Określenie warunków i trybu rozliczenia podlegających umorzeniu niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 lutego 2001 r.
w sprawie określenia warunków i trybu rozliczenia podlegających umorzeniu niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D.

Na podstawie art. 33 ust. 6 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki i tryb rozliczenia podlegających umorzeniu obligacji restrukturyzacyjnych serii D, niewykorzystanych zgodnie z ich przeznaczeniem na restrukturyzację wierzytelności zrzeszonych banków spółdzielczych, oraz obligacji będących w posiadaniu BGŻ S.A. w części stanowiącej równowartość nieprzekazanego w formie wkładów niepieniężnych majątku BGŻ S.A.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających,
2)
obligacjach - rozumie się przez to obligacje restrukturyzacyjne serii D wyemitowane przez Skarb Państwa i przeznaczone na restrukturyzację wierzytelności zrzeszonych banków spółdzielczych oraz obligacje będące w posiadaniu BGŻ S.A. w części stanowiącej równowartość nieprzekazanego w formie wkładów niepieniężnych majątku BGŻ S.A., na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 369, z 1995 r. Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i Nr 140, poz. 939 oraz z 2000 r. Nr 119, poz. 1252),
3)
agencie emisji - rozumie się przez to Narodowy Bank Polski,
4)
BGŻ S.A. - rozumie się przez to Bank Gospodarki Żywnościowej Spółka Akcyjna.
§  3.
Umorzenie, o którym mowa w art. 33 ust. 1 i 3 ustawy, obejmuje obligacje niewykorzystane do dnia wejścia w życie ustawy w liczbie 107.990 sztuk, z ogólnej liczby 296.180 sztuk obligacji, o których mowa w § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 czerwca 1995 r. w sprawie proporcji podziału między banki regionalne obligacji restrukturyzacyjnych na restrukturyzację wierzytelności zrzeszonych w nich banków spółdzielczych (Dz. U. Nr 64, poz. 330, z 1996 r. Nr 57, poz. 260 i z 1997 r. Nr 34, poz. 207), z uwzględnieniem, iż BGŻ S.A. w dniu wejścia w życie ustawy nie posiadał obligacji w części stanowiącej równowartość nieprzekazanego bankom, o których mowa w pkt 1, w formie wkładów niepieniężnych majątku, w tym:
1)
101.768 sztuk obligacji nieprzekazanych przez BGŻ S.A. na rzecz Gospodarczego Banku Wielkopolskiego Spółka Akcyjna w Poznaniu, Lubelskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Lublinie, Warmińsko-Mazurskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Olsztynie, Małopolskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Krakowie, Pomorsko-Kujawskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Bydgoszczy, Bałtyckiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Koszalinie, Mazowieckiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Warszawie, Dolnośląskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna we Wrocławiu, Rzeszowskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Rzeszowie,
2)
6.222 sztuki obligacji przekazanych przez BGŻ S.A. na rzecz Dolnośląskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna we Wrocławiu, Lubelskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Lublinie, Małopolskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Krakowie, Rzeszowskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Rzeszowie, Pomorsko-Kujawskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Bydgoszczy, Warmińsko-Mazurskiego Banku Regionalnego Spółka Akcyjna w Olsztynie, które nie zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem.
§  4.
1.
BGŻ S.A. oraz banki wymienione w § 3 pkt 2, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, przedłożą agentowi emisji posiadane w dniu wejścia w życie ustawy świadectwa depozytowe opiewające na obligacje, w celu ich unieważnienia i wydania nowych świadectw depozytowych określających aktualny stan posiadanych przez nie obligacji, wynikający z ich umorzenia.
2.
Wraz z realizacją czynności, o których mowa w ust. 1, agent emisji dokona odpowiednich wpisów w rejestrze posiadaczy obligacji.
§  5.
1.
W terminie, o którym mowa w art. 33 ust. 2 ustawy, BGŻ S.A. oraz banki wymienione w § 3 pkt 2 dokonają przekazania środków wypłaconych przez budżet państwa z tytułu obsługi niewykorzystanych obligacji, wyliczonych zgodnie z warunkami ich emisji, w okresie od pierwszego do dwunastego okresu odsetkowego włącznie, w kwocie 119.350.954,87 zł, na którą składa się kwota rat kapitałowych w wysokości 75.971.010,63 zł oraz kwota odsetek w wysokości 43.379.944,24 zł, na rachunek Bankowego Funduszu Gwarancyjnego prowadzony w Głównym Oddziale Walutowo-Dewizowym Narodowego Banku Polskiego.
2.
Wykaz podlegających umorzeniu niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D, znajdujących się w bankach regionalnych i w BGŻ S.A., oraz środków wypłaconych przez budżet państwa z tytułu ich obsługi stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  6.
1.
Banki wymienione w § 3 pkt 1 są obowiązane:
1)
w przypadku odstąpienia, po dniu wejścia w życie ustawy, od restrukturyzacji wierzytelności zrzeszonych banków spółdzielczych - każdorazowo zawiadomić o tym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Bankowy Fundusz Gwarancyjny oraz agenta emisji w terminie 7 dni od dnia odstąpienia; zawiadomienie powinno określać datę odstąpienia oraz liczbę obligacji niewykorzystanych, które podlegają umorzeniu,
2)
w przypadku odstąpienia, o którym mowa w pkt 1 - przekazać na rachunek Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, określony w § 5 ust. 1, w terminie 21 dni od dnia przesłania zawiadomienia, o którym mowa w pkt 1, środki uzyskane z tytułu obsługi obligacji przez budżet państwa,
3)
przedłożyć agentowi emisji, w terminie 7 dni od dnia złożenia zawiadomienia, o którym mowa w pkt 1, posiadane w dniu odstąpienia świadectwa depozytowe, opiewające na obligacje, w celu ich unieważnienia i wydania nowego świadectwa depozytowego określającego aktualny stan posiadanych przez bank obligacji, wynikający z ich umorzenia.
2.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, po ustaleniu wysokości środków wypłaconych przez budżet państwa z tytułu obsługi obligacji niewykorzystanych w wyniku odstąpienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powiadamia o tym niezwłocznie Bankowy Fundusz Gwarancyjny, agenta emisji oraz bank, który odstąpił od restrukturyzacji wierzytelności zrzeszonych banków spółdzielczych.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ PODLEGAJĄCYCH UMORZENIU NIEWYKORZYSTANYCH OBLIGACJI RESTRUKTURYZACYJNYCH SERII D ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W BANKACH REGIONALNYCH I W BGŻ S.A. ORAZ ŚRODKÓW WYPŁACONYCH PRZEZ BUDŻET PAŃSTWA Z TYTUŁU ICH OBSŁUGI

