Ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 marca 2001 r.
w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 14 § 3 pkt 2 w związku z art. 14 § 4a ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do dnia 31 grudnia 2001 r. ustanawia się kontyngenty taryfowe ilościowe na przywóz pojazdów samochodowych, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w wysokości określonej w tym załączniku, pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej, dla których ustanawia się obniżone zerowe stawki celne, z zastrzeżeniem § 7.
2.
Wykaz państw, o których mowa w ust. 1, zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  2.
Jeżeli kontyngent, o którym mowa w § 1 ust. 1, zostanie wyczerpany w części dotyczącej pojazdów samochodowych wymienionych w załączniku nr 1 w przypisie oznaczonym(2), to przywóz takich pojazdów na warunkach określonych w niniejszym rozporządzeniu może być dokonany w ramach części kontyngentu dotyczącej pojazdów samochodowych wymienionych w przypisie oznaczonym(1) tego załącznika.
§  3.
Obniżone zerowe stawki celne, o których mowa w § 1 ust. 1, stosuje się po udokumentowaniu pochodzenia towarów, zgodnie z wymogami określonymi odrębnie.
§  4.
W zakresie uregulowanym w § 1 nie stosuje się stawek celnych określonych w Taryfie celnej, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2000 r. w sprawie ustanowienia Taryfy celnej (Dz. U. Nr 119, poz. 1253 oraz z 2001 r. Nr 12, poz. 95 i Nr 13, poz. 106).
§  5.
Rozdysponowanie kontyngentów, o których mowa w § 1, jest dokonywane według kolejności złożenia kompletnych wniosków.
§  6.
Pozwolenia na przywóz udzielane na podstawie jednego wniosku mogą dotyczyć przywozu łącznie nie więcej niż 400 sztuk pojazdów samochodowych osobowych lub nie więcej niż 8 sztuk pojazdów samochodowych do transportu towarowego.
§  7.
1.
Pozwolenia na przywóz towarów objętych kontyngentami taryfowymi, ustanowionymi rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2000 r. w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 120, poz. 1275), zachowują moc do dnia upływu terminu ich ważności.
2.
Do wniosków o przydział kontyngentów taryfowych ustanowionych rozporządzeniem Rady Ministrów, o którym mowa w ust. 1, nierozpatrzonych do dnia 19 marca 2001 r., stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
3.
Wielkość kontyngentów określona w załączniku nr 1, o którym mowa w § 1, ulega pomniejszeniu o wielkość kontyngentów rozdysponowanych na podstawie pozwoleń określonych w ust. 1.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 marca 2001 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ TOWARÓW OBJĘTYCH KONTYNGENTAMI TARYFOWYMI ILOŚCIOWYMI, POCHODZĄCYCH Z PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ

Lp. Kod PCN Wyszczególnienie Jednostka

miary

Ilość
1 8703 Pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi: szt. 29.750
- Pozostałe pojazdy wyposażone w silniki

tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie

iskrowym:

8703 21 - - O pojemności skokowej

nieprzewyższającej 1.000 cm3:

8703 21 10 0 - - - Nowe
8703 22 - - O pojemności skokowej powyżej 1.000 cm3,

ale nieprzewyższającej 1.500 cm3:

8703 22 10 0 - - - Nowe
8703 23 - - O pojemności skokowej powyżej 1.500 cm3,

ale nieprzewyższającej 3.000 cm3:

- - - Nowe:
8703 23 19 0 - - - - Pozostałe
8703 24 - - O pojemności skokowej powyżej 3.000 cm3:
8703 24 10 0 - - - Nowe
- Pozostałe pojazdy, wyposażone w silniki

tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie

samoczynnym (wysokoprężne i

średnioprężne):

8703 31 - - O pojemności skokowej

nieprzewyższającej 1.500 cm3:

8703 31 10 0 - - - Nowe
8703 32 - - O pojemności skokowej przekraczającej

1.500 cm3, lecz nieprzekraczającej

2.500 cm3:

- - - Nowe:
8703 32 19 0 - - - - Pozostałe
8703 33 - - O pojemności skokowej powyżej 2.500 cm3:
- - - Nowe:
8703 33 19 0 - - - Pozostałe
8703 90 - Pozostałe:
8703 90 90 - - Pozostałe:
ex 8703 90 90 1 - - - Do czterech lat(1)
2 8703 Pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi: szt. 16.000
- Pozostałe pojazdy wyposażone w silniki

tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie

iskrowym:

