Dane wymagane w opisie technicznym lokalu przeznaczonego na aptekę ogólnodostępną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 26 września 2002 r.
w sprawie danych wymaganych w opisie technicznym lokalu przeznaczonego na aptekę ogólnodostępną.

Na podstawie art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2001 r. Nr 126, poz. 1381 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1181 i Nr 152, poz. 1265) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa dane wymagane w opisie technicznym lokalu przeznaczonego na aptekę ogólnodostępną, składanym wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia na jej prowadzenie.
§  2. 
Opis techniczny lokalu przeznaczonego na aptekę ogólnodostępną zawiera następujące dane:
1)
ogólne;
2)
dotyczące pomieszczeń wchodzących w skład powierzchni:
a)
podstawowej,
b)
pomocniczej.
§  3. 
1. 
Dane, o których mowa w § 2 pkt 1, zawierają:
1)
wskazanie adresu apteki (miejscowość, kod pocztowy, ulica, numer domu, dzielnica, gmina, powiat);
2)
usytuowanie lokalu (pawilon wolno stojący, blok mieszkalny, obiekt handlowy);
3)
położenie poszczególnych pomieszczeń wchodzących w skład lokalu przeznaczonego na aptekę ogólnodostępną oraz określenie połączeń komunikacyjnych pomiędzy nimi (schody, winda);
4)
opis dostępu do lokalu przeznaczonego na aptekę ogólnodostępną w odniesieniu do:
a)
izby ekspedycyjnej (wysokość wejścia do lokalu w stosunku do otaczającego terenu, liczba stopni tworzących schody prowadzące do izby ekspedycyjnej, przystosowanie wejścia dla potrzeb osób niepełnosprawnych),
b)
dostaw towaru oraz wejścia przeznaczonego dla personelu (droga dojazdowa publiczna, osiedlowa, wewnętrzna).
2. 
Dane, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a, zawierają:
1)
dane dotyczące izby ekspedycyjnej określające:
a)
powierzchnię,
b)
wysokość,
c)
usytuowanie w stosunku do powierzchni otaczającego terenu,
d)
dostępność dla osób korzystających z usług apteki (przedsionek, wiatrołap, kurtyna powietrzna),
e)
połączenia komunikacyjne z pozostałymi pomieszczeniami apteki,
f)
dostępność w czasie dyżurów (okienko, dzwonek, daszek, markiza zabezpieczająca wejście);
2)
dane dotyczące izby recepturowej określające:
a)
powierzchnię,
b)
wysokość,
c)
dostęp do połączeń komunikacyjnych wewnątrz apteki (bezpośrednio, poprzez śluzę);
3)
dane dotyczące izby do sporządzania produktów homeopatycznych (dotyczy aptek, w których są sporządzane produkty homeopatyczne);
4)
dane dotyczące zmywalni określające:
a)
powierzchnię,
b)
usytuowanie w stosunku do izby recepturowej,
c)
dostęp do połączeń komunikacyjnych wewnątrz apteki;
5)
dane dotyczące magazynów określające:
a)
powierzchnię ogólną,
b)
liczbę magazynów i powierzchnię każdego z nich,
c)
wysokość poszczególnych magazynów,
d)
usytuowanie poszczególnych magazynów względem komory przyjęć i izby ekspedycyjnej;
6)
dane dotyczące pomieszczenia administracyjno-szkoleniowego określające:
a)
powierzchnię,
b)
wysokość,
c)
dostęp do połączeń komunikacyjnych wewnątrz apteki,
d)
usytuowanie względem innych pomieszczeń apteki.
3. 
Dane, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b, zawierają:
1)
wykaz pomieszczeń;
2)
powierzchnię poszczególnych pomieszczeń i ich wysokość;
3)
usytuowanie pomieszczeń względem siebie.
§  4. 
W odniesieniu do pomieszczeń wymienionych w § 3 ust. 2, opis techniczny zawiera również dane dotyczące:
1)
oświetlenia naturalnego i sztucznego;
2)
usytuowania miejsc pracy w stosunku do okien;
3)
wykończenia ścian (farba, glazura, wysokość, do jakiej jest ona położona);
4)
wykończenia podłóg (gres, teraktora, wykładzina, inne);
5)
przyłączy wodnych (liczba i wskazanie pomieszczeń, które są wyposażone w umywalki i zlewozmywaki);
6)
systemu wentylacji (grawitacyjna, mechaniczna, klimatyzacja z określeniem pomieszczeń, które są w nią wyposażone);
7)
umeblowania - zgodnie z odrębnymi przepisami;
8)
wyposażenia technicznego (lodówki, szafy chłodnicze, wagi i inne wyposażenie wymienione w odrębnych przepisach);
9)
systemu ogrzewania;
10)
sposobu i miejsca usuwania ścieków;
11)
przyłączy gazowych.
§  5. 
Opis techniczny pomieszczeń musi zawierać podpis wnioskodawcy.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2002 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.161.1337

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dane wymagane w opisie technicznym lokalu przeznaczonego na aptekę ogólnodostępną.
Data aktu: 26/09/2002
Data ogłoszenia: 30/09/2002
Data wejścia w życie: 01/10/2002