Szczegółowe warunki przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych, sposób rozliczania tych środków oraz sprawowanie kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 19 kwietnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych warunków przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych, sposobu rozliczania tych środków oraz sprawowania kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania.

Na podstawie art. 54 ust. 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935, z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 84, poz. 948, Nr 114, poz. 1193 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 45, Nr 88, poz. 961, Nr 100, poz. 1083, Nr 111, poz. 1193, Nr 113, poz. 1207, Nr 126, poz. 1382-1384 i Nr 128, poz. 1407) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki przekazywania samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, zwanemu dalej "zleceniobiorcą", środków publicznych na realizację zadań, o których mowa w art. 54 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, zwanej dalej "ustawą", przez podmioty, o których mowa w art. 54 ust. 2 ustawy, zwane dalej "zleceniodawcami",
2)
sposób rozliczania środków, o których mowa w pkt 1, oraz sprawowania kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania.
§  2. 
Przekazanie przez zleceniodawcę środków publicznych na realizację zadań przez zleceniobiorcę następuje na podstawie umowy, o której mowa w art. 54 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy, zwanej dalej "umową".
§  3. 
Zleceniodawca przed podpisaniem umowy przedstawia zleceniobiorcy wykaz i zakres świadczeń zdrowotnych oraz zadań w ramach programów zdrowotnych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne, będących przedmiotem umowy.
§  4. 
1. 
Zleceniobiorca przedstawia zleceniodawcy plan rzeczowo-finansowy na realizację zadań będących przedmiotem umowy oraz informację o prowadzonej działalności, za okres wskazany przez zleceniodawcę.
2. 
Plan rzeczowo-finansowy zawiera w szczególności:
1)
liczbę możliwych do wykonania świadczeń zdrowotnych i zadań określonego rodzaju,
2)
kalkulację kosztów świadczeń zdrowotnych i zadań, o których mowa w pkt 1,
3)
podział kosztów na wydatki bieżące i inwestycyjne.
3. 
Informacja o prowadzonej działalności powinna obejmować w szczególności:
1)
wielkość i strukturę zasobów zakładu, zapewniających wykonanie zadań objętych umową,
2)
rodzaje i liczbę świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zleceniobiorcę,
3)
wynik finansowy zleceniobiorcy.
§  5. 
1. 
Umowa może być zawarta na czas nieoznaczony lub na czas oznaczony.
2. 
Umowa zawarta na czas oznaczony może być przedłużona za zgodą stron.
§  6. 
1. 
Umowa określa w szczególności:
1)
oznaczenie stron umowy,
2)
czas trwania umowy,
3)
określenie przedmiotu umowy,
4)
rodzaj, zakres, warunki i zasady udzielania świadczeń zdrowotnych oraz realizowanych zadań,
5)
wielkość środków publicznych przekazywanych zleceniobiorcy, sposób, termin ich przekazywania oraz tryb i terminy rozliczeń,
6)
rodzaj, sposób i terminy przekazywania informacji wynikających z realizacji umowy,
7)
okoliczności, w których może nastąpić renegocjacja warunków umowy,
8)
postanowienia dotyczące szczegółowych okoliczności uzasadniających rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem oraz okres wypowiedzenia,
9)
okoliczności uzasadniające rozwiązanie umowy ze skutkiem natychmiastowym,
10)
sposób i termin zwrotu przekazanych środków publicznych, w przypadku ich wykorzystania niezgodnie z umową,
11)
sposób i tryb rozpatrywania sporów wynikających z realizacji umowy,
12)
sposób prowadzenia dokumentacji przez zleceniobiorcę na potrzeby zleceniodawcy i jej udostępniania.
2. 
Umowa powinna określać wysokość kar umownych z tytułu niezgodnego z nią wydatkowania przez zleceniobiorcę środków publicznych albo niewywiązywania się lub nieterminowego realizowania postanowień umowy, sposób ich uiszczenia, a także okoliczności, których wystąpienie powoduje wyłączenie odpowiedzialności odszkodowawczej.
§  7. 
1. 
Środki publiczne przekazane zleceniobiorcy na zadania określone w umowie podlegają rozliczeniu przez zleceniobiorcę.
2. 
Rozliczenie powinno zawierać w szczególności:
1)
rodzaj i liczbę wykonanych zadań,
2)
wielkość wydatkowanych środków, z podziałem na wydatki bieżące i inwestycyjne,
3)
okres, jakiego dotyczy rozliczenie,
4)
datę wydatkowania przez zleceniobiorcę przekazanych środków publicznych w przypadku dokonywania zakupu środków trwałych, leczniczych środków technicznych i leków.
§  8. 
1. 
Kontrola wykorzystania środków publicznych przekazanych na podstawie umowy obejmuje w szczególności badanie dokumentów związanych z realizacją zleconych zadań.
2. 
W toku kontroli dokonuje się sprawdzenia prawidłowości wykorzystania środków publicznych poprzez ocenę:
1)
zgodności realizowanych zadań z określonymi w umowie,
2)
celowości wykorzystania środków otrzymanych na realizację zadania,
3)
sposobu i rodzaju prowadzenia dokumentacji, określonej w odrębnych przepisach oraz w umowie,
4)
stanu realizacji umowy,
5)
terminowości rozliczenia przez zleceniobiorcę realizacji umowy.
3. 
Podstawą do przeprowadzenia kontroli jest pisemne upoważnienie wystawione przez zleceniodawcę, określające w szczególności:
1)
podmiot kontrolowany,
2)
przedmiot i zakres czynności objętych kontrolą,
3)
okres objęty kontrolą,
4)
termin przeprowadzenia kontroli.
4. 
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości, zleceniodawca zobowiązuje zleceniobiorcę do ich usunięcia oraz określa termin ich usunięcia.
§  9. 
W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu do umów stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.69.642

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych, sposób rozliczania tych środków oraz sprawowanie kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania.
Data aktu: 19/04/2002
Data ogłoszenia: 07/06/2002
Data wejścia w życie: 22/06/2002