Lp. Nazwa banku Ilość obligacji niewykorzystanych w sztukach Kapitał wypłacony od początku emisji Odsetki wypłacone od początku emisji Suma w zł rat i odsetek wypłaconych przez budżet państwa z tytułu obsługi niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D
1 Dolnośląski Bank Regionalny S.A. we Wrocławiu 8 5.628,01 3.213,63 8.841,64
2 Lubelski Bank Regionalny S.A. w Lublinie 9 6.331,50 3.615,33 9.946,83
3 Małopolski Bank Regionalny S.A. w Krakowie 100 70.350,04 40.170,33 110.520,37
4 Rzeszowski Bank Regionalny S.A. w Rzeszowie 138 97.083,05 55.435,06 152.518,11
5 Pomorsko-Kujawski Bank Regionalny S.A. w Bydgoszczy 5.283 3.716.592,73 2.122.198,78 5.838.791,51
6 Warmińsko-Mazurski Bank Regionalny S.A. w Olsztynie 684 481.194,29 274.765,08 755.959,37
Razem w bankach regionalnych 6.222 4.377.179,62 2.499.398,21 6.876.577,83
7 Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. w Warszawie 101.768 71.593.831,01 40.880.546,03 112.474.377,04
RAZEM 107.990 75.971.010,63 43.379.944,24 119.350.954,87

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.16.176

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie warunków i trybu rozliczenia podlegających umorzeniu niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych serii D.
Data aktu: 27/02/2001
Data ogłoszenia: 09/03/2001
Data wejścia w życie: 24/03/2001