Bunkierki do 70 m długości 0,03
9 Bunkierki powyżej 70 m długości 0,03
10 Kutry rybackie i łodzie rybackie 0,01
3. 
Dla statków, o których mowa w ust. 2, wysokość opłaty przystaniowej rocznej ustala się poprzez pomnożenie stawki opłaty jednorazowej, określonej w ust. 2, przez współczynnik 20.
4. 
Ustala się, z zastrzeżeniem § 6 pkt 2 i 3, wysokość opłaty przystaniowej dla statków wchodzących do portu w celu innym niż wykonanie czynności handlowych:
Lp. Typ i wielkość statku Wyłączny cel wejścia do portu Wysokość opłaty (EUR/1 GT)
1 2 3 4
1 Każdy statek schronienie przed niepogodą 0,00
2 Każdy statek uzyskanie pomocy lekarskiej dla chorego członka załogi lub pasażera 0,00
3 Każdy statek złożenie oficjalnej wizyty kurtuazyjnej 0,00
4 Każdy statek zawinięcie wyłącznie w celu zasięgnięcia informacji lub otrzymania dyspozycji i opuszczenie portu przed upływem 48 godzin 0,00
5 Statki żeglugi portowej i śródlądowej remont lub rozbiórka 0,00
6 Statki żeglugi portowej i śródlądowej uzupełnienie paliwa lub materiałów wyposażenia 0,00
7 Każdy statek o długości poniżej 6 m w każdym przypadku 0,00
8 Lodołamacze o polskiej przynależności w każdym przypadku 0,00
9 Statki szkolne o polskiej przynależności w każdym przypadku 0,00
10 Statki sportowe o polskiej przynależności w każdym przypadku 0,00
§  6. 
Wysokość opłaty przystaniowej:
1)
dla statków morskiej żeglugi liniowej i promów wchodzących do portu:
a)
co najmniej 8 razy w tygodniu wynosi 40%,
b)
co najmniej 6 razy w tygodniu wynosi 45%,
c)
co najmniej 4 razy w tygodniu wynosi 50%,
d)
3 razy w tygodniu wynosi 60%,
e)
2 razy w tygodniu wynosi 65%,
f)
1 raz w tygodniu wynosi 70%,
g)
rzadziej niż 1 raz w tygodniu wynosi 75%

