Dokumenty oraz informacje, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 grudnia 2002 r.
w sprawie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego.

Na podstawie art.172 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorca ubiegający się o koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego jest obowiązany dołączyć do wniosku następujące dokumenty:
1)
określające jego status prawny: w przypadku osób prawnych - statut lub umowę spółki wraz z wszystkimi zmianami, a w przypadku osób fizycznych - dokument potwierdzający tożsamość ze wskazaniem numeru PESEL oraz miejsca stałego zamieszkania;
2)
odpis z rejestru przedsiębiorców;
3)
kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON;
4)
kopię decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP;
5)
listę udziałowców lub akcjonariuszy ze wskazaniem:
a)
w przypadku osób fizycznych - ich obywatelstwa i miejsca stałego zamieszkania, a w przypadku osób prawnych - adresu ich siedziby,
b)
wielkości posiadanych przez nich udziałów lub akcji oraz rodzaju ich uprzywilejowania, a także kraju pochodzenia;
6)
wykaz członków zarządu i rady nadzorczej - z podaniem ich obywatelstwa i miejsca stałego zamieszkania;
7)
oświadczenie osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa o pełnieniu funkcji kierowniczych oraz o członkostwie we władzach podmiotu z udziałem osób zagranicznych lub w innym podmiocie pozostającym z przedsiębiorcą w stosunku zależności; przez osoby zarządzające działalnością przedsiębiorstwa rozumie się kierującego przedsiębiorstwem, jego zastępcę, pełnomocnika, głównego księgowego oraz inne osoby wchodzące w skład organów zarządzających przedsiębiorstwa;
8)
certyfikat przewoźnika lotniczego;
9)
oświadczenie woli przedsiębiorcy złożone w formie aktu notarialnego, zapewniające, że nie zgłoszono wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy lub nie znajduje się on w stanie likwidacji;
10)
plan gospodarczy przedsiębiorstwa obejmujący co najmniej dwa lata działalności i zawierający następujące informacje:
a)
bilans, rachunek zysków i strat,
b)
przewidywane wydatki związane z podjęciem działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego, w tym: opłaty za paliwo, opłaty za usługi lotniskowe i nawigacyjne, opłaty za obsługę naziemną w porcie lotniczym, ubezpieczenia, amortyzację, wynagrodzenia i inne wydatki związane z działalnością przedsiębiorstwa, a także przewidywane przychody ze wskazaniem źródeł ich pochodzenia, poziom przewidywanych taryf za przewóz lotniczy oraz prognozę przewozów lotniczych,
c)
sposób finansowania kosztów oraz aktualne i przewidywane źródła finansowania działalności, z uwzględnieniem płynności finansowej przedsiębiorstwa w okresie dwóch pierwszych lat działalności,
d)
o powiązaniach finansowych udziałowców lub akcjonariuszy z inną działalnością gospodarczą, w którą przedsiębiorstwo jest zaangażowane bezpośrednio albo pośrednio;
11)
dokumenty wskazujące na posiadanie przez przedsiębiorcę możliwości finansowania działalności objętej wnioskiem o koncesję:
a)
zaświadczenie banku, w którym prowadzony jest podstawowy rachunek bieżący przedsiębiorcy, określające wielkość posiadanych przez niego środków finansowych oraz jego zdolność kredytową i płatniczą,
b)
zaświadczenie z właściwego urzędu stwierdzające, że wnioskodawca nie zalega z wpłatami należności budżetowych,
c)
sprawozdania finansowe z poprzedniego roku finansowego wraz z opinią biegłego rewidenta, a w przypadku przedsiębiorców niezobowiązanych do tego sprawozdania - rachunek wyników działalności gospodarczej za ostatnie dwa lata działalności, a jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą przez okres krótszy niż dwa lata - za cały okres działalności;
12)
dokument potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do dysponowania statkiem powietrznym w liczbie:
a)
nie mniej niż dwa - do wykonywania przewozu regularnego,
b)
jeden lub więcej - do wykonywania przewozu nieregularnego;
13)
świadectwa rejestracji statków powietrznych w polskim rejestrze cywilnych statków powietrznych lub dokument o przydzieleniu znaków rejestracyjnych z tego rejestru;
14)
zaświadczenie o niekaralności osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa za przestępstwa umyślne: skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, bezpieczeństwu powszechnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, prawom osób wykonujących pracę zarobkową, wiarygodności dokumentów;
15)
dokument potwierdzający objęcie przedsiębiorstwa ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej za szkody związane z przewozem lotniczym i ruchem statków powietrznych.