8703 21 - - O pojemności skokowej

nieprzewyższającej 1.000 cm3:

ex 8703 21 10 0 - - - Nowe(2)
8703 22 - - O pojemności skokowej powyżej 1.000 cm3,

ale nieprzewyższającej 1.500 cm3:

8703 22 10 0 - - - Nowe(2)
8703 23 - - O pojemności skokowej powyżej 1.500 cm3,

ale nieprzewyższającej 3.000 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 23 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 24 - - O pojemności skokowej powyżej 3.000 cm3:
ex 8703 24 10 0 - - - Nowe(2)
- Pozostałe pojazdy, wyposażone w silniki

tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie

samoczynnym (wysokoprężne i

średnioprężne):

8703 31 - - O pojemności skokowej

nieprzewyższającej 1.500 cm3:

ex 8703 31 10 0 - - - Nowe(2)
8703 32 - - O pojemności skokowej przekraczającej

1.500 cm3, lecz nieprzekraczającej

2.500 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 32 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 33 - - O pojemności skokowej powyżej 2.500 cm3:
- - - Nowe:
ex 8703 33 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 90 - Pozostałe:
8703 90 90 - - Pozostałe:
ex 8703 90 90 1 - - - Do czterech lat(1)(2)
3 8704 Pojazdy samochodowe do transportu towarowego: szt. 190
- Pozostałe, z silnikiem tłokowym

wewnętrznego spalania o zapłonie

samoczynnym (wysoko- lub średnioprężnym):

8704 21 - - O masie całkowitej nieprzekraczającej 5

ton:

- - - Pozostałe:
- - - - Z silnikami o pojemności powyżej

2.500 cm3:

8704 21 31 0 - - - - - Nowe
- - - - Z silnikami o pojemności do 2.500

cm3 włącznie:

8704 21 91 - - - - - Nowe:
8704 21 91 1 - - - - - - O ładowności do 1.000 kg,

zbudowane na bazie nadwozia

samochodów osobowych lub

osobowo-towarowych (kombi)

8704 21 91 9 - - - - - - Pozostałe
8704 22 - - O masie całkowitej powyżej 5 ton, ale

nie więcej niż 20 ton:

- - - Pozostałe:
8704 22 91 0 - - - - Nowe
8704 23 - - O masie całkowitej powyżej 20 ton:
- - - Pozostałe:
8704 23 91 0 - - - - Nowe
- Pozostałe, z silnikiem tłokowym

wewnętrznego spalania o zapłonie iskrowym:

8704 31 - - O masie całkowitej nieprzekraczającej 5

ton:

- - - Pozostałe:
- - - - Z silnikami o pojemności powyżej

2.800 cm3:

8704 31 31 0 - - - - - Nowe
- - - - Z silnikami o pojemności

nieprzekraczającej 2.800 cm3:

8704 31 91 - - - - - Nowe:
8704 31 91 1 - - - - - - O ładowności do 1.000 kg,

zbudowane na bazie nadwozia

samochodów osobowych lub

osobowo-towarowych (kombi)

8704 31 91 9 - - - - - - Pozostałe
8704 32 - - O masie całkowitej powyżej 5 ton:
- - - Pozostałe:
8704 32 91 0 - - - - Nowe
(1) Dotyczy tylko pojazdów nowych.

(2) Dotyczy tylko pojazdów wyposażonych w urządzenia katalityczne.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYKAZ PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ (UE)*

1. Austria

2. Belgia

3. Dania

4. Finlandia

5. Francja

6. Grecja

7. Hiszpania

8. Irlandia

9. Luksemburg

10. Niderlandy

11. Niemcy

12. Portugalia

13. Szwecja

14. Wielka Brytania

15. Włochy

* Obszar celny UE obejmuje również obszar celny Księstwa Monako. Oznacza to, że dla towarów pochodzących z Monako, po spełnieniu reguł pochodzenia, udokumentowaniu tego pochodzenia oraz spełnieniu warunku bezpośredniego transportu, zgodnie z zasadami Układu Europejskiego, stosowane są obniżone zerowe stawki celne.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.19.220

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.
Data aktu: 06/03/2001
Data ogłoszenia: 19/03/2001
Data wejścia w życie: 19/03/2001