odpowiedniej stawki opłaty określonej w § 5 ust. 1,

2)
dla statków żeglugi morskiej nowo zbudowanych oraz statków wchodzących do portu lub stoczni w celu remontu, przebudowy, rozbiórki, złomowania bądź uzupełnienia paliwa, prowiantu lub materiałów wyposażenia i niewykonujących czynności handlowych wynosi 25% stawki opłaty określonej w § 5 ust. 1 lp. 1 i 3 tabeli, jeżeli ich pobyt w porcie lub stoczni ogranicza się do czasu niezbędnego do wykonywania tych czynności,
3)
dla statków żeglugi morskiej wchodzących do portu wyłącznie na postój i niewykonujących czynności handlowych wynosi 25% stawki opłaty określonej w § 5 ust. 1 lp. 1 i 3 tabeli.
§  7. 
W przypadku korzystania przez statek podczas pobytu w porcie z nabrzeży lub przystani należących do więcej niż jednego właściciela, wysokość opłaty przystaniowej dzieli się proporcjonalnie do ilości nabrzeży lub przystani, z których statek korzystał.
§  8. 
Ustala się wysokość opłaty ładunkowej za korzystanie przez ładunek z infrastruktury portowej w relacji burtowej:
Lp. Rodzaj ładunku Jednostka obliczeniowa Wysokość opłaty (EUR)
1 2 3 4
1 Węgiel i koks 1 tona 0,04
2 Ropa naftowa i produkty naftowe 1 tona 0,08
3 Gaz płynny LPG 1 tona 0,12
4 Rudy i koncentraty metali 1 tona 0,03
5 Zboże i pasze 1 tona 0,08
6 Drewno 1 tona 0,09
7 Siarka luzem 1 tona 0,08
8 Masowe płynne 1 tona 0,12
9 Masowe sypkie 1 tona 0,07
10 Drobnica 1 tona 0,15
11 Owoce i warzywa 1 tona 0,17
12 Złom metali 1 tona 0,07
13 Żelazo i stal 1 tona 0,09
14 Kontenery puste do 20 stóp 1 sztuka 0,00
15 Kontenery puste powyżej 20 stóp 1 sztuka 0,00
16 Ładunki w kontenerach do 20 stóp 1 kontener 3,00
17 Ładunki w kontenerach powyżej 20 stóp 1 kontener 4,00
18 Samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, autobusy 1 sztuka 4,00
19 Samochody osobowe 1 sztuka 3,40
20 Wagony kolejowe 1 tona 0,15
21 Inne pojazdy 1 tona 0,40
22 Przyczepy i naczepy 1 tona 0,40
§  9. 
Ustala się wysokość opłaty pasażerskiej:
Lp. Typ i wielkość statku Wysokość opłaty (EUR/1 pasażer)
1 Promy i statki pasażersko-towarowe 0,95
2 Statki pasażerskie i inne statki żeglugi morskiej 1,25
3 Statki żeglugi portowej i śródlądowej w ruchu krajowym 0,00
4 Statki żeglugi portowej i śródlądowej w ruchu międzynarodowym 0,50
§  10. 
1. 
Podstawą do ustalenia wysokości opłaty portowej jest odpowiednio aktualne międzynarodowe świadectwo pomiarowe statku albo świadectwo pomiarowe, określające pojemność brutto (GT) statku.
2. 
W odniesieniu do statków posiadających świadectwo pomiarowe określające ich tonaż rejestrowy brutto (BRT) przyjmuje się do ustalenia opłaty portowej, iż 1 BRT = 1 GT.
3. 
Wysokość opłaty portowej obliczana na podstawie masy lub ilości ładunku ustalana jest na podstawie właściwego dokumentu przewozowego.
4. 
Wysokość opłaty portowej obliczana na podstawie liczby pasażerów ustalana jest na podstawie liczby pasażerów wpisanych na listę pasażerów.
5. 
Dla zbiornikowców posiadających podwójne dno lub oddzielne zbiorniki balastowe podstawę wymiaru opłat, o których mowa w § 3 ust. 1 lp. 11 i 12 tabeli, § 5 ust. 1 lp. 3 i 4 tabeli, stanowi pojemność brutto (GT) pomniejszona o pojemność podwójnego dna lub oddzielnych zbiorników balastowych, określonych w przekazanym podmiotowi zarządzającemu portem dokumencie:
1)
uznanym świadectwie,
2)
międzynarodowym świadectwie pomiarowym statku, zawierającym w rubryce "Uwagi" odpowiedni wpis zgodnie z Rezolucją Międzynarodowej Organizacji Morskiej nr A.747(18),

pod warunkiem iż podwójne dno odpowiada wymaganiom Reguły 13F załącznika nr 1 do Protokołu z 1978 r. do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., wraz z załącznikami I, II, III, IV i V, oraz Protokół z 1978 r. dotyczący tej konwencji, sporządzony w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101).

6. 
Stawki opłat portowych wyrażone w euro są przeliczane na walutę płatności, zgodnie z Tabelą Kursów Narodowego Banku Polskiego, według kursu średniego z dnia zakończenia użytkowania infrastruktury portowej.
§  11.  1
 Przy ustalaniu wysokości opłat portowych wynikających z umów handlowych, zawartych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przez podmioty zarządzające portami z użytkownikami infrastruktury portowej, stosuje się stawki opłat wynikające z tych umów, nie dłużej jednak niż do dnia 30 kwietnia 2004 r.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 11:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 marca 2003 r. (Dz.U.03.52.459) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2003 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2003 r. (Dz.U.03.213.2085) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2003 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024