§  2.
Przedsiębiorca, o którym mowa w § 1, w celu wykazania spełnienia warunków niezbędnych do uzyskania koncesji i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego, o których mowa w art. 165 ust. 5 i art. 166 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, przedstawia dodatkowo następujące dokumenty:
1)
oświadczenie stwierdzające, że przewóz lotniczy stanowi i będzie stanowił podstawowy rodzaj działalności przedsiębiorcy;
2)
oświadczenie osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa stwierdzające, że nie cofnięto im koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w okresie ostatnich pięciu lat przed złożeniem wniosku o koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego;
3)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego - rejestru dłużników niewypłacalnych;
4)
projekt programu ochrony przedsiębiorstwa przed aktami bezprawnej ingerencji.
§  3.
Przedsiębiorca składający wniosek o koncesję powinien przedstawić informacje dotyczące:
1)
miejsca usytuowania głównego ośrodka działalności przedsiębiorstwa - ze wskazaniem lotniska;
2)
rodzaju działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja: przewóz pasażerów, bagażu, towarów, poczty - wykonywany regularnie albo nieregularnie;
3)
zakresu działalności obejmującego przewozy krajowe lub przewozy międzynarodowe, w tym planowane trasy lub linie lotnicze - dla regularnego przewozu lotniczego, obszary geograficzne - dla nieregularnego przewozu lotniczego;
4)
typów statków powietrznych przeznaczonych do wykonywania działalności - ze wskazaniem właściciela, przynależności państwowej oraz określeniem ich maksymalnej masy startowej i ilości miejsc pasażerskich.
§  4.
Przedsiębiorca ubiegający się o koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego przy użyciu statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 10.000 kg i posiadających mniej niż 20 miejsc pasażerskich albo wykonujący loty lokalne nieobejmujące przewozu między różnymi lotniskami - obowiązany jest dołączyć do wniosku o koncesję dokumenty i informacje, o których mowa w § 1 pkt 1-9 i 11-15 oraz w § 2 i 3.
§  5.
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego na podstawie koncesji jest obowiązany przedstawiać:
1)
roczne sprawozdanie finansowe wraz z opinią biegłego rewidenta - nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia okresu bilansowego;
2)
roczne plany ekonomiczno-finansowe określające w szczególności: przewidywane wydatki na paliwo, wynagrodzenia, amortyzację, opłaty lotniskowe i nawigacyjne, ubezpieczenia, przewidywane przychody, w tym taryfy i stawki przewozowe, prognozę przewozów oraz informacje dotyczące sytuacji finansowej, w tym płynności finansowej na następny rok.
§  6.
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego na podstawie koncesji i planujący zmianę struktury kapitałowej lub zakresu działalności określonego w koncesji, mogących mieć wpływ na jego sytuację finansową, jest obowiązany przedstawić:
1)
szczegółowe informacje o istotnych planowanych zmianach dotyczących rodzaju przewozów, typów lub liczby eksploatowanych statków powietrznych, zmiany udziałów kapitałowych lub zmiany dotyczące udziałowców;
2)
przewidywany bilans, wraz z rachunkiem zysków i strat, uwzględniający planowane zmiany w strukturze kapitałowej lub zakresie działalności, mające znaczący wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstwa;
3)
informacje dotyczące płynności finansowej na następny rok;
4)
przewidywane przychody i wydatki uwzględniające: taryfy i stawki za przewóz lotniczy, koszty paliwa, wynagrodzenia pracowników, amortyzację, opłaty lotniskowe i nawigacyjne, opłaty za obsługę naziemną w porcie lotniczym, ubezpieczenia;
5)
prognozę przewozów;
6)
szczegółowe informacje dotyczące finansowania działalności gospodarczej, w tym zakupu lub wynajmu statków powietrznych; w przypadku wynajmu statków powietrznych należy określić warunki umowy.
§  7.
Przedsiębiorca może przedłożyć kopie dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 1-8 i 10-15, § 2 i 5, poświadczone za zgodność z oryginałem urzędowo lub notarialnie, zawierające dane aktualne na dzień złożenia wniosku o koncesję i wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem. Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być dołączone wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
§  8.
Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przedsiębiorców z państw członkowskich Unii Europejskiej.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji państwowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.219.1840

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty oraz informacje, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego.
Data aktu: 02/12/2002
Data ogłoszenia: 18/12/2002
Data wejścia w życie: 26/12/2002